علم و سلامت

چه مواد غذایی احتمال “سرطان” و “سکته” را کاهش می‌دهند؟

میوه ها و سبزیجات اصلی ترین گروه کبری هستند که افراد در طول روز تمام این دو ماده غذایی را مصرف می کنند.

به گزارش تی تی آنلاین لازم به ذکر است که مصرف میوه ها و سبزیجات به محافظت در برابر بیماری های قلبی عروقی و سرطان های دستگاه گوارش کمک می کند که اثرات محافظتی مربوط به مواد مغذی سهل هضم و ریزمغذی مانند فلاونوئید، کاروتنوئید، ویتامین C، اسید فولیک و فیبر دارند. اینها و موارد دیگر در توقف یا پیشگیری از تومورهای سرطان سینه و جلوگیری از آسیب اکسیداتیو نقش دارند.

تخمین زده می شود که مصرف کم میوه و سبزیجات باعث حدود 19 درصد از سرطان های دستگاه گوارش، حدود 31 درصد از بیماری های ایسکمیک قلبی و 11 درصد از سکته های مغزی در سراسر جهان می شود. به طور کلی، 2.7 میلیون (4.9٪) مرگ ناشی از مصرف کم میوه و سبزیجات است.

مصرف میوه و سبزیجات می تواند با افزایش دسترسی به مواد مغذی مختلف و توانایی آنها در کاهش عوامل خطر مرتبط، خطر ابتلا به بیماری های غیر واگیر را کاهش دهد. فشار خون و کلسترول بالا از عوامل خطر بیماری های عروق کرونا قلب و سکته هستند و پتاسیم در حالی که میوه ها و سبزیجات فشار خون را کاهش می دهند. فیبر غذایی همچنین به کاهش فشار خون کمک می کند و همراه با مواد شیمیایی گیاهی مانند استرول ها، فلاونوئیدها و سایر آنتی اکسیدان ها می تواند کلسترول و سایر فرآیندهای بیولوژیکی را تنظیم کند که می تواند خطر تصلب شرایین (تراکم شریانی) را کاهش دهد.

مصرف میوه محافظت قوی در برابر سرطان های دهان، حلق، حنجره، مری، گردن، ریه و معده دارد. گیاهانی مانند اسفناج، گوجه فرنگی و فلفل احتمالا در برابر سرطان استخوان، حلق، حنجره و مری محافظت می کنند. همه گیاهان، به خصوص سبز و زرد، احتمالا از سرطان معده جلوگیری می کنند.

توصیه ملیت های مختلف برای مصرف میوه ها و سبزیجات متفاوت است. به طور معمول، سه سرویس (هر وعده حدود 80 گرم یا نیم لیوان) یا بیشتر سبزیجات و دو یا چند میوه در روز توصیه می شود.

به گفته دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، عوامل ضد سرطانی میوه ها و سبزیجات به راحتی قابل استفاده هستند، ویتامین C و E، سلنیوم و خواص فیتوشیمیایی. هنوز مشخص نیست که ماده میوه و سبزیجات بیشترین محافظت را در برابر سرطان داشته باشد. این مواد مکانیسم‌های مکمل و همپوشانی دارند، مانند آنزیم‌های سم‌زدایی، آنزیم‌های سم‌زدایی و مواد سرطان‌زا در دستگاه گوارش، اثرات متابولیک و آنتی‌اکسیدانی تغییر دهنده هورمون‌ها.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا