تغییر روند طراحی گرافیک طی ده سال گذشته

تغییر روند طراحی گرافیک طی ده سال گذشته با شتاب بسیاری پیش رفته و باور آن برای بسیاری از افراد سخت و تا حدودی مشکل است. در ده سال گذشته به دلیل رشد سریع فناوری و ابزارهای دیجتالی گرافیک تحول متفاوت و چشمگیری را به خود دید. این تغییر و تحول با ظهور پلتفرم‌ها و ابزارهای جدید آغاز شد که در کنار به وجود آوردن فرصت‌های زیاد برای طراحان چالش‌های جدیدی را نیز ایجاد کرد. اما این تغییر روند طراحی گرافیک طی ده سال گذشته چگونه بوده است را در ادامه بیشتر بررسی خواهیم کرد. همچنین می توانید جهت سفارش انواع چاپ بر روی بسته بندی غذای بیرون بر و تماشای نمونه پک غذا پینترست و ویدئو پک غذا یوتیوب به سایت ایرانیان پک مراجعه نمایید.

 مهم‌ترین تغییرات طراحی گرافیک طی ده سال گذشته

روند تغییرات به گونه‌ای بوده است که می‌توان آن را به دسته‌های مختلفی تقسیم کرد از جمله مهم‌ترین این تغییرات تغییر در نوع چاپ طرح گرافیکی است. تغییر از چاپ متداول در قبل از این دهه به و در کنار آن ارائه کار در پلتفرم های دیجیتالی تغییر کرده است. طراحان اکنون محتوایی را تولید می‌کنند که برای طیف وسیعی از دستگاه‌های دیجیتال، از رایانه‌های رومیزی گرفته تا تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها، بهینه‌سازی شده است.

تغییر روند طراحی گرافیک طی ده سال گذشته ظهور سبک مینیمالیسم بوده است. طراحان به طور چشمگیری از خطوط تمیز، اشکال ساده و پالت‌های رنگی محدود برای ایجاد طرح‌هایی استفاده می‌کنند که هم از نظر زیبایی شناسی دلپذیر بوده و هم برای مخاطب بسیار قابل درک است. در کنار استفاده از طرح‌های مینیمالیسم، استفاده از تایپوگرافی نیز در طراحی گرافیک در دهه گذشته رواج بیشتری یافته است.

در این نوع تایپوگرافی‌ها عموما از فونتی پر رنگ برای ایجاد یک ماهیت بصری تاثیرگذار استفاده می‌کنند. این تایپوگرافی‌ها خوانا و آسان بوده و درک مخاطب از آن بسیار راحت شکل می‌گیرد. یکی دیگر از مهمترین تغییر روند طراحی گرافیک طی ده سال گذشته استفاده از انیمیشن و عناصر تعاملی در طراحی گرافیک است. طراحان اکنون در حال ایجاد انیمیشن‌ها و طرح های تعاملی هستند که کاربران را درگیر کرده و تجربه‌ای فراگیرتر را ارائه می‌دهد.

نکته مهم دیگر در تغییر روند طراحی گرافیک طی ده سال گذشته تمرکز جدیدی بر طراحی تجربه کاربر (UX) در طراحی گرافیکی است. طراحان در حال حاضر با در نظر گرفتن راحتی کار برای کاربر طرح‌های دیجیتال (طراحی سایت، اپلیکیشن و…) خود را طراحی می‌کنند.امروزه طراحان، طرح‌هایی را ایجاد می‌کنند که بصری و آسان برای پیمایش هستند و در عین حال تجربه بصری جذابی را نیز ارائه می‌دهند.

اگر بخواهیم به طور کلی تغییر روند طراحی گرافیک طی ده سال گذشته را بررسی کنیم باید بگوییم که، تکامل طراحی گرافیک در دهه گذشته با تمرکز بر سادگی، جسارت، و تعامل مشخص شده است که توسط خواسته های عصر دیجیتال هدایت می‌شود. همان طور که تکنولوژی به پیشرفت خود ادامه می‎دهد، دیدن اینکه چگونه طراحی گرافیک در سال‌های آینده پیشرفت بیشتری می‌کند، جالب خواهد بود.

 عوامل تاثیرگذار بر تغییر روند طراحی گرافیک طی ده سال گذشته

اما اکنون این سوال پیش می‌آید که چه عواملی تغییر روند طراحی گرافیک طی ده سال گذشته را موجب است. در نتیجه در این بخش به بررسی پاسخ این سوال و عوامل تاثیرگذار خواهیم پرداخت:

•        گوشی‌های هوشمند

اولین عامل تاثیرگذار در تغییر روند طراحی گرافیک طی ده سال گذشته گوشی‌های هوشمند هستند. بعد ظهور گوشی‌های هوشمند دیگر بنر، بروشور و… تنها برای چاپ طراحی نشده و برای نمایش در گوشی‌های هوشمند هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر این، این تکنولوژی موجب شد تا ریسپانسیو طرح برای اپلیکیشن‌ها و وب سایت‌ها اهمیت پیدا کند و طراحان در هنگام طراحی کارهای خود به این امر نیز توجه داشته باشند. بسیاری از افراد بر این عقیده هستند که همین ظهور گوشی‌های هوشمند موجب به وجود آمدن سبک‌های مینیمالیستی شده است.

 • تغییر طراحی گرافیک

این واقعیت را نمی‌توان انکار کرد که فناوری و طراحی هر دو با یکدیگر موازی هستند. بنابراین پیشرفت باور نکردنی در فناوری می‌تواند منجر به رشد استثنایی در طراحی گرافیک شود. در اوایل سال 2010 همه می‌توانستند ببینند که چگونه رایانه‌ها به اندازه امروز پیشرفته نیستند. طراحان گرافیک به دلیل نسخه‌های نرم افزاری و رم محدود، گزینه‌های بسیار محدودی داشتند.

اکنون، پس از ارتقاء سطح لپ‌تاپ و اختراع تبلت‌ها، تغییر سریعی در دنیای طراحی ایجاد شده است، زیرا کار با نرم افزارها آسان‌تر و راحت‌تر شده است. امروزه مردم آماده‌اند تا تم ها و رنگ های جدید را امتحان کنند. اولاً به این دلیل که امتحان کردن آنها زیاد سخت نیست و دوم اینکه بسیار جذاب و تاثیرگذار نیز هستند. در نتیجه با توجه به محبوبیت گسترده تلفن‌های هوشمند، سهولت استفاده و چندکاره بودن برنامه‌های مختلف طراحان در هر مکانی امکان دسترسی و کار دارند و همین امر تغییر روند طراحی گرافیک طی ده سال گذشته سرعت بیشتری بخشید.

 • نرم افزارهای گرافیکی

 تغییر روند طراحی گرافیک طی ده سال گذشته در یک نگاه

اگر بخواهیم به طور کلی تغییر روند طراحی گرافیک طی ده سال گذشته را بیان کنیم باید بگوییم که با وجود پیشرفت تکنولوژی طراحی گرافیکی نیز مسیر متفاوتی را در پیش گرفت و در طی یک دهه تغییرات قابل توجهی را به خود دید. دیگر کار طراحی گرافیکی محدود به ابزارهای خاصی نشده و تنها برای چاپ مورد استفاده قرار نمی‌گرفت.

همه این موارد در کنار هم موجب تبدیل شدن طراحی گرافیک به یک حرفه تخصصی و پرروند طراحی گرافیک در قرن 21 دستخوش تغییر و تحولات بی‌شماری شد و در بین مردم محبوبیت زیادی پیدا کرد. در قرن 21 به ویژه اواخر این دهه، افراد برای ساخت هویت برند، چاپ بنر، چاپ و… به طراحی گرافیک روی آورده‌اند. اما روند طراحی گرافیک در قرن 21 در همین مبحث خلاصه نشده و طراحی گرافیک به صنعت مد، خودرو سازی و دیگر صنایع نیز راه یافت. در ادامه به بررسی بیشتر روند این تحول خواهیم پرداخت.

