علم و سلامت

واکسن‌های استنشاقی یا تزریقی کووید: کدام بهتر است؟

کارشناسان امیدوارند که این واکسن به توقف انتقال کووید-19 در میانه همه گیری کمک کند.

به گزارش تی تی آنلاین، ویروس کرونا که عامل بیماری کووید-۱۹ است همیشه در حال تغییر است، این تکامل ویروس را برای ماندن در سیستم ایمنی مناسب می‌کند و بر انواع واکسن‌ها و دوزهای موجود غلبه می‌کند.

در این صورت متخصصان می‌خواهند روی اسپری‌های بینی تمرکز کنند و می‌توانند نقش مهمی در کنترل این وضعیت و جلوگیری از انتقال بیشتر بیماری داشته باشند.

برخلاف واکسن‌های تزریقی، واکسن‌های استنشاقی مجاری تنفسی را هدف قرار می‌دهند که خوب است زیرا اولین خط دفاعی بدن در برابر عفونت هستند.

پزشکان خاطرنشان می کنند: حل مشکل ایجاد یک سیستم ایمنی موثر برای جلوگیری از انتقال ویروس یک چالش بسیار جدی است و حتی اگر زمان بر باشد باید به آن رسیدگی شود.

واکسیناسیون با تزریق عضلانی نمی تواند مصونیت مخاطی یا ایمنی در سیستم تنفسی ایجاد کند، زیرا مخاط و خط تنفسی اولین خط دفاعی بدن است. از طریق واکسیناسیون استنشاقی می توان از افراد در برابر عفونت تنفسی محافظت کرد.

با این حال، از نظر پزشکی روزمره، تولید واکسن با چالش هایی مواجه است. پزشکان به دلیل کمبود بودجه، تجربه کمتری در تولید این واکسن ها نسبت به واکسن های تزریقی دارند. همچنین ممکن است عوارض جانبی غیرمنتظره ای داشته باشد.

پیام پایانی

دکمه بازگشت به بالا