علت تخلیه نشدن آب کولر گازی

به طور معمول کولرگازی به دلیل کارکرد خود، رطوبتی را از خود تولید می‌کند. این رطوبت می‌بایست از مسیر درست به بیرون تخلیه شود. کارکرد انواع مختلفی از کولرگازی به این صورت است که گاز مبرد در لوله‌ها حرکت کرده تا خنکی لازم را تولید نماید. این روند بر روی کویل‌های اوپراتور صورت گرفته و رطوبت اضافی را از محیط جمع آوری می‌کند. در نتیجه این رطوبت به سینی تخلیه برده شده و سپس توسط شیلنگ تخلیه کولرگازی تخلیه می‌شود. در صورتی که این عملیات به درستی صورت گیرد، در نتیجه کولرگازی در مسیر صحیح آب را تخلیه می‌کند. در غیر اینصورت منجر به تخلیه نشدن آب و در نتیجه نشتی آب از کولرگازی می‌شود. همچنین ممکن است در برخی از مواقع آب به بیرون نشتی پیدا نکند. در اینصورت هیچ آبی از کولرگازی خارج نمی‌شود. این نشان دهنده وجود یک مشکل در این وسیله بوده و می‌بایست عیب یابی شود. در ادامه در مورد علت تخلیه نشدن آب در کولرگازی به طور کامل توضیح می‌دهیم. با ما همراه باشید تا بتوانید این مسئله را در کولرگازی خود بررسی کنید.

چرا آب کولرگازی تخلیه نمی‌شود؟

به طور کلی علت تخلیه نشدن آب از کولرگازی به چندین مسئله مربوط می‌شود. در این بخش به طور کامل هر کدام از علل بروز این مشکل را شرح خواهیم داد.

قرار داشتن کولرگازی در مناطق گرم و خشک

به طور کلی خنک سازی در کولرگازی از طریق جذب رطوبت محیط انجام می‌شود. به صورتی که کولرگازی هوای مرطوب و گرم محیط را جمع آوری کرده و طبق عملیاتی توسط گاز مبرد به هوای خنک تبدیل کرده و وارد محیط می‌کند. در صورتی که کولرگازی در مناطق خشک و گرم قرار داشته باش، در نتیجه رطوبت هوا در این بخش‌ها پائین خواهد بود. این موضوع سبب می‌شود تا رطوبت کمی توسط دستگاه جذب شود. در نتیجه جذب نشدن رطوبت، آب از طریق شیلنگ تخلیه خارج نمی‌شود. در نتیجه این موضوع نشان دهنده خراب بودن کولرگازی شما نیست. بلکه یک روند طبیعی بوده و مربوط به محیط است.

خراب بودن سنسور دما و یا ترمیستور کولرگازی

خراب بودن سنسور دما و یا ترمیستور کولرگازی

سنسور دما یکی از اجزای مهم در کولرگازی است. این قطعه در تعیین دمای مناسب در کولرگازی نقش بسیار ویژه‌ای داشته و در واقع دمای مورد نیاز محیط را تشخیص داده و آن را به برد منتقل می‌کند. در نتیجه کولرگازی به وسیله تعییر مقاومت دما را تغییر می‌دهد. شاید برای شما سوال باشد که تاثیر این مورد در تخلیه نشدن آب کولرگازی چیست؟

در صورتی که خراب شده باشد، در واقع تغییر دما صورت نمی‌گیرد. در نتیجه پیغامی به برد ناشی از تغییر دما از سوی ترمیستور صادر نمی‌شود. در اینصورت نیز اگر کولرگازی روی  حالت خودکار تنظیم شده باشد، بنابراین فرمانی صادر نشده و با گرم شدن محیط روشن نمی‌شود. جالب است بدانید رطوبت جمع شدن در کولرگازی با میزان سرمایش ارتباط مستقیمی دارد. بنابراین در صورتی که ترمیستور به هر دلیل خراب شده باشد، در نتیجه سرمایش نیز کاهش پیدا می‌کند. بنابراین رطوبت کافی تولید نشده و در نتیجه منجر به تخلیه نشدن آب از کولرگازی می‌شود. بنابراین می‌بایست ترمیستور در کولرگازی بررسی شده و عیب یابی شود.

جهت مطالعه:

کم بودن گاز کولرگازی

می دانید که گاز نقش اساسی را در خنک کردن کولرگازی بر عهده دارد. گاز کولرگازی باید به طور مرتب بررسی شده و شارژ شود. در صورتی که این مقدار کم یا زیادتر از حد معمول باشد در نتیجه روند کار کولرگازی دچار مشکل می‌شود. در صورتی که گاز مبرد کم شده باشد، در نتیجه سیکل سرمایشی در کولرگازی دچار مشکل می‌شود. بنابراین  سرمای کمی توسط دستگاه تولید شده و رطوبت کمتری نیز تولید می‌شود. در نتیجه کاهش رطوبت، آب تخلیه نمی‌شود. بنابراین علت تخلیه نشدن آب در کولرگازی می‌تواند مربوط به کم بودن گاز باشد.

مسدود شدن مسیر تخلیه کولرگازی

علت تخلیه نشدن آب در کولرگازی تا به این قسمت به طور مفصل نامبرده شد. اما یکی دیگر از اصلی ترین علت هایی که سبب بروز این مشکل می‌شود، مسدود شدن مسیر تخلیه است. در صورتی که مسیر تخلیه مسدود شود، آب از آن خارج نمی‌شود. مسدود شدن مسیر تخلیه معمولا به علت عدم توجه به سرویس به موقع کولرگازی رخ می‌دهد. بهتر است سرویس کردن مرتب را فراموش نکنید تا با این مسئله رو به رو نشوید.

علائم مسدود شدن مسیر تخلیه در کولرگازی چیست؟

علائم مسدود شدن مسیر تخلیه در کولرگازی چیست؟

جمع شدن آب در داخل سینی: در کولرگازی بخشی به نام سینی تخلیه وجود دارد که آب در آن جمع می‌شود. در صورتی که سینی را بررسی کنید اگر آب در کولرگازی تخلیه نشود و مسیر تخلیه مسدود شده باشد این است که آب بیش از حد در این بخش جمع شده باشد.

نشتی آب از پنل داخلی کولرگازیاز دیگر علائم نشتی آب از پنل داخلی است. در صورت بروز این مشکل می‌توان پی برد به طور یقین مسیر تخلیه مسدود شده و آب تخلیه نمی‌شود. بنابراین باید شیلنگ تخلیه را بررسی کرده و مشکل را عیب یابی کنید.

بوی کپک از کولرگازی: شاید برایتان رخ داده باشد که از کولرگازیتان بوی بدی به مشام برسد. در اینصورت رطوبت باقی مانده در دستگاه منجر به رشد قارچ و کپک می‌شود. بنابراین با گذشت زمان بوی بدی از کولرگازی به مشام می‌رسد. این بو می‌تواند منجر به بروز اختلالات تنفسی شود. بنابراین بهتر است سریعا مشکل را عیب یابی کنید.

ایجاد نم بر روی دیوار زیرین کولرگازی: به دیواره زیرین کولرگازی دقت کنید. در صورتی که نشانه هایی از نم را در این بخش مشاهده کنید به معنای تخلیه نشدن آب است.

مرکز تعمیرات تخصصی کولرگازی در محل

در صورتی که کولرگازی شما با مشکل فوق رو به رو شده است، با بهره مندی از خدمات آراسرویس می‌توانید در کوتاه ترین زمان ممکن مشکل را رفع کنید. این مجموعه به عنوان مرکز مجاز تعمیرات کولرگازی به صورت تخصصی و با گارانتی معتبر تمامی مشکلات را در این وسیله رفع خواهد کرد. تنها کافیست با شماره‌های درج شده در سایت تماس گرفته و با کمترین هزینه به مشکلات کولرگازی خود رسیدگی کنید.

کلام آخر

در مطالب فوق در مورد علت تخلیه نشدن آب در کولرگازی صحبت کردیم. شما می‌توانید برای جلوگیری از این مشکل به طور مرتب کولرگازی خود را سرویس نمائید. سرویس به موقع سبب شناسایی تمامی مشکلات فوق و در نتیجه رفع آن‌ها می‌شود. همچنین به طور مداوم مسیر تخلیه را شستشو داده و از  فیلتر هوای مرغوب برای کولرگازی خود استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «»، امروزه با افزایش گرمایش کره زمین استفاده از مناسب تر از کولرهای آبی و سایر روش ها است به همین دلیل علت تخلیه نشدن آب کولر گازی و علت تخلیه نشدن آب کولر گازی پنجره ای از سری سوالات پر تکراری است که این روزها از سوی مخاطبان بسیار پرسیده می شود.

بیشتر بدانید:

 

در این مطلب به موضوعات زیر هم اشاره کردیم؛

  • علت تخلیه نشدن آب کولر گازی پنجره ای
  • علت آب دادن پنل بیرونی کولر گازی
  • علت آب دادن پنل بیرونی کولر گازی در زمستان
  • علت آب دادن پنل بیرونی کولر گازی در تابستان
  • علت آب دادن کولر گازی هایسنس
  • علت آب دادن کولر گازی سامسونگ

چرا آب کولر گازی تخلیه نمی شود؟

 به طور کلی علت تخلیه نشدن آب کولر گازی به دلایل زیر است:

  1. استفاده از کولر گازی در مناطق گرم و خشک
  2. وجود اختلال در سنسور دما
  3. اختلال در برد کولر گازی
  4. کمبود گاز مبرد کولر گازی
  5. انسداد مسیر تخلیه کولر گازی
  6. قطع شدن لوله تخلیه
  7. یخ زدن کویل کولر گازی
  8. نصب اشتباه دستگاه
  9. گرفتگی فیلتر هوا

استفاده از کولر گازی در مناطق گرم و خشک

نحوه عملکرد کولر گازی به این صورت است که با جذب رطوبت محیط اطراف، خنک سازی را انجام می دهد، بنابراین در مناطق گرم و خشک رطوبت زیادی توسط دستگاه جذب نمی شود که از طریق شلنگ تخلیه شود.

اما این مسئله نشان دهنده وجود مشکل در کولر گازی نیست بلکه روند طبیعی دستگاه را نشان می دهد.

اختلال در سنسور دما

سنسور دما یا همان ترمیستور یکی از اجزای اصلی کولر گازی است که وظیفه تعیین دمای مورد نیاز و همچنین ارسال میزان دما به  برد دستگاه را بر عهده دارد. در صورت خرابی این قطعه با تغییر دما مقاومت آن تغییر نمی کند و در نتیجه دستگاه در مواقع مورد نیاز روشن نخواهد شد.

میزان رطوبت جمع شده با سرمایش دستگاه  ارتباط دارد، بنابراین خرابی سنسور دما باعث کاهش سرمایش و در نتیجه تخلیه نشدن آب کولر گازی می شود.

اختلال در برد کولر گازی

همان طور که پیش از این هم اشاره کردیم؛ روشن و خاموش شدن کولر گازی نتیجه فرمانی است که برد به دستگاه ارسال می کند. بنابراین خراب بودن برد دستگاه باعث کاهش فرایند سرمایش و در نتیجه تولید رطوبت پایین در کولر گازی می شود.

کمبود گاز مبرد کولر گازی

یکی از مهم ترین علت های تخلیه نشدن آب کولر گازی، کاهش میزان گاز مبرد در دستگاه است و از مواردی است که باید هنگام سرویس و نگهداری کولر گازی مورد بررسی قرار بگیرد.

کم یا زیاد بودن میزان این  گاز سبب اختلال در روند کار کولر گازی می شود که عدم تخلیه رطوبت یکی از این موارد می باشد.

همچنین می دانیم گاز مبرد نقش خنک کردن را دارد بنابراین اگر سرمای دستگاه پایین باشد، رطوبت کمتری را جذب کرده و در نتیجه عدم تخلیه آّب کولر گازی را به همراه می آورد.

