علم و سلامت

فیلم | یک پدیده کیهانی عجیب که تلسکوپ جیمز وب کشف کرد

در تصویر جدیدی که توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا منتشر شده است، صحنه کیهانی جالبی فاش شده است. حداقل 17 گلوله غبار متحدالمرکز به طور مرموزی از این ستاره های دوقلو بیرون آمده اند. این دو ستاره که در مجموع با نام Wolf-Rayet 140 شناخته می شوند، در فاصله کمی بیش از پنج هزار سال از زمین قرار دارند.

حلقه‌های منفرد زمانی تشکیل شدند که بادهای ستاره‌ای (جریان‌های گازی که از ستاره‌ها به فضا پرتاب می‌شوند) از دو ستاره مجاور همگرا شدند و گاز و غبار متراکم ایجاد کردند. تقریباً هر سال هشت تا از این ستاره‌ها به صورت دایره‌هایی جمع می‌شوند و دایره غبار نشانه‌ای از فرآیندهای زمان است، مانند رشد روی تنه درخت.

علاوه بر حساسیت کلی تلسکوپ جیمز وب، ابزارهای مادون قرمز آن نیز به ویژه برای بررسی این حلقه های غبار مناسب هستند. تلسکوپ‌های طیف‌سنج فروسرخ نیز ترکیب این غبارها را آشکار کرده‌اند و این غبارها عمدتاً از موادی تشکیل شده‌اند که از نوعی ستاره به نام ستاره «ولف رایت» به بیرون پرتاب می‌شوند. ستاره ولف رایت یک ستاره از نوع O است که با جرمی حداقل 25 برابر خورشید متولد می شود.

ستاره‌های Wolf-Wright ممکن است در مقایسه با خورشید عجیب به نظر برسند، اما احتمالاً در شکل‌گیری ستاره و سیاره شرکت داشته‌اند. این مطالعه جدید با استفاده از داده‌های تلسکوپ جیمز وب، بهترین شواهد را ارائه می‌کند که ستاره‌های Wolf-Wright غبار کربنی غنی از مولکول‌ها تولید می‌کنند.

اگرچه اخترشناسان تخمین زدند که ستاره‌های ولف رایت باید کوچک‌ترین ستاره‌های کهکشان ما باشند، اما تاکنون تنها حدود 600 مورد از آنها پیدا شده است.

5858

دکمه بازگشت به بالا