آزمایشگاه زنده، محیطی برای نوآوری های مشترک

در یک پژوهش انجام شد؛

آزمایشگاه زنده، محیطی برای نوآوری‌های مشترک
آزمایشگاه زنده محیطی برای نوآوری های مشترک

آزمایشگاه های زنده شبکه های نوآوری بر پایه فلسفه نوآوری باز هستند و آنها بر این پایه بنا شده اند که سازمان ها باید ایده هایی از منابع خارج برای توسعه و تجاری سازی نوآوری در نظر بگیرند.

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری آنا در سال های اخیر یکی از موضوعات مهم در بحث نوآوری باز مفهوم آزمایشگاه زنده است. هنگام توسعه نوآوری ها یک رشد علاقه در مشارکت کاربران برای فرایند های توسعه نوآوری های باز وجود دارد و یکی از راه های ساختاردهی و اداره این مشارکت کاربران برای فرایند های پژوهش و توسعه رویکرد آزمایشگاه زنده است. 

پژوهشگران در مقاله ای با عنوان «آزمایشگاه زنده محیطی برای نوآوری های مشترک: یک مرور نظام مند» به این موضوع پرداخته اند که ازآنجاکه آزمایشگاه زنده پدیده ای نسبتاً جدید است که در زمینه های متنوعی مانند توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات خدمات بهداشتی و توسعه روستایی ظهور کرده مفهومی دشوار برای توصیف است و در حال حاضر بحث آزمایشگاه های زنده با فقدان یک فهم مشترک در نوآوری باز روبه رو است. 

* مزایای استفاده از نوآوری باز در سازمان ها

به زعم این پژوهش امروزه نوآوری ها کمتر از سازمان های منزوی حاصل می شوند و بیشترین تأثیر مثبت بر نوآوری از شبکه های متشکل از انواع مختلف از همکاران به وجود می آید. شبکه های نوآوری به منابع متنوعی نیازدارند تا مؤثر باشند همچنین توانایی ایجاد روابط متنوع برای توسعه ظرفیت نوآوری یک سازمان بسیار مهم است.

 

در این پژوهش مطرح شده است که شبکه های نوآوری به طور فزایند ه ای تمایل به استفاده از یک مدل نوآوری باز که عوامل و فعالیت های بیشتری را نسبت به مدل سنتی در برمی گیرد دارند. نوآوری باز جایگزینی برای توسعه معمولی فراهم می کند و مزایای آن عبارت اند از: بهبود ارزش کاربری و کارکرد بهتر نوآوری.

* اهمیت آزمایشگاه های زنده در سازمان ها

آزمایشگاه های زنده شبکه های نوآوری بر پایه فلسفه نوآوری باز هستند

به گفته این پژوهش آزمایشگاه های زنده شبکه های نوآوری بر پایه فلسفه نوآوری باز هستند و آنها بر این پایه بنا شده اند که سازمان ها باید ایده هایی از منابع خارج برای توسعه و تجاری سازی نوآوری در نظر بگیرند.

در ادامه این پژوهش آمده است که صرف نظر از مشاهده آزمایشگاه زنده به عنوان شکل جدیدی از نوآوری فناوری اطلاعات و ارتباطات ابزارهای توسعه نوآوری باز یا شبکه های نوآوری باز پژوهشگران در مورد نقش مرکزی کاربر در فرایند نوآوری توافق کرده اند کاربران نیز در آزمایشگاه زنده به صورت برابر با استفاده از عوامل مختلفی در شبکه ها شرکت می کنند.

بنابراین آزمایشگاه های زنده را می توان به عنوان مناطق فیزیکی یا واقعیت های مجازی که در آن ذینفعان بخش دولتی- خصوصی- مردم- از شرکت ها سازمان های  مشارکت کنندگان  عمومی دانشگاه ها مؤسسات و کاربرانی که برای ایجاد شکل اولیه و اعتبار آن همکاری می کنند دانست.

در این پژوهش آمده است که  در آزمایشگاه های زنده کاربران نوآوری را در محیط های زندگی روزانه خود شکل می دهند و به کار می برند درحالیکه در شبکه های نوآوری سنتی یا آزمایشگاهها کاربران دیده و دیدگاه های آنها گرفته می شود و به وسیله صاحب نظران تفسیر می شود.

در ادامه این پژوهش آمده است که کاربران نه تنها به عنوان منابع اطلاعات عمل می کنند  بلکه به عنوان آزمونگر توسعه دهنده و طراح نوآوری برپایه برابری با دیگران در آزمایشگاه های زنده عمل می کنند.

* روش شناسی آزمایشگاه زنده

از دیدگاه پژوهشگران این پژوهش روش شناسی آزمایشگاه زنده شامل چهار مرحله تکرار شونده: چشم انداز طراحی اولیه ارزیابی انتشار و تصویب است که در شکل زیر به آن اشاره شده است.

آزمایشگاه زنده محیطی برای نوآوری های مشترک

این پژوهش مطرح می کند که  برای ایجاد نوآوری در یک محصول باید از روش شناسی شکل بالا برای اجرای کامل یک آزمایشگاه زنده استفاده کرد.

* آزمایشگاه زنده یک رویکرد ایجاد ارزش بر مبنای کاربر

به طورکلی در این پژوهش به این نکته اشاره شده است که آزمایشگاه زنده در دو معنی تعریف می شود؛ یکی اینکه یک محیط نوآوری است که در کل زنجیره ارزش توسعه خدمات نوآوری در هم آفرینی با کاربران در زمینه زندگی واقعی مشارکت دارد. در تعریف دوم به عنوان یک روش شناسی و رویکرد نوآوری نظام مند است.

از دیدگاه پژوهشگران این پژوهش آزمایشگاه های زنده اگر به صورت یک مکان و محیط در نظر گرفته شوند هم به صورت فیزیکی و هم به صورت مجازی اجرا می شوند که در حالت مجازی می توان از آنها به عنوان یک روش شناسی نظام مند بهره برد.

به زعم این پژوهش به علت اینکه آزمایشگاه زنده یک رویکرد و یا یک سازمان ایجاد ارزش بر مبنای کاربر است می توان از آن در پروژه ها و نوآوری های لازم در صنعت هم به صورت یک مکان و محیط نوآوری و هم به صورت روش شناسی پژوهش استفاده کرد. این امر باعث می شود تا منابع انسانی صنعت که به طور عمده کاربران این نوآوری ها هستند بتوانند تمامی جنبه های تعامل با یک محصول تعاملی را اعم از اینکه چگونه درک آموخته و استفاده می شوند را بیاموزند.

* ارتباط آزمایشگاه های زنده در خودکفایی کشور 

زیرساخت آزمایشگاه های زنده ایده های خلاقانه برای پژوهش و توسعه دانشگاهی ایجاد شده که با تبدیل شدن به محصول جدید می تواند باعث خودکفایی کشور شود

در پایان بررسی های این پژوهش نشان می دهد که در زیرساخت آزمایشگاه های زنده ایده های خلاقانه برای پژوهش و توسعه دانشگاهی ایجاد شده که با تبدیل شدن به محصول جدید می تواند باعث خودکفایی کشور و ایجاد فرصت های صادرات و افزایش درآمد های دولت از طریق مالیات شود.

در انتهای این پژوهش به این مهم اشاره شده است که  تورم علمی کشور و افزایش تعداد دانشجویان دکترا در قالب طرح های آموزش محور و پژوهش محور ضمن افزایش ظرفیت های علمی باعث افزایش توقع کارکرد نیروی متخصص شده و اجرای درست این چرخه در قالب زیرساخت آزمایشگاه های زنده می تواند متضمن درآمدزایی و سوددهی بیشتر مراکز تولیدی و خصوصی شود. 

در جمع بندی نهایی پژوهش حاضر آمده است که این امر انگیز های را ایجاد خواهد کرد تا مراکز پژوهش و توسعه خصوصی در پارادایم نوآوری باز به طور جدی تری شکل گرفته و محیط مناسبی برای اشتغال زایی این نیرو های علمی فراهم آورد.

این پژوهش به کوشش علی یزدانی (کارشناس ارشد مدیریت دولتی مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت برنامه ریزی) علی توسلی (دکترای مدیریت تکنولوژی دانشگاه علامه طباطبایی) و سیدکمال طبائیان (عضو هیت علمی دانشگاه مالک اشتر) انجام شده است.

دکمه بازگشت به بالا