انسداد مسیر تخلیه کولر گازی

علائم انسداد مسیر تخلیه شامل موارد زیر می شود:

  1. جمع شدن آب در داخل سینی تخلیه کولر گازی
  2. آبریزی از پنل داخلی کولر گازی
  3. استشمام بوی کپک از کولر گازی
  4. نم زدگی دیوار زیر پنل کولر گازی

قطع شدن لوله تخلیه

حتما بررسی کنید که لوله تخلیه به درستی نصب و قطع نشده باشد زیرا لوله تخلیه با گذشت زمان به دلیل لرزش دستگاه و یا نصب نادرست قطع شده و نشتی آب را به وجود می آورد.

یخ زدن کویل کولر گازی

کویل اپراتور یخ زده یکی از علت های آب دادن کولر گازی می باشد. یخ زدن کویل، نشانه هایی از رطوبت در ظرف شما باقی می گذارد.

نصب اشتباه دستگاه

در صورت نصب اشتباه کولر گازی امکان دارد سینک تخلیه در جهت اشتباه قرار گیرد همچنین خروجی زهکش باید در سمت پایین تشت باشد تا آب به سمت آن جریان پیدا کند، اگر خروجی در ظرف مقابل تابه باشد، آب قبل از تخلیه تجمع پیدا می کند.

گرفتگی فیلتر هوا

مسدود شدن فیلترهای درون کولر گازی باعث می شود که هوا به درستی از دریچه کولر عبور نکند و همین مسئله منجر به یخ زدن رطوبت داخل کولر گازی و در نتیجه عدم تخلیه آب آن می شود.

علت تخلیه نشدن آب کولر گازی پنجره ای

کولر گازی و یا اسپیلت پنجره ای از سری دستگاه های محبوب در بین مردم می باشد که در لبه پنجره نصب می شود. کولر گازی پنجره ای در ظرفیت های 9000 تا 24000 تولید و عرضه می شوند.

تجمع آب در سینی کولر گازی به علت رطوبت موجود در محیط داخلی آن است بنابراین علت عدم نشت آب در کولر گازی پنجره ای شامل موارد زیر می باشد:

  1. رطوبت موجود در محیط داخلی بسیار پایین بوده و به همین دلیل آب در سینی جمع نشود که تخلیه پیدا کند.
  2. در مسیر تخلیه کولر انسداد و گرفتگی وجود دارد و عدم نشتی آب کولر گازی پنجره ای را به وجود می آورد. در این مواقع لازم است دستگاه را سرویس کنید تا لوله تخلیه از جرم و رسوبات پاکسازی شود.

علت آب دادن پنل بیرونی کولر گازی

علت آب دادن پنل بیرونی کولر گازی شامل موارد مختلفی می شود که در ادامه به بررسی تمامی آن ها می پردازیم:

شکسته شدن پمپ کندانسور

در اولین مرحله لازم است پمپ کندانسور را بررسی کنید زیرا شکستگی این قسمت نشتی آب از پنل کولر گازی را به وجود می آورد. برای بررسی آن روی صفحه کندانسور آب بریزید در صورتی که دستگاه آب اضافی را پمپاژ کند یعنی به درستی کار می کند و مشکلی در این قسمت وجود ندارد.

نصب نادرست قسمت های داخلی و خارجی کولر گازی

در صورتی که بخش های داخلی و خارجی کولر گازی اشتباه نصب شوند و تراز نشده باشند، پنل بیرونی کولر گازی چکه می کند.

همچنین در بسیاری از مواقع نصب نادرست کولر گازی مشکلات دیگری را نیز به وجود می آورد برای مثال عدم نصب صحیح زانویی لوله تخلیه نیز می تواند باعث تجمع نشت آب شود.

گرفتگی یا پوسیدگی لوله تخلیه

در صورتی که لوله آب مسدود شده باشد آب نمی تواند به بیرون راه پیدا کند و تنها راهی که برایش باقی می ماند روانه شدن به سمت داخل خانه است. گرد وغبار، حشرات کوچک، قارچ و کپک از جمله مواردی هستند که سبب گرفتگی لوله می شود.

برای از بین بردن گرفتگی لوله تخلیه می توانید از دستگاه مکش ذرات و لوله PVC تخلیه مایعات استفاده کنید.

یکی از بهترین روش هایی که از گرفتگی لوله تخلیه جلوگیری می کند؛ استفاده از پمپ پر توان است. پمپ پر توان یک پمپ دستی است که قدرت زیادی برای مکش یا دمیدن در لوله و رفع انسداد دارد. این دستگاه از گرفتگی جلوگیری کرده و فقط به تمیز کردن نیاز دارد.

ورود هوا به دستگاه

شل شدن چسب های بخش بیرونی دستگاه علاوه بر اینکه سبب تولید و تجمع بخش زیادی آّب در زیر دستگاه می شود، بلکه کارکرد مفید دستگاه را هم کاهش می دهد. به عبارت دیگر امکان تعیین دمای دلخواه از بین می رود و همچنین لازم است هزینه بیشتری را برای مصرف برق بپردازید.

موارد دیگری که سبب چکه و نشت آب از کولر گازی می شوند را در ادامه بیان کردیم:

  1. جا به جا شدن لوله تخلیه
  2. قطع برق پمپ تخلیه
  3. عملکرد نا مناسب پمپ تخلیه
  4. گرفتگی لوله، زانویی و یا صفحه تخلیه
  5. گرفتگی لوله پمپ
  6. کثیف بودن یا عملکرد نادرست کویل اپراتور
  7. ترک خوردن صفحه تخلیه
  8. شکستگی اتصالات و یا لوله ها

علت آب دادن پنل بیرونی کولر گازی در زمستان

پیش از این با علت های نشتی و یا عدم نشتی آب از کولر گازی اشنا شدید اما لازم به ذکر است که علت آب دادن پنل بیرونی کولر گازی در زمستان و تابستان متفاوت است که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

سردی هوا در فصل زمستان زمینه یخ زدن کمپرسور دستگاه را به وجود می آورد و پس از آّب شدن این یخ ها نشتی آب از کمپرسور را مشاهده می کنیم. بهترین راهکار جلوگیری از آن استفاده از ضد یخ در کمپرسور کولر گازی است.

علت آب دادن پنل بیرونی کولر گازی در تابستان

برای بررسی علت آب دادن پنل بیرونی کولر گازی در تابستان لازم است بدانیم که این نشتی در داخل و یا خارج دستگاه رخ داده است.

در صورتی که نشتی آب در بیرون از دستگاه رخ داده باشد می توان علت آن را مهر و موم نامناسب دستگاه، نصب غلط و … دانست.اگر نشتی آب کولر گازی به سمت داخل باشد لازم است آن را به سرعت تعمیر کنید.

علت آب دادن کولر گازی هایسنس

هایسنس یکی از برندهایی است که علاوه بر حوزه لوازم خانگی در زمینه تولید و عرضه کولر گازی نیز فعالیت می کند. بدیهی است که محصولات این برند آشنا نیز با مشکلات مختلفی از جمله نشتی مواجه شوند. علت آب دادن کولر گازی هایسنس شامل موارد زیر می باشد:

  1. بسته شدن خروجی سینه تخلیه آب
  2. شکستن سینی یا قاب ناودانی کولر گازی
  3. عدم قرار گرفتن لوله درین در جای مناسب
  4. کم بودن مقدار گاز کولر گازی
  5. عدم عایق بودن لوله های کولر گازی هایسنس

علت آب دادن کولر گازی سامسونگ

علت های آب دادن کولر گازی سامسونگ را در ادامه مشاهده می کنید:

  1. شکستگی پمپ کولر گازی
  2. کثیف بودن سیم پیچی کندانسور
  3. انسداد ناودانی کولر گازی
  4. کاهش گاز مبرد دستگاه
  5. محل نامناسب لوله تخلیه
  6. عایق نبودن لوله کولر گازی
  7. گرفتگی لوله تخلیه

انتهای پیام/همانطور که می دانید روند کار انواع کولر گازی اسپلیت و پنجره ای به این صورت است که گاز مبرد در حال حرکت بر روی کویل های اوپراتور رطوبت محیط را جمع می کند. سپس این مقدار رطوبت به سینی تخلیه و در نهایت به شلنگ تخلیه کولر گازی منتقل می شود، تا به خارج از ساختمان هدایت شود.

از این طریق است که کولر گازی سبب خنک شدن دمای هوای محیط می شود، بنابراین خروج آب از لوله تخلیه کولر گازی یک علامت مهم از کار کرد صحیح دستگاه می باشد. اما برخی مواقع بنابر دلایلی هیچ آبی از کولر گازی تخلیه نمی شود، که ما در این مطلب قصد داریم علل این مسئله را بررسی کرده و در انتها راهکارهایی را به منظور پیشگیری از بروز این مشکل بیان کنیم.

 

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

علت عدم تخلیه آب کولر گازی

در خصوص عدم تخلیه آب از کولر گازی می توان اینطور گفت که این مسئله چند علت دارد و باید به طور دقیق مورد بررسی قرار بگیرند.

از جمله این علت ها می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  1. استفاده از کولر گازی در مناطق گرم و خشک

همانطور که در قسمت مقدمه نیز گفته شد، خنک سازی محیط توسط کولر گازی از طریق جذب رطوبت داخل هوای محیط صورت می گیرد.

بنابراین اگر از کولر گازی در مناطق گرم و خشک که درصد رطوبت هوا بسیار پایین است استفاده شود، عملاً رطوبت زیادی توسط دستگاه جذب نمی شود که از طریق شلنگ تخلیه آن خارج شود.

لذا این مسئله نشان دهنده وجود مشکل در سیستم کولر گازی نمی باشد و جزو روند طبیعی کار دستگاه است.

در کلیپ زیر آقای محمد اشتیاقی علت خشک بودن لوله تخلیه کولر گازی را توضیح می دهند.

البته این مسئله در مواقعی که گرمای هوا پایین است نیز خود را نشان می دهد، چرا که رطوبت در هوای خنک کمتر است.

در مقابل توجه داشته باشید که اگر از کولر گازی در محیطی به همراه کولر آبی استفاده کنید، عکس این قضیه اتفاق می افتد.

به این صورت که کولر آبی نصب شده در ساختمان تولید رطوبت در محیط می کند تا هوا را خنک کند و اگر از کولر گازی نیز در همین محیط مشترک استفاده شود، دستگاه باید بیش از قبل کار کند تا رطوبت اضافی را جذب و دفع کند.

داستانی که در این شرایط شاهد آن هستیم، مصرف برق بیش از اندزه در کولر گازی، و در نهایت تخلیه بیش از اندازه آب از کولر گازی خواهد بود. در مطلب بیشتر این همزمان روشن بودن را بررسی کردیم.

در کلیپ زیر آقای اشتیاقی معایب همزمان روشن بودن کولر گازی و کولرآبی را بیان می کنند.

  • وجود نقص در سنسور دما یا ترمیستور کولر گازی

سنسور دما یا ترمیستور یکی از اجزای بسیار مهم در سیستم کولر گازی می باشد، که نقش آن تعیین دمای مورد نیاز محیط و ارسال میزان دما به برد دستگاه از طریق تغییر مقاومت خود در اثر تغییر دما می باشد.

در این هنگام برد تصمیم می گیرد که الان باید چه فرمانی را با توجه به دمای محیط به دستگاه ارسال کند.

حال ارتباط بین خرابی ترمیستور و عدم تخلیه کولر گازی این است که اگر این قطعه خراب باشد و با تغییر دما دچار تغییر مقاومت نشود، در نتیجه پیام ارسالی به برد در مورد دمای محیط دچار مشکل شده و دستگاه در مواقع مورد نیاز روشن نخواهد شد.

توجه داشته باشید که میزان رطوبت جمع شده در کولر گازی با میزان سرمایش آن مرتبط است، در نتیجه خراب بودن ترمستور باعث کاهش سرمایش شده و رطوبت کافی برای تخلیه شدن از شلنگ تخلیه کولر گازی تخلیه نمی شود. کلیپ زیر را ببینید تا با علت خشکی مسیر تخلیه کولر گازی بیشتر آشنا شوید.

با توجه به توضیحات بیان شده در قسمت فوق دریافتیم که روشن و خاموش شدن کولر گازی در نتیجه فرمانی است که برد به دستگاه صادر می کند.

در نتیجه خراب بودن برد کولر گازی باعث کاهش سرمایش دستگاه و تولید رطوبت پایین در وسیله خواهد شد. در این شرایط شاید بتواند مشکل عدم تخلیه آب از دستگاه را رفع کند.

اگر میخواهید علائم خرابی برد کولر گازی را بدانید دیدن کلیپ زیر را از دست ندهید. آقای مجید صالح آبادی در آن قسمتی از این علائم را بیان می کنند.

یکی از مهمترین مواردی که باید در هنگام اقدام به مورد بررسی قرار بگیرد، تعیین اندازه گاز مبرد دستگاه می باشد.

به این دلیل که کم یا زیاد بودن میزان این گاز سبب اختلال در روند کار کولر گازی می شود، که عدم تخلیه رطوبت از دستگاه یکی از این موارد است.

با این توضیح که گاز مبرد در کولر گازی نقش خنک کنندگی دارد، بنابراین اگر سرمای دستگاه پایین باشد، رطوبت کمتری از محیط جذب کرده و در نتیجه رطوبت از کولر گازی یا تخلیه نشده و یا میزان آن بسیار کم می باشد.

بنابراین باید بعد از اندازه گیری گاز مبرد در دستگاه و برای شارژ مجدد آن اقدام کرد.

در کلیپ کوتاه زیر آقای محمد اشتیاقی از سرویسکاران کولر گازی در مورد دلایل نشتی کولرگازی و راه حل آن و همچنین سرویس گاز کولر نکاتی را بیان می کنند.

  1. مسدود بودن مسیر تخلیه کولر گازی

تا این قسمت از متن تمام علل که به بررسی کردیم، در نهایت به عیب یابی و ختم می شدند.

اما در این قسمت قصد داریم آخرین علت عدم تخلیه آب کولر گازی یعنی مسدود بودن مسیر تخلیه دستگاه را بررسی کنیم که دلیل اصلی آن عدم توجه به می شود.

 علائم مسدود بودن مسیر تخلیه کولر گازی

مسدود بودن مسیر تخلیه کولر گازی عموماً به دلیل عدم توجه به سرویس دستگاه به منظور پاکسازی و شستشوی سینی و شلنگ تخلیه کولر گازی رخ می هد.

چرا که در این حالت حجم زیادی از گرد و غبار و رسوبات داخل رطوبت هوا در سینی و شلنگ تخلیه دستگاه تجمع کرده و مانع از تخلیه آب از کولر گازی می شوند.

این مسئله به همراه علائمی خود را نشان می دهد که از آن جمله می توان موارد زیر را نام برد:

  • جمع شدن آب در داخل سینی تخلیه کولر گازی

یکی از علامت های واضح مسدود بودن مسیر تخلیه کولر گازی این است که آب به مقدار بیش از حد معمول در داخل سینی تخلیه دستگاه جمع شده است.

  • آبریزی از پنل داخلی کولر گازی

چنانچه شود، قطع به یقین می توان گفت مسیر تخلیه دستگاه گرفته شده و آب جمع شده در سینی نمی تواند از طریق شلنگ تخلیه خارج شود.

  • استشمام بوی کپک از کولر گازی

عدم تخلیه آب از کولر گازی باعث می شود، رطوبت باقی مانده در دستگاه کپک و حتی قارچ تولید کند، در نتیجه بعد از مدتی بوی ناخوشایند کپک از باد کولر گازی به مشام می رسد.

از آنجا که این بو می تواند سبب مشکلات تنفسی برای افراد شود، بهتر است هر چه زودتر برای رفع آن اقدام شود.

  • نم زدگی دیوار زیر پنل کولر گازی

بعضی مواقع ممکن است شاهد آبریزی از کولر گازی نباشید و یا نتوانید سینی پر از آب دستگاه را ملاحظه کنید، اما وجود علامت نم زدگی بر روی دیوار زیر پنل علامت واضحی از مسدود بودن مسیر تخلیه دستگاه خواهد بود.

توصیه هایی به منظور پیشگیری از مسدود شدن مسیر تخلیه

از آنجا که مسدود بودن مسیر تخلیه یکی از دلایل عمده عدم تخلیه آب از کولر گازی محسوب می شود، در این قسمت قصد داریم چند توصیه به منظور پیشگیری از بروز این مشکل در دستگاه بیان کنیم:

بهتر است حداقل سالی یکبار به شستشوی مسیر تخلیه کولر گازی اقدام کرده و حتی در صورت مشاهده فرسوده شدن شلنگ تخلیه به اقدام کنید. اگر قصد شلنگ تخلیه کولرگازی را دارید بر روی بزنید

  1. استفاده از فیلترهای هوای مرغوب

استفاده از فیلترهای هوای مرغوب باعث می شود، حجم کمتری از گرد و غبار و رسوبات در داخل کویل های اوپراتور تشکیل شده و در ادامه در سینی تخلیه کولر گازی تجمع کنند.

توجه داشته باشید که بهترین کولر گازی محصولی است که دارای فیلترهای هوای بسیار مرغوب و با سوراخ های بسیار ریز در حد میکرون باشد.

به شما توصیه می کنیم جهت بررسی بیشتر مشخصات بهترین کولر گازی به مقالات و مراجعه کنید.

علاوه بر این باید هر چند وقت یکبار فیلترهای هوای دستگاه را تعویض کنید و چه بهتر که این بازه زمانی کوتاه بوده و ترجیحاً قبل از استفاده مجدد از کولر گازی صورت بگیرد.

  1. ریختن مقداری مایع سفیدکننده و یا سرکه در مسیر تخلیه

یک توصیه بسیار کارآمد به منظور کمک به کولر گازی برای تخلیه بهتر رطوبت از دستگاه ریختن مقداری مایع سفیدکننده و یا سرکه مخلوط شده با آب در مسیر تخلیه دستگاه است. این مواد از تشکیل انسداد در مسیر جلوگیری می کنند. ( – لینک )

عدم تخلیه آب از کولر گازی چه مشکلاتی را ایجاد می کند؟

همانطور که تا این قسمت از متن بررسی کردیم، روند طبیعی کار کولر گازی به این صورت است که در زمان کار کردن همیشه مقداری رطوبت تولید کند، که البته مقدار این رطوبت به عوامل مختلفی از جمله دمای محیط بستگی دارد.

