عمومیکسب و کار ویژه

پرگولا یا سایبان چوبی برای پارکینگ ویلا

پرگولا چیست؟

اگر چه بعضی از افراد پرگولا را در زمره آلاچیق ها می دانند. اما باید به این نکته اشاره کرد که سقف پرگولا بسیار متفاوت است. پرگولا شامل یک سازه مشبک گاها با پوشش سقف است که معمولا در باغ ها، فضای سبز، حیاط، بام و پارک به عنوان و یا استراحتگاه بکار می رود.

کاربردهای پرگولا به طور خلاصه عبارتند از:

  • زیبا سازی فضای سبز و باغ ها
    • شاخص کردن قسمتی از محوطه بیرونی و فضای سبز
    • قرار دادن پرگولا در مسیر عبوری
    • استفاده در پشت بام ها
    • سایبانی برای استراحت
    • ایجاد سازه در کنار دیوار برای ایجاد نمادهای زیبا

انواع سقف پرگولا

سازه های مشبک را می توان بر اساس جنس سازه دسته بندی کرد. ولی باید خاطر نشان کرد که هر نوع پرگولایی را نمی توان در هر شرایط

آب و هوایی استفاده کرد.

انواع سازه مشبک عبارتند از :

  • پرگولا ترمووود
  • پرگولا چوب پلاست
  • پرگولا چوبی
  • پرگولای فلزی

تفاوت بین پرگولا چوبی و آلاچیق چادری

می توان گفت که مردم سازه مشبک چوبی را معمولا به عنوان یک آلاچیق در نظر می گیرند. اما باید به این نکته اشاره کرد که این سازه با آلاچیق متفاوت است. این سازه چوبی از دیرباز به عنوان یک المان دکوراسیون خارجی در فضای سبز استفاده می شده است. اما امروزه معماران به استفاده از سازه چادری در طراحی های دکوراسیون خارجی محوطه خود بیشتر رغبت دارند.  آلاچیق چادری مزایای زیادی نسبت به پرگولا چوبی دارد که در ادامه به توضیح آن‌ها می پردازیم.

تفاوت پرگولا و آلاچیق پارچه ای از منظر سازه عبارتند از:

  • طراحی سازه: سازه ترمووود دو طرح کلی دارد اما می تواند بر اساس فضا  و به سلیقه کارفرما انجام شود.
  • نوع سازه : در پرگولاهای چوبی از قوطی های ضعیف استفاده می شود ولی سازه چادری با پروفیل های سازه ای گوشت بالا ساخته می شوند.
  • انعطاف پذیری: سازه فلزی انعطاف ندارد، اما آلاچیق پارچه ای به خاطر داشتن  پارچه کششی از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است.
  • کارآیی در شرایط متفاوت آب و هوایی: سازه ترمووود را نمی توان در هر نوع آب و هوایی استفاده کرد اما الاچیق چادری انتخاب مناسبی برای تمامی شرایط آب و هوایی موجود در کشور می‌باشد.

تفاوت سازه چوبی با سازه پارچه ای از منظر نوع کاربرد عبارتند از:

از دیگر تفاوت های میان سازه های چادری و سازه چوبی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موارد استفاده معماران: از سازه چوبی به عنوان المان دکوراسیون خارجی استفاده می‌شود، اما سازه چادری علاوه بر آن می تواند در نمای ساختمان ها و دکوراسیون داخلی استفاده کرد.
  • کاربرد سازه: از سازه چوبی می توان فقط برای زیبایی فضا سبز و بام ها استفاده کرد، اما کاربرد سازه پارچه ای می تواند سقف رستوران، کافی شاپ، آلاچیق، پارکینگ، سقف استادیوم ها و …باشد.
  • کاربرد محافظت در برابر سرما و گرما : سازه مشبک فقط در فصول گرما کاربرد دارد، اما سازه غشایی را می توان در تمام فصول چه گرم و چه سرد استفاده کرد.

به عبارت دیگر سازه ی چادری یک سقف تمام عیار برای فضای باز شما به حساب می‌آید در حالی که سازه چوبی یا پرگولا بیشتر به عنوان یک المان دکوراتیو به کار می‌رود.

مزایای سقف چادری نسبت به سازه مشبک

اگر چه سازه مشبک نیز مزایای فراوانی دارد، کارایی آن نسبت به کمتر است. از جمله مزایای سازه چادری نسبت به سازه پرگولا چوبی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • نورپردازی سازه های چادری
  • مقاومت در برابر نور آفتاب و اشعه مضر UV سازه های پارچه ای
  • مقاومت در برابر بارش باران و برف سقف پارچه ای
  • محافظت از مبلمان فضای باز و دکوراسیون داخلی زیر سازه پارچه ای

پرگولا یا سایه بان چوبی چیست؟

المانی است که عموما بر پایه بوده و به صورت غیر مسقف مورد استفاده قرار میگیرد.
این سازه عموما به منظور ایجاد زیبایی و فضایی نیم سایه بر روی تراس ها ، ها ، روی ورودی ها و روی راهروها و مسیرهای پیاده روی  احداث می گردد و از الوارهای چوب به فواصل معین در طراحی سقف آن استفاده می گردد . ستون ها و سقف مشبک این سازه اجازه می دهد که گیاهان پیچک مانند به زیبائی سطح آنرا پوشانده و و بر زیبایی بصری محیط تاثیر به سزایی بگذارد .
های چوبی با شبکه ها و طراحی های چوبی زیبا ساخته می شوند و گاه نیمکتهای چوبی و مبلمان فضای باز  نیز برای دمی آسودن و لذت بردن از فضای نیم سایه در آنها تعبیه می شود . برای خانه یا فضاهای تجاری، هر دو نقش فرم و عملکرد را در معماری بازی می کند. یک می تواند حریم  نیمه خصوصی، نیم سایهو یا یک فضای نیمه  مسقف رو به فضای باز، یک نقطه کانونی را  برای استفاده کنندگان فراهم آورد.

چوب از میباشد. از فرآیندی است که چوب را با حرارت حداکثر ۲۳۰ درجه سانتی گراد در مجاورت بخار آب و گردش هوا قرار میدهند. در این فرآیند مغز چوب بین دمای ۱۸۵ تا ۲۱۲ درجه سانتی گراد میرسد. در این شرایط حرارت باعث میشود که زنجیره های سلولزی بشکند. در این فرآیند چوب عاری از هرگونه حشرات و میکرو ارگانیزم ها میشود. و اسید ها تجزیه میگردد. در پایان این فرآیند رطوبت الوار ها بین ۴ تا ۶ درصد ثابت و صمغ چوب خارج میشود.

استفاده از سایبان چوبی برای تزئینات داخل محوطه

به نوعی حس آرامش و زنده بودن و همچنین ایجاد صمیمیت را تداعی می کنند.برای بهبود فضای داخل می توان از یک لوستر، پنکه سقفی، سیستم مهپاش و یا یک سیستم سقف جمع شو در آن استفاده کنید.

با این  یا پرگولای چوبی می توان فضاهای زیبای سبز با امکان سایه دار بودن را خلق کرد که زیبایی های بصری منحصر بفردی داشته باشد.و همچنین برای ایجاد فضایی نیمه سایه بر روی تراس ها میباشد. که زیبایی و جلوه خاصی به آن میدهد. نوع چوبی بودن حس آرامش و زنده بودن را به انسان میدهد. برای مکان های شلوغ به جای سایبان فلزی پرگولا توصیه میشود.

انواع پرگولا | سایه بان چوبی :

این سازه ها از نظر کاربردی به دو گونه ی اصلی تقسیم می شوند، یکی سازه هایی که برای پوشش دادن یک مسیر و محل عبور ساخته می شوند و دیگری مکانی خاص و متفاوت برای استراحت می باشند.

مکان های مورد استفاده از سایه بان چوبی:

سایبان چوبی (پرگولا) در جاهایی مانند کناره های دبوار و یا راهروهایی که یک سمت آن دیوار هست ایجاد میشود که از آن برای تنظیم نور ساختمان استفاده میشود. همچنین پرگولا میتواند در حیاط، بر روی بام یا در باغ ساخته میشود که میتواند مسقف یا غیر مسقف ایجاد شود . سايبان هايي كه روي راه باغ ها پیاده میشوند عموما براي سايبان بالاي  پياده روهاي ويلايي و بيشتر براي بالا كشيدن گل و گياه رونده روي آن ساخته میشود. و يا گياه مو كه هنگام بار دادن خوشه هاي زيباي انگور كه روی پرگولا آويزان ميشود نمايي زيبا به آن ميدهد.

روش پیاده سازی سایه بان چوبی:

در روش سازه فلزی ابتدا باید یک سکوی سیمانی در نظر گرفته و سپس به وسیله پلیت و رول بولت و قوطی فلزی اسکلت پرگولا را پیاده نموده و سپس با توجه به عناصر بصری و عرض تیر و ستون ها به کاور نمودن پرگولا اقدام نمود.

لازم به تذکر است در این نوع پرگولای ترمووود استفاده از زیرسازی اشباع شده شرکت مهندسی پارسیاوود الزامی می باشد.

بعد از اجرای تیر و ستونها به وسیله چوبهای ترمووود و با فاصله معین نسبت به تیر ریزی سقف پرگولا اقدام می گردد.این فواصل به دلخواه بوده و بنا بر کاربرد و طرح مورد نظر انتخاب می گردد.همچنین میتوان انتهای الوار چوبی را به شکل های مختلف تزیین نمود.

در روش تمام چوب باید ابتدا یک سطح بتی ایجاد نموده و به وسیله اکسسوری p1 شرکت مهندسی پارسیا ستونهای پرگولا را به صورت دوبل اجرا نموده و سپس تیر های اصلی را اجرا نمود.سپس تیرهای پرگولا را با فواصل معین اجرا نمود.لازم به ذکر است پس از اجرای تیرهای اول می توان از یک ردیف تیر ثانویه نیز استفاده نمود.

از نظر بصری پرگولاها به اشکال بسیار گوناگونی اجرا می شوند.همچنین می توان پرگولاها را با دو ستون نیز اجرا نمود.در قسمت ورودی ها و با استفاده از دیوار ورودی و سازه کابلی یا دستک های چوبی می توان پرگولاهای بدون ستون نیز اجرا نمود.که در این مورد احتیاج به اکسسوری های خاص شرکت مهندسی پارسیاوود می باشد

شرکت ما با تخصص در طراحی و اجرای انواع سازه سبک و سایبان ماشین، هم چنین تولید متریال مخصوص به آن، مانند ورق یو پی وی سی ( ورق upvc ) توانسته است بهترین ها را در اختیار مشتریان قرار دهد ، اما لازم به ذکر است که شرکت سایه سازان کوروش تخصص اصلی خود را در طراحی و اجرای انواع سایبان و سازه سبک اعم از بار انداز ، سایبان پارکینگ ، سوله و انبار سبک، کانکس، انواع سایبان خودرو، دیوار کرکره ای و … می داند، با این حال در طراحی و ساخت همه سازه های سبک و بسیار مدرن با در خواست کنندگان همکاری خود را اعلام می دارد هدف این شرکت خلق ایده های نو در جهت ارتقا صنعت ساخت سایبان خودرو و سازه های سبک در سر تا سر کشور است

دکمه بازگشت به بالا