اقتصادی

راهکارهایی برای تامین کسری بودجه/ نقش بورس در کاهش تورم

یک اقتصاددان گفت: برای کاهش کسری بودجه نباید از منابع فعلی بازار سرمایه استفاده شود و این منابع باید از نزدیک کنترل و ساماندهی شوند تا هم تورم و هم فشارهای تورمی کاهش یابد. تولید را افزایش دهید.

به گزارش تی تی آنلاین ، حسین راغفر در نشست هفتگی مؤسسه مطالعات دین و اقتصاد با موضوع “اقتصاد ایران در دوران پس از تاجگذاری” که امروز (پنجشنبه) به صورت آنلاین برگزار شد ، اظهار داشت: روبرو خواهد شد شیوع تاج ویروس منجر به رکود گسترده در سراسر جهان شده است که این امر باعث بازنگری در سیاست های داخلی و خارجی و تقویت نوعی ناسیونالیسم خواهد شد.

وی ادامه داد: در نتیجه شیوع ویروس ، بازار جهانی اقتصاد در حال کاهش است و کشورها در تلاش هستند تا ساختارهای اجتماعی خود را برای توسعه ظرفیت داخلی و تقویت جامعه مدنی تقویت کنند. مشکلات ناشی از شیوع ویروس در کشور قابل اصلاح است و راه حل های مختلفی در این زمینه پیشنهاد شده است که یکی از آنها تهیه کسری بودجه است.

پیشنهادات مربوط به کسری بودجه

این اقتصاددان اظهار داشت: در شرایط فعلی کسری بودجه منبع حمایت مالی از سیستم مالیاتی است و باید کانون توجه به جمع آوری مالیات باشد که بر فاجعه اقتصادی غلبه کرده است. مالیات از انواع مختلف سرمایه و درآمد این نوع مالیات ها است. هستند از 20 درصد فعال در بورس سهام ، احتمالاً بیش از 20 هزار میلیارد نفر درآمد مشمول مالیات دارند.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه فعالیتها باید در بازار طلا ، سکه ، ارز و … انجام شود ، گفت: “در سالهای 1997-1997 ، فعالان اقتصادی و بنگاه های بزرگ حداقل 200000 میلیارد روپیه در ارز خارجی درآمد داشتند. آنها را می توان به طور مناسب مالیات داد. در حال حاضر حداقل 7 750،000 میلیارد درآمد مالیاتی ایجاد می شود که ظرفیت مناسبی برای اقتصاد ایجاد می کند تا دیگر نیازی به فروش نفت نداشته باشیم.

تغییر پول ملی تورم را بدتر می کند

به گفته اقتصاددانان ، تصمیم گیرندگان باید در این شرایط از عمل عجولانه خودداری کنند. خارج کردن چهار صفر از پول ملی تورم را افزایش می دهد.

راغفر اظهار داشت: در شرایط فعلی باید توانایی افزایش مشارکت بیشتر افراد برای رفع نیازهای جامعه بهبود یابد.

چگونه نرخ ارز را تعیین کنیم؟

وی گفت: “منبع اصلی عرضه ارز در کشور منبع عمومی است ، بنابراین تعیین نرخ ارز اشتباه است زیرا این ارز متعلق به همه افراد جامعه است.” ارزش شش ارز باید مطابق با نیازهای عمومی جامعه و جامعه باشد ، نه ارزی که در اختیار گروه های ویژه قرار می گیرد.

به گفته اقتصاددانان ، نرخ ارز باید متناسب با نیاز تولید کنندگان باشد و تقاضا برای کالاهای لوکس باید محدود شود. همچنین در این حالت بودجه درآمد ارزی باید برای تعیین میزان خرج ارز استفاده شود.

وضعیت فعلی بورس در تعارض با اقتصاد است

راغفر همچنین درباره وضعیت فعلی بورس کالا توضیح داد: “فکر می کنم حباب بزرگی در بورس کالا ایجاد شده است که با اصول اقتصاد مغایرت دارد و حضور افراد با سرمایه اندک باعث خسارت جدی می شود.” اگر منابع بازار سرمایه برای سوداگری و گمانه زنی وارد بازارهای دیگر شود ، می تواند اقتصاد را بی ثبات کند. در این شرایط ، منابع بازار سرمایه باید بسیج شده و به سمت فعالیتهای تولیدی حرکت کنند تا از برخی از اثرات تورمی جلوگیری شود.

این استاد دانشگاه در پایان سخنان خود گفت: نظام مالیاتی باید از تولید حمایت کند و فعالیت های غیر مولد در جهت تولید سرمایه در یک اقتصاد بسیار سودآور حرکت نمی کند و این امر از طریق سیستم مالیاتی حاصل می شود. چاره ای جز فعال کردن سیستم مالیاتی برای جلوگیری از جابجایی نقدینگی در بازار از بازار سرمایه وجود ندارد و باید درآمد حاصل از فعالیت های تولید نادرست برای انتقال منابع بازار سهام به سمت تولید مالیات شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا