علت کار نکردن یخساز یخچال سامسونگ + راه حل

در حالت استاندارد یخچال فریزرهای سامسونگ باید بتوانند روزانه 120 قطعه یخ تولید کنند. اما به دلایل مختلف ممکن است سیستم یخساز یخچال با اختلال مواجه شده و انتظاری که از آن دارید را برآورده نکند. برخی از دلایل بروز این اشکال اشکالات فنی دستگاه است و گاهی به دلیل استفاده نادرست از یخچال، یخ تولید نمی شود. در ادامه مهم ترین دلایل یخ ندادن و کار نکردن یخساز یخچال سامسونگ و نحوه رفع آنها را معرفی می کنیم.

چرا یخساز یخچال سامسونگ کار نمی کند؟

1- خرابی فیلتر آب؛ اصلی ترین دلیل کار نکردن یخساز یخچال سامسونگ

یکی از مهم‌ترین دلایل کار نکردن یخساز یخچال سامسونگ خرابی یا مسدود شدن فیلتر آب است. فیلتر آب وظیفه حذف ناخالصی‌ها و ذرات معلق در آب را بر عهده دارد. با گذشت زمان املاح موجود در آب روی منافذ فیلتر تجمع کرده و لایه های رسوب را تشکیل می دهند. در صورتی که فیلتر آب مسدود شود، جریان آب به یخساز کاهش یافته یا قطع می‌شود. برای رفع این مشکل، باید فیلتر آب را تعویض کنید. توصیه می‌شود فیلتر آب هر شش ماه یک بار تعویض شود تا عملکرد یخساز بهینه بماند.

2- کاهش دمای یخچال

یکی دیگر از دلایل رایج کار نکردن یخساز، کاهش دمای داخلی یخچال است. دمای مناسب برای تولید یخ باید زیر 4- درجه سانتی‌گراد باشد. اگر دمای یخچال بیشتر از این مقدار باشد، یخساز قادر به تولید یخ نخواهد بود. برای حل این مشکل، دمای یخچال را تنظیم کرده و مطمئن شوید که دمای داخل آن به حد کافی پایین است. همچنین، بررسی کنید که درب یخچال به خوبی بسته می‌شود و هوا به داخل نفوذ نمی‌کند.

3- مشکل در موتور یخساز

موتور یخساز وظیفه چرخاندن تیغه‌ها و خارج کردن یخ‌ها را بر عهده دارد. در صورت خرابی موتور، یخساز نمی‌تواند به درستی کار کند. علائم خرابی موتور می‌تواند شامل صداهای غیرعادی یا عدم حرکت تیغه‌ها باشد. برای رفع این مشکل، باید موتور یخساز توسط یک تکنسین و متخصص تعمیر یخساز یخچال سامسونگ بررسی و در صورت نیاز تعویض شود.

4- خرابی شیر ورودی آب

در یخچال فریزرهای دارای یخساز شیر برقی برای کنترل جریان آب نصب می شود. در صورت خرابی این قطعه جریان آب قطع شده یا کاهش پیدا می کند و سیستم یخساز به اندازه کافی آب در اختیار ندارد. برای حل این مشکل، شیر ورودی آب را بررسی کرده و در صورت نیاز تعویض کنید. همچنین، مطمئن شوید که شیر به درستی به منبع آب متصل است و هیچ نشتی وجود ندارد.

5- مسدود شدن لوله‌های آب

لوله‌هایی که آب را به یخساز منتقل می‌کنند، ممکن است به دلیل رسوب‌گذاری یا یخ‌زدگی مسدود شوند. این مشکل می‌تواند منجر به کاهش یا قطع جریان آب به یخساز شود. برای رفع این مشکل، لوله‌های آب را بررسی کرده و در صورت وجود رسوب یا یخ، آن‌ها را تمیز کنید. استفاده از آب گرم می‌تواند به باز کردن لوله‌های یخ‌زده کمک کند. همچنین، بررسی کنید که لوله‌ها به درستی نصب شده‌اند و هیچ خمیدگی یا ترکیدگی ندارند.

6- مشکل در سنسورهای یخساز

سنسورهای یخساز وظیفه تشخیص سطح یخ در مخزن را بر عهده دارند. در صورت خرابی یا کثیف شدن این سنسورها، یخساز ممکن است نتواند به درستی کار کند. برای رفع این مشکل، سنسورهای یخساز را تمیز کرده و از سلامت آن‌ها اطمینان حاصل کنید. اگر پس از تمیز کردن همچنان مشکل برقرار بود، ممکن است نیاز به تعویض سنسورها باشد.

7- کار نکردن یخساز یخچال سامسونگ به دلیل تنظیمات نادرست

سیستم یخساز یخچال دارای تنظیمات متعددی بوده و با استفاده از آن می توان حالت خاموش و روشن را مشخص کرد. تنظیمات نادرست یخساز می‌تواند یکی از دلایل کار نکردن آن باشد. بررسی کنید که تنظیمات یخساز به درستی انجام شده باشد. ممکن است یخساز به حالت خاموش یا تنظیمات محدود کننده قرار گرفته باشد. در دفترچه راهنمای یخچال تنظیمات مورد نیاز مشخص شده و به صورت دستی می توانید زمان خاموش و تنظیمات محدودکننده را تنظیم کنید.

8- اشکال در سیم و مدارات

در برخی از مواقع قطع بودن سیم و کابل های داخلی سیستم یخساز می تواند مانع از تولید یخ باشد. در این صورت، ابتدا یخچال را از برق جدا کرده و سیم‌ها و مدارهای الکتریکی را بررسی کنید. اگر مشکلی در سیم‌کشی یا مدارها وجود دارد، آن را تعمیر یا تعویض کنید. این کار نیاز به تخصص دارد و بهتر است از یک تکنسین مجرب کمک بگیرید تا از ایمنی و عملکرد صحیح یخساز مطمئن شوید.

9- خرابی برد الکترونیکی

یکی از بدترین دلایل کار نکردن یخساز یخچال سامسونگ خرابی برد الکتریکی است. برد الکترونیکی یخچال مسئول کنترل تمامی عملکردهای دستگاه است. در صورت خرابی این برد، یخساز نیز ممکن است کار نکند. علائم خرابی برد الکترونیکی می‌تواند شامل عدم واکنش به دستورات یا نمایش خطاها در صفحه نمایش باشد. برای رفع این مشکل، برد الکترونیکی را بررسی کرده و در صورت نیاز تعویض کنید. این کار نیاز به تخصص دارد و توصیه می کنیم ابتدا دستگاه را از برق بکشید. سپس با تعمیرکار باتجربه و ماهر تماس بگیرید، چون مدارات روی برد پیچیده بوده و این قطعه قیمت بالایی دارد.

10- مشکل در درب یخچال

اگر درب یخچال به درستی بسته نشود، هوای گرم وارد یخچال شده و دمای داخلی را افزایش می‌دهد. این افزایش دما می‌تواند منجر به کار نکردن یخساز شود. در این شرایط ابتدا بررسی کنید که درب یخچال به درستی بسته شده و هیچ مانعی وجود نداشته باشد. در صورت شکستگی لولای درب این قطعه باید تعویض شود و در صورت گیر کردن اشیا یا مواد غذایی بین لاستیک و درب باید آن را تمیز کنید.

11- خرابی لاستیک دور درب

در یخچال فریزرها از لاستیک یا واشر پلاستیکی برای جلوگیری از تبادل دما بین کابین دستگاه و فضای بیرون استفاده می شود. لاستیک ها با گذشت زمان بسیار خشک شده و به همین دلیل دچار ترک خوردگی و پارگی می شوند. با خراب شدن لاستیک هوای گرم بیرون به داخل یخچال نفوذ کرده و به همین دلیل سیستم یخساز نمی تواند یخ تولید کند. با تعویض لاستیک دور درب یخچال می توان این مشکل را رفع کرد.

12- اشکال در بازوهای کنترل یخساز

در داخل یخچال فریزر قطعه کوچکی به نام بازوی کنترل وجود دارد که با استفاده از آن می توان یخ را از یخساز دریافت کرد. با خراب شدن این قطعه و شکستگی آن امکان بیرون آمدن یخ از یخساز وجود ندارد. با تعمیر بازوی کنترل می توان این مشکل را رفع کرد.

13- یخ زدن لوله های پشت یخچال

اگر یخساز یخچال سامسونگ کار نمی کند، وضعیت لوله های پشت آن را بررسی کنید. با یخ زدن لوله های پشت یخچال سیستم یخساز با اختلال مواجه شده و سرمای کافی برای تولید یخ وجود نخواهد داشت. با تمیز کردن لوله های پشت یخچال می توان این مشکل را حل کرد. با تمیز کردن لوله های پشت یخچال از آسیب به موتور و روشن ماندن طولانی مدت آن نیز می توان جلوگیری کرد.

14- نشت گاز یخچال

عامل مهم بعدی برای کار نکردن یخساز یخچال سامسونگ، نشت گاز است. با نشت گاز یخچال سرماسازی دستگاه با اختلال روبرو شده و به همین دلیل سیستم قادر به تولید یخ نخواهد بود. نه تنها یخساز در این شرایط درست عمل نمی کند، بلکه سایر بخش های یخچال نیز با اختلال مواجه شده و باید بلافاصله نسبت به شارژ گاز اقدام شود.

15- به هم چسبیدن تکه های یخ

در برخی از مواقع سیستم یخساز درست عمل می کند، اما تکه های یخ به دلایل مختلف به هم چسبیده اند. در این شرایط یخ ها به دلیل اندازه بزرگی که دارند نمی توانند از یخساز بیرون بیایند. نوسان دمای داخل یخچال به دلیل خرابی فن یا گرم بودن محیط اطراف یخچال باعث ذوب شدن یخ ها و اتصال مجدد آنها به هم بعد از منجمد شدن است.

رفع علت کار نکردن یخساز یخچال سامسونگ

با رعایت این نکات و بررسی علت‌های مختلف، می‌توانید مشکل کار نکردن یخساز یخچال سامسونگ خود را برطرف کنید. در صورتی که قادر به رفع مشکل نبودید، بهتر است از خدمات یک تکنسین متخصص استفاده کنید تا مشکل به صورت حرفه‌ای و دقیق حل شود. تکنوپشتیبان یکی از تیم های فعال در زمینه تعمیر لوازم خانگی در تهران است که به عنوان نمایندگی تعمیر یخچال فریزرهای سامسونگ در محل با قطعات اصلی فعالیت دارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره 021-54837 تماس بگیرید.

دکمه بازگشت به بالا