عمومیکسب و کار ویژه

کاربرد های قالب وافل

انواع کاربرد سقف وافل در دنیای مهندسی

سازه ای جدید و مدرن است که به دلیل مزایای اقتصادی و فنی فراوان مورد استقبال مهندسین قرار گرفته است و بیشتر برای ساخت سقف ها با دهانه های بزرگ استفاده می شود. این سقف ها در برابر زلزله و آتش سوزی مقاوم بوده و انتخابی معقولانه در ساختمان سازی محسوب می شوند. در این مقاله کاربرد سقف وافل در دنیای مهندسی را بررسی می کنیم و به شما در انتخاب هوشمندانه این نوع سقف کمک خواهیم کرد.

کاربرد سقف وافل در معماری

سقف وافل از بتن مسلح ساخته شده و ظاهری مشبک دارد.  طراحی سقف وافل دو طرفه بوده و در سقف وافل دو طرفه تیرها به صورت عمودی قرار می گیرند بنابراین در این نوع سقف نیازی به تیرهای میانی نیست و مانند دال دو طرفه رفتار می کند.

از مهم ترین مزایای این نوع سقف می توان به کاهش بار مرده ساختمان، کاهش میزان بتن و میلگرد مصرفی و استفاده به عنوان اکسپوز در برخی مکان ها مانند پارکینگ به دلیل شکل ظاهری اشاره کرد. سقف وافل می تواند مستقیماً روی ستون ها (با یا بدون سرستون) یا روی تیرهایی که توسط ستون ها پشتیبانی می شوند قرار گیرد.

به این معنی که وافل را می توان طبق روش طراحی در دسته دال های تخت و یا در دسته سیستم تیردال قرار داد. مدل سازی دقیق سقف های وافل در نرم افزارهای طراحی بر خلاف سایر سقف های بتنی که نمی توان به طور دقیق مدل سازی کرد کمک زیادی به طراحی دقیق و بهینه کرده است. در  دقت کنید همه جزئیات و ویژگی ها رعایت شده باشد.

در نهایت طراحی دقیق، بهینه و حذف بتن غیر سازه ای که منجر به کاهش مصرف بتن و میلگرد می شود و دقیق و دور از خطا بوده و نمای زیباتری از زیر سقف می سازد و ایمن در برابر آتش است، سقف وافل را در سطح سقف های اول مورد توجه کارفرمایان قرار داده است.

نقش سقف وافل در اجرای تاسیسات

یکی از مراحل  اجرای تاسیسات بوده که به روش انجام می شود. در یک روش تاسیسات را از داخل سقف عبور داده و در روشی دیگر تاسیسات را از زیر سقف اجرا می کنند. در این بخش می توانید کاربرد سقف وافل در دنیای مهندسی را به خوبی متوجه شوید.

البته اجرای تاسیسات از روی سقف نیز انجام می شود اما دردسرهای متعددی دارد و عمر لوله ها را کاهش می دهد. در این حالت باید روی سقف ماهیچه سیمانی کشیده شود و در بین فضای خالی آنها پوکه ریزی انجام شود و بعد از آن یک لایه ملات هم باید کشیده شود. تمام این مراحل هزینه بر هستند و باعث کاهش عمر تاسیسات و لوله ها می شوند. اجرای آن در تاسیسات به دو روش انجام می شود که موارد زیر است:

  • اجرای تاسیسات از زیر سقف وافل
  • این روش باعث کاهش ارتفاع می شود اما از طرف دیگر منجر به افزایش عمر تاسیسات می گردد. در این روش قبل از بتن ریزی، لوله ها بر اساس نقشه قرار داده می شوند.
  •  
  • اجرای تاسیسات از داخل سقف وافل
  • در این روش به اندازه بازشویی که برای تاسیسات واجب و ضروری است لوله هایی قرار می دهیم و اقدام به بتن ریزی می کنیم.

کاربرد سقف وافل در مقاوم سازی در برابر زلزله

در  با کاهش بار مرده سقف و تأثیر مستقیم آن بر ضریب زلزله و همچنین توزیع بهتر بارهای جانبی به اعضای بار جانبی (با افزایش سختی سقف) شاهد عملکرد بهتری در برابر نیروهای زلزله هستیم.

و همچنین با حذف بلوک های پلی استایرن غیر استاندارد (یونولیت) که عامل گسترش آتش و انتشار دودهای سمی در هنگام آتش سوزی هستند و دود بستن فضاها با کشیدن دیوارها به زیر دال بالایی سقف ساختمانی امن در برابر آتش خواهید داشت.

کاربرد دال وافل به عنوان فوندانسیون

فونداسیون دال وافل یک پایه بتنی سطحی است و به گونه ای طراحی شده که فشار زیادی را از یک خانواده، چند خانواده و سازه های تجاری سبک تحمل کند. در حالی که این نوع فونداسیون سال‌ هاست که وجود داشته است، اخیراً به دلیل اثربخشی آن در حل مسائل دهه ‌های گذشته در صنعت ساختمان مانند هزینه مصالح، تاخیر در ساخت و ساز و خرابی فونداسیون، محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.

پایه دال وافل ماهیتی بسیار سفت و سخت دارد. این قدرت مقاومت در برابر هر نوع تورم دیفرانسیل ناشی از حرکت خاک زیرین توسط سیل، زهکشی سطحی یا هر دلیل دیگر را دارد. این نوع فونداسیون در بالای سطح زمین ساخته می شود و از این رو نیازی به پایه ندارد. همچنین از نیاز به خیساندن خاک زیرین از قبل برای ساخت و ساز جلوگیری می کند.

اغلب، ضخامت بخش دال وافل از 14 تا 20 اینچ متغیر است. از این رو، فونداسیون به هیچ مانع یا پوشش اضافی برای جلوگیری از نفوذ آب مویرگی یا رطوبت نیاز ندارد. وافل های مورد استفاده برای ایجاد دنده ها می توانند فرم های پلاستیکی یکبار مصرف یا بلوک های پلی استایرن منبسط شده باشند.

ناحیه فونداسیون دال وافل بر روی زمین مشخص و تراز شده. در امتداد خط، قالب برای به کارگیری آرایش وافل تنظیم می شود و سپس فرآیند بتن ریزی دنبال می شود. مراحل ساخت پی دال وافل عبارتند از:

مرحله 1

چیدمان وافل ها در ناحیه قالب.

مرحله 2

وافل ها به یکدیگر متصل می شوند تا در طول مدت خدمات در جای خود باقی بمانند. بر روی وافل ها، آرماتور دال در جهت دو طرفه قرار می گیرد.

مرحله 3

بتن در سراسر قالب ریخته می شود.

کلام پایانی

در این مقاله کاربرد سقف وافل در دنیای مهندسی را بررسی کردیم. این سقف علاوه بر ظاهر زیبایی که به طراحی می دهد سقف را در برابر زلزله و آتش سوزی مقاوم می کند و بهترین انتخاب برای ساختمان سازی است. امیدواریم این مقاله در انتخاب هوشمندانه سقف وافل به شما کمک کند. اگر شما هم تجربه خاصی در استفاده از این نوع سقف دارید، تجربه تان را با ما در نظرات به اشتراک بگذارید.

منبع: قالب وافل چیست و چه کاربردی دارد؟

مهم ترین ابزار اجرای است که آن را می توان در اصل شالوده ی سقف های وافل دانست. این قالب ها از جنس پلاستیک بوده و ابعاد و شکل مشخصی دارد. از این قالب برای حذف کردن بتن ناکارآمد در دال های بتنی استفاده میشود. حال این بخش نا کارآمد چیست؟ بتن ناکارآمد بخشی از دال بتنی است که تحت فشار و هیچ تنشی نیست و از طرفی هیچ عضو کششی از جمله میلگرد نیز در آن وجود ندارد. با حذف این قسمت ضافه و ناکارآمد، سازه سبک تر شده و از طرفی در کاهش جذب انرژی لرزه ای نیز بسیار موثر است. علاوه بر این ها از نظر اقتصادی نیز حذف آن کاملا به صرفه است.

شما اگر به فکر صرفه جویی در هزینه های بنای خود هستید میتوانید قالب وافل را اجاره بکنید، برای آشنایی با نحوه اجاره بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

قالب وافل از جنس پلاستیک بوده و ابعاد و شکل مشخصی دارد. از این قالب برای حذف کردن بتن ناکارآمد در دال های بتنی استفاده میشود. حال این بخش نا کارآمد چیست؟ بتن ناکارآمد بخشی از دال بتنی است که تحت فشار و هیچ تنشی نیست و از طرفی هیچ عضو کششی از جمله میلگرد نیز در آن وجود ندارد. با حذف این قسمت ضافه و ناکارآمد، سازه سبک تر شده و از طرفی در کاهش جذب انرژی لرزه ای نیز بسیار موثر است. علاوه بر این ها از نظر اقتصادی نیز حذف آن کاملا به صرفه است.
حذف این نوع بتن نیازمند ایده های مختلفی بوده است که در طی ده سال گذشته این ایده ها بیان شده اند ولی فقط برخی از آنها مورد استفاده واقع شده اند. استفاده از قالب وافل یکی از محبوب ترین این راههاست که قالب هایی از جنس پلی پروپیلن استفاده میشود. این قالب ها یک ویژگی مثبت دیگر نیز دارند آن هم این است که میتوانید از آنها چند بار استفاده کنید.
همانطور که حدس میزنید اسم وافل و سقف وافل از دسر و بیسکوییتی به همین نام می آید یعنی یک بیسکوییت با طرح پنجره ای که برای دال های مشبک و پنجره مانند استفاده میشود.

تفاوت قالب وافل با قالب یوبوت و کوبیاکس

از دیگر راهکار های مناسب برای حذف بتن ناکارآمد میتوان به قالب های یوبوت و کوبیاکس و بابل دک در اجرای دال های مجوف اشاره کرد. ولی بزرگترین تفاوتی که این قالب ها با  وافل دارند این است که بر خلاف قالب وافل نمیتوان از آنها چند بار استفاده نمود ویکبار مصرف هستند. این قالب ها در درون دال قرار میگیرند و پس از بتن ریزی حفره هایی را درون دال ایجاد میکنند.
ولی طراحی قالبهای وافل به گونه ای است که زمانی که بتن سخت شد میتوان آن را جدا کرد و مجدد از آن استفاده کرد. این امر یکی از ویژگی های مثبت و مهم قالب های وافل است.

مزیت های قالبهای وافل نسبت به یوبوت و کوبیاکس

ممکن است قالب های یوبوت اغلب از موادی با کیفیت پایین ساخته شود . این مواد در برابر اشعه خورشید آسیب پذیر هستند. از طرفی با توجه به مکان پروژه و اینکه روی سقف اجرا میشود ممکن است چندین روز زیر نور خورشید باشند و آسیب ببینند. از طرفی در حین اجرای عملیات یا حمل و نقل یا نصب میلگرد ممکن است دچار خراش و آسیب شوند.
این خراش ها و آسیب ها و گاها شکستگی ها ممکن است باعث شوند که بتن وارد این شکستگی ها و قالب ها شده و در نتیجه بار مرده اضافه ای به سقف تحمیل شود که در محاسبات فنی لحاظ نشده باشد. در اجرای دال های مجوف مانند یوبوت و کوبیاکس، مقداری از بتن میانی دال حذف میشود ولی بتن کششی در جای خود باقی می ماند.
ولی اگر از وافل استفاده شود علاوه بر اینکه بتن میانی حذف می شود نیازی به بتن کششی هم نیست. این تفاوت بین سقف های وافل و سقف های مجوف تا 20 درصد باعث کاهش مقدار بتن می شود. به عبارتی میتوان گفت به ازای هر متر مربع، حدود 200 کیلوگرم بتن کمتر لازم است. این نکته از نظر اقتصادی و از نظر فنی بسیار مهم است.
با توجه به چند بار مصرف بودن قالب های وافل نسبت به قالب های یوبوت و کوبیاکس، این قالب ها از نظر اقتصادی و حتی محیط زیستی بسیار با صرفه تر هستند.

انواع قالب وافل از لحاظ عملکرد

قالب وافل نقش مهمی در اجرای سقف وافل دارد و ابعاد و شکل عملکرد آن را تعیین می کند، این قالب با توجه به کاربرد آن به دو قالب وافل یک طرفه و دو طرفه تقسیم می شود.

قالب های وافل یک طرفه

قالب های یک طرفه جهت اجرای سقف ها با دهانه کوتاهتر استفاده می شوند. وظیفه ی آن این است که بار مرده و زنده را در یک راستا منتقل کند. خود قالب باعث شکل گیری تیرچه یا ریب خواهد شد.

ابعاد قالب وافل یک طرفه

قالب های یک طرفه، شامل قطعات پلاستیکی U شکل هستند که به همراه قطعات انتهایی در محل اجرا به کمک بست مخصوص، به یک دیگر متصل شده اند. این اتصال سبب تشکیل یک قالب یکپارچه مکعب مستطیلی است.

این قالب به طور معمول فاصله آکس به آکس 60 تا 70 سانتی متر را تامین می کند. با عمق 25 تا 30 سانتی متر، همچنی طول متغیر و عرض تیرچه ها نیز متغیر است و بین 12 تا 14 سانتی متر در دسترس است.

قیمت قالب وافل یک طرفه

قیمت این قالب به نسبت دیتل اجرایی متغییر است. هزینه ی اجرای سقف با این قالب ها، در هر متر مربع محاسبه میشود و در این امر عواملی مثل ابعاد قالب،کیفیت قالب و موقعیت پروژه اثرگذارند. به طور کلی قیمت خرید قالب وافل یک طرفه به ازای هر متر مربع از 240 تا 270 هزار تومان متغییر است.درنظر داشته باشید که دستمزد اجرا به صورت جداگانه محاسبه می شود.

قالب های وافل دوطرفه

این قالب ها در اجرای سقف وافل مشبک یا دوطرفه به کار می روند و باعث انتقال بار در دو راستا می شوند، یعنی بار زنده و مرده سقف به تمام تیرهای اطراف هر چشمه سقف انتقال می یابد. این قالب برخلاف قالب یک طرفه با بست به قالب های مجاور متصل نمی شود.

اما مانند قالب یک طرفه پس از رسیدن بتن دال به مقاومت نهایی باز شده و در جای دیگر استفاده می شود که این ویژگی به کاهش هزینه تمام شده دال کمک می کند.

ابعاد قالب وافل دوطرفه

این قالب قطعاتی از جنس پلی پروپلین دارد که وزن کمی دارند و به شکل نیمه مکعب طراحی شده اند. در برخی از محصولات ما، این قطعه ها سوراخ هایی جهت چفت و بست شدن قالب های مجاور دارند. حمل و نقل این قالب ها با توجه به ابعادشان آسان است و برای دهانه های عریض بسیار مناسب هستند. معمولا این قالب ها در ابعاد مختلف از 60*60 تا 90*90 ارائه می شوند.

قیمت قالب وافل دوطرفه

بر اساس تعداد و نوع و جنس قالب ها، قیمت این قالب ها متغییر است و به فاکتور های گوناگونی بستگی دارد. جهت اطلاع بیشتر در این مورد می توانید با ما تماس بگیرید.

 معرفی و بیان ویژگی های قالب سقف وافل کهن دک

امروزه به دلایل اقتصادی و فنی سقف وافل کاربردهای فراوانی دارد زیرا از نظر اقتصادی و فنی بسیار مناسب و به صرفه است. مهمترین قسمت در ساخت سقف های وافل همان قالب وافل است. قالب وافل توسط شرکت های مختلفی ارائه میشود که همین امر باعث شده که این قالب ها مقداری تفاوت داشته باشند.

لازم است کارفرمایان قالب های وافل متفاوت را شناسایی کرده و با توجه به شرایط هر پروژه بهترین قالب وافل را انتخاب کنند. این مقاله به توضیح و معرفی قالب های وافل کهن دک میپردازد و آن را با سایر قالب های موجود در بازار مقایسه میکند.

ابعاد و هندسه قالب‌های وافل کهن دک

قالب های وافل در ابعاد مختلفی تولید و ارائه میشوند. قالب های وافل کهن دک در ابعاد افقی و پشت و به پشت 75 در 75 سانتی متر و در ارتفاع های مختلف وجود دارند. انتخاب عدد 75 سانتی متر برای فاصله آکس تا آکس تیرچه های متعامد تشکیل شونده، بر اساس رعایت الزامات آیین‌نامه‌ای و توجه به پارامترهای زیبایی شناختی و سهولت اجرا و کاربرد و همچنین امکان اجرا بهینه‌ترین سقف وافل صورت پذیرفته است.

قالب های وافل کهن دک در ارتفاع های مختلف طراحی شده اند تا برای دهانه های مختلف مناسب باشند. به طور مثال دهانه های بلند تر برای سقف ضخامت بیشتری نیاز دارند تا قالب وافل بتواند خیز و ارتعاش سقف را بهتر کنترل کند.

مقاومت در قالب‌های وافل کهن دک

از جمله مهمترین مشکلات قالب های وافل موجود در بازار، ضعف های مقاومتی آنهاست. این ضعف ها موجب مشکلاتی از جمله : شکست زود هنگام، دفرمگی و افزایش پرت در قالب ها می شود. قالب های بنتیک طوری طراحی شده اند که با توجه به شرایط کشور و مشکلات موجود، بیشترین مقاومت را در برابر بارها و فشارهای وارده داشته باشند. این قالب ها تست های مختلفی از جمله دوام و پایداری؛ مقاومت در برابر بارگذاری، سقوط از ارتفاع و همچنین ضربه را پشت سر گذاشته اند و نتایج قابل قبولی به دست داده اند.

سهولت حمل و انبارداری

یکی از مشکلاتی که بعد از خرید قالب نمود پیدا میکند مشکلات حمل و نقل و انبار کردن آن ها به دلیل طراحی نادرست آنهاست. این مشکل منجر به افزایش هزینه های حمل و نقل، انبارداری و نگه داری قالب ها میشود. یک ویژگی مثبت قالب های بنیتک این است که بدون لغزیدن و به راحتی در هم فرو میروند در نتیجه نقل و انتقال و همینطور نگه داری آنها به سادگی صورت میپذیرد

عدم نیاز به مونتاژ در محل کارگاه

برخی قالب ها لازم است در محل استفاده و در کارگاه به وسیله پیج و مهره مونتاژ شوند. همین امر کاربرد آنها را سخت و وقت گیر میکند. از طرفی همین قطعه قطعه بودن و وجود درزهای مختلف بین قطعه ها موجب میشود که شیره بتن از این درز ها عبور کرده و خطوط درز را در نمای سقف ها نمایان کند.

قالب های وافل بنیتک یکپارچه بوده و نیاز به مونتاژ ندارند. این ویژگی علاوه بر سهولیت حمل و نقل، نگه داری و کاربرد ، موجب ساخت یک سقف وافلی تمیز تر و بدون خطوط درز میشود.

تعبیه اسپیسر بروی قالب های وافل

یکی از ویژگی های خاص قالب های کهن دک تعبیه زائده هایی است که کاربردی مانند اسپیسر در لبه های خارجی و سطح های فوقانی قالب ها دارند. وجود این اسپیسر ها چند مزیت دارد.

آرماتور بندی سریع تر، منظم تر ، ساده تر از جمله این مزایا هستند که به خودی خود باعث میشوند که نیازی به اسپیسر جداگانه نداشته باشید. هر قالب حداقل تعداد ممکن از این اسپیسر ها را دارد و جانمایی آنها به نحوی می باشد که سقف وافل حاصل بیشترین مقاومت خمشی را از طریق قرارگیری آرماتور های اصلی تحتانی و فوقانی در دورترین نقطه نسبت به یکدیگر بدست می‌آورد. البته همیشه نیاز به این اسپیسر ها نیست به همین دلیل قالب های وافل بنتیک در دو حالت با اسپیسر و بدون اسپیسر موجود هستند.

جداشدن راحت قالب های وافل از بتن

طراحی هندسی و جنس این قالب ها به طوری است که بدون چسبندگی به بتن و به سادگی از آن جدا میشوند. همچنین به علت صیقلی بودن این قالب ها، نمای بتن برای استفاده به عنوان عنصر نمایان مناسب است . لازم به ذکر است که تمام این کارها بدون نیاز به روغن جداساز قالب انجام میشود.

امکان ایجاد آسان بازشو در جان تیرچه ها

از دیگر مزایای مهم سقف های وافل، این است که میتوان در جان تیرچه ها بازشو هایی برای عبور تاسیسات از ضخامت سقف تعبیه کرد. برای انجام این کار میتوان از لوله یا فوم استفاده نمود. این قالب ها دارای نشیمن در جداره ها هستند که برای تنظیم و تثبیت عنصر ایجاد کننده بازشو جانبی لازم است.
کارفرمایان محترم برای تامین قالب های وافل مورد نیاز خود میتوانند آنها را به صورت نو یا دست دوم تهیه کنند. در اکثر پروژه ها خرید قالب گزینه به صرفه ای است . از طرفی میتوان پس از اتمام پروژه ها و عدم نیاز به قالب ها آنها را به فروش رساند، در پروژه های دیگر استفاده کرد و حتی آنها را به شرکت مورد نظر عودت داد.

قالب قفل دار سقف وافل

 در حال حاضر یکی از متداول ترین و کاربردی ترین سقف های فنی در کشور سقف با قالب وافل می باشد. در میان قالب های وافل نیز قالب های قفل دار از نوع پیشرفته و حرفه ای ترین قالب ها می باشند که به دلیل ویژگی های بسیار مثبت خود به عنوان بهترین نوع قالب وافل جهت اجرای سقف اکسپوز شناخته می شود. قالب ها با استفاده از یک پین به یک دیگر قفل می شوند و همین امر اجرای سقف را بسیار آُسان تر کرده است. در ادامه با ویژگی های این قالب بیشتر آشنا خواهیم شدقالب قفل دار سقف وافل چه ویژگی هایی دارد؟

  • مقاومت بالا در برابر ضربه
  • عدم شکست قالب به علت شبکه قوی در داخل قالب ( قالب قفل دار هنگام پرت شدن به هیچ وجه نمی شکند. )
  • ایجاد نمای اکسپوز سقف به دلیل کنار هم نگه داشتن قالب ها
  • امکان جدا شدن راحت قالب ها از یک دیگر به دلیل سوراخ های تعبیه شده در بدنه ی قالب و امکان قلاب کردن میلگرد ها
  • امکان ترکیب با قالب و عدم لبه اندازی به دلیل لبه پایینی 5 سانتی متری
  • عدم حرکت و تکان خوردن قالب ها در مرحله های بتن ریزی و …

قالب قفل دار سقف وافل چه ابعادی دارد؟

هم اکنون قالب های قفل دار سقف وافل در ابعاد 80*80*28 ، 60*60*25 و 60*60*18 موجود می باشد. به طور کلی 70 درصد از استفاده ی بازار از قالب های قفل دار با ابعاد 80*80*28 می باشد اما در آینده سایر انواع قالب های قفل دار نیز به خط تولید خواهد رسد. جهت سفارش می توانید با ما تماس بگیرید.در حال حاضر سقف های وافل با مزیت های فوق العاده خود به جهت استفاده از بتن کم تر و کاهش شدید هزینه های مصرفی، به عنوان مناسب ترین گزینه ها برای استفاده در ساختمان سازی ها می باشند. خدمات و پروژه های خود را می توانید به مجموعه ما با چندین سال سابقه به همراه بهترین نیرو های متخصص بسپارید. جهت مشاوره با تلفن های واقع در سایت تماس بگیرید.

ابعاد قالب وافل

شناخت انواع و ابعاد قالب های وافل در کنار استفاده از سیستم سقف وافل یک طرفه و دو طرفه، مواردی است که باید به آن ها دقت و توجه زیادی داشت. زمانی که شناخت خوبی از قالب های وافل وجود داشته باشد، انتخاب مناسب تری نیز در میان سقف های وافل صورت می گیرد. به همین دلیل است که مهندسان و پیمانکاران در طراحی و محاسبات سقف ها، به قالب های وافل توجه می کنند چرا که در اجرای دهانه و وزن سقف نیز تاثیرگذارند.

زمانی که پس از طراحی و انتخاب سیستم سقف وافل، سیستم قالب وافل یک طرفه انتخاب شود، قالب های وافل به ابعاد 65 طولی به ارتفاع 25 سانتی متر گزینه ی مناسبی می باشد. چرا که به صورت دکوراتیو در مکان هایی مثل لابی ها، پارکینگ ها، کوریدور ها کاربرد دارد. در طراحی سیستم سقف وافل یک طرفه بار سقف همانند رفتار تیرچه در سیستم تیرچه بلوک به تیر های مقابل در یک جهت و به صورت یک طرفه عمل می کند و بار با لحاظ کردن بار های مرده و زنده سقف با انتقال بار به تیر های مقابل هم طراحی می شود.

مزایای استفاده از قالب وافل

می توان از منظر رفتار سازه ای، سیستم سقف وافل یک طرفه با قالب وافل یک طرفه را با سیستم سقف تیرچه بلوک یکی دانست. اما باید گفت که این دو از نظر کیفی تفاوت های زیادی دارند. در زیر به برخی از معایب سیستم سقف تیرچه بلوک در مقابل سیستم سقف وافل اشاره می کنیم:

1- احتمال خطر اجرایی بالا به دلیل عدم استقامت بلوک و یا پلی استایرن
2- پنهان شدن اشکالات اجرایی در ویبره نشدن بتن تیرچه ها به دلیل وجود بلوک و یا پلی استرن
3- جوشکاری خاموت تیرچه با سنجاق که منسوخ شده است
4- عدم پیوستگی مناسب بتن پاشنه تیرچه و بتن سقف
5- عدم کیفیت لازم در محیط های کارگاهی
6- مقاومت پایین به دلیل عدم دانه بندی درست
7- عدم ضریب انبساطی یکسان فوندوله پایین تیرچه با بتن
8- شکسته شدن فونوله به دلیل چیدمان غلط تیرچه ها و فیکس کردن آن ها
9- عدم پوشش مناسب و نبود کاور بتنی بر میلگرد های سر تیرچه

در سیستم قالب سقف وافل دو طرفه باید به موارد مهم زیر توجه کرد:

1- تعداد قالب های وافل
2- تفاوت مشخصات فنی
3- تفاوت ابعاد
4- تفاوت کیفیت های متغیر موجود در بازار متناسب با طول دهانه ابعاد قالب وافل

ممکن است برخی از مهندسان طراح با داشتن ارتباطی خوب با تولید کنندگان قالب های وافل، قالب وافل مورد نظر را به کارفرما تحمیل کنند. اما پس از مدتی کارفرما مجبور خواهد شد پس از طراحی و تائید نقشه سازه به استفاده از همان قالب وافل مورد نظر مهندس محاسب استفاده کند. این روند علاوه برصرف هزینه ی اضافه سبب مشکلات عدیده ای برای کارفرما می شود.
بدون شک باید گفت آشنایی با ابعاد، انواع و مشخصات فنی قالب های وافل سبب انتخابی درست و رسیدن به طراحی مد نظر کارفرما و مهندس خواهد شد. ابعاد مختلف قالب های وافل دارای وزن های متفاوتی در طراحی سقف و سازه می باشند از همین روست که هر چه بار مرده سقف کمتر شود شاهد یک سازه کاملا اقتصادی و مطلوب خواهیم بود. پیش از طراحی باید قالب گذاری قالب چینی وافل بر روی پلان معماری صورت بگیرد به این دلیل که قالب های مناسب با دهانه میانی ستونی انتخاب شده تا حدالامکان از قالب های نیمه پرهیز شود.

در برخی طراحی ها دیده شده است که جابجایی 5 یا 10 سانتی متر ستون ها بدون اینکه نمای پارکینگ ها و الزامات معماری تاثیری بگذارد، سبب شده است تا قالب های بین دهانه ها به درستی فیکس گردند. می توان گفت در صورتی که این جابجایی 5 یا 10 سانتی متری ستون ها ایجاد نشود، قالب ها در آن محل فیکس نخواهند شد و باید آن محل را با بتن پر کرد. پر کردن محل با بتن سبب افزایش بار سقف می شود. بنابر این قبل از طراحی و معماری سازه باید به چیدمان قالب ها توجه کرد. هم چنین انتخاب قالب مناسب سبب داشتن سازه ای ایمن، پایدار و زیبا می باشد که از نظر اقتصادی نیز بسیار به صرفه خواهد بود.

در حال حاضر سقف های وافل با مزیت های فوق العاده خود به جهت استفاده از بتن کم تر و کاهش شدید هزینه های مصرفی، به عنوان مناسب ترین گزینه در ساختمان سازی شناخته می شود. خدمات و پروژه های خود را می توانید به مجموعه ما با چندین سال سابقه به همراه بهترین نیرو های متخصص بسپارید. جهت مشاوره با تلفن های موجود در سایت تماس حاصل فرمایید. شرکت کهن دک با بهره گیری از بهترین متخصصان عمران و ساختمان بهترین در سطح کشور و استان تهران می باشد. دسترسی سریع به محتوای این مطلب

زمان مطالعه: 6 دقیقه

سقف وافل نوعی سازه بتنی است که به‌وسیله بتن مسلح ساخته می‌ شود؛ ظاهری پنجره‌ ای‌ شکل و مدرن دارد و همان‌طور که از نامش پیداست، شبیه نان وافل بوده و دلیل نام‌گذاری آن نیز به‌ همین‌ خاطر است. بیشترین کاربرد آن در سقف هایی با ارتفاع بیش از 12 متر است؛ مانند فرودگاه ها، سالن ها و ایستگاه های مترو. در این مقاله از اصفهان آهن به این سوال که سقف وافل چیست پاسخ می دهیم.

فایل صوتی

سقف وافل چیست؟

سقف وافل یکی از انواع سازه های بتنی است که به‌دلیل ظاهر زیبا و مدرن، مدت زمان اجرای کوتاه، مقاومت و ایمنی بالا و البته مزایای اقتصادی برای سازنده ها محبوبیت زیادی دارد. این سازه ظاهری شبکه مانند دارد و به همین‌خاطر به آن سقف مشبک هم می گویند.

برای ساخت این محصول، از قالب وافل استفاده می شود که بتواند وزن مرده‌ سازه را کاهش دهد. کاربرد آن با قالب های موقت، به عنوان سقف مجوف نیز شناخته می شود و نمای زیبایی در سطح زیرین بنا به‌وجود می آورد که معمولا مسطح است.

تاریخچه وافل سقف

این معماری، از ابتدای قرن 19 میلادی در کشورهای آمریکایی و اروپایی اجرا می شد و به‌دلیل مزایای مختلف، ازجمله استقامت بالا، مورد استقبال مهندسان ساخت و‌ ساز قرار گرفت.

تاریخچه آن در ایران به دوره هخامنشیان (2500 سال قبل) باز می گردد. طبق آثار به جا مانده و نظر باستان شناسان، سقف بنای تخت‌جمشید از الوارهای چوبی متعامد تشکیل شده بود.

ایده اجرای این نوع سازه را در بنای آکروپولیس یونان نیز می توان مشاهده کرد که هم دوره با هخامنشیان در ایران بوده است.

کاربرد آن اغلب در ساختمان هایی با ارتفاع بالای 12 متر و مکان هایی است که وزن زیادی به سازه وارد نشود. کاربرد سقف بتنی وافل، بیشتر در موقعیت هایی است که نیاز به کاهش تعداد ستون و همینطور افزایش فاصله‌ بین ستون‌ ها دارد؛ مانند بیمارستان ها، استخرهای سرپوشیده، سوله های صنعتی، هتل ها، کتابخانه ها، فرودگاه‌ ها و ایستگاه های مترو.

از مهم ترین سازه هایی که در آن از سقف وافل استفاده شده، می توان به سالن تئاتر ملی بریتانیا اشاره کرد. این مکان هنری باشکوه در سال 1976 در شهر لندن ساخته شده است و بالغ بر 2000 نفر ظرفیت دارد. متروی واشنگتن نیز از معماری‌ های زیبایی است که در قسمتی از آن تمامی فضای داخلی تونل، با وافل پوشیده شده‌ است.

مزایا و معایب سقف وافل

زمان انتخاب نوع سقف در سازه های بتنی و فلزی، مواردی پیش روی طراح وجود دارد که با توجه به نوع پروژه، زمان اجرا، استحکام، ارتفاع سازه و قیمت تمام شده می توان یکی از انواع آنها را انتخاب کرد.

آشنایی با مزایا و معایب هر سازه‌، در انتخاب درست پروژه به شما کمک می کند. در این بخش به بیان مزایا و معایب استفاده از آنها می پردازیم.

مزایای سقف وافل

سیستم وافل پلاستیکی یک طرفه و دو طرفه اگر به‌ شکل صحیح طراحی و اجرا شود، مزایای زیادی برای کارفرما و سازه دارد. تعدادی از مزایای استفاده از آن را بررسی می‌ کنیم.

  • کاهش حجم مصرف بتن و فولاد، به‌دلیل کاهش وزن نسبت به سقف‌های سنتی
  • حذف انواع بلوک و تیرچه‌ های پیش‌ ساخته و محدود نبودن در استفاده از سایز میلگرد
  • پیاده سازی ساده با ایمنی بالا و اجرای سریع، به‌دلیل سبک بودن قالب.
  • قابل استفاده بودن قالب ها به دفعات زیاد
  • ایجاد ظاهر و نمایی زیبا و شکیل در سطح زیرین در طرح های معماری به‌صورت نمایان(اکسپوز) و با نورپردازی های متنوع (مورد توجه مهندسان)
  • عملکرد مناسب در برابر حوادث طبیعی
  • حذف ستون های میانی سازه
  • کاهش هزینه ها نسبت به اجرای سقف های کرومیت و یا عرشه فولادی. (برای کسب اطلاعات کامل درخصوص ، به لینک مربوطه وارد شوید.)
  • قابل استفاده در انواع اسکلت های بتنی و فلزی

معایب سقف وافل

وافل‌ سقفی نیز مانند هر سازه‌ دیگری در کنار تمامی مزایا، ایراداتی هم دارد. درادامه چند مورد از معایب استفاده از آن را ذکر می کنیم.

  • قالب ها‌ی آن به دلیل استفاده از ابزارهای تخصصی، پر هزینه هستند.
  • استفاده از آن در سطوح شیب‌دار محدودیت دارد و برای مسطح کردن سطح شیب‌دار نیاز به خاک دارید؛ که این کار نیاز به زمان و هزینه بالایی دارد.
  • برای ساخت و اجرای آن نیاز به تیم اجرایی و کارگران حرفه‌ ای دارید.
  • به‌دلیل ضخامت کم، عایق نامناسبی برای حرارت و برودت بوده و به‌همین دلیل در ساختمان های مسکونی عموما از آن استفاده نمی‌ شود.

انواع سقف وافل

درحالت کلی دو مدل سقف وافل داریم؛ یک طرفه و دو طرفه.

تفاوت استفاده از این دو مدل، باتوجه به دهانه سازه مشخص می شود. اگر نسبت طول دهانه به عرض آن بیشتر از 2 باشد، از یک طرفه استفاده می شود و درصورتی که این عدد کمتر از 2 باشد عموما نوع دو طرفه اجرا خواهد شد. البته طول دهانه هم اهمیت زیادی دارد؛ درصورتی که طول دهانه کمتر از 9 متر باشد، از سقف وافل یک‌طرفه، و اگر طول دهانه بیشتر از 9 متر باشد از مدل دو طرفه استفاده می شود. از نظر طراحی تفاوتی بین سازه یک‌طرفه و سقف تیرچه‌بلوک وجود ندارد و در نوع اجرا تفاوت کمی دارند. (برای کسب اطلاعات کامل درخصوص ، به لینک مربوطه وارد شوید.)

ازنظر شکل ظاهری عموما مدل یک‌ طرفه به‌شکل قالب های مستطیلی است و وافل دوطرفه قالب های مربعی شکل دارد. در حالت یک طرفه میزان میلگرد کمتری مصرف شده و درنتیجه هزینه کمتری نسبت به وافل دو طرفه دارد.

مراحل اجرای سقف وافل

اجرای این نوع سازه درحالت‌ کلی شامل چند مرحله است که در ادامه به آنها می‌ پردازیم.

  • زیر سازی: در این مرحله با نصب جک به‌ کمک لوله یا قوطی، اسکلت بنا ساخته و شرایط برای نصب قالب وافل آماده می‌ شود. مهندسان و پیمانکاران به این مرحله، شاسی‌کشی نیز می‌ گویند.
  • چیدن قالب‌ های وافل: باتوجه به نقشه سازه، قالب‌ روی قوطی‌ قرار گرفته و پس از چیدن قالب‌ عملیات آرماتور بندی انجام می‌ شود.
  • بتن‌ ریزی: باتوجه به قوانین اجرایی سازه و پس از کنترل نهایی، بتن‌ ریزی روی سقف انجام می‌ شود.
  • قالب‌ برداری از سقف: پس از سپری‌ شدن زمان مورد نظر و سفت‌ شدن بتن، قالب‌ ها از سازه برداشته می‌ شوند. دراین مرحله باید دقت شود قالب‌ ها آسیب نبیند؛ گاهی‌ اوقات برای جدا سازی قالب‌ ها از روغن‌ های گیاهی استفاده می‌ شود.
  • نازک‌ کاری: این قسمت، آخرین مرحله است و در برخی از سازه‌ ها در این مرحله از استفاده می‌ کنند. البته برخی مهندسان از همان سازه به‌ عنوان نمای پایانی بهره می‌ گیرند و با نورپردازی‌ های متنوع، جلوه‌ زیبایی به آن می‌ دهند.

قالب وافل چیست؟

قالب وافل نوعی قالب موقت برای اجرای سقف وافل (مجوف) است؛ قالب‌ ها عموما از جنس پلاستیک یا پری پروپلین بوده و در اندازه‌ و شکل‌ های گوناگونی طراحی می‌ شوند. پس از مرحله بتن‌ ریزی، قالب‌ ها از سازه جدا می‌ شوند و در سقف های بعدی استفاده می شوند. قالب وافل مهم‌ ترین ابزار برای اجرا بوده و از نظر اقتصادی مقرون‌ به‌ صرفه است؛ زیرا بارهای قابل استفاده هستند.

این قالب‌ ها دراصل برای حذف بتن ناکارآمد در سازه استفاده می‌ شوند. با حذف این قسمت، سازه سبکتر شده و انرژی لرزه‌ ای کمتری جذب می‌ کند. روش‌ های دیگری مانند قالب‌ های یوبوت و کوبیاکس و بابل دک، نیز برای حذف این قسمت سازه استفاده می‌ شود ولی این روش‌ ها مانند قالب وافل موقت نیستند و به دلیل یکبار مصرف بودن، هزینه بیشتری نسبت به آن داشته و از کارآمدی کمتری برخوردارند.

سایز قالب‌ ها ارتباط مستقیمی با ارتفاع آن دارد؛ هرچه سقف کوتاه‌ تر باشد، سایز قالب بزرگتر و تعداد آن کمتر می‌ شود و اگر بلندتر باشد، سایز قالب کوچک‌ تر و تعداد بیشتری استفاده می‌ شود.

قالب وافل ازلحاظ کاربرد به دو نوع قالب یک‌طرفه و دوطرفه شناخته می‌ شود. در ادامه با مشخصات هر دو آشنا می‌ شویم.

قالب وافل یک‌ طرفه

این قالب‌ ها به نام مهانیت یا گرین‌ وافل هم شناخته می‌ شوند و برای اجرا در سقف‌ های کوتاه تر مناسب هستند. استفاده از این قالب باعث کاهش مصرف میلگرد و بتن می‌ شود که نهایتا هزینه کاهش می‌ یابد.

قالب وافل دو طرفه

این قالب در وافل دو طرفه بکار می‌ رود، باعث انتقال بار در دو جهت می‌ شود و به خاطر عملکرد دو طرفه، بار زنده و مرده سازه را به تمام تیرهای اطراف هر چشمه، منتقل می‌ کند. قالب وافل دو طرفه در سقف‌ های بلندتر استفاده می‌ شود.

سقف وافل نوعی سازه زیبا و درعین‌ حال مقاوم است. مزایای اقتصادی و همین‌طور جنبه زینتی آن، باعث محبوبیت بیشتر است. از این سازه نوین در مکان هایی با ارتفاع بلند مانند فرودگاه ها یا سالن‌ ها استفاده می‌ شود. در این مقاله درباره قالب وافل، انواع سقف وافل، کاربرد ها، مزایا و اجرای آن صحبت کردیم. پیشنهاد و انتقادات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

تفاوت سقف وافل یک‌ طرفه و دو طرفه چیست؟

ازلحاظ ظاهری مدل یک‌ طرفه به‌شکل مستطیلی و دوطرفه مربعی‌ شکل است. عملکرد نوع دو طرفه، انتقال بار در دو جهت است اما عملکرد یک‌ طرفه شبیه به سقف های تیرچه است.

سقف وافل در چه سازه‌ هایی با اسکلت فلزی قابل اجراست؟

از آن هم در پروژه‌ های فولادی (اسکلت فلزی) و هم در اسکلت بتنی استفاده می‌شود.

قالب‌ های وافل را می‌ توان چندین‌ بار استفاده کرد؟

بله؛ قالب‌های وافل موقت هستند و پس از مرحله بتن‌ریزیمزایای زیادی نسبت به سایر روش های اجرایی دارد اما در رابطه با بزرگترین و مهمترین آنها میتوان به صرفه ی اقتصادی و مدت زمان اجرای کمتر و مقاومت و ایمنی بیشتر آن اشاره کرد.

2.بیشترین کاربرد سقف وافل کجاست؟
بیشترین کاربرد سقف وافل معمولا در ساخت سقف های با دهانه ی بیش از 12 متر و همچنین مکان هایی که وزن زیادی به سقف وارد نمی شود مانند فرودگاه ها ، ایستگاه های مترو و سالن ها و ….

3.قیمت سقف وافل به چه شکل محاسبه می شود؟
قیمت اجرای سقف وافل وابسته به مواد و مصالحی است که درآن به کار می رود به عنوان مثال قالب های وافل ، بتن مصرفی ، میلگرد و دیگر مصالح از موارد تاثیر گذار در این زمینه هستند .

4.سرعت اجرای سقف وافل چگونه است؟
در مقایسه با سقف های یوبوت و کوبیاکس خیلی سریع تر اجرا می شود چراکه به دلیل وزن کمتر با تعداد جک کمتری قابل اجراست و میتوان مستقیما وافل ها را به روی زیرسازی اجرا کرد و همچنین میلگرد گذاری و آماتوربندی دریک مرحله انجام میشود.

5.شرکت شما در کدام شهرها نمایندگی فروش و اجرا دارد؟
شرکت مهندسی آبا در شهرهای آذربایجان غربی ، خراسان ، گلستان و کردستان نمایندگی های فعال دارد .

6.متریال به کار رفته در سقف وافل چیست؟
از مهمترین متریال به کار رفته در اجرای سقف وافل می توان به جک ها و پایه های اطمینان ، قالب های وافل ، میلگرد ها برای میلگردگذاری و بتن اشاره کرد .

7.سقف وافل تخت چیست؟
در واقع سقف وافل تخت یک روش اجرایی در سقف وافل است که در مقابل ان روش اجرای مدولار وجود دارد و از مزایای روش تخت میتوان تسریع در زمان اجرا ، ایمنی کارگران ، چیدمان بهتر قالب ها و کیفیت بیشتر بتن ریزی اشاره کرد.

8.سقف وافل لانه زنبوری چیست و چه مزیتی دارد؟
سقف لانه زنبوری در واقع همان سقف وافل است که از مزیت های زیادی برخوردار است که ازمهم ترینشان می توان به صرفه ی اقتصادی ، ایمنی و استحکام بیشتر ، سرعت اجرای کمتر اشاره کرد .

9.رابطه ی ضخامت سقف وافل و کیفیت چیست؟

ضخامت سقف وافل از 30 سانتی متر تا 50 سانتی متر بسته به نوع سازه متغیر است . دال های کاربردی در سقف وافل در برابر جمع شدگی مقاومت بسیار خوب و مناسبی دارند و از لحاظ کیفیت امتیاز برتری نسبت به سایر سقف ها دارد .

10.استفاده از سقف وافل فلزی مرسوم است؟
در شرایطی که به جای استفاده از قاب خمشی برای باربری جانبی از دیوار برشی استفاده کنید می توانید این روش را به کار ببرید . دیوارهای برشی در این روش بسیار بهتر عمل می کنند .

11.آیا امکان نورپردازی در سقف وافل وجود دارد؟

فضای خالی که در قسمت زیرین قالب ها وجود دارد امکان نورپردازی و جلوه های زیبایی را برای شما فراهم می کند و دست طراحان برای انواع طرح ها و نورپردازی ها باز است .

12.آیا این محصول به مرور دچار ترک و فرسودگی می شود؟
به دلیل وجود یک سری ضعف های مقاومتی ممکن است که هنگام تردد کارگران و یا به هنگام خارج سازی قالب ها درصورتی که برای این کار از نیروی متخصص استفاده نشود قالب ها دچار ترک خوردگی و شکست می شوند.

لیست آخرین قیمت های قالب سقف وافل

در معماری نوین امروزی روش‌های متعددی برای اجرای سقف ها استفاده می‌شود. از جمله این روش های اجرا می توان سقف تیرچه بلوک ، عرشه فولادی ،سقف کامپوزیت، دال بتن آرمه را نام برد. که بسته به نوع شرایط آب و هوایی ، اقلیمی و بافت آن منطقه انتخاب و مورد استفاده قرار می گیرند . سقف وافل یک نمونه از روش های اجرای سقف بتنی می‌باشد , که به علت ظاهر مشبک و مربعی شکل آن به نام سقف وافل شناخته می شود. این نوع سقف برای سطوحی که دهانه های بلندی دارند و به دلیل  بار مرده کم وسختی مناسب مورد استفاده قرار می گیرند .
سقف وافل یک نمونه از پرطرفدارترین و در عین حال زیبا ترین سقف های اجرا شده توسط معماران از گذشته دور تا به امروز بوده است. این سقف قابل اجرا و مناسب برای ساختمان های با ارتفاع زیاد ، انواع اسکلت فلزی و یا بتنی می باشد .
به دلیل زیبایی خاص، استحکام بالاتر، وزن تمام شده کمتر، نسبت به دال بتنی از لحاظ زیبایی شناسی و هزینه ای و ایمنی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و در مصرف بتن و میلگرد تا 20 درصد صرفه جویی می شود بر خلاف دیگر سقف ها پس از اجرا، قالب ها قابل جداشدن بوده و می توان از آن ها برای پروژه های دیگر نیز استفاده کرد .

هزینه های نازک کاری  ساختمان با استفاده از سقف وافل به شدت  کاهش مییابد
علت آن ساختار محصول و همچنین سرعت اجرای آن است 

موارد استفاده :

  • پارکینگ ها
  • سالن ها
  • فرودگاه ها
  • ساختمان های اداری
  • مجمتع ها 

طبق بررسی هایی که باستان شناسان انجام داده اند ;  پیدایش و شکل گیری این سقف ها به 2500 سال پیش  بر می‌گردد که نمونه بارز این نوع سقف ها را در بناهایی که در دوران هخامنشیان و بناهای ساخته شده یونان مشاهده کرد که با پیشرفت علم و تکنولوژی و رشد صنعت به ظاهر امروزی رسیده است . سقف وافل یک نمونه از اجرای سقف ها می‌باشد که به دلیل ظاهر مربعی شکل و مشبک آن به این اسم شناخته می شود . سقف وافل برای دهانه های وسیع و مرتفع حتی ارتفاع بالاتر از 12 متر به کار گرفته می‌شود و به دلیل حداکثر استفاده از فضا و استفاده بهینه در مصرف بتن و کاهش آرماتور اضافی ، بارمرده کمتری دارد و وزن آن از دیگر نمونه ها همچون تیرچه بلوک و عرشه فولادی بسیار کمتر می‌باشد.
به دلیل ساختار قالب بندی متفاوتی که دارد قالب ها به راحتی پس از اجرا جداشده و قابل استفاده مجدد می باشند.  به دلیل نیاز به سقف هایی با سیستم پیچیده و اشکال نامنظم در ارتفاع زیاد بهترین انتخاب امروزی استفاده از سقف وافل می‌باشد . در معماری نوین برای طراحی ساختمان های تجاری ، فرودگاه ها ، آمفی تئاتر ها و سالن های کنفرانس مدرن و شیک امروزه سقف وافل مشتریان زیادی را به خود جلب کرده و با زیبایی خاص و استحکامی که دارد حس اطمینان بیشتری را برای ساخت به مهندسان می دهد.

 

انواع سقف وافل

  • سقف وافل یک طرفه
  • سقف وافل دو طرفه

سقف وافل یک طرفه

این نوع از سقف ، بیشتر در دهانه های کوتاه کاربرد دارند و قالب های مورد استفاده در این نوع سقف قالب های مستطیلی شکل هستند که به صورت دال یک طرفه عمل می کنند . از آنجایی که در این روش میلگرد ها فقط در یک جهت تعبیه می شوند میزان مصرف میلگرد در مقایسه با سقف دو طرفه کاهش می یابد و صرفه ی اقتصادی بیشتری دارد .

سقف وافل دو طرفه

این نوع از سقف کاربرد بیشتری در ساختمان های دارای دهانه ی بلند دارد . قالب های مورد استفاده در این روش قالب های مربعی شکل هستند که به صورت دال دوطرفه عمل می کند . میلگرد ها در دو جهت متعامد بسته می شوند هرچند که میزان مصرف میلگرد در این روش بیشتر است و قیمت تمام شده ی بیشتری در مقایسه با سقف وافل یک طرفه دارد اما در نهایت مقاومت و استحکام و ایمنی بیشتری نسبت به سقف وافل یک طرفه دارد .

سقف وافل به علت قابلیت بالا در استحکام ، ایستایی و سرعت اجرای آن در ساختمان های فلزی و بتنی در ارتفاع زیاد و اشکال منظم و نامنظم تا دهانه بیش از 12 متر قابل اجرا می باشد .به دلیل حداکثر استفاده از فضا ، کاهش بتن و آرماتور مصرفی ، صرفه جویی هزینه بیشتر این نوع سقف مناسب تر از دیگر روش های اجرا می باشد.

استفاده از سرعت بالای سیستم وافل در پروژه های عمرانی می تواند گام مهمی در برنامه زمان بندی پروژه باشد که اکثر دست اندرکاران صنعت ساخت و ساز به این موضوع واقف هستند.

امروزه در بسیاری از بناهای بزرگ و مرتفع سقف وافل مورد استفاده قرار می گیرد برای نمونه می توان سالن ها ، فرودگاه ها ، پارکینگ ها ، مجتمع ها و … را نام برد.

از جمله کاربرد های دیگر این نوع سقف ها  , جانمایی ستون های پارکینگ ها است .

علت آن :

شکل ظاهری آن می باشد زیرا در این نوع سقف به دلیل وزن سبک از ستون های با حجم بالا استفاده می شود و این خود باعث بیشتر شدن فضا می شود و در این نوع سقف هزینه اجرای سقف کاذب و نازک کاری های غیر ضروری را نداریم .

.در ایران نیز یکی از نمونه های مشهور اجرا شده سقف وافل کتابخانه ملی ایران می باشد که سازندگان آن به دلیل مقاومت بالا سقف وافل در برابر لرزش و خمش و استحکام بالاتر و همچنین زیبایی خاصی که دارد انتخاب کرده اند.

انتخاب نوع نیز یکی از مواردی است که باید مورد بررسی قرار بگیرد . قالب سقف وافل یک قطعه ای است که بسته به نوع جنس آن می تواند پلاستیکی و یا کامپوزیتی باشد که در ابعاد و اشکال مختلفی ساخته می شود .

به دلیل حذف بتن اضافی

انتخاب نوع قالب سقف وافل بسیار حساس بوده زیرا در نحوه اجرا و خروجی کار، نقش بسزایی دارد.

مهمترین فاکتور ساخت قالب های سقف وافل شکل نهایی بتن ، استحکام آن ، سطح صاف و صیقلی پس از اجرا می باشد.

بهترین گزینه برای ساخت قالب سقف وافل ، استفاده از قالب های کامپوزیتی به علت سهولت اجرا و جدا شدن کارامد تر بوده و به دلیل صرفه جویی بیشتر در منابع و کاهش آلودگی های زیست محیطی ساخت این نوع قالب های کامپوزیتی در کشور و خارج از کشور در دستور کار قرار گرفته است .

قالب های سقف وافل در دو نوع یک طرفه و دو طرفه ساخته می شوند که از جمله مزایای قالب یک طرفه می توان به کاهش بتن و آرماتور مصرفی و به طبع کاهش هزینه می باشد . امروزه قالب های دو طرفه به علت ایمنی و استحکام بالاتر ، سطح صاف و یکپارچه و سرعت اجرای بالاتر، بیشتر مورد استفاده سازندگان قرار می گیرند.

  • قالب بندی های مختلف در اشکال مختلف و برشکاری های اضافی قالب نیاز نمی باشد
  • به دلیل حداکثر استفاده از فضا در نهایت ضخامت آن کمتر از دال بتنی می باشد
  • کاهش فاصله آرماتور ها
  • امکان اجرای سقف هایی با دهانه بلند و شکل نامنظم
  • استحکام بالا تر در برابر خمش های ناگهانی
  • کاهش لرزش های ناگهانی به دلیل استفاده از میلگرد های دوطرفه
  • به دلیل شکل کاسه ای قالب بیشترین صرفه جویی در مصالح را دارد که باعث کاهش وزن کلی سقف نسبت به دیگر روش ها می باشد
  • به دلیل عدم استفاده از آرماتور های تقویتی سرعت اجرای آن از دیگر روش ها بالا تر می باشد
  • به دلیل اجرای ساده تر آن کمتر به نیروهای متخصص جهت اجرا نیاز دارد که سبب صرفه جویی هزینه در منابع انسانی نیز می شود

اولین گام برای اجرای سقف وافل اسکافلد گذاری ( شمع بندی ) می باشد . پس از آن شاسی کشی سقف اجرا می شود و در این روش نیاز به تخته کشی زیر سقف نمی باشد و به دلیل ساختاری که دارد قالب ها خود نقش نگهدارنده بتن را انجام می دهند که خود باعث صرفه جویی در زمان اجرای سقف می شود.
پس از آن قالب ها روی قوطی ها قرار گرفته و آرماتور گذاری سقف اجرا می شود. بنابر لیستوفر طراحی شده میلگرد های مخصوص برش خورده و اجرا می شوند و نوبت به بتن ریزی می رسد که معمولا برای بتن ریزی در ارتفاع بالا به پمپ بتن نیاز داریم .پس از مدتی که بتن ریزی انجام شد و بتن به استحکام کافی رسید طبق ایین نامه قالب ها باز شده و اجرای سقف به پایان می رسد . قالب های باز شده را می توان مجددا برای پروژه های دیگر استفاده کرد و این یکی از مزایای قالب های سقف وافل می باشد.

مزایای استفاده از سقف وافل

  • حذف مصالح از پیش ساخته شده و جلوگیری از هزینه های اضافی بایت خرید آن ها
  • صرفه جویی کلی در مصرف سیمان و به طبع بتن مصرفی
  • امکان اجرا بر روی اسکلت فلزی و اسکلت بتنی
  • کاهش هزینه تمام شده
  • عدم نیاز به تخته ریزی زیر شاسی و امکان اجرا توسط نیروهای عمومی و کاهش هزینه نیروی انسانی
  • مقاومت بالا در برابر لرزش
  • مقاوم در برابر آتش سوزی
  • امکان استفاده چند باره از قالب ها پس از پایان کار
  • افزایش مقاومت برشی
  • عایق مناسب برای صدا و حرارت و ایمنی بالای آن
  • عدم نیاز به اجرای آرماتور های تقویتی و صرفه جویی در زمان اجرا

معایب استفاده از سقف وافل

  • برای سقوف شیبدار با توجه به عملکرد فنی مد نظر مناسب نیست
  • هزینه کناف یا سقف کاذب به پروژه تحمیل خواهد شد
  • با توجه به جدید بودن تکنولوژی اجرای سقف، اکیپ تخصصی مانند تیرچه به وفور یافت نخواهد شد
  • از لحاظ آکوستیک صدا بودن چون فضای زیر وافل خالی است مناسب نیست ( در صورت عدم استفاده از کناف)

به دلیل اشکال هندسی زیبا در اجرای سقف ، ارتفاع زیاد ، شکل مشبک آن و امکان پیاده کردن های نقش و نگار های زیبا روی آن استفاده از سقف های وافل در پروژه های معماری مدرن جهانی بالا بسیار مورد توجه معماران قرار گرفته است. به دلیل دهانه بلند ایجاد شده آن چشم ها را به سمت بالا می کشاند و در نتیجه فضا بسیار بزرگتر به نظر می رسد . به دلیل زیبایی سقف و شکل منظم آن حس اطمینان بیشتر را به بیننده می دهد و برای نورپردازی فضای داخلی بسیار پر کاربرد تر می باشد . سقف وافل را می توان بسیار سریع اجرا کرد و از لحاظ زیبایی و هزینه ای مناسب تر از دیگر سقف ها می باشد.

عکس زیر نمای زیرین سقف وافل شرکت مهندسی آبـــا می‌باشد

بیشتر بخوانید :

، جدا می‌شوند و قابلیت استفاده مجدد دارند.

 

 

 

دکمه بازگشت به بالا