عمومیکسب و کار ویژه

مزایا و معایب انداختن روفرشی روی فرش

در زمان گذشته مردم ملافه هایی را روی فرش پهن می کردند هرچند این شیوه از زیبایی فرش کم می کرد ولی مسئله دیگری وجود داشت بافت رشته های ملحفه نازک بوده و اگر چیزی روی آن بیفتد فرش دچار آسیب می شود.در زمان حال هنر نساجی مشکل تمیز نگه داشتن فرش ها را برطرف کرده است. نوع های جدیدی از رو فرش در بازار وجود دارد. در این مقاله درباره این محصول پر فایده و پر کاربرد برای شما عزیزان صحبت می کنیم. و پیشنهاد میکنیم مطلب در سایت ما را نیز مطالعه فرمایید.

Advantages and disadvantages of putting a rug on the carpet

آیا رو فرشی باعث خراب شدن فرش می شود؟

در این مقاله برای شما شرح می دهیم که آیا روفرشی باعث خراب شدن فرش می شود. پهن کردن روفرشی جدید روی فرش مخصوصا فرش هایی که رنگشان روشن است، به‌وجود آمدن لکه و کثیف شدن بافت فرش می شود.با اینکه شستن رو فرشی  آسان تر است، خیلی از مردم  روفرشی بر روی فرش پهن می کنند. سؤال اینجاست که آیا روفرشی فرش را خراب می کند و چه اثراتی بر فرش می گذارد؟ در این مقاله از شروع  شما را با این مسئله آشنا میکنیم.

به چه چیزی رو فرشی می گویند؟

پارچه های ضخیمی که دارای نقش هایی مثل فرش ها هستند و برای نگهداری از فرش ها در برابر پا خوردگی بافته می شوند، روفرشی گویند. برای بعضی ها این سؤال پیش می آید که آیا روفرشی به فرش آسیب می زند. موارد زیادی برای پاسخ به این سؤال وجود دارد.

نقش و طراحی فرش بر روی روفرشی ها به خاطر این است که نمای مشابه فرش را دارا باشد. عمده ترین تولید روفرشی ها در بازار سهمی بازار یزد است. در اصل تولید روفرشی در یزد به حدود ۵۰ سال قبل بر می گردد.یکی از هنر اصلی و با اهمیت این استان محسوب می شود و بیشتر از نیم قرن است که نساجی های یزد این فعالیت را انجام می دهند. نه فقط در ایران بلکه در کل دنیا روفرشی های خود را  بفروش می رسانند.

مضرات روفرشی برای فرش چیست؟

یکی از نمونه محصولات بومی اصیل که با ۱۰۰ درصد مواد اولیه به صورت ایرانی تهیه می شود این روفرشی ها هستند. بعضی از اشخاص  فکر می کنند که آیا روفرشی باعث خراب شدن فرش می شود یا خیر و مضرات روفرشی برای فرش چیست؟ در پاسخ باید خدمتتان بگوییم که باید نگهداری های لازمه انجام گیرد.طرح اولیه روفرشی ها اول برروی دستگاه های ماکویی بافته می شد و از روفرشی در گذشته برای زیاد استفاده می‌شد.در زمان حال در خانه ها همچون یک زیر انداز سبک و ساده  که قابل حمل در گردش و مسافرت نیز هست مورد استفاده قرار می گیرد. به جز این برای اینکه اگر مشکلاتی بر روی فرش بود، می توانید آن را با یک روفرشی با طراحی فرش زیبا حتی مثل طرح فرش خودتان پوشش دهید.

فواید استفاده از روفرشی

در پاسخ به اینکه آیا رو فرشی موجب خراب شدن فرش می شود باید خدمتتان بگوییم به روش های استفاده اشخاص بستگی دارد. فایده اول آن تمیز ماندن فرش و خانه شما است. یعنی شما اگر حیوان خانگی دارید باید بدانید شستن و لکه برداری فرش ها دارای دردسر زیادی است.روفرشی ها چون دارای بافت سبک هستند می‌توانند همان نقش و طرح را از فرش ها نشان بدهند. شستن و پاک کردن آنها کار خیلی راحت تری می باشد. با داشتن یک روفرشی روی فرش دیگر نباید نگران لکه های رنگ یا دارو و غذا بر روی فرش خود باشید.به خاطر اینکه به آسانی می توانید فرشی را از روی فرش بردارید و آن را به راحتی در ماشین لباسشویی بشویید. خشک کردن آن هم آسان می باشد. مجددا آن را بر روی فرش پهن کنید

