بررسی قوانین ترخیص کالا از گمرک

اگر شما کالایی را از خارجِ کشور وارد کنید، این کالا به اداره‌ی گمرکی می‌رود و شما باید برای ترخیص آن، اقدامات لازم را به عمل بیاورید. همچنین این موارد، برای زمانی که قصد داشته باشید کالایی را صادر کنید هم پیش می‌آید. بدین شکل که ابتدا کالا به گمرک رفته و پس از ترخیص، اجازه‌ی صادر شدن پیدا می‌کند.لازمه‌ی ترخیص کالا از گمرک، طی شدن سلسله مراتبی است که نیاز به شناخت قوانین دارد. توجه داشته باشید که این امکان وجود دارد که در اثر بی دقتی و طی شدن اشتباه مراحل، طبق قانون، کالای شما قاچاق محسوب شده و زیان‌های مالی و از دست رفتن اعتبار شما را در پی داشته باشد. هر کشور دارای قوانین و مقررات خاصی برای ترخیص کالا از گمرک است . از جمله اموری است که در زمینه‌ی صادرات و واردات، اهمیت بسیاری دارد.

بنابراین، شناخت مراحل ترخیص کالا، برای جلوگیری از مشکلات احتمالی، امری ضروری است. طبیعی است که یک تاجر، مشغله‌های زیادی در زمینه‌ی و واردات دارد و احتمالا فرصت این را ندارد تا برای شناخت قوانین ترخیص وقت بگذارد. اینجاست که پای ترخیص‌کار حرفه‌‌ای به میان می‌آید.در این مقاله سعی میکنیم نکاتی مفید را در زمینه ترخیص کالا، مراحل ترخیص کالا، نکات و تبصره‌های موجود در خصوص ترخیص کالا برای شما بیان کنیم؛‌ همچنین اگر قصد ترخیص کالا را دارید و سوال یا ابهامی در این رابطه ذهن شما عزیزان را به خود درگیر کرده است می‌توانید برای رفع سوال و یا کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با ترخیص کالا با کارشناسان تی اکسپرس در ارتباط باشید.

ترخیص کالا چیست و در کجا انجام می‌شود؟

ترخیص کالا فرآیندهای اداری و مالی ای است که باید طی شود تا کالا‌ی وارد شده به کشور، از گمرک آزاد گردد. ماجرا به این صورت است که وقتی کالا به کشور وارد می‌شود، وارد گمرک شده تا برخی هزینه‌ها از قبیل مالیات، سود بازرگانی، حقوق گمرکی و هزینه‌ی تسهیلاتی که در صادرات و استفاده شده، بر روی کالا اعمال شود. اما نکته مهم اینجاست که این فرآیند، یعنی فرآیند ترخیص کالا، به هیچ عنوان کار ساده‌ای نیست و مراحل زیادی دارد که باید طی شود. به همین جهت است که برخی شرکت‌ها، قوانین ترخیص را به خوبی مطالعه می‌کنند تا بتوانند در این امر، کمک حال تجار باشند.

در اینجاست که فردی به نام ترخیص‌کار، وارد میدان می‌شود. به افرادی که صاحب بار نیستند و وظیفه‌ی ترخیص را بر عهده می‌گیرند، به اصطلاح ترخیص‌کار گفته می‌شود. وظیفه‌ی ترخیص‌کار این است که بر تمامی قوانین و مراحل ترخیص کالا مسلط بوده و از کلیه روندها مطلع باشد و خیلی دقیق بداند که برای ترخیص، چه کاری باید انجام شود.محل ترخیص، بستگی به نوع کالای وارداتی شما دارد. همچنین در صورت درخواست صاحب بار، این امکان وجود دارد که بار شما، برای ترخیص به یک گمرک دیگر فرستاده شود.

گمرک های مهم ایران برای ترخیص کالا کدام اند؟

مهم ترین گمرک های ایران عبارت اند از:گمرک خرمشهر، که در بندر خرمشهر واقع شده و از بزرگترین گمرک‌های ترخیص لوازم خانگی و آشپزخانه است.گمرک بندرعباس، از بزرگترین و پر ترافیک‌ترین گمرک‌های ایران به حساب می‌آید و به علت ترافیک زیادی که دارد، توصیه بر آن است که برای ترخیص از این گمرک، از ترخیص کار با تجربه که با مراحل ترخیص کالا از گمرگ آشناست، کمک بگیرید.گمرک بوشهر نیز از دیگر گمرک‌های جنوبی ایران بوده که دارا ترافیک بالایی است.گمرک فرودگاه امام خمینی، که تسهیلات زیادی برای واردات ماشین‌آلات و قطعات و لوازم یدکی ماشین‌آلات ارائه می‌دهد.گمرک شهریار تهران، که در غرب تهران واقع شده و در حال حاضر، اصلی‌ترین واحد ترخیص خودروی کشور است.

هزینه های تخلیه، بارگیری و انبارداری:محاسبه این هزینه بر اساس وزن، حجم، تعداد کالاها، مدت زمان نگهداری آن ها در انبار و نوع انبار انجام می شود. به طور کلی برای کاهش این بخش از هزینه ها لازم است مراحل ترخیص کالا را به گونه ای طی کنید که بار شما مدت زیادی در گمرک معطل نشود؛ زیرا در این صورت جریمه ها و هزینه های انبارداری آن سرسام آور خواهند بود.هزینه های حقوق گمرکی:حقوق گمرکی برابر با 4 درصد ارزش گمرکی به علاوه سود بازرگانی است. حقوق گمرکی هزینه ای بسیار رایج در گمرک تمامی کشورهاست و همه بازرگانان موظف به پرداخت آن هستند. همچنین سود بازرگانی برای همه کالاها یکسان نیست و بر اساس بخشنامه های ابلاغی دولت، همه ساله به صورت جداگانه تعیین می گردد.

وظایف ترخیص کار:

همانطور که تا الان متوجه شدید، برای ترخیص شدن یک کالا، مراحل زیادی باید طی شود که در صورت بروز مشکل در هر کدام، ممکن است با عدم ترخیص کالا رو به رو باشیم. اما زمانی که این کار را به یک ترخیص‌کار بسپارید، باید خیالتان از این بابت راحت باشد که این فرد، بار‌ها این کار را انجام داده و با تمامی مشکلاتی که ممکن است به وجود بیاید، آشنایی کامل دارد. این فرد وظیفه دارد، با استفاده از وکالت‌نامه و معرفی نامه‌ای موجود، 0 تا 100 کار‌های ترخیص را انجام داده و مجوز‌ها و مدارک لازم جهت این کار را تهیه ‌کند. فراموش نکنید ترخیص‌کاری که انتخاب می‌کنید، باید مورد اعتماد بوده و صلاحیت این را داشته باشد که شما به او وکالت بدهید.

انواع روش های حمل بار دریایی به ایران:

به دلیل موقعیت ویژه ای که ایران از لحاظ جغرافیایی داراست، امکان استفاده از تمامی روش های حمل بار دریایی جهت نقل و انتقال بار از بسیاری از کشورها به صورت دریایی و از طریق کشتی ها وجود دارد. شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس آمادگی ارائه تمامی خدمات حمل بار دریایی به روش های کراس استافینگ، چارترینگ، ترانشیپ کالا، حمل بار گروپاژ و حمل و نقل کالاهای فله ای را دارا میباشد و میتوانید به راحتی و بسته به نوع کالا و شرایط خود، یکی از بهترین و مقرون به صرفه ترین روش ها را انتخاب نمایید. برای آشنایی با هر یک از این سرویس ها، فهرست زیر را دنبال کنید:

حمل و نقل کراس استافینگ cross stuffing)):

برای استفاده از خدمات کراس استافینگ باید توجه داشته باشید که به اسناد و مدارکی نظیر پکینگ لیست، بارنامه، پروفرما اینویس، گواهی مبدا و.. نیاز داریم و همگی باید توسط فروشنده یا شرکت حمل و نقل مربوطه صادر شده باشند. این روش اغلب در بندر جبل علی امارات متحده عربی انجام میگیرد و یکی از بهترین روش ها جهت حمل و نقل دریایی از امارات به ایران میباشد. تمامی مدارکی که ذکر کردیم باید به اسم شرکت در امارات صادر شده باشند و پیش از رسیدن محموله به بندر جبل علی، اصل بارنامه یا تلکس آن باید به شرکت اماراتی تحویل داده شود. با رسیدن کالا به مقصد، شرکت کارگزار قبض ترخیص را دریافت خواهد کرد و نسبت به اظهار کالا در ایران اقدام مینماید.

حمل و نقل به صورت چارترینگ (chartering):

از دیگر روش های حمل و نقل دریایی که توسط شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس ارائه میشود، حمل و نقل دریایی به روش چارترینگ میباشد که برای بارهای بسیار بزرگ و سنگین مناسب است. در این روش، برای کالاهای سنگین یا کالاهایی که قابلیت بسته بندی آنها وجود ندارد، کشتی های باربری اجاره میشود. به عبارتی دیگر، چارترینگ فعالیتی است که به وسیله آن، مالک یک کشتی استفاده از کشتی خود را به فرد چارتر کننده اجاره میدهد. قراردادی که میان مالک و اجاره کننده کشتی منعقد میشود باید شامل اطلاعات صاحب کشتی، اطلاعات اجاره کننده کشتی، مقدار و مشخصات بار، نام، مشخصات و ظرفیت کشتی، بندر مقصد یا محل تخلیه و برگیری، نحوه پرداخت کرایه و اجاره بها، زمان و مکان تحویل کشتی، نرخ کلی اجاره بها و کرایه، مدت مجاز برای بارگیری و تخلیه کالا و.. باشد.

ترانشیپ کالا:

با استفاده از روش ترانشیپ کالا، محموله از یک کشتی به کشتی دیگر منتقل میشود. زمانی میتوانیم از این روش استفاده کنیم که یک بندر به صورت مستقیم توانایی حمل دریایی کالا را نداشته باشد؛ در حیقیت به شکلی که ممکن است فضای کافی جهت ورود کشتی های ترانزیتی وجود نداشته باشد. به عبارتی دیگر، ترانشیپ کالا به معنای حمل بار از مقصد میتنی به مقصد اصلی است و زمانی صورت میگیرد که مسیر مستقیمی جهت حمل بار دریایی به مقصد مورد نظر فراهم نباشد. از جمله دلایل دیگر استفاده از این روش میتوانیم به تغییر وسیله حمل کننده بار در طول سفر و ادغام محموله های کوچکتر به یک محموله بزرگ اشاره کنیم.

حمل دریایی گروپاژ:از جمله خدمات حمل و نقل شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، حمل بار دریایی به صورت گروپاژ یا خرده بار است. این روش به این صورت است که چند تاجر یا وارد کننده با یکدیگر قراردادی مبنی بر استفاده گروهی از یک کشتی جهت ارسال بار، منعقد میکنند. شما میتوانید کالاهای کوچک خود مانند کالاهای نمایشگاهی میان دو کشور مختلف، خریدهای کم حجم، واردات کالاهای موقت و نمونه بارها را از این طریق و به صورت مشترک با دیگر افراد، حمل کنید. به علاوه، مزیت ویژه حمل بار گروپاژ در این است که نقش بسزایی در کاهش هزینه های واردات و حمل و نقل کالا ایفا میکند.

حمل و نقل کالاهای فله ای (bulk):حمل و نقل کالاهای به صورت فله ای شباهت زیادی به حمل و نقل چارترینگ دارد. تنها تفاوت در این است که تمامی کالاهای کوچک و بزرگ بدون بسته بندی به شکل فله ای، ترانزیت میشوند. لازم است بدانید که دو نوع کشتی حمل بار فله خشک و مایع وجود دارند که بسته به نوع کالاها طراحی شده اند. کشتی حمل ار فله برای حمل غلات بسیار مورد استفاده قرار میگیرد و از کشتی های حمل بار فله مایع برای نفت خام و فراورده های نفتی، کازهای مایع و مواد شیمیایی استفاده میکنند.

دکمه بازگشت به بالا