علم و سلامت

کدام افراد به ذات‌الریه کووید مبتلا می‌شوند؟

تی تی آنلاین/ خراسان رضوی تحقیقات نشان داده است که 20 درصد افراد مبتلا به عروق ویروس کرونا از ذات الریه رنج می برند و به بیمارستان نیاز دارند.

به گفته سرویس بهداشت ملی بریتانیا، ذات الریه طبیعی ناشی از عفونت باکتریایی است و علائم می تواند بین 24 تا 48 ساعت یا حتی روزها ادامه داشته باشد. در ذات الریه، التهاب ناشی از یک ویروس است و شکل دیگری به خود می گیرد. پنومونی کووید بیشتر طول می کشد و عوارض بیشتری ایجاد می کند.

یک تیم تحقیقاتی در مرکز پزشکی شمالی این فرصت را داشتند که مایع ریوی را از بیماران بستری در بیمارستان Frozen دریافت کنند. پس از مقایسه سلول‌های ایمنی ریه با نمونه‌های جمع‌آوری‌شده پنومونی پیش از اپیدمی، آنها دریافتند که فهرست پنومونی با پنومونی طبیعی متفاوت است.

پنومونی کوویدیوس سلول های ایمنی در ریه ها را از بین می برد و باعث می شود روزها یا هفته ها در سراسر بدن پخش شوند. در حالی که ذات الریه طبیعی بخش‌های بزرگی از ریه‌ها را درگیر می‌کند، حفره به همان اندازه ریه‌های کوچک‌تر را پوشش می‌دهد. مردان دانش‌آموز مانند آتش‌سوزی در جنگل ریه‌ها را می‌گیرند که تهدید می‌کند تمام کف جنگل را به آتش بکشد.

به این ترتیب عفونت به آرامی در سراسر ریه ها حرکت می کند و به ظرفیت تنفسی آسیب می رساند و سپس تب، فشار خون پایین، باعث آسیب به هر قسمت از بدن می شود. بیماران برای مدت طولانی عوارض بیمارستانی را تجربه می کنند. نه به این دلیل که ذات الریه به خودی خود یک بیماری شدیدتر از ذات الریه طبیعی است.

چه کسانی بیشتر تحت تاثیر پنومونی کوویدیس قرار می گیرند؟

افراد مبتلا به دیابت، آسم متوسط ​​تا شدید، بیماری ریوی، فشار خون بالا، بیماری قلبی، مشکلات کبدی و سرطان بیشتر در معرض ابتلا به این نوع پنومونی هستند.

این افراد در معرض خطر بالایی برای تجربه نوعی از ذات الریه منتهی به بیمارستان هستند.

با این حال، یک مطالعه منتشر شده در سپتامبر 2021 نشان داد که دیابت مشکل اصلی پزشکی مرتبط با کووید 19 در سراسر جهان است.

محققان دانشگاه علوم پزشکی همدان در ایران نیز می گویند این امکان وجود دارد که دیابت بتواند شدت ذات الریه را پیش بینی کند. مرگ و میر ناشی از عفونت ریه در افراد دیابتی به طور قابل توجهی بیشتر از افراد غیر دیابتی است.

دیابت همچنین به شدت با نابرابری های اجتماعی و نژادی مرتبط است. این بدان معنی است که برخی از کشورهایی که بیماری عروق ویروس کرونا قلب شدیدتر دارند، بیشتر در بیمارستان بستری می شوند.

چه مدت بهبود خواهد یافت؟

بهبودی برای تعداد کمی از افراد تا یک سال طول می کشد، اما هنوز مطالعات بیشتری برای درک طولانی مدت مورد نیاز است.

در مارس 2022، در یک مطالعه انجمن رادیولوژی آمریکای شمالی، 63 درصد از بیماران مبتلا به ناهنجاری قفسه سینه پس از شش ماه هیچ بهبودی نشان ندادند. حتی مردان بالای شصت سال و افراد مبتلا به بیماری شدید عروق ویروس کرونا، حتی پس از یک سال کامل، بیشتر در معرض مشکلات ریوی هستند.

در مقابل، مطالعه دیگری در سال 2021 نشان داد که یک سوم بیماران مبتلا به عملکرد ریه مرتبط با ویروس در طول سال پس از تجربه آن کاهش می یابد. علیرغم یافته های انجمن رادیویی آمریکا در این مطالعه، زنان بیشتر از مردان عملکرد ریه خود را از دست دادند.

دکتر می گوید: «به نظر می رسد اکثر بیماران مبتلا به ذات الریه شدید به طور کامل درمان شده اند. مارک جونز دانشیار پزشکی تنفسی در دانشگاه ساوتهمپتون و یکی از نویسندگان مطالعه دوم است. هرچند ممکن است چند ماه طول بکشد. زنان بیشتر احتمال دارد که کاهش مداوم عملکرد ریه داشته باشند، و تحقیقات بیشتری برای درک اینکه آیا تفاوت جنسیتی در نحوه بهبودی بیمار وجود دارد یا خیر، مورد نیاز است.

ما هنوز بعد از 12 ماه نمی دانیم چه اتفاقی افتاده است و این پرونده نیاز به مطالعه دقیق دارد.

این یافته ها در The Lancet Rheumatology منتشر شد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا