اقتصادیعمومیکسب و کار ویژه

کاربرد فیزیوتراپی ورزشی در درمان و توانبخشی

فیزیوتراپی و فیزیوتراپی ورزشی چه تفاوتهایی دارند

فیزیوتراپی شیراز: روشهای قدیمی فیزیوتراپی جهت بازگرداندن قدرت و عملکرد حرکتی اعضای مختلف بدن بیمار بکار می روند. هدف این تکنیکها توانبخشی بیماران دارای معلولیت حرکتی است. در مقابل فیزیوتراپی ورزشی با کمک انواع تکنیکهای و حرکات اصلاحی به بازگرداندن توان حرکتی و قدرت عضلات ورزشکاران که در حین تمرینات ورزشی آسیب دیده اند می پردازد.

فیزیوتراپیست ورزشی روشهای درمانی موثر برای درمان جراحات حاصل از ورزش را دانسته و بهترین روشهای درمانی را بکار می گیرد. یکی از انواع آسیب های ورزشی تنیس آلبو است. این عارضه بر اثر تکرار حرکات ورزشی توسط ورزشکار ایجاد شده و در صورت عدم درمان مشکلات زیادی برای فرد به وجود می آورد.

کلینیک تخصصی با اشراف کامل بر تمامی موارد، انواع روشهای درمان و پیشگیری را برای بهبود هر چه سریعتر بیمار بکار می بندد. در این میان بهبودی سریع، صرفه جویی در هزینه و وقت ورزشکار و جلوگیری از مشکلات احتمالی آینده از جمله فواید برخورداری از فیزیوتراپیست حرفه ای است.

ویژگی های متخصص فیزیوتراپی ورزشی

بهترین فیزیوتراپی شیراز: متخصص فیزیوتراپی ورزشی تخصص و مهارت لازم در تشخیص، پیشگیری و درمان انواع آسیب ها و مشکلات ورزشکاران ناشی از تمرینات ورزشی را بدست می آورد. فیزیوتراپیست در طی تحصیل دانشگاه با انواع بیماری ها، مکانیک اندامهای مختلف بدن، حرکت شناسی اندامها و روشهای درمانی مختلف را آموزش می بیند. بدین ترتیب متخصص فیزیوتراپی با بکارگیری انواع روشها و تکنیکهای درمانی بهترین و سریعترین روش را پیشنهاد می نماید.

یکی از اقدامات هر فیزیوتراپیست جلوگیری از آسیب های احتمالی قبل از تمرینات ورزشی است. آموزش و اجرای حرکات تخصصی توسط افراد قبل از شروع ورزش به جلوگیری از مشکلات کمک زیادی می نماید. همچنین ارائه بهترین روشهای درمانی جهت بهبودی سریع و موثر پس از آسیب دیدگی از دیگر اقدامات هر متخصص فیزیوتراپی ورزشی است.

پس از آسیب دیدگی فرد، فیزیوتراپیست با بکارگیری انواع روشهای درمانی موثر سعی در بهبود سریع آسیب دیدگی و آماده سازی فرد برای بازگشت به حالت اولیه دارد. حرکات اصلاحی شامل تمریناتی جهت افزایش عملکرد حرکتی، بازیابی توان، کاهش درد و توانبخشی فرد خواهد بود. در اینکار فیزیوتراپیست از انواع روشهای درمانی کمکی مانند الکتروتراپی، وسایل و روشهای دستی جهت بهبود وضعیت بیمار استفاده می کند.

از دیگر مشکلاتی که مراجعه به فیزیوتراپیست ورزشی و اجرای منظم و به همراه دارد جلوگیری از آسیب های مجدد فرد خواهد بود.

مشکلات و آسیبهای ورزشی متداول:

از جمله جراحات ورزشی نیازمند فیزیوتراپی ورزشی می توان به پارگی رباط زانو، پارگی تاندون، شکستگی، پارگی مینیسک زانو، آسیب روتاتورکاف و التهاب تاندون ها را نام برد.

در این میان مدالیته و روشهای فیزیوتراپی مفید شامل لیزر درمانی، الکتروتراپی، مگنت تراپی، ماساژ درمانی، منوال تراپی و حرکات ورزشی و نرمشی متعدد است.

خصوصیات متخصص فیزیوتراپی ورزشی: یک فرد ماهر و متخصص دارای ویژگی های حرفه ای شامل روابط خوب با ورزشکار، بکارگیری علوم جدید مرتبط با توانبخشی و رشته حرفه ای ورزشی، مهارتهای ارتباطی موثر و حرفه ای با ورزشکار و درک خواسته های عاطفی ورزشکار است. چنین فردی دارای تمام خصوصیات لازم یک متخصص فیزیوتراپی خواهد بود.

تکنیکهای حرفه ای فیزیوتراپی ورزشی

یک متخصص فیزیوتراپی حرکات و تکنیکهای حرفه ای متنوعی را برای توانبخشی به ورزشکاران بکار می گیرد. کلیه حرکات و تمرینات ورزشی ارائه شده زمینه علمی داشته و بهترین روش برای بازیابی عملکرد حرکتی اندامهای آسیب دیده هستند. از جمله این حرکات می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • حرکات ورزشی که منجر به افزایش توان حرکاتی ورزشکاران در دوره نقاهت می گردد.
  • تیپینگ
  • استفاده از امواج گرمایی موسوم به الکتروتراپی
  • استفاده از امواج صوتی موسوم به اولتراسوند
  • استفاده از امواج کوتاه دیاترمی
  • تقویت توان عضلات در زمان ریکاوری
  • بکارگیری تکنیکهای ماساژ درمانی، ریلکسیشن و یا مایو فاشیال در دوران ریکاوری
  • لیزر درمانی با امواج کوتاه و بلند
  • استفاده از تکنیکهای ترکشن
  • استفاده از میدان مغناطیسی
  • روشهای درمانی فیزیکی
  • ایجاد واکنشهای کلامی و بینایی
  • سوزن تراپی و الکتروتراپی در کاهش دردهای دوران ریکاوری

تیم های ورزشی حرفه ای هنگام حضور در میادین ورزشی جهانی مانند المپیک و جام های جهانی تیم پزشکی شامل پزشک ورزشی، متخصص فیزیوتراپی ورزشی، ماساژور، متخصص ارتوپدی، روانشناس، متخصص تغذیه و آموزش دهنده ورزشی به همراه خود دارند. در این میان نقش فیزیوتراپیست ورزشی به عنوان فردی که اگاهی کامل از انواع روشهای درمانی و فیزیولوژی حرکات اندامها دارد بر تیم های پزشکی روشن است.

بیشتر بدانید :

مزیت های فیزیوتراپی ورزشی

فواید فیزیوتراپی تخصصی ورزشی غیر قابل انکار است. افرادی که در حین تمرینات و یا مسابقات ورزشی آسیب می بینند، بازگشتن به توانایی عملکردی قبلی برای آنها حیاتی است. با استفاده از تکنیکهای فیزیوتراپی می توان با سرعت بیشتر و بطور موثر توانایی و توان خود را بدست آورید.

اهمیت داشتن فیزیوتراپیست حرفه ای در تیم های ورزشی آشکار است بطوریکه تمام تیم های ورزشی و حرفه ای دنیا در کنار تیم خود از همراهی تیم پزشکی شامل متخصص فیزیوتراپی بهره می برند. از جمله مزیت های استفاده از فیزیوتراپی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

کاهش درد: یکی از فواید مهم استفاده از حرکات فیزیوتراپی کاهش درد است. با بکارگیری تکنیکهای موجود می توانید در مدت زمان کمتری درد خود را کاهش دهید.

کنترل میزان رشد بافت های آسیب دیده: بدن ورزشکار هنگام ترمیم به کنترل اثر زخم می پردازد. عدم کنترل بافت های آسیب دیده ممکن است رشد نامناسب بافت و تاثیر منفی بر روند حرکات را داشته باشد. متخصص فیزیوتراپی با بررسی و کنترل میزان ترمیم بافت به بازیابی سریعتر کمک می کند.

کمک به تسریع بهبودی: فیزیوتراپیست با بکارگیری انواع تمرینات حرکتی، ماساژ درمانی و حرکات تخصصی در افزایش توان عضلات و مفاصل به کاهش دوره ریکاوری فرد کمک می کند.

جلوگیری از آسیب های احتمالی بیشتر: یکی از کارهای مهم فیزیوتراپیست تعیین زمان دقیق حضور در میادین ورزشی است. زمان بازگشت جهت جلوگیری از آسیب مجدد اهمیت زیادی دارد. متخصص فیزیوتراپی ورزشی انواع وسایل ورزشی مخصوص و توانبخشی به شما پیشنهاد می کنند. به عنوان مثال در افرادی که دچار آسیب در ناحیه پا هستند استفاده از کفش های مخصوص می تواند به کاهش دوره نقاهت و بازگشت سریعتر ورزشکار کمک کند.