اما سوال اینجاست که اگر این رطوبت تولید شده در دستگاه تخلیه نشود، چه مشکلاتی را می تواند برای دستگاه و یا حتی ساکنین ایجاد کند؟

از جمله این مشکلات می توان به موراد ذیل اشاره کرد:

  •  
  • نم زدن گج دیوار
  • آبریزی از پنل و وارد کردن خسارت به بنا و حتی وسایل منزل از قبیل فرش و مبلمان
  • ایجاد قارچ و کپک در کولر گازی و زمینه ابتلا افراد به بیماری های تنفسی همچون آسم
  • ایجاد اختلال در روند کار کولر گازی و وارد شدن آسیب به قطعات داخلی آن
  • کاهش قدرت خنک کنندگی کولر گازی

راهکارهایی به منظور پیشگیری از عدم تخلیه آب از کولر گازی

همانطور که ملاحظه کردید، چنانچه علت عدم تخلیه آب کولر گازی به دلایلی به غیر از پایین بودن دمای محیط باشد، می تواند مشکلات زیادی را برای دستگاه و ساکنین ساختمان ایجاد کند.

به همین دلیل بهتر است راهکارهایی را به منظور پیشگیری از بروز این مشکل در دستگاه مرور کنیم:

  • انتخاب و خرید کولر گازی با توجه به ظرفیت مورد نیاز ساختمان و شرایط آب و هوایی منطقه

کلیپ زیر را تماشا کنید تا بدانید چگونه می توانید ظرفیت مناسب کولر گازی را بر اساس تعداد اتاق های داخل ساختمان انتخاب کنید.

  • دقت نظر به اجرای منظم سرویس کولر گازی از جمله تنظیم گاز مبرد دستگاه و شستشوی شلنگ و سینی تخلیه دستگاه

در کلیپ زیر آقای اشتیاقی به شما می گویند سرویس دوره ای کولر گازی شامل چه مواردی است و چه زمانی باید برای انجام آن اقدام کرد.

  • توجه به علائم خرابی کولر گازی از جمله وجود نقص در برد و سنسور دمای آن
  • بهره گیری از مجری متخصص به منظور سرویس و تعمیر کولر گازی

نتیجه گیری:

بر اساس آنچه گفته شد می توان اینطور نتیجه گیری کرد که علت تخلیه نشدن آب کولر گازی می تواند متعدد باشد و همین مسئله تشخیص علت اصلی این رخداد را بسیار سخت می کند.

دقیقاً به همین دلیل است که در صورت مشاهده این مشکل از سرویسکار کولر گازی کمک گرفته و خود برای رفع آن اقدام نکنید.

با این حال توجه به سرویس به موقع کولر گازی از قبیل شستشوی مسیر تخلیه و تعویض فیلترهای هوای دستگاه از جمله اقداماتی هستند که می تواند توسط افراد عادی صورت بگیرد.

در کلیپ زیر آقای صالح آبادی اهمیت و زمان شستشوی مرتب فیلتر کولرگازی توسط خودتان را بیان می کنند.

اما برای سایر اقدامات همچون و یا تعویض شلنگ تخلیه اسپلیت باید از بهره مند شد.

و از جمله خدمات متنوع ما در محسوب می شود که همراه با گارانتی تضمین کیفیت به شما عرضه می گردد.

بنابراین در صورت نیاز به این خدمات همین الان با ما تماس گرفته و یا فرم درخواست سرویسکار متخصص را پر کنید.

خلاصه ای از آنچه در این مطلب گفتیم

  • عواملی همچون استفاده از کولر گازی در مناطق گرم و خشک، خرابی سنسور دما، نقص در برد دستگاه، کمبود گاز مبرد و مسدود بودن مسیر تخلیه باعث عدم تخلیه آب از کولر گازی می شوند.
  • از جمله نشانه های مسدود بودن مسیر تخلیه کولر گازی عبارتند از: جمع شدن آب در داخل سینی، آبریزی از پنل داخلی، استشمام بوی کپک از کولر و نم زدگی دیوار زیر پنل.
  • با انجام راهکارهایی از جمله شستشوی مدارم مسیر تخلیه، استفاده از فیلترهای هوای مرغوب و ریختن مقداری مایع سفیدکننده و یا سرکه در مسیر تخلیه می توان از مسدود شدن مسیر تخلیه کولر گازی پیشگیری کرد.
  • اگر آب کولر گازی تخلیه نشود، مشکلاتی از جمله یخ زدگی پنل، نم زدگی گچ دیوار، آبریز از پنل، ایجاد قارچ و کپک در کولر و کاهش قدرت سرمایش این وسیله دور از ذهن نیست.
  • با انجام راهکارهایی از قبیل انتخاب کولر گازی با توجه به ظرفیت مورد نیاز ساختمان، توجه به سرویس مرتب کولر گازی، رسیدگی به علائم خرابی دستگاه و کمک گرفتن از یک نیروی متخصص برای عیب یابی و سرویس کولر گازی می تواند از عدم تخلیه آب این وسیله جلوگیری کند.

پرسش و پاسخ های متداول

  1. آیا مقدار تخلیه آب در تمام کولرهای گازی یکسان است؟

خیر، میزان تخلیه آب به رطوبت و شرجی بودن محیط و همچنین ظرفیت کولر گازی بستگی دارد. هر چه ظرفیت کولر گاز بالاتر باشد، تخلیه آب هم بیشتر است.

  1. علت اینکه چند روز تخلیه آب از کولر خوب است و سپس آب تخلیه نمی شود چیست؟

به احتمال زیاد ناودانی کولر گازی مشکل دارد که باید باز شده و سرویس شود.

اگر نیاز به یک تاسیساتی حرفه‌ای دارید

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید تا مشکل تاسیساتی‌تان را در اسرع وقت برطرف کنیم

سوالات متداول

ما در تمام مناطق شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، شهریار، اسلامشهر، اصفهان، تبریز، رشت، اهواز، اراک فعالیت داریم.

باتوجه به اینکه همکاران ما در تمام مناطق شهر مستقر هستند، هزینه ای بابت ایاب و ذهاب از مشتریان نمیگیریم.

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد.

بابت مشاهده دستمزدها به صفحه مراجعه کنید. همچنین لازم به ذکر است بعضی از پروژه ها را فقط بعد از بازدید میتوان قیمت اعلام کرد که آنها نیز هنگام تماس تلفنی مجری تاسیساتی با شما قبل از آمدن به محل پروژه قیمت حدودی اعلام می شود.

در این صورت فقط هزینه کارشناسی 50.000 تومان از شما دریافت می شود که اگر کار تعمیر را به ایشان بسپارید این هزینه کارشناسی از دستمزد انجام کار کم می شود یعنی غیر از دستمزد تعمیرات هزینه ای بابت کارشناسی از شما نمی‌گیرند.

تمامی سرویسکاران مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور مجریان، از لحاظ تخصصی و فنی مورد سنجش قرار می گیرند.

شما میتوانید از 2 طریق سفارش خود را ثبت کنید:

  1. در صفحه ، فرم خدمات درخواستی مورد نظر خود را پر کنید تا سفارش شما ثبت شود.
  2. با شماره های قسمت ، تماس گرفته و سفارش خود را به صورت تلفنی به همکاران ما اعلام کنید.

ضمانت جبران خدمات

تمامی خدمات مجموعه ما دارای ضمانت می باشد.

اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال متخصص دیگر بدوزمان مطالعه: 5 دقیقه

کشف علت تخلیه نشدن آب کولر گازی در یک ظهر تابستانی برای کسی که گرما کلافه‌اش کرده است، کمتر از معجزه نیست. فکر کنید در یک ظهر گرم تابستانی تازه به خانه برگشته‌اید، قطعا اولین کاری که می‌کنید روشن‌کردن کولر است. کارنکردن کولر گازی و مشکلات آن می‌تواند حسابی اعصاب شما را به هم بریزد.

اگر چیزی از سازوکار کولر گازی ندانید، باید ساعت‌ها منتظر تعمیرکار باشید تا برای درست‌کردن کولر بیاید. به همین دلیل آشنابودن با دلایل خرابی کولر گازی برای مثال علت تخلیه نشدن آب کولر گازی و علت آب دادن کولر گازی، می‌تواند شما را یک به هیچ جلو بیندازید. شاید مشکل به‌حدی ساده باشد که خودتان بتوانید در چند دقیقه آن را رفع کنید.

در این مقاله شما با دلایل آب دادن کولر گازی و راه های رفع آن آشنا می‌شوید. خواندن این مقاله می‌تواند به شما کمک کند که در زمان مواجه‌شدن با این مشکل بتوانید بدون نگرانی آن را برطرف کنید.

دلایل آب دادن کولر گازی و راه های رفع آن

آیا چیزی شما را در مورد این‌که کولر گازی شما به‌درستی آب را تخلیه می‌کند یا خیر مشکوک کرده است و می‌خواهید علت تخلیه نشدن آب کولر گازی را بدانید؟ آیا روی دیواری که کولر گازی را نصب کرده‌اید رد آب می‌بینید؟

اگر جواب موارد بالا مثبت است، وقت آن رسیده که کولر گازی خود را سرویس کنید. علت تخلیه نشدن آب کولر گازی می‌تواند به موارد مختلفی مرتبط باشد که در این قسمت به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

قطع شدن لوله تخلیه

قبل از بررسی هر چیز دیگری، مطمئن شوید که خود خط تخلیه به‌نحوی قطع نشده است. لوله تخلیه با گذشت زمان به دلیل لرزش مداوم دستگاه یا نصب نادرست آن می‌تواند قطع شود و علت تخلیه نشدن آب کولر گازی می‌تواند همین مسئله باشد.

مسدود شدن لوله تخلیه

گرفتگی لوله تخلیه، شایع‌ترین علت تخلیه نشدن آب کولر گازی و ایستادن آب در ظرف تخلیه است. با عبور هوا از روی دریچه‌های اواپراتور، کولر گازی خنک می‌شود و مقداری از رطوبت خود را از دست می‌دهد. این رطوبت به‌صورت متراکم در کولر گازی باقی می‌ماند.

متاسفانه، آب تنها چیزی نیست که اغلب در کولر گازی باقی می‌ماند. هوایی که روی این کویل‌های کولر گازی می‌دمد می‌تواند گردوغبار و کثیفی را هم از خود به‌جای بگذارد. اگر کثیفی در آب چکه کند، می‌تواند به سمت پایین خط تخلیه حرکت کند و در نهایت به یک علت آب دادن کولر گازی تبدیل شود. اگر علت تخلیه نشدن آب کولر گازی این اتفاق باشد، می‌توانید با راهکارهایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

یخ زدن کویل کولر

کویل اواپراتور یخ‌زده می‌تواند علت آب دادن کولر گازی باشد. یخ‌زدن کویل، نشانه‌هایی از رطوبت در ظرف تخلیه شما باقی می‌گذارد. اگر سطح گاز درون کولر کم باشد، سیم‌پیچ اواپراتور به احتمال زیاد یخ می‌زند. اگر با سطوح پایین گاز داخل کولر که به آن مبرد می‌گویند سروکار دارید، این علامت اغلب نشان‌دهنده نشت مبرد در جایی از سیستم است.

نصب نادرست کولر گازی

اگر سیستم تهویه مطبوع شما به‌درستی نصب نشده باشد، ممکن است سینک تخلیه در جهت اشتباه قرار گرفته باشد. تازه‌کارها یا کسانی که خودشان سعی می‌کنند دستگاه را نصب کنند، ممکن است مرتکب اشتباه شوند.

خروجی زهکش دستگاه باید در سمت پایین تشت باشد تا آب به سمت آن جریان یابد. اگر خروجی در طرف مقابل تابه باشد، آب قبل از تخلیه جمع می‌شود و می‌تواند علت تخلیه نشدن آب کولر گازی همین مورد باشد.

