علم و سلامت

۳۶.۵ میلیون کودک در جهان آواره هستند

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در بیانیه ای در آستانه روز جهانی آوارگان در 20 ژوئن اعلام کرد: درگیری ها، خشونت ها و سایر خطرات در جهان باعث آواره شدن 36 نفر می شود.5 میلیون کودک کشته شدند. تا پایان سال 2021، بالاترین رقم از زمان جنگ جهانی دوم.

بر اساس آمار، 13.7 میلیون کودک پناهنده و پناهجو هستند و حدود 22.8 میلیون کودک به دلیل درگیری و خشونت از خانه های خود اخراج شده اند.

بر اساس این بیانیه، این آمار شامل کودکان بحران‌های زیست‌محیطی و کسانی که اخیراً در سال ۲۰۲۲ آواره شده‌اند، حتی در زمان جنگ اوکراین نمی‌شود.

یونیسف از افزایش تعداد کودکان آواره به دلیل یک سری بحران ها، از جمله درگیری های شدید مانند افغانستان و موقعیت های ضعیف مانند کنگو یا یمن، و خطرات ناشی از تأثیرات تغییرات آب و هوایی خوشحال است. تعداد کودکان آواره این اتفاق در سال گذشته برای 2.2 میلیون کودک رخ داد.

در بیانیه آمده است که یک سوم کودکان در آفریقا در جنوب صحرای آفریقا، یک چهارم در اروپا و آسیای مرکزی و 13 درصد در خاورمیانه و شمال آفریقا آواره هستند. بر اساس قانون اساسی، یونیسف از کشورها خواسته است که از مسئولیت‌های کودکان آواره رها شده و از آنها در برابر اختیارات آنها محافظت کنند و از همه کودکان در هر کشوری حمایت یکسان کنند.

دکمه بازگشت به بالا