عمومیکسب و کار ویژه

ویژگی های جک عراقی

جک عراقی یک ابزار مقاوم و کاربردی است که در زمان بتن ریزی سقف مانند یک تکیه گاه عمل می‌کند. یکی از مهم‌ترین اصول ساخت و ساز در قالب بندی استفاده از نگهدارنده‌های مرغوب در پیاده سازی ساخت و سازهای بتنی است این نگهدارنده‌ها قادر هستند وزن سقف را تحمل کنند. یکی از این نگهدارنده ها که کاربردهای زیادی دارد جک سقفی عراقی است. این محصول دارای سه بخش نر،مادگی و رزوه است که به دو شکل سبک و سنگین تولید شده و در ساخت آن‌ها ورق‌های مرغوب بکار برده می شود. این نگهدارنده در مقابل فشار بسیار مقاوم و کاربردی است. جک عراقی در بسیاری از ساخت وساز‌های بتنی از جمله سقف کامپوزیت، سقف بتنی دال و تیر، سقف تیرچه کرومیت و سقف طاق ضربی کاربرد دارد.

جک عراقی طراحی خاص و بی نظیری دارد. به طوری که در برابر فشارهای ناشی از بتن ریزی سقف بسیار مقاوم است و با نام‌های جک U شکل و صادراتی در بازار معروفه هستند. این ابزار مقاوم از لوله‌هایی بلند تشکیل شده ‌است و ارتفاع آن را می‌توان تغییر داد. برای جلوگیری از خراب شدن سقف در اثر فشار بتن ریزی زیر میله‌های بتن ریزی، جک عراقی قرار می‌گیرد. این محصول در افغانستان، تاجیکستان و عراق بسیار پرکاربرد است، به همین دلیل به آن جک عراقی گفته می‌شود.

یکی از خصوصیات جک عراقی این است که قابلیت استفاده در ارتفاع‌های مختلف را دارد. این ابزار مقاوم به گونه‌ای طراحی شده‌است که ارتفاع آن قابل تغییر می‌باشد. لازم به ذکر است که ویژگی قابلیت تنظیم ارتفاع در محصول نامبرده محدودیت‌هایی نیز دارد. برای نمونه میزان تغییر ارتفاع تابع مقدار پیچ‌خوردگی و رزوه به وجود آمده روی جک است.بیشتر بخوانید:

اجزای جک عراقی

دو لوله داخلی و یک لوله خارجی با قطرهای ۵ و ۶ سانتی متر از اجزای تشکیل دهنده جک عراقی می‌باشند. به لوله داخلی نری و و لوله خارجی نیز مادگی گفته می‌شود. سوراخ‌های موجود روی نری به پیچ و مهره‌هایی که روی مادگی وجود دارند، متصل می‌شوند. این نر و مادگی به لوله کوچک دیگری متصل می‌شوند که به آن رزوه می‌گویند. رزوه تغییر ارتفاع را برای جک ممکن می‌سازد. رزوه در واقع لوله‌ای است که بلندی آن به اندازه ۱۷ تا ۲۰ سانتی متر بوده و قطر آن ۶ سانتی متری است. همچنین میزان ضخامت آن نیز ۳ میلی متر می باشد.

لوله‌ی U شکل که روی نری قرار دارد، مهم‌ترین بخش جک عراقی را تشکیل می‌دهد و نقش آن نگه داشتن تیرک می‌باشد. در ساخت این جک‌ها تراز بودن لوله‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر این نکته در تولید جک‌ها رعایت نشود در زمان بتن ریزی باعث می‌شود تراز شدن سقف محقق نشود. همچنین کج یا خم شدن سقف را به دنبال خواهد داشت. این جک‌ها در ارتفاع‌های مختلف وزن‌های مختلفی دارند. برای نمونه در ارتفاع ۳ متری وزن این جک‌ها ۵.۱۱ کیلوگرم می‌باشد و در ارتفاع ۵.۳ متری سنگینی این جک به ۵.۱۳ کیلو گرم می‌رسد و همچنین در ارتفاع ۴ متری با وزن ۵.۱۵ کیلوگرم ساخته می‌شود. ارتفاع و نوع سقف، نوع جکی که مورد استفاده قرار می‌گیرد را تعیین می‌کند، ولی جک‌های ۶ و ۴ متری بیشترین کاربرد را دارند.

نحوه استفاده از جک عراقی

برای استفاده از جک عراقی باید نکاتی مورد توجه قرار بگیرند. مهم‌ترین نکته، اندازه‌گیری و محاسبه دقیق فشار بتن است که این موضوع مشخص می‌کند به ازای هر چند متر مکعب وجود یک جک لازم است.  استفاده از کمر کش سطح ایمنی کار را افزایش می‌دهد.  فاصله بین جک‌ها را می‌توانید به ۸۰ سانتی متر برسانید تا اطمینان بیشتری داشته باشید.

نکته دیگر محل قرارگیری جک می‌باشد. اگر جک در طبقه‌ای غیر از طبقه هم کف وجود داشته باشد، باید سقف آن طبقه بسیار مقاوم باشد و بتن ریزی آن طبقه به صورت اصولی انجام شود. در غیر این صورت سقف طبقه زیرین خمیده می‌شود. اگر جک عراقی روی طبقه هم کف باشد، باید میزان سستی خاک به دقت محاسبه شود و اگر نیاز باشد خاکریزی متراکمی انجام شود. فرو رفتن جک در خاک یا سقف طبقه زیرین مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

ویژگی جک عراقی چیست؟

  • وزن سبک
  • قیمت مناسب
  • رزوه بزرگ‌تر
  • استحکام و مقاوم زیاد
  • نصب و اجرای آسان
  • قابلیت استفاده در ساخت و سازهای مختلف
  • سهولت در جا به جایی
  • قابلیت استفاده در موارد متعدد

مزایا جک عراقی چیست؟

جک عراقی در مقابل فشار بسیار مقاوم است و قدرت تحمل ۱.۵ تن و حتی بیشتر را نیز دارد. این ابزار مقاوم در مقایسه با جک‌های دیگر قیمت مناسب‌تری دارد و از دیگر امتیازات این محصول به سهولت در استفاده و جا به جایی آسان آن می‌توان اشاره کرد.

انواع جک عراقی

زمان خرید جک عراقی، ملاک‌های گوناگونی را در نظر دارید که ابعاد و اندازه جک، نوع ساخت و طراحی آن از جمله این ملاک‌ها می‌باشد. ارتفاع سقف شما تعیین کننده اندازه جک می‌باشد و بر اساس اندازه، جک‌های ۴ متری و ۶ متری کاربرد بیشتری دارند. بر اساس طراحی نیز جک‌های عراقی به دو نوع U وT   تقسیم می‌شوند. به طور کلی نقش جک T شکل نگه داشتن یک یا چند تیرچه سقفی در یک زمان می‌باشد. اما برای نگه داشتن یک تیرچه از جک شکل U استفاده می‌شود‌.

در هنگام خرید جک عراقی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

برای خرید جک عراقی باید به یک سری نکات توجه کنید؛ زیرا این ابزار باید بتواند سنگینی سقف را تحمل کند. مواردی که باید در زمان خرید مد نظر قرار دهید، رزوه مقاوم، ساختار جک، قطر ورق و ماده اولیه است. علاوه بر این رزوه‌ها باید از نظر کیفی مرغوب باشند؛ زیرا تنظیم کردن ارتفاع جک و سفت کردن آن‌ها نقش مهمی دارد.

چه عواملی در قیمت جک عراقی موثر هستند؟

یکی از عواملی که بر موثر می‌باشد، نوع طراحی این ابزار است. همچنین کیفیت ورق‌های به کار رفته در ساختار جک نیز در قیمت این ابزار تاثیر دارد. عامل دیگر اندازه جک می‌باشد جک‌های بزرگ‌تر قیمت بیشتری هم دارند.

 تولید جک های عراقی

جک عراقی معمولا در اندازه های متفاوتی تولید می گردد. از اجزای اصلی و مطرح در تولید جک های عراقی و سایر جک های سقفی می توان به قسمت های نری و مادگی و نیز رزوه اشاره نمود. نگهدارنده اصلی این جک ها معمولا شامل مهار قالب مدولار می باشد. در قسمت پایین جک نیز لوله هایی دیده می شود که به لحاظ قطر با یکدیگر متفاوت هستند. رایج ‌ترین این لوله ‌ها ۶ سانتی متر قطر و 2.5 میلی متر ضخامت دارند. قسمت بالایی کار نیز شامل لوله هایی با ضخامت 2.5 و قطر ۵ سانتی متر می باشد.

ویژگی های جک عراقی

  • قابلیت تنظیم در ارتفاع متفاوت

این جک ها قابلیت استفاده در ارتفاعات متفاوت را دارند. این جک ها به سبب طراحی خاص خود دارای قابلیت تنظیم ارتفاع هستند. البته این قابلیت نیز تا حدودی دارای محدودیت می باشد. برای مثال در جک های رزوه ای مقدار تغییر ارتفاع به مقدار پیچ خوردگی و نیز رزوه ایجاد گردیده بر روی جک وابسته می باشد.

  • قابلیت تولید در دو نوع سبک و سنگین

به طور کلی جک های ساختمانی در دو نوع سبک و سنگین تولید می ‌شوند. ابزارهای مورد نیاز در تولید جک های ساختمانی از جمله پارامترهای مهم در تولید آن ها به شمار می روند. نوع دستگاه و برند آن و نیز کیفیت ابزار ها از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. از جمله این ابزارها می توان اشاره نمود به: دستگاه مخصوص برش لوله اره آتشی، دریل جهت سوراخ کاری لوله جک، دستگاه جوش  CO2 و دستگاه مخصوص رنگ کاری.

قیمت جک عراقی

قیمت جک سقفی عراقی به پارامترهایی چون اندازه و کیفیت بستگی دارد. هرچه اندازه جک بزرگتر باشد طبیعتا قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود. زیرا آهن و مواد بیشتری برای تولید آن استفاده خواهد شد.  از طرفی بسته به قیمت آهن که دارای نوسان است قیمت جک نیز متغیر بوده و دارای نوسان خواهد بود. انتخاب نوع جک در پروژه بستگی به شرایط آن پروژه دارد. بنابراین جاهایی که تحمل بار بیشتری نیاز است باید از جک سنگین استفاده نمود. این جک ها نسبت به نوع سبک دارای قیمت بیشتری هستند.

 تفاوت جک سقفی عراقی و جک سقفی ایرانی

ایرانی با مدل های عراقی دارای تفاوت هایی هستند. از جمله این تفاوت ها می توان اشاره نمود به: جک های عراقی نسبت به جک های ایرانی وزن کمتری داشته و سبک تر هستند. رزوه های جک عراقی چپ گرد هستند. در جک های عراقی ارتفاع رزوه ها بیشتر از جک های ایرانی می باشد.

جک سقفی

در این جک ها رزوه های خاص دارای میله مهار هستند. در جک های عراقی قسمت U شکل به جای قسمت T شکل جایگزین می شود. سوراخ های صلیب در جک های زیر سقفی عراقی دارای فاصله کمتری هستند. در جک های عراقی پلیت های کف ۱۲ در ۱۲ می باشد. اما در جک های ایرانی این اندازه ۱۰ در ۱۰ می باشد.

 

دکمه بازگشت به بالا