زنگ‌زدگی تابه تخلیه

کولر گازی شما چندساله است؟ اگر دستگاه شما سن بالایی دارد، احتمالا به دلیل زنگ‌زدگی سینک تخلیه شما آسیب‌دیده است. تشت تخلیه آسیب‌دیده می‌تواند علت تخلیه نشدن آب کولر گازی باشد.

خراب بودن سنسور دما

سنسور دما یکی از مهم‌ترین اجزای کولر گازی‌ست. این قطعه نقشی کلیدی در تعیین دمای مناسب کولر گازی ایفا می‌کند. در صورت خراب‌شدن این قطعه، تغییر دما صورت نمی‌گیرد و بنابراین رطوبت کافی در دستگاه تولید نمی‌شود. همین اتفاق می‌تواند علت تخلیه نشدن آب کولر گازی باشد.

گرفتگی فیلتر هوا

درون کولر گازی فیلترهایی وجود دارد که با مسدودشدن آن‌ها، هوا به‌درستی از دریچه کولر عبور نمی‌کند. همین مسئله باعث می‌شود رطوبتی که در داخل کولر گازی وجود دارد یخ بزند. با خاموش‌شدن کولر گازی، یخ‌های ایجادشده در فیلتر، آب می‌شوند و همین مسئله می‌تواند علت آب دادن کولر گازی باشد.

شکستگی پمپ کولر

وظیفه پمپ در کولر گازی تخلیه آب و جلوگیری از نشتی آن است. گاهی ممکن است پمپ دستگاه دچار شکستگی شود که می‌تواند علت تخلیه نشدن آب کولر گازی باشد.

مواردی که در بالا عنوان شد عمده‌ترین علت آب دادن کولر گازی هستند. اقداماتی که شما باید برای حل این مشکلات انجام دهید موضوع دیگری‌ست که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

حل مشکل آب دادن کولر گازی

در بالا با علت تخلیه نشدن آب کولر گازی آشنا شدید. برای رفع مشکل نشتی و چکه مایعات تهویه مطبوع، انجام اقداماتی مانند تمیزکردن و گردگیری تخلیه میعانات، داخل و کویل‌های بیرونی مهم است. در این‌جا نکات و مراحل خاصی وجود دارد که باید دنبال کنید.

 تمیز کردن کولر گازی

کولر گازی هوای گرم اتاق شما را می‌مکد، هوا را خنک می‌کند و هوای خنک را وارد اتاق می‌کند. هوای گرم متراکم‌ و به آب تبدیل می‌شود. آب از طریق تشت تخلیه و لوله میعانات گازی تخلیه می‌شود.

توجه به این نکته مهم است که تجمع کثیفی و گردوغبار منجر به خفگی خطوط تخلیه می‌شود. برای تمیزکردن لوله تخلیه و جلوگیری از گرفتگی آن که یک علت تخلیه نشدن آب کولر گازی است، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید.

  • دستگاه تهویه مطبوع را خاموش و از برق جدا کنید. این برای اطمینان از ایمنی شماست.
  • برای پیداکردن محل تخلیه میعانات، پنل دسترسی را باز کنید. تخلیه میعانات در یک نقطه اشباع در زیر کویل‌های تبخیرکننده قرار دارد.
  • بررسی کنید که آیا آب از تابه سرریز شده است یا خیر. اگر چنین است، احتمال مسدود‌شدن کانال تخلیه وجود دارد. ظرف تخلیه را با یک تکه پارچه بشویید.
  • محلول سرکه مقطر را در لوله‌های تخلیه بریزید.
  • اجازه دهید محلول به مدت یک ساعت در لوله‌ها بماند. این به حذف هرگونه گردوغبار سرسخت یا زنگ‌زدگی باقی‌مانده در لوله‌های تخلیه کمک می‌کند.
  • اکنون با استفاده از آب تمیز، لوله تخلیه را بشویید.

با این ‌حال، برای اطمینان از روند مناسب انجام این کار، ایده‌آل‌ترین روش این است که همچنان از یک متخصص کمک بگیرید. این کار به صرفه‌جویی در وقت شما و کاهش استرس مرتبط با درستی انجام مراحل کمک می‌کند.

عایق کاری لوله کولر گازی

یک علت آب دادن کولر گازی، عایق‌نبودن لوله‌های آن است. لوله‌های کولر گازی بسیار خنک هستند و برای جلوگیری از جذب رطوبت هوا به خودشان، آن‌ها را باید با عایق پوشاند تا از آب‌دادن کولر جلوگیری کرد.

نصب پمپ درین

یک علت تخلیه نشدن آب کولر گازی، نصب‌نبودن پمپ درین در دستگاه است. یکی از راه‌های رفع آب‌دادن کولر گازی، استفاده از پمپ درین است. این پمپ در زیر پنل داخلی کولر نصب می‌شود و آب را به خارج از دستگاه منتقل می‌کند.

شارژ گاز کولر گازی

در بالا بیان شد که کم‌بودن گاز کولر گازی یک علت تخلیه نشدن آب کولر گازی است. در نتیجه برای شارژکردن گاز دستگاه، تماس با یک متخصص الزامی‌ست.

نکاتی برای نگهداری بهتر از کولر گازی

از قدیم گفته‌اند که علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد. تمام دلایل آب دادن کولر گازی و راه‌های رفع آن که در بالا عنوان شد، می‌تواند قبل از حادشدن قضیه و پرداخت هزینه‌های گزاف، با مراقبت و سرویس مرتب کولر گازی تا حد زیادی حل شود. تعویض مرتب فیلتر، تمیزکردن سالیانه کولر گازی، استفاده‌نکردن از کولر گازی در مناطق خیلی خشک و استفاده‌کردن از کاور برای پوشاندن کولر در زمانی که از آن استفاده‌ای نمی‌شود، می‌تواند تا حد زیادی از به‌وجودآمدن مشکلات جدی برای کولر جلوگیری کند.

اگر کولر گازی شما هم آب می‌دهد و درگیر درست‌کردن آن هستید، می‌توانید دلایل آب دادن کولر گازی و راه های رفع آن را در زیر این مقاله به اشتراک بگذارید. این کار می‌تواند به افرادی که درگیر این مشکل هستند، کمک کند تا سریع‌تر مشکلشان را حل کنند.

دکمه بازگشت به بالا