چه زمانی به شماره شبا بانک ملی نیاز داریم؟

به گزارش بانک اول شناسه حساب بانکی ایران یا همان شبا یکی از بهترین و راحت‌ترین روش‌ها برای انجام عملیات واریز و برداشت بانکی است. اگر به دنبال انتقال پول به حساب بانکی دیگری هستید، مطمئن‌ترین راه انتقال آن به شماره شبای مقصد است؛ چرا که دیگر نیازی به گرفتن و دانستن اطلاعات بانکی حساب مقصد -مانند نام بانک، کد شعبه، نوع حساب و دیگر جزئیات- ندارید. اطلاعاتی که خیلی مواقع ندانستن یکی از آنها دردسرساز می‌شد و انجام عملیات بانکی را غیرممکن می‌کرد. البته کاربرد استفاده از شماره شبا به این محدود نیست؛ ادامه مطلب کمک‌تان می‌کند.

شماره شبای بانکی و اجزای آن

اولین نکته‌ای که درباره شماره شبا باید بدانید، ساختار انگلیسی آن است؛ یعنی ۲ حرف بزرگ انگلیسی در سمت چپ و 24 عدد که در نهایت شماره شبای منحصربه‌فرد هر فرد را می‌سازند. اصلا بگذارید 26کاراکتر شماره شبا را برایتان رمزگشایی کنیم؛

۲ حرف بزرگ اختصاری IR نام اختصاری ایران است که بین تمام شماره‌های شبای بانک‌های ایرانی ثابت است

۲ عدد اول چک دیجیت یا ارقام کنترلی شناسه شبا هستند

۳ عدد بعدی مربوط به کد ثبت شده هر بانک است

شماره حساب فرد

برای همین هم هر شماره شبا مختص یک حساب بانکی و منحصر به یک نفر خواهد بود. اگر هم بین این اعداد صفر وجود دارد، در واقع جای خالی است که با صفر پر شده تا شماره شبا به استاندارد 24 رقمی برسد.

موارد استفاده از شبا

مهم‌ترین کاربرد استفاده از شماره شبا این است که سامانه‌های حواله الکترونیکی بانکی مانند ساتنا و پایا براساس شماره شبا کار می‌کنند و همراه داشتن کد شبا برای دریافت یا واریز پول کفایت می‌کند.

مثلا در کارت به کارت که نام بانکی‌اش حواله سحاب است، اگر براساس شماره کارت بخواهید پول انتقال دهید، سقف مجاز روزانه 3 میلیون تومان خواهد بود که از طریق دستگاه‌های خودپرداز یا اپلیکیشن‌های انجام می‌شود. اما خیلی‌ها نیاز به انتقال پول بیشتری دارند، یا ترجیح می‌دهند از سیستم انتقال پولی استفاده کنند که هم کارمزد کمتری از مشتری می‌گیرد، هم امنیت بیشتری دارد و خدای نکرده با اشتباه شدن یک عدد، پول به حساب فرد دیگری نمی‌رود.

این تفاوت محسوس در کیفیت خدمات انتقال پول تنها با داشتن شماره شبا امکان‌پذیر است. به این شکل که حواله‌های الکترونیکی انتقال پول پایا و ساتنا که جزو محبوب‌ترین انواع انتقال پول بین بانکی هستند، تنها با داشتن شماره شبای مقصد امکان واریز یا دریافت پول را به مشتری‌ها می‌دهند. حواله پایا این امکان را به مشتریان بانک می‌دهد که یک مبلغ بزرگ پول (حداکثر 15 میلیون تومان) را از مشتری تحویل بگیرد و در حواله‌هایی با مبالغ جزئی‌تر به تعداد زیادی از افراد واریز کند؛ مانند پرداخت حقوق کارمندان یک سازمان یا دادن سود به تعدادی از سهامداران بورس. به همین دلیل هم کارفرماها و شرکت‌های کارگزاری بورس، برای واریز پول از مشتریانشان شماره شبا می‌خواهند.

اگر انتقال پول از 15 میلیون تومان بیشتر باشد، باید از حواله ساتنا استفاده کنید که اجازه می‌دهد تا 50 میلیون تومان در شبکه بانکی انتقال بدهید. علاوه بر مبلغ بالاتری که در ساتنا می‌توانید جابه‌جا کنید، این حواله الکترونیکی با سرعت بیشتری از پایا و دیگر حواله‌های بانکی پول را جابه‌جا می‌کند و برخلاف پایا که در ۳ زمان مشخص شده در طول روز پول‌ها را به حساب مشتریان منتقل می‌کند، انتقال پول با ساتنا تنها چند دقیقه زمان می‌خواهد تا به حساب مقصد برسد.

استفاده از ساتنا و پایا فقط با داشتن شماره شبا امکان‌پذیر هستند و نیازی به هیچ اطلاعات دیگری ندارید. کاربرد استفاده از شماره شبا متنوع و زیاد است، پس اگر هنوز شماره شبا حساب بانکی‌تان را ندارید، «رده» این امکان را فراهم کرده تا شماره شبای تمام حساب‌هایتان را در هر بانکی که باشد، طی چند ثانیه بگیرید.

مزایای استفاده از شماره شبا

هر فردی برای انجام کارهای بانکی نیاز به یکی از اطلاعات بانکی خود دارد؛ شماره حساب، شماره کارت و شماره شبا. اما برخلاف شماره حساب و شماره کارت که محدودیت‌هایی برای انجام نقل و انتقال پول در آنها وجود دارد، کاربرد استفاده از شماره شبا این است که به متقاضی اجازه می‌دهد از تمام خدمات و سرویس‌های بانکی بهره ببرد. مثلا امکان حواله پول با شماره حساب یا شماره کارت هم وجود دارد، اما سقف مشخص و محدودی دارند که خیلی وقت‌ها جوابگوی کاربر نیست، اما استفاده از شماره شبا این امکان را به فرد می‌دهد تا خدمات بانکی را تا بالاترین سقفی که بانک مرکزی مجوز آن را داده، انجام دهد.

علاوه بر این، شماره شبا بالاترین استاندارد و امنیت را برای انجام کارهای بانکی دارد و برای هر انتقال پول، شما را از هر اطلاعات شخصی و بانکی دیگری بی‌نیاز می‌کند و اگر خدا نکرده شماره‌ای را اشتباه وارد کرده باشید، مبلغ واریز شده به حساب خودتان باز خواهد گشت. از همه این‌ها مهم‌تر این‌که با توجه به افزایش پلکانی کارمزد انتقال کارت به کارت پول، با شماره شبا و از طریق سامانه‌های پایا و ساتنا می‌توان اقتصادی‌تر و ارزان‌تر همان پول را منتقل کرد.

با عضویت در رده، هنگام دریافت و تبدیل شماره شبا، از نام صاحب حساب مطمئن شوید.

[توضیح درباره شبا و چگونگی محاسبه آن را در ادامه همین صفحه بخوانید]

روش های دریافت شماره شبا بانک های مختلف

حتما می‌دانید با عضویت  در اپلیکیشن رده تبدیل شماره کارت به شماره شبا، کارت به شماره حساب، استعلام شبا برای اولین بار رایگان و همین‌طور تبدیل شماره حساب به شماره شبا هم برای یکبار رایگان است. در «رده» از مزایای دریافت شماره شبا زیاد گفته‌ایم؛ این‌که شماره شبا انتقال وجه را برای مشتریان بانکی آسان‌تر می‌کند، کارمزد کمتری از انتقال کارت‌به‌کارت دارد و خیلی مزیت‌های دیگر که اگر آنها را بدانید، بدون تردید برای جا به جایی پول از شبا استفاده می‌کنید. برای دریافت شماره شبا بانک‌های مختلف، راه‌های مختلفی وجود دارد. تبدیل شماره کارت به شبا و تبدیل شماره حساب به شبا، راحت‌ترین روش‌های گرفتن شماره شبا محسوب می‌شوند.

البته در روش تبدیل شماره کارت به شبا نیاز به اینترنت دارید، اما اگر در شرایطی هستید که به اینترنت دسترسی ندارید، می‌توانید از طریق تلفن‌ گویا و سامانه پیامکی هم شماره شبا حساب بانکی‌تان را بگیرید؛ هرچند گرفتن شماره شبا از طریق تلفن گویا و پیامک، معطلی زیادی دارد و گاهی ممکن است مدت‌ها در صف انتظار تلفن گویا بایستید و برای همین بهترین روش ورود به «رده» و تبدیل شماره کارت به شبا است. تا یادمان نرفته بگوییم تبدیل شماره کارت به شبا و همین‌طور شماره حساب به شبا فرقی نمی‌کند متعلق به کدام بانک باشد- برای شما برای اولین بار هیچ هزینه‌ای ندارد و کاملا رایگان امکان تبدیل‌ شبایی را خواهید داشت.

دریافت شماره شبا با شماره کارت

روی تمام کارت‌های بانکی، شماره‌ای ۱۶رقمی وجود دارد که همان شماره کارت شما به حساب می‌آید. ساده‌ترین روش برای دریافت شماره شبا هم تبدیل یا دریافت شماره کارت به شماره شبا است. در رده این امکان وجود دارد که شماره کارت خودتان را وارد کنید و شماره شبا را از ما بگیرید. اولین درخواست برای گرفتن شماره شبا هم رایگان است و نیازی به پرداخت هزینه نیست. اما اگر نیاز به دانستن همه شماره‌های شبا بانکی دارید، بهتر است بعد از عضویت در حساب کاربری خود در سایت یا اپلیکیشن «رده» این کار را برای خودتان تسریع کنید.

با شماره کارت هر کدام از بانک‌های زیر امکان گرفتن شماره شبا را در «رده» خواهید داشت: بانک ملی، بانک پاسارگاد، بانک اقتصاد نوین، بانک کشاورزی، بانک سامان، بانک سرمایه، بانک صادرات، بانک مسکن، بانک سپه، بانک آینده، بانک مهر ایران، بانک رسالت، بانک دی، بانک انصار، بانک ملت، بانک شهر، بانک ایران زمین، بانک سینا، بانک تجارت، بانک توسعه تعاون، بانک خاورمیانه، بانک گردشگری، پست بانک، بانک رفاه کارگران و موسسه نور.

مراحل تبدیل شماره کارت به شبا

برای دریافت شماره شبا با شماره کارت در پنل کاربری «رده» این مراحل را انجام دهید:

  • وارد حساب کاربری خودتان در رده شوید. اگر قبلا عضو نشده‌اید، طی چند ثانیه با نوشتن نام و نام خانوادگی، شماره همراه و انتخاب رمز عبور ثبت‌نام شما تکمیل می‌شود.
  • بعد از ورود به حساب کاربری، سه پنجره تبدیل‌های شبا، استعلام چک برگشتی و استعلام تسهیلات را می‌بینید. وارد قسمت «تبدیل‌های شبا» شوید.
  • در «رده» این امکان وجود دارد که براساس شماره کارت یا حساب، شماره شبا خودتان را بگیرید. برای تبدیل شماره کارت به شبا، روی بخش «کارت به شبا» بزنید و در کادر مشخص‌ شده، شماره کارت ۱۶رقمی را تایپ و دکمه تبدیل کارت به شبا را «لمس» کنید.

به همین راحتی، تبدیل شماره کارت به شبا انجام شده و کار دیگری باقی نمانده است.

دریافت شماره شبا با شماره حساب

اگر قبلا شماره حساب کسی را گرفته و برایش پول واریز کرده‌اید، دیگر نیازی نیست شماره شبا را هم از او بگیرید و قابلیت تبدیل شماره حساب به شبا در «رده» وجود دارد. مزیت واریز پول با شماره شبا نسبت به شماره حساب در انتقالات بین بانکی است چون برای انتقال پایا، ساتنا و پل شما نیازمند داشتن شماره شبا هستید و با شماره حساب نمی‌توانید انتقال وجه بین بانکی انجام دهید. علاوه بر آن انتقال پول با شبا با استفاده از سرویس ساتنا و پل به صورت لحظه‌ای و آنی انجام می‌شود.برای تبدیل شماره حساب به شبا هم کافی است «مراحل تبدیل شماره کارت به شبا» را طی کنید که همین بالاتر گفتیم. فقط به جای بخش «کارت به شبا»، پنجره «حساب به شبا» را لمس کنید.

تبدیل شماره کارت به شماره حساب

گاهی مواقع هم ممکن است به شماره حساب بانکی خودتان نیاز پیدا کنید برای مثال ممکن است دوستتان که هر دو در یک بانک حساب دارید بخواهد پولی به حساب شما واریز کند، برای همین خیلی‌ها مجبور می‌شوند تا عابر بانک بروند و موجودی حساب بگیرند تا شماره حساب را از روی پرینت عابربانک به دست بیاورند. اما راه ساده‌تری هم وجود دارد تا اگر دنبال دانستن شماره حساب خودتان یا هر کس دیگری هستید، آن را بفهمید. در سایت یا اپلیکیشن «رده»، امکان گرفتن شماره حساب از روی شماره کارت وجود دارد. یعنی کافی است شماره کارت ۱۶رقمی خودتان را وارد کنید و شماره حساب بگیرید. به همین سادگی و بدون نیاز به رفتن تا عابربانک یا جستجو در اینترنت، شماره حساب خودتان را از «رده» خواهید گرفت.

تبدیل شماره کارت به شبا رایگان

دریافت شماره شبا با شماره کارت تا یکبار در رده رایگان است و هیچ هزینه‌ای برای شما ندارد. اما اگر نیاز به تبدیل شماره کارت به شبا به دفعات زیاد دارید هم مشکلی نیست و کافی است بعد از عضویت در رده، یکی از بسته‌های اقتصادی را بخرید تا با سریع‌ترین روش ممکن گرفتن شماره شبا را انجام بدهید. فراموش نکنید برای هر کدام از حساب‌های بانکی خودتان تنها یکبار  لازم است مراحل تبدیل شماره کارت به شبا را انجام دهید و شماره شبا هیچ وقت تغییر نمی‌کند و در اختیار شما باقی خواهد ماند.

مزایای دریافت شماره شبا با استفاده از سامانه رده

گرفتن شماره شبا، تبدیل شماره کارت به شبا یا تبدیل شماره کارت به حساب، همه جزو خدماتی است که بعد از عضویت در رده می‌توانید از آنها استفاده کنید. اولین مزیت گرفتن شماره شبا از رده این است که استعلام اولین شماره شبا در سایت یا اپلیکیشن کاملا رایگان است. دومین مزیت مهم رده هم امکان دریافت شماره شبا یا تبدیل شماره کارت به حساب تمام بانک‌هاست. تبدیل شماره کارت به شبا در هر کدام از بانک‌های شبکه بانکی، در رده امکانپذیر است.

سوالات متداول درباره شبا

زمانی که قصد انتقال پول با بیشترین سقف ممکن را دارید. حتی بدون داشتن شماره حساب، نام بانک، کد شعبه و اطلاعات دیگر حساب بانکی مقصد، می‌توانید با وارد کردن شماره شبا، جابه‌جایی پول را انجام بدهید.

با استفاده از شماره شبا، محدودیت‌های انتقال پول در روش کارت به کارت (حداکثر ۳ میلیون تومان) را نخواهید داشت و تا سقف بالایی امکان جابه‌جایی وجه دارید.

بله. امکان گرفتن شماره شبا از طریق شماره ۱۶ رقمی روی کارت‌های بانکی و همین‌طور شماره حساب وجود دارد. با همراه داشتن شماره کارت می‌توانید شماره شبا تمام بانک‌ها را از سایت رده بگیرید.

بله. تغییر شماره شبا برای سهام عدالت و سجام امکانپذیر است. برای تغییر شماره شبا کافی است «مراحل تغییر شماره شبا در سامانه سجام» را در سایت رده ببینید.

شماره شبا استفاده از سامانه‌های حواله پول ساتنا و پایا را که هم کارمزد کمتری بابت انتقال پول می‌گیرند، هم امنیت خیلی بالایی دارند، ممکن می‌کند.

شماره شبا بانک ملی چیست؟

در هر حساب بانکی یک شناسه واحد به نام شماره شبا (Sheba) وجود دارد که معادل انگلیسی شماره شبا IBAN مخفف (International Bank Account Number )به معنی شماره حساب بانکی بین المللی است، که یک استاندارد ملی است و در چارچوب استانداردهای جهانی با هدف یکپارچه سازی حساب های بانکی تعریف شده است.

شما می توانید شماره شبا 24 رقمی را به صورت حضوری از طریق بانک و یا به صورت غیر حضوری و آنلاین از سامانه شبکه استعلام بدست آورید. نکته بعدی که باید در مورد شماره شبا بدانید این است که شماره شبا مانند شماره کارت منقضی نمی شود و نقل و انتقالات مالی با امنیت بیشتری انجام می شود و امنیت حساب شما به خطر نمی افتد.

شماره شبا چه کاربردی دارد؟

یکی از بهترین مزیت های دیگر این امکان بانکی سقف انتقال شبا بانک ملی است که تا سقف پنجاه میلیون تومان را به راحتی می توانید از طریق پایا یا ساتنا انتقال دهید. جالب است بدانید که داشتن شماره شبا امکان انجام تراکنش های خارج از کشور را نیز به شما می دهد. اگر قصد دارید برای کسب و کار شخصی خود دستگاه کارتخوان (POS) تهیه کنید حتما می بایست شماره شبا خود را در اختیار داشته باشید.

چرخه انتقال پایا و ساتنا چیست؟

اگر بخواهیم به زبان ساده سیستم پایا و ساتنا را توضیح دهیم باید بگوییم که پایا یک سیستم تبادل اطلاعات بانکی می باشد، به تمامی بانک ها این اجازه را می دهد که کاربران تبادلات بانکی خود را به صورت الکترونیک انجام دهند. یعنی زمانی که شما از سیستم پایا و ساتنا استفاده می کنید دستور واریز و یا برداشت وجه در حساب های سایر بانک ها صادر می شود. بانک مرکزی با ارئه این سامانه امکان حواله الکترونیکی را فراهم آورده است و خیلی راحت می توان پول را از حساب خود به حساب شخص دیگر به حساب بانک های دیگر انتقال داد. شما در هر زمانی که می خواهید می توانید با شماره شبا از طریق پایا و ساتنا انتقال وجه را انجام دهید، اما در ساعت های مشخص که توسط بانک مرکزی تعیین شده است واریز صورت می گیرد.

  1. ساعت کاری 3:45 صبح
  2. ساعت کاری 10:45 صبح
  3. ساعت کاری 14:30 ظهر

نحوه محاسبه شماره شبا بانک ملی از طریق شماره حساب

محاسبه شبا از طریق شماره حساب با استفاده از تعدادی فرمول ریاضی قابل انجام است. به این صورت که با ترکیب کد بانکی و شماره حساب به همراه یک عدد خاص میتوان شماره شبا بانک ملی را با حساب بانکی به دست آورد ولی مشکل بزرگ این است که آیا شماره شبا ایجاد شده صحیح است یا خیر؟ شبکه استعلام این امکان را در اختیار کاربران خود قرار داده است که با پرداخت کامرزد بانکی، صحب شماره شبا خود را استعلام گرفته و نام صاحب حساب بانک ملی خود را مشاهده کنند. برای استفاده از این سرویس شما کافیست از فرم محاسبه گر بالای همین صفحه استفاده کنید و با سرعت بالا شماره شبا خود را دریافت کنید. دقت داشته باشید که در ورود شماره حساب خود دقت کافی را به خرج دهید و از درست بودن نام صاحب حساب اطمینان حاصل کنید.

دریافت شماره شبا با شماره کارت بانک ملی

یکی از مهم ترین اعدادی که ما با آن سر و کار داریم شماره کارت بانکی ماست. با توجه به افزایش هزینه نقل و انتقالات بانکی توسط بانکی مرکزی انتقال پول از طریق شماره کارت بانک ملی شاید دیگر منطقی نباشد. از طرفی شماره شبا تنها گزینه جهت انتقال پول با کمترین هزینه بانکی است. اما مشکل اینجاست که با محاسبات عددی نمی توان شماره کارت را به شماره شبا بانک ملی تبدیل نمود. شبکه استعلام با افتخار اعلام می کند که موفق به راه اندازی سرویسی شده است که به آسانی می توانید با پرداخت کارمزد بانکی شماره کارت بانک ملی خود را به شماره شبا تبدیل کنید. برای اینکار کافیست شماره کارت خود را در فرم تبدیل گر بالای همین صفحه قرار داده و بر روی دکمه محاسبه کلیک کنید. پس از پرداخت کارمزد بانکی شماره شبا محاسبه شده به شما نمایش داده خواهد شد.

تبدیل شماره کارت به شماره حساب بانک ملی

علاوه بر سرویس تبدیلگر شماره شبا بانک ملی، سرویس تبدیل شماره کارت به شماره حساب بانک ملی نیز بر روی شبکه استعلام فعال شده است. شما همزمان با تبدیل شماره کارت خود به شماره شبا در صفحه نهایی شماره حساب مقصد خود را نیز مشاهد خواهید کرد. عملا با یک محاسبه دو نتیجه دریافت خواهید کرد.

شماره شبا محاسبه شده فعال می باشد؟

اگر شما شماره حساب و شماره کارت خود را صحیح نماید سیستم مطابق شماره ورودی شماره شبا را حساب خواهد کرد. پس لطفا در وارد کردن اطلاعات ورودی دقت بالا به خرج دهید. و در ادامه نام صاحب حساب را با دقت بررسی فرمایید و در ادامه شماره شبا را در سامانه انتقال پولی خود نیز مجدد بررسی کنید.

همه چیز درباره شماره شبا بانک ملی

از آنجا که هر بانک، از سیستم شماره‌گذاری منحصر به فردی برای حساب مشتریان خود استفاده می‌کند، در نتیجه شماره‌ی مشترکی میان بانک‌ها رواج ندارد و نمی‌توان به سهولت این انتقال حساب را انجام داد. به همین دلیل اگر تا پایان مقاله با ما همراه باشید ما به شما روشی را معرفی می‌کنیم که بتوان بدون پرداخت کارمزد و به سادگی آب خوردن مبلغ مورد نظر خود را از یک بانک به بانک دیگر انتقال داد: شماره شبا! از آنجا که که برای دریافت شماره شبا بانک بانک ملی، تا اطلاع ثانوی تنها از شماره حساب خود می‌توانید آن را دریافت نمایید. اما چرا شماره شبا نیاز است؟ شماره شبا، شماره‌ای است که مشترک بین تمامی بانک‌هاست و انتقال پول را بدون پرداخت کارمزد و بدون هیچ‌گونه اشتباهی، برای شما میسر می‌نماید. فراموش نکنید که با این شماره شبا، نه تنها تراکنش‌های داخلی، بلکه می‌توانید تراکنش‌های بین‌المللی را نیز انجام دهید. از آنجا که کارت‌های بانکی این ویژگی را دارند که تنها حساب‌های درون بانکی را به یکدیگر متصل می‌نمایند، سامانه‌های پردازشگری که به شما در نوشتن شماره‌ی شبا کمک می‌کنند، نمی‌توانند از شماره‌ای که بر روی کارت‌های بانکی نوشته شده‌ است استفاده کنند. برای دریافت شماره شبا بانک ملی نیاز است تا شماره کارت خود را به شماره شبا تبدیل نماییم. اما توجه کنید که شماره کارت به شماره حساب ارتباطی ندارد، به همین دلیل نمی‌توانید به طور مستقیم  شماره شبا را از شماره کارت استخراج کنید. از این رو اولین قدم این است که شماره کارت خود را به شماره حساب تبدیل کنید و پس ازآن می‌توان به دریافت شماره شبا بانک بانک ملی با شماره کارت اقدام نمود. برای انتقال وجه از طریق شماره شبا، از سامانه‌های ساتنا یا پایا می‌توانید استفاده کنید. سامانه ساتنا در مورد مبالغی استفاده می‌شود که پایین‌تر است و از سه شیوه به این شرح قابل انتقال است: شعب بانک، اینترنت بانک و یا موبایل بانک. از طریق شعب بانک تا سقف 500 میلیون ریال، اینترنت بانک تا سقف 150 میلیون ریال و مجموع 600 میلیون ریال و موبایل بانک تا سقف 150 میلیون ریال این کار می‌توانید این جابجایی را انجام دهید. در سامانه ساتنا دو راه وجود دارد، که یکی شعب بانک برای مبالغ نامحدود و دیگری اینترنت بانک است که با استفاده از رمز ثابت 500 میلیون ریال و با استفاده از دستگاه توکن 2 میلیارد ریال می‌توانید انتقال وجه داشته باشید. شماره‌ی شبای هر فرد متشکل از 24 رقم است که می‌توانید به وسیله شماره‌حساب خود آن را به دست آورید. ترتیب این عدد از ترکیب کد بانک، نوع حساب و شماره‌ی حساب هر فرد تشکیل شده است.

هر شبا، علاوه بر 24 رقمی که گفته شد دارای 2 کاراکتر دیگر نیز هست که شامل دو حرف ابتدایی نام کشور مبدا است و در ایران IR است

تشکیل بانک به شکل جدید نخستین بار در سال 1258 هجری شمسی(1296 ه‍ – ق) ده سال قبل از بوجود آمدن بانک شاهی از سوی حاج محمد حسن امین دارالضرب یکی از صرافان بزرگ تهران به ناصرالدین شاه قاجار پیشنهاد شد. متاسفانه این پیشنهاد با دخالتهای بیگانگان و عوامل آنان جامه عمل نپوشید و بجای آن بانک شاهی در ایران مستقر گردید. پس از استقرار مشروطیت هنگامی که دولت از مجلس شورای ملی اجازه استقراض خارجی خواست، احساسات ملی که از وامهای گذشته و رفتار بانکهای بیگانه جریحه دار شده بود به هیجان آمد و نمایندگان مردم به منظور قطع نفوذ سیاسی و اقتصادی بانکهای مذکور و در ترمیم وضع مالی خزانه ضمن مخالفت با استقراض خارجی تاسیس بانک ملی را خواستار شدند، و جمعی از بازرگانان و صرافان متعهد مشارکت در این بانک شدند و در آذرماه 1285 با اعلانی که مبین احساسات عمومی و علاقه مردم به تاسیس یک بانک اعتباری ملی در ایران بود، انتشار یافت. در روز 23 آبان 1285 میرزا ابوالقاسم ناصرالملک وزیر مالیه وقت مظفرالدین شاه در مجلس شورای ملی حاضر شد و از اوضاع نابسامان مالی کشور خبرداد و پیشنهاد داد که دولت برای رفع این مشکل مبلغی از کشورهای اروپایی وام دریافت کند که با مخالفت شدید نمایندگان مواجه شد . نمایندگان پس از شور و پیگیری در روز 9 آذر ماه همان سال با تأسیس بانکی که بتواند برای کشور سود داشته و با سپرده های مردم به نفع کشور و مردم کارکند موافقت کردند. خبر تشکیل بانک ملی با سرمایه 15 میلیون ( 30 کرور) قابل افزایش به 50 میلیون تومان با وجد و شعف عموم ملت روبرو شد. از طرفی دیگر تغییرات ناگهانی در اوضاع سیاسی و انعقاد قرارداد 1907 میلادی بین دولتهای روسیه و انگلیس و تقسیم ایران و نیز آغاز جنگ جهانی اول و ورود نیروهای اشغالگر به ایران تمام کوششها و تلاشهای تشکیل بانک ملی را نقش بر آب کرد و این آرزوی بزرگ مردم سالها به تعویق افتاد. پس از پایان جنگ جهانی اول و خروج اشغالگران از ایران، سرانجام قانون تاسیس بانک ملی ایران در جلسه مورخ 14 اردیبهشت 1306 به تصویب مجلس رسید و اساسنامه بانک در 14 تیر ماه 1307 مورد تصویب کمیسیون مالیه مجلس قرار گرفت و در روز سه شنبه 20 شهریور 1307 بانک ملی ایران در تهران رسماً کار خود را آغازکرد. اولین مدیر عامل بانک ملی دکتر کورت لنیدن بلات و معاون او فوگل به همراه 70 کارشناس از کشور آلمان به ایران آمدند.

دکمه بازگشت به بالا