پوشاندن لکه ها

این یکی از فواید مهم روفرشی می باشد. سؤال این است که آیا روفرشی باعث خراب شدن فرش می شود که در ادامه به شرح آن می پردازیم.مثلا اگر روی فرشتان لکه هایی وجود دارد که قابل پاک شدن نمی باشند، می توانید از روفرشی های زیبا برای پوشش عیب های فرش تان استفاده کنید.اگر می خواهید طرح جدیدی به خانه تان با به کارگیری از روفرشی ها ببخشید، باید مطلع باشید که برای خرید یک فرش جدید باید هزینه زیادی پرداخت کنید.

انواع روفرشی

روفرشی ها در انواع نقش‌های مختلفی هستند که جدا از نقش و طرح مختلف، وجود متریال و کلفتی که آنها دارند باعث شده که با یکدیگر فرق داشته باشند.روفرشی های قدیمی و کلاسیک از زمان قبل تا به الان وجود داشته و کاربری‌های خود را به هیچ عنوان از دست نمی‌دهند. طرح‌هایی در این رو فرشی ها وجود دارند از نمونه طرح های خشتی، دارای ضخامت کمی می باشند. برای تفریح و سفر موردهای بسیار خوبی هستند.

روفرشی های پیشرفته که شامل دو دسته ساده و ابریشمی می باشند، برای دکوراسیون پیشرفته مناسب هستند.  فقط طرح و نقش آنها سنتی نمی باشد و به شکل پیشرفته طراحی شده‌اند.بعضی از آنها را می‌توان را در دو طرف بکار برد. روفرشی مدرن ابریشمی از نخ های ابریشم مصنوعی تهیه شده و بافت نرمی را دارا می باشند. نمای براقی به خاطر شفافیت نقش آن می بخشد. اگر شما به پرزهای فرش حساسیت دارید ، می توانید این روفرشی ها را بکار ببرید.

با گرانی که به طور ناگهانی در بازار رخ داد، افراد بیش از پیش در نگهداری فرش خانه خود دقت نموده و به دنبال راهکارهایی جهت بهره‌مندی از عمر و دوام بیشتری از آن بوده و تمام سعی خود را می‌نمایند تا ماندگاری آن را با استفاده صحیح و اصولی افزایش دهند. یکی از روش‌هایی که در زمینه مورد استفاده قرار می‌دهند، به کارگیری از روفرشی است؛ اما اکثرا تردید دارند که آیا روفرشی فرش را خراب می‌کند یا خیر، از این رو ما به عنوان کارشناس سعی داریم در قالب یک مقاله به طور مفصل با ذکر تمام جزئیات به ارائه پاسخ این سوال پرداخته و شما عزیزان را در این زمینه راهنمایی نماییم. همراه ما باشید.

منظور از روفرشی چیست؟

فرش به عنوان کالایی اساسی و ضروری، لازمه هر خانه و کاشانه است تا بتوان هم فضای گرم و صمیمی محیط یک خانه را بدان بخشید و هم از زیبایی آن لذت برد یعنی زمانی که حتی دوست دارید بالش طبی خود را بردارید و روی زمین دراز بکشید و استراحت کنید یکی از اولیت های شما نرم بودن روفرشی میباشد. این وسیله که از کاربرد زیادی هم برخوردار است، بسیار مورد پاخور قرار می‌گیرد و بدین علت هم خیلی زود کثیف می‌شود. اما به توصیه کارشناسان بهتر است فرش را کمتر مورد شستشو قرار دهیم؛ به ویژه در موارد پرتراکمی همچون که از نهایت ظرافت و ریزبافتی برخوردار است.

از طرفی تمیزی فرش در نظافت خانه و سلامت افراد نقش بسزایی دارد که بدین منظور روش‌های مختلفی به کار گرفته می‌شود تا دیرتر کثیف و مورد شستشو قرار گیرد؛ زیرا توصیه کارشناسان فرش‌بافی جهت شستشوی فرش نهایتا یک بار در سال است. به کارگیری از روفرشی یکی از این موارد است که موجب دیرتر کثیف شدن فرش می‌شود.

اما شناخت اینکه روفرشی به چه چیزی گفته می‌شود و منظور از آن چیست، قبل از پرداختن به هر موضوعی در رابطه با آن اهمیت دارد که به عنوان یک لایه حفاظتی بر روی فرش انداخته می‌شود. روفرشی نسبت به فرش از امکان جابه‌جایی و شستشوی بسیار راحت‌تری برخوردار است.

