اقتصادیکسب و کار ویژه

ژورنال معاملاتی فارکس چیست؟

با خواندن این مقاله، به جمع معامله‌کنندگان اندکی می‌پیوندید، که ژورنال‌ نویسی در فارکس را یاد دارند. در این صورت، شانس شما برای موفقیت در این بازار پر ریسک، بیشتر از دیگران خواهد بود. اما ژورنال نویسی فارکس چیست و چرا انقدر اهمیت دارد؟ بیایید از اینجا شروع کنیم که بسیاری از معامله‌کنندگان اصلاً حوصله و زمان ارزیابی و ثبت معاملات خود را ندارند. آنها معمولاً از ثبت کردن خریدوفروش‌ها، استراتژی و یا احوالات خود در بازار، خودداری می‌کنند. به همین دلیل، ممکن است هرگز متوجه اشتباهات رایج خود در معاملات نشوند. ژورنال‌نویسی در حقیقت، ثبت تمام فعالیت‌های معاملاتی مانند خریدوفروش، ابزارهای مورداستفاده، استراتژی‌ معاملاتی و غیره در یک دفتر یا یک نرم افزار است.

آموزش ژورنال نویسی در فارکس؛ مهارت‌ها و نکات طلایی یک واقعیت بزرگ وجود دارد؛ اینکه نشستن پشت سیستم و خیره شدن به نمودارها و بالا و پایین رفتن قیمت، به تنهایی کمک زیادی به شما نمی‌کند. همچنین تغییر دادن اندیکاتورها یا حتی تغییر در روندهای تحلیل تکنیکال نیز قرار نیست معجزه‌ای برایتان رقم بزند! همه اینها در شرایطی می‌تواند شما را به یک معامله‌کننده حرفه‌ای و موفق تبدیل کند، که یک انضباط فکری و ذهن منسجم داشته باشید.

دفتر معاملاتی، دقیقاً همان چیزی است که با داشتن آن، می‌توانید چند قدم از دیگر معامله‌کنندگان جلوتر باشید. در این دفتر، همه‌چیز از جمله احساسات روزانه شما و تصمیماتی که می‌گیرید، ثبت می‌شود تا بتوانید نگاه کامل و دقیقی از خودتان داشته باشید. در ادامه، به معرفی دقیق دفتر ژورنال و سپس شیوه نوشتن آن خواهیم پرداخت. هر فعالیت خرید و فروشی که شما به‌عنوان معامله‌گر انجام می‌دهید در یک جدول (یا در دفتر یا در یک فایل Excel) ثبت می‌شود و شامل بخش هایی مثل مدیریت ریسک، ارزیابی استراتژی معاملات، روانشناسی معاملات  و موارد دیگر می‌شود , که به آن ژورنال معاملاتی می گویند.

زیر نظر داشتن قیمت یا نگاه کردن مداوم به نمودار برای بروز کردن تحلیل تکنیکال و بررسی تغییرات اندیکاتور ها و همچنین چک کردن اخبار بازار کافی نیست! اگر میخواهید تبدیل به یک معامله گر حرفه ای شوید باید یک برنامه منظم برای فعالیت های روز , هفته و ماه خود داشته باشید , در واقع انضباط فکری در ترید یکی از مهمترین عوامل است که باعث می شود به مرور شما از تصمیمات احساسی در سرمایه گذاری بپرهیزید و به یک حرفه ای تبدیل شوید و ژورنال نویسی راه رسیدن به آن است.

ژورنال معاملاتی چیست؟

یک ژورنال معاملاتی تمام جزئیات یک معامله و نتایج آن را ثبت می کند و خلاصه ای از تجربه  و فعالیت های معاملاتی شما را گزارش می دهد. با این حال، این یک صورت حساب کارگزاری نیست زیرا می توانید دلایل استفاده از یک استراتژی یا اجتناب از آن را بررسی کنید. در یک ژورنال معاملاتی تمام معاملات انجام شده به طور متوالی و سیستماتیک برنامه ریزی می شوند و رکوردی از عملکرد هر استراتژی را گزارش می دهند. صرف نظر از نحوه عملکرد بازار، می توانید با استفاده از یک ژورنال معاملاتی ، پتانسیل یک معامله خاص را می توانید مورد بررسی قرار دهید که آیا ارزش سرمایه گذاری دارد یا نه. درست کردن یک ژورنال معاملاتی نیاز به هزینه ندارد با استفاده از یک دفتر یا نرم افزار اکسل (Ecxel) به راحتی میتوانید یک ژورنال معاملاتی درست کنید.

مزایای یک مجله تجاری چیست؟

نگه داری و استفاده مداوم از یک ژورنال معاملاتی مزایای زیادی دارد از جمله به شما کمک می کند تا نقاط قوت و ضعف استراتژی معاملاتی خود را ارزیابی کنید و تصمیمات بی طرفانه و بدون هیجان بگیرید. برای مثال، می‌توان تصمیم گرفت که آیا فلان ارز با توجه به حد ضرر آن ارزش ریسک کردن دارد یا بهتر است در زمان دیگری سرمایه گذاری کنید. نگه داشتن گزارش معاملات باعث می شود تا در مسیر استراتژی معاملاتی خود باقی  بمانید، خواه یک سرمایه گذار بلند مدت ,معامله گر روزانه یا یک معامله گر نوسانی باشید. هنگام معامله با پول واقعی، تمرکز بر تمامی معاملات کار دشواری است.  پس از یک دوره معامله های سودآور، ناخودآگاه شروع به معاملات احساسی و عجولانه می کنید یا ارزهای دیجیتال زیادی را معامله می کنید اما یک ژورنال معاملاتی باعث می شود تا در مسیر هدف خود بمانید و دیگر تمایل نداشته باشید که معاملات عجولانه و پر ریسک انجام دهید.

همچنین خود ژورنال معاملاتی برای شما یک سابقه کاری مکتوب به حساب می آید همین امر خود باعث بالا بردن اعتماد بنفس می شود , از سوی دیگر اگر در معاملات خود موفق نبودید با استفاده از اطلاعات ژورنال نقاط ضعف و اشتباهاتی که مرتکب شدید را به راحتی پیدا می کنید , از آنها درس میگیرید و در مسیر بهبود عملکرد خود قرار میگیرید. علاوه بر این، می‌توان با استفاده از ژورنال معاملاتی برای پیدا کردن و پیاده‌سازی الگوهای سود آور استفاده کرد. این کار معامله گران را قادر می سازد تا به سود آوری ثابتی برسند و زمان خود را صرف معاملات بیهوده نکنند و در نهایت به سود برسند. صرف نظر از اینکه از چه قالبی استفاده می کنید، مطمئن شوید که تمام ستون های لازم مربوط به هر معامله را وارد کردید , همچنین می توانید از یک ژورنال استفاده شده توسط دیگر معامله گران  الگو بگیرید و از آن استفاده کنید.

  1. تاریخ و زمان
  2. نوع ارز
  3. حجم ورود
  4. تایم فریم معامله
  5. قیمت ورود، قیمت خروج
  6.  حد ضرر , حد سود
  7. مقدار سود یا  زیان
  8. نوع استراتژی
  9. یادداشت (معمولا هر نکته ای که احساس میکنید میتواند برای شما مفید باشد)

یک قالب ژورنال بی عیب و نقص وجود ندارد. هر معامله‌گری باید معیارهای مربوط به خود را داشته باشد. از ژورنال خود به عنوان سندی برای اضافه کردن دلایل وارد شدن به یک معامله خاص استفاده کنیدبه عنوان مثال اندیکاتور ها و پارامتر هایی را که در تحلیل تکنیکال خود استفاده می کنید یادداشت کنید تا از تأثیرات منفی بر عملکرد معاملاتی خود جلوگیری کنید. به یاد داشته باشید که ثبت تمامی نکات معاملات از نوع ارز گرفته تا بسته شدن معامله با سود یا ضرر  بسیار اهمیت دارد و تکرار این کار برای شما ضرروی است تا سندی جامع و درست داشته باشید و عملکرد شما مبنی بر استراتژی باشد تا احساسات و حتی اینکار برای شما تبدیل به یک عادت خوب می شود تا هر لحظه که بخواهید عملکرد کلی خود را ارزیابی کنید و چه بسا که تاثیر مثبتی در  نظم زندگی شخصی شما هم داشته باشد و به طور کلی معامله گر بهتری شوید.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا