علم و سلامت

شیوع گونه H۳N۲ آنفلوآنزا در کشور / جزئیات خدمات تشخیصی آزمایشگاه انستیتو پاستور

سرپرست آزمایشگاه ملی آنفلوانزای مسئول انستیتو پاستور ایران ضمن تشریح جزئیات خدمات تشخیصی آزمایشگاه این مرکز آنفلوآنزا، افزایش موارد آنفولانزا در سال جاری را مورد تاکید قرار داد و گفت: اکنون بیشتر آنفولانزا است. نوع A زیرگروه H3N2 عامل بیماری در کشور است و برخی از انواع آنفولانزای H1N1 منتقل می شود.

فاطمه فتوحی در گفتگو با تی تی آنلاین دکتر وی در خصوص تشکیل آزمایشگاه تحقیقات آنفولانزای انستیتو پاستور ایران گفت: این آزمایشگاه در سال 1378 با هدف تحقیق در مورد ویروس آنفولانزا راه اندازی شد و در سال 1393 به “گروه آنفولانزا و ویروس های تنفسی مشترک” ارتقا یافت و از سال 1393 این آزمایشگاه پس از همه گیری آنفلوانزای H1N1 به عنوان آزمایشگاه مرجع ملی در تشخیص آنفولانزا انتخاب شده و وظیفه دریافت نمونه بیماران مشکوک و ارزیابی آنها را در سه استان زنجان، سمنان، مرکزی بر عهده دارد.

وی افزود: بر اساس دستورالعمل های تعریف شده، نمونه سواب گلو از بیماران مشکوک به آنفلوانزا در محیط انتقال ویروس با حفظ زنجیره سرد به این آزمایشگاه منتقل می شود و به هر نمونه یک کد واحد در سامانه الکترونیکی مراقبت از بیماری آنفلوانزا داده می شود. سیستم نمونه ها در آزمایشگاه با روش Real Time PCR با استفاده از پرایمرها و ردیاب های توصیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی جمع آوری شد. هر نمونه برای آنفلوانزای نوع A و B و زیرگروه های H1 و H3 آزمایش می شود.

ایجاد شبکه ملی تشخیص آنفلوانزا

این کارشناس ویروس شناسی ادامه داد: از سال 1387 تشخیص آنفولانزا در انستیتو پاستور ایران وارد مرحله جدیدی شد و از آن سال تشخیص زیرگروه های آنفلوانزا با روش Real-time PCR انجام شد. از سال 1393 این آزمایشگاه به عنوان آزمایشگاه مرجع برای اخذ استانداردهای لازم شناخته شده است که به طور مرتب توسط آزمایشگاه بهداشت مورد ارزیابی و ممیزی قرار می گیرد. همزمان با همه گیری آنفلوآنزا در سال 1387 تعداد نمونه هایی که باید در کشور آزمایش می شدند به شدت افزایش یافت و با تهیه تجهیزات لازم، انستیتو پاستور ایران جزء آنفولانزای ملی شد که دارای 13 آزمایشگاه بود. تکالیف به عنوان اعضا

وی با اشاره به اینکه با شروع همه گیری کرونا، این شبکه آزمایشگاهی نیز به عنوان بستر اصلی برای گسترش فعالیت های آزمایشگاه کووید 195 مورد استفاده قرار گرفت، تصریح کرد: آزمایشگاه شبکه آنفلوآنزا در دنیا دارای سیستمی است که در آن داده های ویروس آنفولانزا که توسط کشورها مورد بررسی قرار گرفته است وارد می شود و مشخص می کند که کدام گونه از ویروس آنفولانزا در برخی از نقاط جهان سرگردان است. آزمایشگاه ملی آنفولانزای ایران در دانشگاه علوم پزشکی تهران که نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران است قرار دارد و اطلاعات مربوط به ایران توسط آنها به سامانه جهانی آنفلوانزا ارائه می شود.

آنفلوانزای نوع H3N2 در کشور

ارسال نمونه آنفولانزا از 3 استان به انستیتو پاستور ایران

فتوحی ادامه داد: بیماران برای آنفولانزا در بخش بستری نمی شوند و مشکوک به آنفولانزا باید به آزمایشگاه نمونه بروند. در شبکه آزمایشگاهی آنفولانزا، هر یک از 13 آزمایشگاه، وظیفه بررسی نمونه های چند استان کشور را بر عهده دارند و نمونه هایی از سه استان سمنان، زنجان و مرکزی برای ارزیابی و تشخیص و نتایج به انستیتو پاستور ایران ارسال می شود. از آزمون و گونه ها و گونه های آن (نوع و زیرگروه) تعیین می شود

وی با بیان اینکه بیماران برای تشخیص پولی دریافت نکرده اند، گفت: از حلق و بینی بیماران نمونه برداری می شود. برای این منظور، اگر بیمار دچار مشکلات تنفسی باشد و پزشک مشکوک به آنفولانزا باشد، باید از او نمونه برداری شود. به طور کلی، نتایج آزمایش ظرف 12 تا 24 ساعت پس از گرفتن و ثبت در سیستم مشخص می شود.

وی با بیان اینکه انواع A، B و C آنفلوانزا وجود دارد، گفت: پایش نوع ویروس عامل آنفولانزا در گردش مهم است ضمن اینکه برای همه انواع درمان های حمایتی ارائه می شود. البته داروهایی هم هستند که نوع A خاص هستند. آزمایشگاه آنفولانزا ابتدا تشخیص می دهد که آیا فرد واقعاً آنفولانزا دارد یا خیر و اگر پاسخ مثبت باشد، نوع فرعی را تعیین می کند. البته در انستیتو پاستور ایران فقط آنفلوانزای انسانی تشخیص داده می شود.

برای شناسایی ویروس جدید آماده شوید

رئیس آزمایشگاه همکار سازمان ملی آنفلوآنزای انستیتو پاستور ایران گفت: با توجه به آمادگی‌هایی که در انستیتو پاستور ایران در زمان کرونا حاصل شده است، آزمایشگاه ما دارای تعداد زیادی متخصص است که می‌توانند به آنها آموزش دهند. . برای مدت کوتاهی برای پاسخگویی به تهدیدات پیش رو، در صورت نیاز، با مثال های فراوان. همچنین ماشین آلات استخراج گسترده ای در دسته تاثیرات وجود دارد که در مواقع نیاز از آنها استفاده می شود. بنابراین در صورت شیوع ویروس تنفسی جدید، امکان اقدام سریع برای شناسایی آن وجود خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر تشخیص نمونه های ارسالی، پروژه های تحقیقاتی زیادی نیز بر روی ویروس آنفولانزا و سایر عوامل ویروسی عامل بیماری های تنفسی انجام می شود. دانشجویان مرتبط نیز در این آزمایشگاه برای فعالیت های دپارتمان فعالیت می کنند.

ویروس های حیوانی در آنفولانزا دارای خواص زیادی هستند

این کارشناس ویروس شناسی با بیان اینکه ویروس عامل هر 10 تهدید بزرگ بهداشتی عفونی اعلام شده از سوی سازمان جهانی بهداشت است، تصریح کرد: در میان بیماری های ویروسی که نیاز به انتشار دارند، از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. برخی از ویروس ها ممکن است خیلی کشنده نباشند، اما مهم هستند زیرا می توانند خیلی سریع از فردی به فرد دیگر منتقل شوند. اگر آماده نظارت و بررسی باشیم که ویروس در مدت زمان بسیار کوتاهی در حال گردش است، به نظام سلامت کمک می کنیم تا برای آینده برنامه ریزی کند.

وی افزود: در بین بیماری های ویروسی، آنفولانزا به دلیل دارا بودن فضیلت های حیوانی متعدد قابل توجه است. پرندگان منشأ اکثر ویروس‌های آنفلوانزا بوده‌اند که در قرن‌های اخیر جامعه جهانی را تهدید کرده‌اند. ما تجربیات تاریخی زیادی داریم که در آن همه‌گیری‌ها و همه‌گیری‌های آنفلوآنزا مردم را غافلگیر می‌کند و همیشه این خطر وجود دارد که یک بیماری همه‌گیر با مرگ و میر زیاد دوباره رخ دهد.

آنفولانزا در کشور

وی با بیان اینکه قبل از گسترش کرونا، آنفولانزا بسیار شایع بود، گفت: با گسترش ویروس کرونا و استفاده از ماسک و رعایت برخی ملاحظات بهداشتی و غیبت در مدارس، شیوع آنفلوآنزا بسیار کاهش یافته است. مدارس یکی از منابع اصلی شیوع آنفولانزا هستند. کودکان در مدارس آلوده می شوند و ویروس را در خانه به بزرگسالان منتقل می کنند. از سوی دیگر، سفرهای بین المللی می تواند در شیوع این ویروس نقش داشته باشد. اگر این بیماری در گوشه‌ای از جهان شیوع پیدا کند، می‌تواند خیلی سریع به تمام دنیا سرایت کند، اما امسال محدودیت‌ها بسیار بیشتر از دو سال پیش برداشته شد، کمتر از ماسک استفاده شد و سطح ایمنی در برابر ویروس جدی پایین بود. . بنابراین، امسال رودخانه ها بسیار رایج است. در حال حاضر، بیشتر آنفولانزا زیرگروه H3N2 عامل بیماری در منطقه است و همچنین گزارش هایی از آنفلوانزای زیرگروه H1N1 وجود دارد.

آنفلوانزای نوع H3N2 در کشور

درمان حمایتی برای بیماران مبتلا به آنفولانزا

افانسوس با بیان اینکه درمان خاصی برای آنفولانزا وجود ندارد، گفت: مراقبت های حمایتی معمولاً توسط پزشک برای کسانی که در بیمارستان در خانه هستند تجویز می شود. داروهای تب بر، ضد سرفه و گاهی اوقات داروهای ضد حساسیت و دگزامتازون تجویز می شود. خوشبختانه سرماخوردگی باعث مرگ و میر چندانی نمی شود و افراد مبتلا به ندرت نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند، اما افرادی که به این بیماری مبتلا هستند مستعد ابتلا به انواع شدیدتر این بیماری هستند.

واکسن آنفولانزا توصیه می شود

معاون آزمایشگاه سازمان ملی آنفلوآنزا انستیتو پاستور ایران در خاتمه گفت: واکسن آنفلوانزا یک واکسن چهار ظرفیتی است که به ویژه برای گروه های حساسی که در معرض خطر تزریق این واکسن هستند توصیه می شود. این واکسن برای مادران باردار، کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و کودکان نیز توصیه می شود.

پیام پایانی

دکمه بازگشت به بالا