عمومیکسب و کار ویژه

کاربردهای فایبرگلاس در صنعت

فایبر گلاس چیست و چه کاربردی دارد؟

مقاومت امروزه افراد فعال در حوزه صنعت، فایبر گلاس را به عنوان یک ماده مقاوم و ارزان شناخته‌اند. بنابراین استفاده و کاربرد فایبر گلاس، با استقبال بی‌نظیری مواجه شده و به دلیل مزیت‌های خاص خود، یکی از پر اهمیت‌ترین مواد در صنایع تبدیل شده است. مطمئناً این پرسش در ذهن شما شکل گرفته است که فایبر گلاس چیست؟ یا کاربرد چیست؟ خرید و فروش برج خنک کننده از چه راهی ممکن است؟ در این مقاله همه چیز در مورد فایبرگلاس و تفاوت آن با پلی کربنات  و برج خنک کننده را خواهیم گفت.

فایبرگلاس چیست و چه کاربردی دارد؟

در صورتی که شما به دنبال این هستید که درک درستی از انواع فایبر گلاس داشته باشید یا بدانید کاربرد فایبرگلاس چیست، باید ابتدا تعریف درستی از این ماده داشته باشید. در رابطه با اینکه «فایبر گلاس چیست» بیان شده است که به واسطه ترکیب الیاف پشم شیشه با مواد از جنس پلیمر، به وجود خواهد آمد.
البته استفاده از الیاف شیشه در فایبرگلاس جهت تقویت کردن بوده و به کارگیری مواد پلیمری مثل رزین در آن نیز، تحت عنوان چسباننده پایه خواهد بود. به عبارت دیگر استفاده از این رزین، کمک خواهد کرد که نیرو و تنش وارد شده به ورق‌های فایبر‌گلاس در همه به یک اندازه پخش شوند. همچنین وجود این رزین در فایبر گلاس، میزان انعطاف‌پذیری آن را افزایش داده و در نتیجه افراد با ، می‌توانند از آن در صنایع مختلف استفاده کنند.

کاربرد فایبرگلاس

چنانچه می‌خواهید بدانید که «کاربرد فایبر گلاس چیست» به لیست زیر توجه کنید:

1. ساخت و ساز:

ساخت پنل های ساختمانی، مواد سقف، عایق ها و پوشش های دیوار استفاده می شود. نسبت استحکام به وزن بالا، دوام و مقاومت در برابر آب و هوا آن را به یک انتخاب محبوب برای اهداف ساخت و ساز تبدیل کرده است.

2. خودرو:

در صنعت خودرو سازی کاربرد فایبرگلاس چیست ؟ برای ساخت قطعاتی مانند بدنه خودرو، کاپوت، سپر و فضای داخلی استفاده می شود که به دلیل 1سبک وزن بودن، مقاومت در برابر خوردگی و خواص عایق حرارتی و الکتریکی برای کاربردهای خودرو ایده آل است.

3. هوافضا:

کامپوزیت های فایبرگلاس در صنعت هوافضا برای ساخت اجزای هواپیما از جمله بال، بدنه و سازه های داخلی استفاده می شود. استحکام و سفتی بالا، همراه با وزن کم آن، آن را برای کاربردهای هوافضا که کاهش وزن بسیار مهم است، مناسب می کند.

4. دریایی:

فایبرگلاس به طور گسترده در صنایع دریایی برای ساخت بدنه، قطعات و لوازم جانبی قایق استفاده می شود. مقاومت آن در برابر آب، خوردگی و اشعه ماوراء بنفش و همچنین وزن سبک آن، آن را به گزینه ای محبوب برای کاربردهای دریایی تبدیل کرده است.

5. ورزش و تفریح:

فایبرگلاس در تجهیزات ورزشی و تفریحی مختلف مانند چوب ماهیگیری، میله چوب گلف، راکت تنیس، کایاک و تخته موج سواری استفاده می شود. استحکام بالا، انعطاف پذیری و ویژگی های سبک وزن آن را به یک ماده عالی برای تجهیزات ورزشی تبدیل کرده است.

6. انرژی باد:

فایبرگلاس به دلیل استحکام، سفتی و مقاومت در برابر خستگی بالا معمولاً در پره های توربین بادی استفاده می شود. ماهیت سبک وزن آن باعث افزایش بهره وری در تولید انرژی می شود.

7. برق و الکترونیک:

فایبرگلاس در کاربردهای الکتریکی و الکترونیکی برای اهداف عایق استفاده می شود. به دلیل استحکام دی الکتریک بالا و مقاومت در برابر حرارت و آتش، به عنوان یک عایق الکتریکی عالی عمل می کند. به طور کلی، فایبرگلاس به دلیل استحکام، دوام، وزن سبک و مقاومت در برابر خوردگی، گرما و مواد شیمیایی، یک ماده همه کاره با کاربردهای متعدد است. از جمله کاربردهای دیگر آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاربرد فایبر‌گلاس به دلیل ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد آن بسیار وسیع است. بدون شک به همین دلیل ویژگی‌های خاصی مانند استحکام بسیار و سبک وزنی، کاربرد آن زیاد بوده و این ورق‌ها را به یک ماده با اهمیت در صنایع، تیدیل کرده است.

همه چیز در مورد فایبرگلاس و ساخت آن

در تعریف «فایبر گلاس چیست» بیان شده است که پوششی مقاوم و ارزان بوده و همچنین به واسطه ترکیب الیاف پشم شیشه با مواد پلیمری مانند رزین، به وجود خواهد آمد. متخصصانی که این ماده پرکاربرد را تهیه می‌کنند، به بیان توضیحاتی مختصر درباره همه چیز در مورد فایبر گلاس و مواد به کار رفته در فرآیند تولید آن پرداخته‌اند. هر کدام از  به کار رفته در فایبر گلاس، دارای خواص متفاوتی هستند. رزین یکی از مهم‌ترین ارکان تولید فایبر گلاس است. البته به طور معمول هنگام تولید فایبر گلاس، رزین به چهار گروه تقسیم خواهد شد که این تقسیم‌بندی، عبارت است از:

وینیل استر

این نوع از رزین در برابر خوردگی، مقاومت بسیاری از خود نشان خواهد داد.

پلی استر

در صورت وجود رزین پلی‌استر در ورق‌های فایبر گلاس، نباید انتظار مقاومت بالایی در برابر انواع خوردگی‌ها از آن داشت. زیرا عملکرد آن در برابر این نوع از آسیب‌ها ضعیف است.

پلی استر غیر اشباع

مطمئناً در صورت استفاده از رزین‌های پلی‌استر از نوع غیر‌اشباع ارتوفتالیک، میزان استحکام ورق فایبر گلاس بسیار زیاد خواهد شد. همچنین قیمت آن برای خریداران، به‌صرفه‌تر بوده و شاید به همین دلایل است که امروزه استفاده از این رزین در فایبر گلاس، بسیار رواج پیدا کرده است.

اپوکسی

بدون تردید با استفاده از رزین اپوکسی در ورق‌های فایبر‌گلاس، آن‌ها در برابر عواملی مانند دما‌های متغییر یا خوردگی حرارتی بسیار مقاوم خواهند بود.
از دیگر ارکان مهم جهت تولید فایبر‌گلاس، الیاف پشم شیشه است. پشم شیشه به کار رفته در فایبر گلاس‌، متفاوت بوده و تولید‌کنندگان در زمان تولید از هر کدام، با توجه به شرایط یا کاربرد فایبر گلاس استفاده خواهند کرد.

الیاف حصیری

در صورت استفاده از الیاف پشم شیشه حصیری، ورق‌های فایبر گلاس بسیار مستحکم خواهند بود. همچنین قیمت و وزن این نوع از فایبر گلاس‌ها نسبت به ورق‌های که در الیاف سوزنی استفاده شده است، بسیار بیشتر خواهد بود.

الیاف سوزنی

استحکام و مقاومت ورق‌های فایبر گلاس تولید شده با این نوع از الیاف پشم شیشه، کم است.

ترکیب الیاف حصیری و سوزنی

تولیدکنندگان با ترکیب این دو نوع الیاف پشم شیشه، ورق‌های فایبر گلاسی را تولید خواهند کرد که از یک سو مقاوم و دارای وزن سبک باشد. از سوی دیگری به دلیل قیمت مناسب، خریدار امکان خرید آن را داشته باشد. اما از دیگر مباحثی که متخصصان درباره «همه چیز در مورد فایبر گلاس» پرداخته‌اند، شامل مواد اولیه دیگر هنگام تولید این ورق‌های پرکاربرد است. متخصصان در زمینه مواد اولیه تولید ورق گلاس، اشاره کرده‌اند که اصلی‌ترین مواد الیاف پشم شیشه و رزین هستند.

اما تولید‌کننده فایبر گلاس هنگام تولید، باید از این مواد نیز استفاده کنند:
– اروزبل
– کربنات سدیم
– شتاب دهنده سرب و کبالت
– تیتان

تفاوت پلی کربنات و فایبرگلاس

یکی دیگر از پلیمر‌های پرکاربرد در صنایع مختلف، پلی‌کربنات است که عضوی از خانواده ترموپلاستیک، محسوب خواهد شد. استفاده از پلی کربنات در صنعت ساختمان‌سازی، جایگزین مناسبی برای شیشه بوده و همچنین منجر به زیبا‌تر شدن نما ساختمان خواهد شد. امروزه بسیاری از افراد هنگام انتخاب بین یا دیگر انواع آن و فایبر گلاس، مردد خواهند شد. زیرا هر کدام از این دو دارای مزیت‌ها و معایبی هستند که اشخاص با توجه به نوع استفاده خود، باید انتخاب درست را انجام دهند.

بنابراین افراد هنگام انتخاب و خرید، بهتر است بدانند که فایبر گلاس چیست یا پلی‌کربنات از چه موادی تشکیل شده است. همچنین اطلاع از تفاوت‌های بین این دو نیز می‌توانند بسیار کمک‌کننده باشد. اصلی‌ترین تفاوت پلی کربنات و فایبرگلاس، شامل لیست زیر خواهد بود:

  • تمیزی پلی کربنات نسبت به فایبرگلاس:

پلی‌کربنات از نظر ظاهر، تمیز‌تر از فایبر‌گلاس خواهد بود؛ زیرا در پلی‌کربنات، آنتی‌استاتیک به کار برده می‌شود.

  • مقاومت و استحکام :

فایبر‌گلاس و پلی‌کربنات، مقاوم و مستحکم هستند. اما مقاومت کششی پلی‌کربنات حدود ۹۰۰ پوند بر اینچ مربع است، در حالی که این نوع مقاومت در ورق‌های فایبرگلاس، ۲۲۰ پوند بر اینچ مربع خواهد بود.

  • وزن:

فایبر‌گلاس به لحاظ وزن، سنگین‌تر از پلی‌کربنات است.

  • امکان برش:

امکان برش و سوراخ‌کاری در پلی‌کربنات برای افراد، بسیار راحت‌تر از فایبر گلاس خواهد بود. مطمئناً پس از اینکه افراد، متوجه شدند که تفاوت‌های پلی‌کربنات با فایبرگلاس چیست؛ می‌توانند انتخاب درست‌تری را انجام دهند. به طور مثال مدیران صنایع هواپیما‌سازی نوع پلی‌کربنات تخت را، برای شیشه‌های هواپیما انتخاب خواهند کرد.

دکمه بازگشت به بالا