در گذشته استفاده از پارچه‌ای نازک روی فرش زیبایی ظاهری چندانی نداشت که رفته رفته با استقبال وسیعی که از این وسیله شد و بر اساس گسترش یافتن صنعت نساجی، تنوع بالایی از روفرشی با ظاهری مشابه فرش تولید و روانه بازار گشت که نه تنها سبب از بین رفتن زیبایی دکوراسیون نشده، بلکه به علت برخورداری از ظاهر زیبا، جذابیت بسیار بیشتری به دکوراسیون می‌بخشد.

آیا استفاده از روفرشی، فرش را خراب می‌نماید؟

پس از آنکه دانستید به چه چیزی رو فرشی گفته می‌شود، حال نوبت آن است در این رابطه نیز اطمینان یابید که آیا استفاده از روفرشی، فرش را خراب می‌نماید یا خیر. از آنجایی که شستشوی فرش به عنوان کالایی لوکس و گران و سنگین از دردسرهای زیادی برخوردار است، افراد جهت کاهش نیاز به شستن فرش خانه خود عموما ترجیح به استفاده از روفرشی می‌دهند.

درست است که به کارگیری از روفرشی امری رایج به ویژه در بین ایرانیان است، اما اکثرا نمی‌دانند و یا کنجکاو هستند که بدانند وروفرشی موجب آسیب رسیدن به فرش خانه‌شان می‌شود یا نه؟ این موضوع در مواردی که افراد به خریداری محصولات دستباف گونه همچون می‌پردازند، بیشتر حائز اهمیت است و باعث نگرانی و دغدغه افراد جهت پرداخت هزینه‌های چندین برابر شده که ما با ارائه مطالبی مفید در این زمینه می‌خواهیم بگوییم که این کارکرد غیر اصولی شما از روفرشی است که موجب آسیب‌های وارده به آن می‌شود و در ادامه راهکارهای صحیح و اصولی را برایتان شرح خواهیم داد.

رعایت موارد مهم در استفاده از روفرشی

فرش به عنوان وسیله‌ای که در زیر پا مورد استفاده و پارخور شدن قرار دارد، از مواردی است که در نگهداری و تمیزی آن باید دقت نمود؛ از این رو بسیاری از افراد از روفرشی به ویژه در خانه‌هایی که رفت و آمد زیاد است و یا دارای فرزند خردسال هستند، استفاده می‌نمایند. روفرشی در چنین مواردی بسیار کاربردی است که منجر به جلوگیری از لک شدن فرش در اثر ریختن غذا و آبمیوه و غیره می‌شود.

همچنین در مواردی که رنگ فرش روشن است نیز بسیار کاربرد داشته و از کثیف و تیره شدن زودهنگام چنین رنگ‌هایی جلوگیری خواهد نمود. حتی در برخی موارد حرارت مستقیم بخاری یا شومینه نیز موجب پوسیده شدن فرش می‌شود که روفرشی می‌تواند عامل جهت جلوگیری از آن به شمار آید. اما شرط بهره‌مندی از این موارد، بهتر است به رعایت موارد مهم در استفاده از روفرشی ارائه شده در زیر نیز توجه داشته باشیم:

  • توجه به جنس روفرشی هنگام خرید؛ زیرا در صورت چسبندگی و پرزدهی باعث از بین رفتن کیفیت زودهنگام فرش می‌شود
  • در صورت نازک بودن جنس روفرشی و در اثر ریخته شدن مواد غذایی روی آن، سریعا جمع شود تا نفوذ مواد داخل فرش موجب رشد باکتری و قارچ لابه‌لای الیاف فرش نشود.
  • مرتبا روفرشی را جمع کرده و تکانده تا مواد غذایی و گرد و غبار روی آن برطرف شود و زیر آن را نیز جارو کنید و تا جای ممکن سعی نمایید همیشه روی فرش پهن نکنید تا الیاف فرش به هم نچسبد و موجب کاهش عمر فرش نگردد.
  • دقت نمایید جنس فرش لیز نباشد تا موجب جمع شدن نشود؛ البته که راهکارهایی برای جلوگیری از جمع شدن روفرشی وجود دارد که در قسمت بعدی بدان پرداخته شده است.

برای دیدن نمونه کار های بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

buy textiles

 

دکمه بازگشت به بالا