عمومیکسب و کار ویژه

مزایا و معایب خانه های چوبی

چوب به عنوان یکی از قدیمی ترین مصالح ساختمانی شناخته می شود. البته باید گفت که استفاده از چوب در ساخت خانه ها و ویلاهای چوبی در سراسر دنیا ادامه دارد. وجود انواع چوب در دنیا هر یک از این انواع را برای استفاده در پروژه های خاص با خواص متفاوت خود مناسب ساخته است. برخی از چوب ها برای ساخت آلات موسیقی، برخی دیگر برای ساخت لوازم جانبی و برخی دیگر به دلیل مقاومت بالا جای خود را در صنعت ساختمان باز کردند.

یکی از مواردی که با دیدن خانه های چوبی به ذهن همه می رسد، مزایا و معایب این متریال محبوب است. امروزه استفاده از مصالح مختلف مانند سیمان، بتن و آهن در صنعت ساختمان سازی برای افزایش استحکام، مقاومت و زیبایی ساختمان ها گسترش یافته است. اما به دلیل کمبود این مواد باعث گرمایش، آلودگی زمین و اثرات نامطلوب بر محیط زیست شده است.

دلیل رونق چوب ویلاسازی

بسیاری از افراد برای ساخت ویلا جدید با سبک های متفاوت و زیبا به مصالح مختلفی فکر می کنند که یکی از مهم ترین دلایل رونق خانه های چوبی است. از آنجایی که چوب یک عنصر تجدیدپذیر است، در صورت استفاده، خاک آسیب کمتری می بیند و اگر قوانین مربوط به قطع درختان به درستی وضع شود، موجب گسترش جنگل ها در مناطق شمالی کشور می شود.

به عنوان مثال، کانادا کشوری پیشرو در صنایع مرتبط با چوب است که با وضع قوانین مناسب، استفاده از چوب در صنعت ساختمان نه تنها منجر به از بین رفتن جنگل ها و مساحت آنها شده، بلکه افزایش یافته است. تعداد درختان

امروزه با استفاده از فناوری های نوین مصالح چوبی مقاومت زیادی در برابر رطوبت، حشرات، قارچ ها و گرما پیدا کرده اند و این یکی از دلایل افزایش عمر ویلاهای چوبی در مازندران و سایر نقاط شمال کشور است. با اول خونا همراه باشید و در ادامه مقاله درباره مزایا و معایب خانه ها و ویلاهای چوبی صحبت کنید.

مزایای خانه های چوبی

قدرت و مقاومت بالا

در مقایسه با مصالح چوب، سیمان و آهن باید بگوییم که وزن چوب در مقایسه با این نوع مصالح کمتر است اما از استحکام بالایی برخوردار است. در واقع وزن کم چوب در کنار استحکام بالا، خانه های چوبی را بسیار ایمن کرده است. علاوه بر این سازه های چوبی در برابر بلایای طبیعی مانند زلزله بسیار مقاوم هستند.

در سرتاسر دنیا بسیاری از خانه های چوبی طول عمر بسیار بالایی دارند، برخی از این خانه ها بیش از 300 سال عمر می کنند. این ساختمان ها از چوب خام و بدون عملکرد مدرن ساخته شده اند. چوبی که در ساخت خانه های نوساز و مدرن استفاده می شود به دلیل برخورد مناسب نسبت به چوب خام دوام و دوام بیشتری دارد.

سازگاری بالا

یکی از ویژگی های مثبتی که چوب نسبت به سیمان و آجر دارد، خم شدن و انعطاف پذیری آن است. به همین دلیل می توان خانه های چوبی پیش ساخته یا خانه های چوبی را به آرامی و با رعایت نکات ایمنی جابه جا کرد.

سریع بسازید

سرعت ساخت خانه چوبی بسیار بالاست و بسیاری از شرکت های پیشرو که در صنعت ساختمان فعالیت می کنند کمتر از 100 روز برای تکمیل ساخت خانه چوبی یا ویلا نیاز دارند. در ضمن به دلیل تطبیق پذیری بالای ساختمان های چوبی می توان این خانه ها را به صورت پیش ساخته سفارش داد که در این صورت تنها به قطعات متحرک و مونتاژ آن ها نیاز است و در نتیجه سرعت ساخت خانه های ویلایی به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

اثرات زیست محیطی مثبت

همانطور که در بالا بیان کردیم، اگر قوانین مناسبی برای استفاده از جنگل بدست آوریم، تعداد درختان افزایش می یابد و استفاده از مصالح چوبی در ساخت و ساز تأثیر مثبتی بر محیط زیست خواهد داشت. از آنجایی که حدود 7 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای در جهان مربوط به تولید و استفاده از سیمان است، کاهش استفاده از مواد سیمانی در صنعت ساختمان باعث کاهش چشمگیر انتشار گازهای گلخانه ای می شود. یکی دیگر از مزایای چوب این است که می تواند دی اکسید کربن را متصل و ذخیره کند که باعث کاهش میزان دی اکسید کربن در خاک می شود.

به کاهش مصرف انرژی در فصول مختلف کمک می کند

چوب یکی از بهترین مواد برای عایق صدا و حرارت است. اگر از این عایق به درستی استفاده شود، نقش مهمی در کاهش مصرف انرژی برای خنک کردن فضای داخلی خانه در تابستان و گرمایش در زمستان دارد. کاهش مصرف انرژی نه تنها باعث کاهش هزینه های عمومی می شود، بلکه نقش مهمی در کاهش گازهای گلخانه ای دارد.

مختلف

از آنجایی که بیش از 5000 نوع چوب مختلف در دنیا وجود دارد، جای نگرانی برای برآورده کردن نیازهای طراحان در ساخت خانه های چوبی با سبکی مدرن و متفاوت وجود ندارد. برخی از انواع چوب برای عایق کاری مناسب هستند. برخی دیگر برای ظاهر، صدا و رنگ یک ساختمان و سایر سازه های چوبی برای طراحی کف، سقف و عناصر داخلی خانه های چوبی یا ویلاها استفاده می شوند.

چوب را می توان به هر رنگی رنگ آمیزی و رنگ آمیزی کرد. همچنین قابلیت درخشندگی و جلا دادن دارد و ظرافت طبیعی آن را دو چندان می کند. بنابراین به لطف پتانسیل بالای این متریال می توان از آن در بخش ساخت و ساز مطابق با خلاقیت و رویاهای همگان استفاده کرد.

زنگ نزن

مواد چوبی پوسیده نمی شوند. البته می توان آن را به شکلی اکسید کرد اما این نکته در مقایسه با فلز مهم نیست و این اکسیداسیون نسبت به فلز ناچیز و نامرئی است. مقاومت خوردگی آن همانند چوب است، اما در مقایسه با قیمت تمام شده چوب، استفاده از آن در صنعت ساختمان گرانتر است.

مواد سالم و طبیعی است

از آنجایی که قیمت برق در برخی مناطق خوب نیست و این وضعیت برای بسیاری از مردم اهمیت زیادی دارد، استفاده از چوب برای ساخت بناهای جدید و متفاوت در شهرها و آب و هوای خوب مازندران مانند محمود آباد، چالوس، آمل و نور. به دلیل الکترواستاتیک آن ب. باعث ایجاد آرامش روحی بیشتر در محیط کلی خانه خواهد شد. علاوه بر این، پوشاندن اتاق خواب با تخته های نبافته رطوبت را کنترل کرده و به افراد مبتلا به اسهال کمک می کند.

ویژگی استاتیک و ویژگی عملکردی

گفته شد سبک وزن اما بسیار بادوام است. به عنوان مثال چوب با وزن مخصوص 0.6 دارای مقاومت کششی 100 نیوتن بر میلی متر مربع است در حالی که فولاد با وزن مخصوص 89.7 دارای مقاومت کششی 500 نیوتن بر میلی متر مربع است. وزن مخصوص فولاد 13 برابر چوب تخمین زده می شود اما استحکام کششی آن 5 برابر چوب است. نگهداری چوب نسبت به سایر مصالح و مصالح ساختمانی آسان‌تر است، اما نگهداری سایر مصالح دشوار و گران است، بنابراین در نهایت به مرور زمان دور ریخته می‌شوند.

علاوه بر این، چوب این قابلیت را دارد که به روش های خلاقانه و زیبا بریده شود و برای ایجاد نقش های شگفت انگیز استفاده شود. برای تعیین خواص مکانیکی چوب های مختلف باید مواردی مانند دانه چوب، نوع چوب، میزان رطوبت، محل رشد، دور، شرایط نمونه برداری، شرایط آزمایش موجود و دستورالعمل های آزمایش را در نظر گرفت.

مقاومت بالا در برابر آب

شاید بسیاری از افراد تصور کنند که یکی از معایب چوب در ساخت و ساز، مقاوم نبودن آن در برابر آب است. اما از این نظر باید گفت که اکثر انواع چوب در برابر رطوبت و آب مقاومت بالایی دارند. بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی گونه های مختلف چوب مانند وسترن نوش، داگلاس صیر، کاج وسترن شوکران و نوئل ستکای، استحکام ویژه آب آنها اندازه گیری شد. به طور کلی باید گفت که اکثر چوب ها جذب رطوبت بالایی دارند اما برخی از چوب ها به دلیل سختی و استحکام تمایلی به جذب رطوبت ندارند.

معایب خانه های چوبی

پس از مطالعه مزایای ساخت کلبه چوبی، نوبت به بررسی معایب سازه های چوبی می رسد. البته باید بدانید که مزایا و معایب سازه های چوبی متقابل نیستند. به عبارت دیگر، اگر در برخی موارد توجه نکنید، می تواند مزایا را به معایب تبدیل کند. مهندسان مشتاق و افراد شاغل در صنعت ساختمان به خوبی از این مشکلات آگاه هستند و با استفاده از فناوری های نوین بر کاستی های خانه های چوبی و ویلاهای شمال کشور غلبه می کنند.

دکمه بازگشت به بالا