بهترین گیربکس اتوماتیک جهان
گیربکس اتوماتیک؛ جعبهدندهای که از چند نوع تشکیل شده است. جعبهدندههای اتوماتیک از انواع مختلفی تشکیل شدهاند که از جمله آنها میتوان به AT، CVT، DCT، AMT و AL4 اشاره کرد. هرکدام از این جعبهدندهها مکانیزم خاص و مخصوص خود را دارند و برای تعمیر آنها هم باید حتما به متخصص تعمیر گیربکس اتوماتیک مراجعه کنید. اما سوالی که در این میان مطرح میشود این است که کدام نوع گیربکس اتوماتیک بهترین جعبهدنده خودکار در جهان است؟ برای پاسخ به این سوال و کسب اطلاعات درباره هرکدام از انواع جعبهدندههای اتوماتیک، در این مطلب با ما همراه باشید.
معرفی انواع گیربکس اتوماتیک
اگر بخواهیم به طور کلی انواع گیربکس را دستهبندی کنیم، به دو مورد دندهای و اتوماتیک میتوانیم اشاره کنیم. این در حالی است که گیربکسهای اتوماتیک خود به چند دسته مختلف تقسیم میشوند. هرکدام از این گیربکسها مزایای خاص خود را دارند. به عنوان مثال، گیربکسهای سی وی تی کاملا اقتصادی هستند و مصرف سوخت ماشین را تا حد زیادی کاهش میدهند. در عین حال، گیربکسهای دو کلاچه بهترین تعویض دنده را دارند و میتوانند روی شتابگیری ماشین تاثیر مستقیم بگذارند.
گیربکسهای AT یا همان خودکار معمولی
گیربکسهای خودکار AT رایجترین نوع گیربکسهای اتوماتیک هستند. این جعبهدندهها امروزه با فناوریهای متفاوت خود هم در ماشینهای اقتصادی و شهری و هم در خودروهای اسپرت و حتی مخصوص مسابقه استفاده میشوند. مکانیزم تعویض دنده این خودرو با گیربکسهای دنده تفاوت چندانی ندارد. بلکه در این گیربکسها دیگر خبری از کلاچ نیست و تعویض دنده به صورت خودکار انجام میشود. گیربکسهای اتوماتیک در برخی مدلها دارای حالت تیپترونیک تعویض دنده هستند.
در برخی مدلهای قدیمی هم میتوانید سقف تعویض دنده تعیین کنید. این گیربکسها از مکانیزم سادهتری نسبت به گیربکسهای دو کلاچه برخوردار هستند و در نتیجه برای تعمیر آنها هزینه چندان زیادی را پرداخت نمیکنید. اما در نظر داشته باشید که در نمونههای اقتصادی این گیربکس، تعداد دندههای زیادی در اختیار راننده قرار نمیگیرند و تعویض دندهها هم با سرعت کمی انجام میشود. همچنین بسیاری از جعبهدندههای AT معمولی حالتهای مختلف را برای رانندگی ارائه نمیدهند. برلیانس سری ۳۰۰ اتوماتیک، دیگنیتی پرستیژ و هیوندای آی ۳۰ از جمله خودروهای مجهز به این گیربکس هستند.
گیربکسهای اتوماتیک دو کلاچه
یکی از بهترین و جدیدترین گیربکسهای اتوماتیک، جعبهدنده خودکار DCT یا دو کلاچه است. این جعبهدندهها میتوانند سریعترین تعویض دندهها را برای خودروی شما داشته باشند. در نتیجه، شتابگیری در ماشینهای مجهز به این گیربکس بهتر انجام میشود. این گیربکسها نیاز به مراقبت بیشتری نسبت به جعبهدندههای معمولی دارند و باید حتما به موقع لوازم مصرفی آنها مانند فیلتر گیربکس و روغن واسکازین را تعویض کنید. جک اس ۵ و بهمن فیدلیتی پرایم از جمله خودروهای بازار ایران هستند که به ترتیب از گیربکسهای دو کلاچه تر و خشک استفاده میکنند.
گیربکسهای دو کلاچه تر در دمای متعادلتری کار میکنند. در مقابل، تعویض دندهها در این گیربکسها ممکن است با آن سرعتی که انتظار دارید، انجام نشود. در عین حال، گیربکسهای دو کلاچه خشک در ترافیکهای سنگین داغ میکنند و استهلاک آنها هم به مراتب بیشتر از نمونههای تر است. اما این جعبهدندهها بازدهی بالاتری از نظر شتاب دارند. گیربکسهای دو کلاچه در صورت نیاز به تعمیر حتما باید توسط تعمیرکاران ماهر بررسی شوند. برای تعمیر این گیربکسها، توصیه میکنیم به سراغ مراکز معتبری مانند تعمیرکار بروید.
گیربکسهای سی وی تی
گیربکسهای سی وی تی یکی از جدیدترین جعبهدندههای اقتصادی ارائه شده هستند که اولین بار نیسان آن را به بازار عرضه کرد. بعدها برندهایی مانند تویوتا، میتسوبیشی، مزدا و بسیاری از برندهای چینی از این جعبهدنده برای محصولات خود استفاده کردند.مکانیزم گیربکسهای سی وی تی به کلی با گیربکسهای اتوماتیک دیگر متفاوت است.
در این جعبهدندهها خبری از چرخدندههای مجزا نیست و تنها یک چرخدنده مخروطیشکل وجود دارد که یک زنجیر حول آن میچرخد. با گاز دادن، دور موتور بالا میرود و این زنجیر هم به آرامی از حالت سنگین وارد فاز سبک میشود و در نتیجه ماشین شتاب میگیرد. مزیت این جعبهدندهها این است که در سرعتهای ثابت دور موتور ماشین روی حدودا ۱.۵ میماند و در نتیجه مصرف سوخت تا حد زیادی کاهش پیدا میکند.
جعبهدندههای AL4
جعبهدندههای AL4 را میتوان نوعی گیربکس AT دانست. این گیربکسها مهندسی خودروسازهای فرانسوی هستند و از آنها در خودروهایی مانند ال نود، ۲۰۶، مگان و ساندرو استفاده شده است. تفاوت گیربکسهای AL4 با جعبهدندههای AT این است که در نسخه AL4، چینش چرخدندهها به صورت عرضی انجام شده است. این گیربکسها بسیار نسبت به تعویض به موقع لازم مصرفی و همینطور استفاده اصولی حساس هستند و در صورت عدم رعایت این موارد میتوانند هزینه تعمیر زیادی را برای شما ایجاد کنند.
گیربکس چیست و چه وظایفی دارد؟
گشتاور تولیدی توسط موتور باید متناسب با نیاز خودرو به چرخ ها منتقل شود. وظیفه کنترل و تنظیم این قدرت با گیربکس یا جعبه دنده خودرو است. درواقع گیربکس به راننده اجازه می دهد تا خودرو را با سرعتهای مختلف در شرایط متفاوت کنترل کند. اهمیت این بخش از این جهت است که هر موتوری قادر به تولید میزان مشخصی از توان و گشتاور است. اما از طریق گیربکس میتوان بدون بالا بردن دور موتور و گشتاور، به سرعت دلخواه رسید. گیربکس در کنار این وظیفه مهم کارهای دیگری با درجه اهمیت متفاوت نیز انجام میدهد. مانند:
پیشگیری از سرعتهای ناخواسته: به کمک گیربکس میتوان خودرو را در سراشیبیها و شرایط جادهای که احتمال خروج سرعت از کنترل وجود دارد، اتومبیل را به صورت کامل در اختیار راننده قرار داد.
تنظیم جهت حرکت خودرو: به کمک گیربکس میتوان جهت حرکت خودرو را به جلو و عقب کنترل کرد و به خودرو قدرت حرکت معکوس داد.
کار کردن موتور بدون حرکت خودرو: گاهی لازم است که موتور خودرو فعال باشد اما حرکتی صورت نگیرد. به کمک گیربکس میتوان انتقال نیروی موتور به چرخها را متوقف و این امکان را فراهم کرد.
اجزا و قطعات گیربکس و چگونگی عملکرد آن
گیربکسها به همان اندازه که مهم هستند از قطعات متعددی نیز تشکیل میشوند. مهمترین بخش یک گیربکس چرخدندههای آن هستند که بسته به نوع گیربکس در اشکال و جنسهای مختلف مورد استفاده قرار میگیرند. در ساختمان گیربکس تعداد زیادی چرخ دنده روی هم سوار میشوند و بسته به فعالیت هر یک، میزان قدرت و گشتاور انتقالی از موتور به چرخها مشخص میشود. هریک از چرخ دندهها نشانگر یکی از دندههای روی دسته دنده (سرعت دنده) داخل کابین هستند.
وجود این چرخ دندهها در تمام انواع گیربکس ثابت است اما نوع و تعداد آنها تغییر میکند. اگر میخواهید تصوری از چرخدندههای داخل یک گیربکس داشته باشید، چرخدندههای مختلف یک دوچرخه دندهای را تصور کنید که احتمالا آن را زیاد دیدهاید. اجزای دیگر سیستم گیربکس خودرو که در درجه کمتر اهمیت قرار دارند عبارتند از:
جنس این بخش از چدن ریختهگری است و چرخ دندهها، یاتاقانهای گیربکس و محورها را در خود جای میدهد.این محور که به شافت کلاچ نیز معروف است محور محرک گیربکس محسوب میشود. این محور به صورت یک پارچه به چرخ دندهای در بخش ورودی پوسته گیربکس متصل است و از طریق کلاچ با موتور خودرو در ارتباط است.
این محور وظیفه انتقال گشتاور از محور محرک به محور متحرک را بر عهده دارد. روی آن تعدادی چرخ دنده تعبیه شده است که با محور یک پارچه هستند. چرخ دنده ابتدایی این محور با چرخدندهی محور محرک درگیر است و سرعت ورودی را که توسط موتور تولید شده است، به همان صورت و بدون تغییر در میزان آن به سمت شاف خروجی هدایت میکند. چرخ دندههای روی این شافت اندازههای متفاوتی دارند.
این محور که به واسطه چرخدندهها و یاتاقانها با محور واسط در ارتباط است، نیروی تبدیل شده در جعبه دنده را به سمت میل گاردان یا دیفرانسیل هدایت میکند. روی این محور نیز چرخ دندههای مختلفی تعبیه شده است اما نه به صورت یکپارچه. در واقع چرخ دندههای روی این محور که قطرهای متفاوتی هم دارند، به کمک یاتاقانها روی آن حرکت دورانی دارند. حرکت این چرخ دندهها به واسطه درگیر شدن آنها با چرخدندههای شافت واسط امکانپذیر میشود.
این قطعه که چرخ دنده هماهنگ کننده نیز نامیده میشود در لایه داخلی دندانهدار ساخته شده و با حرکت کشویی به سمت چرخ دنده مورد نظر رفته با آن چفت شده و موجب فعالیتش میشود.این بخش، بیرونیترین جزء سیستم گیربکس است. دسته دنده که در برخی از خودروهای با گیربکس اتوماتیک به طور کامل حذف شده است، عموما مسیری H شکل را برای تغییر دندهها مختلف در جعبه دنده طی میکند. کنترل این دسته اهرمی شکل ممکن است به صورت خودکار صورت بگیرد یا در دست راننده باشد.
میل ماهک رابط بین دسته دنده و ماهک است و راننده با حرکت دسته دنده در واقع میل ماهک را حرکت میدهد. عملکرد این میله فلزی براساس نوع گیربکس متفاوت است. مکانیزم آن میتواند دستی، الکترونیکی، خلائی و هیدرولیکی باشد. امروزه بیشتر شاهد مکانیزم دستی و الکترونیکی آن هستیم. در حالت دستی، با حرکت دست راننده حرکت میکند.
در این حالت همچنین تعداد میل ماهک با تعداد دندهها تغییر میکند. برای مثال در یک جعبه دنده ۴سرعته ۳ میل ماهک داریم. در مکانیزم الکترومغناطیسی حرکت میل ماهک بر پایه روابط الکترو مغناطیسی و ارتباط مگنتهای متصل به آنها با هستههای آهنی و سیمپیچهای موجود در جعبه دنده موجب حرکت آنها میشود.
قطعهای خمیده و فلزی است متصل به انتهای میل ماهک. نیروی وارده بر میل ماهک توسط دسته دنده به آن منتقل شده و موجب حرکتش میشود. حرکت ماهک نیز کشویی دنده را درگیر کرده و در نتیجه چرخ دنده مورد نظر فعال شده و سرعت خودرو تنظیم میشود. به تعداد هر میل ماهک یک ماهک در گیربکس وجود دارد.
قطعهای است که از دو جهت شیار دارد و از یک سمت ماهک در یکی از این شیارها قرار گرفته و موجب حرکت آن میشود و از جهت دیگر در جعبه دنده برنجی و یاتاقان در شیار دیگر آن قرار میگیرد و دنده انتخاب شده وارد مدار میشود. کشویی روی قطعهای با نام توپی حرکت رفت و برگشت را انجام میدهد.
برای درگیر شدن دندههای کشویی و یاتاقانهای گیربکس و انجام هرچه سریعتر و دقیقتر این درگیری، از دنده برنجی که بین این دو قطعه قرار میگیرد استفاده میشود. دنده برنجی که جسمی فلزی و حلقهای است در اطراف خود فرم دندانهدار دارد و به دلیل اصطکاک بیشتر با یاتاقان با سرعت بیشتری با این قطعه چفت میشود. همچنین در کنار یاتاقانها، نیروهای دورانی و طولی وارد آمده به آنها را کاهش میدهد.
گیر بکس یکی از قطعات بسیار مهمی است که باید شما حساسیت بسیاری خرج دهید زیرا جنسی که خریداری میکنید اصل باشد و جنس تقلبی نصیب شما نشود اکثر ابزار فروش ها با اینکه ادعا دارند بهترین جنس را دارندباز هم جنس تقلبی به مشتری ارائه میدهند امروزه به خاطر زندگی مدرن شما میتوانید به راحتی با مراجعه به سایت خرید خودتان را به راحتی انجام دهید ما با فروش گیربکس اتوماتیک اصل در کنار شما هستیم تا با خیال راحت خرید خودتان را انجام دهید.