فعالیت های متخصص فیزیوتراپی ورزشی

یک متخصص فیزیوتراپی ورزشی از سه جنبه آموزشی، خدماتی و پژوهشی به ایفای نقش می پردازد. هر کدام از ابعاد ذکر شده جهت ارائه خدمات حرفه ای و مناسب به افراد و ورزشکاران الزامی است. در ادامه به معرفی فعالیت های مختلف فیزیوتراپیست ورزشی خواهیم پرداخت.

جنبه آموزش فیزیوتراپی:

آموزشهای لازم به افراد در راستای اجرای تمرینات ورزشی صحیح

آموزشهای تخصصی به ورزشکاران

آگاه سازی عموم از عواملی که منجر به ایجاد آسیب های ورزشی می گردد

آموزش تخصصی در مدارس، آموزشگاه ها، دانشگاه ها و باشگاه های ورزشی

جنبه خدمات تخصصی:

از دیگر جنبه های خدماتی متخصص فیزیوتراپی ورزشی انجام خدمات تخصصی در میادین ورزشی و هنگام تمرینات است. متخصص فیزیوتراپی با حضور در تیم های ورزشی، مراکز تربیت بدنی، باشگاه های ورزشی، مدارس، دانشگاه ها و مراکز توانبخشی و فیزیوتراپی به ارائه خدمات حرفه ای خواهند پرداخت.

فیزیوتراپی مصدومین و ورزشکاران آسیب دیده جهت بازگشت سریعتر به میادین ورزشی

اجرای تمرینات و حرکات تخصصی در راستای موارد مرتبط با فرد از سوی پزشک

اجرای تمرینات ورزشی برای بیماران خاصی مانند افراد هموفیلی، دیابتی و بیماران حرکتی عضلانی

نظارت و کنترل اجرای صحیح حرکات و تمرینات ورزشی افراد و ورزشکاران

برگزاری کلاس های آموزشی در مدارس و مکان های آموزشی در راستای اجرای صحیح فعالیت های ورزشی

جنبه پژوهشی:

از دیگر جنبه های فعالیت متخصص فیزیوتراپی ورزشی ابعاد پژوهشی آن است. در کشورهای مختلف دنیا فیزیوتراپیست ورزشی به عنوان یک نیروی کارآمد و متخصص در کمک به ورزشکاران جهت بهبود آسیب های وارده عمل می نماید. این جایگاه در ورزش و سلامت ورزشکاران تثبیت شده و اغلب تیم های ورزشی از فیزیوتراپیست حرفه ای در کنار خود بهره می برند. با اینحال در کشور ایران با اینکه رشته فیزیوتراپی ورزشی و طب ورزشی چند سالی است که بصورت آکادمیک تدریس می گردد ولی تیم های ورزشی، باشگاه ها، مراکز توانبخشی و درمانی از افراد غیر حرفه ای برای این جایگاه بهره می برند.

اینکار منجر به وارد آمدن آسیب و خسارات بیشتر به ورزشکاران و تیم های حرفه ای شده و هزینه های زیادی را بر افراد تحمیل می نماید. بنابراین ضرورت بکارگیری متخصص فیزیوتراپیست ورزشی در کنار تیم ها و ورزشکاران به خوبی احساس می گردد.

بزرگترین مرکز فیزیوتراپی ورزشی در تهران

مرکز توانبخشی ایرانیان به عنوان یکی از برترین مراکز فیزیوتراپی در منزل دارای انواع دستگاه ها و تجهیزات پزشکی پیشرفته و مدرن در فیزیوتراپی است. در این مرکز دستگاه های نوین همانند دستگاه لیزر پر توان، دستگاه امواج درمانی، دستگاه مگنت تراپی، دستگاه تکارتراپی و تجهیزات فیزیوتراپی ورزشی وجود دارند.

از دیگر خدمات تخصصی مرکز توانبخشی ایرانیان خدمات تخصصی فیزیوتراپی در هنگام آسیب های ورزشی، خدمات ارتوپدی، سیستم های عصبی، خدمات ویژه زنان، درمان های بیوفیدبک و حرکات تخصصی برای بازگشت عملکرد اندامهای آسیب دیده است.

مرکز توانبخشی ایرانیان سالها تجربه علمی و عملی در همراهی تیم های مختلف ورزشی مانند تیم های فوتبال و فوتسال بانوان داشته و بهترین خدمات تخصصی فیزیوتراپی را عرضه می نماید. مرکز توانبخشی ایرانیان آماده مذاکره و عقد قرارداد با تیم های ورزشی، باشگاه ها و مراکز درمانی است

دکمه بازگشت به بالا