تولید ۹۵ درصدی کیف و کفش توسط واحدهای خرد/ ۱۰۰ میلیون دلار کفش در سال گذشته صادر شد

تولید ۹۵ درصدی کیف و کفش توسط واحدهای خرد/ ۱۰۰ میلیون دلار کفش در سال گذشته صادر شد

طبق تاکید اعضای اتحادیه صنف کفاشان دست‌دوز تهران از ۱۲ هزار واحد تولیدی – صنعتی این حوزه که دارای شناسنامه هستند، بالغ بر ۹۵ درصد واحدها، واحدهای زیر ۵۰ نفر شاغل و بر این اساس واحدهای کوچک و خرد هستند؛ بنابراین توجه و حمایت بیشتری را طلب می‌کنند.

به گزارش تی تی آنلاین، در آستانه برگزاری یازدهمین نمایشگاه کیف، کفش، چرم و صنایع وابسته (امپکس ۱۳) اتحادیه صنف کفاشان دست‌دوز تهران به عنوان برگزار کننده و مجری نمایشگاه پیش‌رو، نشست خبری در این حوزه برگزار کرد.

رسول شجری- رئیس اتحادیه صنف کفاشان دست‌دوز تهران- در این نشست، اظهار کرد: صنعتگران و تولید کنندگان کفش، کیف، چرم و صنایع وابسته از استان‌های مختلف کشور و دیگر کشورهای جهان از ۲۹ مرداد تا یکم شهریورماه در یازدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت، کیف، کفش چرم و صنایع وابسته (mpex۱۳) گردهم می‌آیند تا جدیدترین تولیدات و خدمات خود را ارائه و در معرض دید علاقمندان قرار دهند.

وی در رابطه با مشکل تامین مواداولیه و ماشین‌آلات که در گذشته وجود داشت، اظهار کرد: با توجه به مشکلاتی که در تهیه ارز وجود داد، اما امروزه، به سبب اینکه تولیدات ما در سطح گذشته، شرایط خاصی را دارد، چندان مشخص و قابل توجه نیست اما در بحث مواد اولیه همچنان مشکلات را داریم؛ البته بنابر وجود مشکلاتی نظیر تورم و تامین ارز ماشین‌آلات و … تولید نسبت به سال‌های گذشته افت خود رانشان می‌دهد.

رئیس اتحادیه صنف کفاشان دست‌دوز تهران ادامه داد: در مورد ماشین‌آلات هم مصوبه خرید این ماشین‌آلات را از مجلس گرفته‌ایم. در رابطه با ماشین‌آلات مستعمل که در ادامه‌ تولید بسیار موثر است، هنوز بصورت کامل با واردات موافقت نشده و صرفا به واحدهای تولیدی اجازه واردات داده می‌شود که این امر، منجر به مشکلات تولیدکنندگان انبوه ما شده است؛ بنابراین درخواست ما از دولت جدید این است که به تجار و کسانی که تاجر امین هستند و از سوی تشکل‌ها معرفی می‌شوند، امکان واردات داده شود تا بتوانیم خدمات بیشتری را به واحدهای تولیدی خود برسانیم.

۹۵ درصد تولید کیف و کفش توسط واحدهای خرد صورت می‌پذیرد

در ادامه این نشست، علی لشگری- عضو جامعه صنعت کفش ایران و عضو اتحادیه صنف کفاشان دست‌دوز تهران- اظهار کرد: مجموعه صنعت کفش ایران، حدود ۱۲ هزار واحد تولیدی-صنعتی و صفی دارای شناسامه و ۵۰ هزار واحد شبکه توزیع کیف و کفش در سراسر کشور داریم. تقریبا بالغ بر ۹۵ درصد تعداد واحدهای تولیدی ما، واحدهای تولیدی صنفی زیر ۵۰ نفر شاغل هستند؛ این بدان معناست که عمده تولید صنف ما، توسط واحدهای خُرد و کوچک صورت می‌گیرد و طبیعا حمایت و توجه بیشتر مسئولان را می‌طلبد.

وی افزود: در بخش تولید، بر اساس آمار میدانی (نه براساس آمار دقیق)، واحدهای صنفی- صنعتی ما تولید کردند، در سال گذشته حدود ۲۷۰ میلیون زوج انواع پاپوش (کفش‌های عمومی تا کفش‌های تخصصی/انواع گروه‌های پاپوش) تولید شد.

سال گذشته ۴۵ میلیون دلار کفش قاچاق وارد شد

لشگری اعلام کرد: ما به لحاظ رتبه تولید در دنیا، در جایگاه ۱۲ دنیا ایستاده‌ایم. اما اگر آمار واقعی واحدهای صنفی را اضافه کنیم، رتبه هشتم دنیا به لحاظ میزان تولید را داریم؛ به لحاظ مصرف نیز جزو ۲۰ کشور اول دنیا هستیم. به لحاظ صادرات نیز، متوسط صادرات (طی پنج- شش سال گذشته) متوسط سالیانه ۱۰۰ میلیون دلار صادرات انواع کفش داشته‌ایم. در بحث واردات نیز به دلیل اینکه از سال ۱۳۹۷، واردات انواع کفش ممنوع اعلام شد، طبیعتاً آمار واردات روند نزولی داشته است؛ اما طبق آخرین آماری که کشورهای خارجی اعلام کرده‌اند، سال گذشته، ۴۵ میلیون دلار کفش بصورت غیرقانونی وارد کشور شد.

این عضو اتحادیه صنف کفاشان دست‌دوز تهران در ادامه به موضوع گران‌تر بودن قیمت کفش‌های ایرانی نسبت به سایر تولیدات کشورها از جمله چین، تصریح کرد: علت این موضوع عقب ماندن ما از تکنولوژی‌های روز دنیا است؛ علاوه بر مشکلات ناشی از تحریم‌ها، امکان انتقال پول هم وجود ندارد؛ بنابراین به راحتی نمی‌توانیم از دستاوردهای روز دنیا استفاده کنیم، این در حالیست که در گذشته متخصصان ایتالیایی و خارجی وارد کشور می‌شدند و آموزش‌های لازم ارائه و تجهیزات خریداری می‌شد اما اکنون ایتالیا این ارتباط را قطع کرده است و اینجا نمی‌آیند.

برخورداری از عمق بالای داخلی سازی

در ادامه، محسن گرجی- مدیرکل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صنعت، معدن و تجارت- ضمن اشاره به اینکه صنعت چرم و کفش ما یک صنعت کاملا بومی و خروجی محصول کاملا داخلی است، اظهار کرد: از مواداولیه تا پتروشیمی و محصول نهایی کاملا بومی و داخلی است و این صنعت جزو معدود صنایعی است که از عمق داخلی‌سازی بسیار بالایی برخوردار است. مواد اولیه طبیعی صنعت کیف و کفش در کشور وجود دارد و در این عرصه قدمت چند هزارساله داریم.

وی ادامه داد: به جرئت می‌توان گفت ۹۵ درصد یک کفش در داخل تولید می‌شود و این صنعت، یک صنعت مزیت‌دار است. این درحالیست که در حوزه ماشین‌آلات صنعت کیف و کفش نیز بومی‌سازی رخ داده و سیاست‌گذاری‌ها در این عرصه انجام شده است. با معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور نیز هماهنگی‌ها صورت گرفته تا بتوانیم از ظرفیت دانش بنیان‌ها در بومی‌سازی تجهیزات و ماشین‌آلات بهره ببریم.

مدیرکل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صمت خاطرنشان کرد: صنعت کیف و کفش به خاطر اهمیت اشتغال آفرینی و خودکفایی، در سطح کشور مورد اهمیت قرار گرفته است؛ بنابراین به دنبال این هستیم تا با ایجاد خوشه‌ها، بیشترین مزایا برای این صنعت در کشور رقم بخورد. بر همین اساس صنعت کفش را در برنامه هفتم توسعه، به عنوان یک صنعت پیشران و مزیت‌دار دیده‌ایم و پس از شش ماه از شروع برنامه هفتم، برنامه‌های مصوب را ارائه خواهیم کرد.

گرجی ابراز امیدواری کرد که در دولت جدید نیز این نگاه به صنعت کیف و کفش ادامه پیدا کند و مطالبه‌گری تشکل‌ها و اتحادیه‌های کیف و کفش مفید واقع شود. وزارت صمت بایستی برنامه‌های مصوب را به دولت و مجلس ارائه کند؛ زین‌پس تصمیم‌گیری‌ها بر اساس برنامه مصوب خواهد بود.

مدیرکل دفتر صنایع پوشاک وزارت صمت، خاطرنشان کرد: خوشبختانه سال گذشته، پس از وقفه‌ای چهار ساله در حوزه مبارزه با قاچاق کفش، گام نخست بصورت جدی از اواخر سال ۱۴۰۲ برداشته شد و همچنان هم ادامه دارد.

نمایشگاهی با حضور تولیدکنندگان داخلی و خارجی

رئیس ستاد برگزاری یازدهمین نمایشگاه کیف، کفش، چرم و صنایع وابسته همچنین عنوان کرد که نمایشگاه امپکس  متشکل از شش صنف، ۱۳ سال است که بصورت مستمر و بدون وقفه این نمایشگاه را در تهران برگزار کرده که ۱۱ نوبت آن در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران اجرا شده است. این نمایشگاه با حضور بیش از ۱۵۰ شرکت و واحد تولیدی داخلی و خارجی برگزار خواهد شد. در این نمایشگاه علاوه بر تولیدکنندگان داخلی شرکت‌ها و تولیدکنندگان برخی کشورها از جمله کشورهای ایتالیا، ترکیه و چین، حضور و مشارکت داشته و جدیدترین تولیدات صنعت چرم و صنایع مرتبط با این هنرِ صنعت را ارائه خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: در طول برگزاری این نمایشگاه چند هیات تجاری خارجی از کشورهای مختلف، بازدید خواهند داشت تا با شرکت‌های ایرانی، وارد مذاکرات تجاری شوند. این نمایشگاه در فضایی به مساحت بیش از ۱۴ هزار متر مربع برگزار می‌شود که در حاشیه آن، چندین نشست و کارگاه علمی و تخصصی با حضور استادان دانشگاه‌ها، متخصصان و صاحبان صنایع مرتبط کشور برگزار خواهد شد.

شجری تصریح کرد: البته این نمایشگاه، کاملا بصورت تخصصی و با حضور فعالان، تولیدکنندگان، عرضه‌کنندگان و متخصصان حوزه کیف، کفش، چرم و صنایع وابسته و کارآفرینان این حوزه برگزار می‌شود و بازدید برای عموم ندارد.

 گفتنی است یازدهمین نمایشگاه بین المللی، کیف، کفش چرم و صنایع وابسته با حمایت اتاق اصناف ایران، اتاق اصناف تهران و همچنین با همکاری انجمن صنایع چرم ایران، اتحادیه چرم و لوازم کفش، اتحادیه کفاشان دست دوز، اتحادیه سراجان، اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان چرم مصنوعی و جامعه مدیران و متخصصان صنعت کفش ایران برگزار می‌شود.  

ضمن اینکه معرفی دستاوردها، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کارخانه‌ها، شرکت‌ها و کارگاه‌های داخلی، توسعه صادرات و یافتن بازارهای جدید صادراتی، ارائه پتانسیل‌ها و توانمندی‌های صنعت چرم کشور، نمایش آخرین تحولات و دستاوردهای علمی، فنی و صنعتی داخلی و خارجی این حوزه، فراهم آوردن بستر مناسب برای انتقال بیشتر فناوری‌های روز به کشور، ایجاد ارتباط‌های تجاری جدید و تقویت روابط قبلی، انتقال دانش تکنولوژی و تجربیات، آشنایی با الگوهای موفق جهانی در عرصه صنعت چرم، فراهم کردن زمینه‌های لازم جهت سرمایه‌گذاری شرکت‌های داخلی خارجی و کار آفرینی و اشتغال پایدار، مهمترین اهداف برگزاری این نمایشگاه است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا