علم و سلامتکسب و کار ویژه

گفتار درمانی چقدر طول میکشد؟

گفتار درمانی چقدر طول می کشد؟ این سوال برای والدین کودکان و افرادی که به گفتار درمانی نیاز دارند صدق می کند. اول از همه مفهوم گفتار درمانی را تعریف می کنیم تا بتوانید با گفتار درمانی آشنا شوید. گفتار درمانی به درمان اختلالات گفتاری و مشکلات ارتباطی می پردازد. این روش قابل درک است. مهارت هایی مانند وضوح و مهارت های ارتباطی را تقویت می کند. از این روش می توان برای درمان اختلالات گفتاری در کودکان و بزرگسالان استفاده کرد. لکنت زبان مشکل در تلفظ؛ مشکل در بیان و درک جملات ساده از علائم هشدار دهنده رایجی است که نیاز به گفتار درمانگر را نشان می دهد.

گفتار درمانی روشی است که مهارت های گفتاری و زبانی افراد را بهبود می بخشد. این روش به مهارت های کلامی، تلفظ، روان، صحبت کردن و درک مطلب کمک می کند. یک گفتار درمانگر می تواند از همه افراد در گروه های سنی مختلف که دارای اختلالات گفتاری و زبانی متفاوت هستند، پشتیبانی کند.

گفتاردرمانگر یا گفتار درمانگر تمامی اختلالات گفتار و مشکلات ارتباطی را بررسی، تشخیص و درمان می کند. این افراد نقش مهمی در درمان کودکانی دارند که نسبت به همسالان خود رشد کندی دارند و همچنین بزرگسالانی که به دلیل این بیماری دچار اختلالات گفتاری هستند. بنابراین پزشک به دلایل مختلف شما را به یک گفتاردرمانگر ارجاع می دهد. البته بهتر است بدانید که هر درمانی یک سرمایه گذاری است که با صرف زمان و تلاش نتیجه خواهد داد.

چه کسانی به کمک گفتار درمانگر نیاز دارند؟

گفتار درمانی برای پاسخ به یک سوال چقدر طول می کشد؟ اول، مهم است که با انواع اختلالات گفتار و زبان آشنا شوید زیرا نوع اختلال تاثیر بسزایی در زمان درمان دارد.

گفتار درمانی از کودکان و بزرگسالان با مشکلات ارتباطی، شنوایی یا بلع حمایت می کند. بنابراین، پزشکان ممکن است این روش را به دلایل زیر توصیه کنند:

– آفازی: افراد مبتلا به آفازی در خواندن و نوشتن، صحبت کردن و درک زبان مشکل دارند. این وضعیت زمانی اتفاق می‌افتد که ناحیه‌ای از مغز که گفتار را کنترل می‌کند در اثر سکته مغزی یا آسیب آسیب دیده باشد.

-آپراکسی: بزرگترین مشکل افراد مبتلا به آپراکسی بیان اصوات و کلمات است، در غیر این صورت می دانند چه می خواهند بگویند.

اختلالات شناختی: افرادی که از این نوع اختلال رنج می برند در واقع در درک و پردازش سخنان دیگران مشکل دارند. بنابراین دایره لغات این افراد نسبت به دیگران محدود خواهد بود و از دستورات پیروی نمی کنند. در این صورت فرد علاقه مند به گفتگو در نظر گرفته نخواهد شد.

– اختلالات بیانی: این افراد در بیان کلمات و انتقال افکار خود به دیگران مشکل دارند. اختلالات گفتاری مرتبط با سکته مغزی یا سایر رویدادهای عصبی، تأخیر رشد یا کاهش شنوایی.

– اختلال روانی (لکنت زبان): این نوع اختلال بر سرعت، حرکت و لحن صدا تأثیر می گذارد. لکنت یک اختلال روانی است

گاز گرفتن لب و گلو: شرایطی که دهان یا بینی شما را تحت تاثیر قرار می دهد می تواند جریان هوا را مسدود کرده و ارتعاشات صدا را مختل کند. مشکلات رزونانس مربوط به به دام افتادن لب ها، تورم لوزه ها و سایر شرایط مربوط به ساختار این قسمت های بدن است.

گفتار درمانی چقدر طول می کشد؟ (آیا نیاز به آسیب شناس گفتار برای کودکان یکسان است؟)

ابتدا باید بدانید که کودکان به دلایل مختلف به گفتار و زبان درمانی ارجاع داده می شوند. برخی از کودکان با زبان دریافتی (خواندن) یا زبان بیانی (بیان خود) مشکل دارند. برخی دیگر ممکن است با مشکلات دیگری مانند اختلالات بیان گفتار، اختلالات واج شناختی یا آپراکسی گفتار در دوران کودکی مرتبط باشند. کودکان ممکن است مشکلاتی با لکنت، اوتیسم، کم شنوایی، تغذیه یا تعامل اجتماعی داشته باشند. گفتار درمانی چقدر طول می کشد؟

بستگی به نوع اختلال، شدت اختلال، سن و غیره دارد. به عنوان مثال، در موارد اختلال آواسازی صدا، کودک تعداد کمی از صداها را اشتباه تلفظ می کند و کودک به سرعت یاد می گیرد و به خوبی با درمانگر همکاری می کند. در خانه با خانواده، در این صورت دوره درمان کوتاه است، اما کودک بسیاری از صداها را اشتباه تلفظ می کند و همکاری لازم را ندارد، در این صورت دوره درمان طولانی تر است. به طور کلی، برخی از اختلالات مانند اختلالات طیف اوتیسم، کم شنوایی و آپراکسی نیاز به درمان طولانی تری دارند.

برای کودکان کوچکتر، این زمان شروع این روش است.

همانطور که گفته شد حداقل سن برای گفتار درمانی وجود ندارد. به عنوان والدین یک کودک خردسال، ممکن است تعجب کنید که زمان مناسب برای شروع گفتار درمانی برای کودکان خردسال چه زمانی است؟ بنابراین، اگر احساس می کنید که کودک 2-3 ساله شما به نقاط عطف ارتباطی یا زبانی نمی رسد، ممکن است نشان دهنده این باشد که کودک شما به راهنمایی یک مربی خاص نیاز دارد.

آموزش گفتار درمانی توسط گفتاردرمانگر متخصص

فواید گفتار درمانی چیست؟

از مزایای گفتار درمانی می توان به مواردی مانند بهبود عزت نفس، بهبود توانایی درک و بیان عقاید، افکار و احساسات، بهبود کیفیت صدا، مهارت های اولیه زبان، تحرک و بهبود کیفیت زندگی اشاره کرد.

تکمیل سوالات گفتار درمانی چقدر طول می کشد؟

پاسخ به این سوال از فردی به فرد دیگر متفاوت است. گفتار درمانی به عوامل مختلفی از جمله سن، نوع و شدت اختلال گفتار، بیماری زمینه ای و دفعات گفتار درمانی بستگی دارد. در این مقاله سعی شده تا حد امکان به این سوال پاسخ دهیم که گفتار درمانی چقدر طول می کشد؟ جواب داد

منبع: مرکز گفتار درمانی شیراز در پی جو

دکمه بازگشت به بالا