علم و سلامت

گرداب طلایی در اعماق کهکشان/عکس

این کهکشان که “NGC 4303” نام دارد و اغلب با نام “مسیه 61” شناخته می شود، یک کهکشان مارپیچی است که در فاصله 50 میلیون سال از زمین در “خوشه سنبله” واقع شده است. NGC 4303 یکی از بزرگترین کهکشان‌های خوشه سنبله است که شامل مجموعه‌ای شگفت‌انگیز از کهکشان‌های همسایه است.

رصدخانه جنوبی اروپا توضیح داد: این خوشه حاوی تعداد زیادی ستاره نوپا است و اخترشناسان از آن به عنوان آزمایشگاهی برای درک بهتر پدیده های شگفت انگیز تشکیل ستاره استفاده می کنند.

نمونه ای از “NGC 4393” یک کهکشان ستارگانی است که در آن تعدادی ستاره تشکیل شده است. رصدخانه جنوبی اروپا در بیانیه ای اعلام کرد که با مطالعه این نوع کهکشان، ستاره شناسان می توانند نحوه شکل گیری ستاره ها در سراسر جهان را بهتر درک کنند.

این گزاره ادامه می دهد: ستارگان از فروپاشی ابرهای متشکل از بخار سرد تشکیل می شوند. تابش پرانرژی ستارگان جوان جدید، گازهای اطراف باقی مانده را گرم و یونیزه می کند.

این تصویر که در شیلی با استفاده از تلسکوپ بسیار بزرگ گرفته شده است، ابرهای برشی پلاسمای یونیزه شده را نشان می دهد که ساختاری شبیه «گرداب طلایی» را تشکیل می دهند. بر اساس بیانیه رصدخانه جنوبی اروپا، ابرهای پف کرده مانند خرده نان عمل می کنند که مسیر طی شده توسط ستاره های در حال طلوع را نشان می دهد.

برای گرفتن این تصویر، ستاره شناسان از کاوشگر طیف سنجی چند واحدی (MUSE) استفاده کردند که به تلسکوپ بسیار بزرگ برای رصد NGC 4303 در طول موج های مختلف نور متصل شده است. آنها با ترکیب مشاهدات خود یک گرداب طلایی خیره کننده پر از ابرهای گازی آبی، سبز و قرمز به ترتیب از اکسیژن یونیزه، هیدروژن و گوگرد پیدا کردند.

این مشاهدات جدید به عنوان بخشی از پروژه PHANGS انجام شده است که سعی دارد تقریباً به طور کامل طیف الکترومغناطیسی الکترون ها را درک کند.

46

دکمه بازگشت به بالا