انقلاب طراحی گرافیکی

اما روند طراحی گرافیک در قرن 21 به همین جا خلاصه نشد و با همه‌گیر شدن اینترنت حوزه جدیدی از طراحی گرافیکی به وجود آمد. علت این امر تکاپوی سازمان‌ها و برند‌ها برای ایجاد وبسایت بود و این امر رشد فزاینده طراحی گرافیکی را به همراه داشت. این رشته به سرعت جهانی شد و رفته رفته به عنوان یک رشته مستقل شناخته شد. در نتیجه در قرن 21 در همه جا شاهد طراحی گرافیکی هستیم.

از محصولات چاپی مانند گرفته تا سایت‌ها و بقیه موارد بصری.  در این شرایط و در زمان حاضر گرایش‌های طراحی گرافیک به طور مداوم با زمان و با توجه به انتخاب ‌ها و ترجیحات مصرف کنندگان تغییر می‌کند. در نتیجه، طراحان ممکن است یک سال روی رنگ‌های روشن تمرکز کنند در حالی که این انتخاب‌ها ممکن است در سال بعد به رنگ‌های تیره تغییر کنند.

گرایش‌های روند طراحی گرافیک در قرن 21

امروز طراحی گرافیک به یک گزینه شغلی مناسب تبدیل شده است و به طور مداوم در حال گسترش است. از جمله فرصت‌های شغلی که در روند طراحی گرافیک در قرن 21  افزوده شدن، شامل طراحی وب، طراحی رابط کاربری (UI)، طراحی تجربه کاربری (UX)، تخصص بازاریابی، توسعه محصول و بسیاری موارد دیگر است. حال که با تاریخچه طراحی گرافیک در قرن بیست و یک آشنا شدید، بیایید نگاهی به گرایش روند طراحی گرافیک در قرن 21 بیندازیم:

1. طراحی سه بعدی و تایپوگرافی

اولین گرایش در روند طراحی گرافیکی در قرن 21 آثار سه بعدی است که اکنون در همه جا آن مشاهده می‌کنیم. این نوع طرح‌ها بسیار ملموس هستند و احساس محبوبت را به برند ها القا می‌کند. این گرایش گرافیکی برای اجرا محدودیتی نداشته و می‌توان طرحی پررنگ، کم رنگ، اسکریپت را با هر نوع فونت و قلمی اجرا کرد.

 2. چیدمان های نامتقارن

دیگر در طراحی به اجرای طرح‌های متقارن بسنده نکرده و شاهد طرح‌هایی هستیم که به صورت نامتقارن طراحی شده و جنب و جوش را به مخاطب القا می‌کنند. این طراحی نامتقارن تنها به طراحی سایت محدود نشده و در طراحی انواع بنر، و… نیز شاهد این عدم تقارن هستیم.

 3. هنر دکو

عصر طراحی “مدرن” به نام جنبش هنر مدرنیستی نامگذاری شد که پس از جنگ جهانی اول آغاز و نزدیک به نیم قرن به طول انجامید. دو سبک اصلی از این دوران وجود دارد که در حال حاضر یک رنسانس کامل را تجربه می‌کنند. طراحی بسیار دکوراتیو و جذاب آرت دکو از دهه 1920 و فرم ارگانیک ساده از دوران مدرن اواسط قرن دهه 1950 و 1960. اما طراحی الهام گرفته از هنر دکو در سال 2019 منفجر شده و گرایش‌ها به‌ویژه در آثار لوگو به این سمت رفته است.

 کلام آخر

در بررسی روند طراحی گرافیک در قرن  21 و در این مطلب اشاره کردیم که با به وجود آمدن اولین نرم افزارها روند کار گرافیک از شکل سنتی خارج و به سمت مدرنیته پیش رفت. دیگر طراحی گرافیکی به کتاب و مجله مختص نمی‌شد و در تمام عرصه‌ها شاهد طرح‌های گرافیکی بوده و هستیم. حتی طراحی گرافیکی در طراحی وب سایت‌ها نیز رسوخ کرده و امروزه شاهد گرایش‌های متعددی در زمینه طراحی گرافیک هستیم. هدف از ارائه این مطلب، آشنایی بیشتر شما با تحول و روند پیشرفت طراحی گرافیک است. امیدواریم با خواندن این مطلب بتوانید مسیر خود را در زمینه طراحی گرافیک پیدا کنید.

دکمه بازگشت به بالا