عمومیکسب و کار ویژه

آشنایی با پمپ آب طبقاتی عمودی و افقی

آشنایی با پمپ آب طبقاتی عمودی و افقی

پمپ آب طبقاتی عمودی

پمپ آب طبقاتی از، از گروه پمپ‌های سانتریفیوژی و گریز از مرکز فشار قوی، به شمار می‌روند که از آن‌ها برای انتقال دادن آب از چاه و یا مخازن عمیق زیر زمینی، استفاده می‌شود. در این سیستم‌ها، سیال از طریق پروانه‌هایی که در طبقات فوقانی هم، واقع شده‌اند، جابجا می‌شود.

در ساخت این نوع از پمپ‌ها از متریال‌های مختلفی استفاده می‌شود. از جمله این متریال‌ها می‌توان استیل و چدن را نام برد. از پمپ آب طبقاتی عمودی با بدنه و پایه استیل، برای جابجایی و انتقال آب شور نیز استفاده می‌شود. به پمپ آبرسانی طبقاتی عمودی در اصطلاح، پمپ طبقاتی ایستاده نیز گفته می‌شود. پمپ‌های آبی طبقاتی عمودی، به صورت عمودی نصب می‌شوند. به صورتی پرتابل و کم جا، طراحی و تولید می‌گردند.

آشنایی با پمپ آب طبقاتی عمودی و افقی

موارد استفاده از پمپ آب طبقاتی عمودی

با توجه به اینکه این دستگاه‌ها، حجم بسیار کمی دارند و می‌توانند به صورت کاملا فشرده، در مکان نصب خود واقع شوند، بنابراین این سیستم‌ها دارای کاربردهای فراوانی نیز هستند. این دسته از سیستم‌های آبرسانی، سطح مقطع بسیار کمی دارند و فضای بسیار کمی را اشغال می‌کنند. بنابراین برای استفاده در مکان‌هایی که دارای محدودیت فضا هستند، بسیار مناسبند.

از این سیستم‌ها در دستگاه‌های تصفیه آب، آب شیرین کن، بوستر پمپ‌های آتشنشانی برای منازل مسکونی، افزایش فشار آب در بخش‌های صنعتی، کشاورزی، ساختمانی، برج‌های اداری و… استفاده می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت این نوع از دستگاه‌های افزایش فشار آب و جابجایی مایعات، در مکان‌هایی که نیاز به فشار بالای آب برای عبور و جابجایی سیالات و مایعات، به ویژه آب، احساس می‌شود مورد کاربرد قرار می‌گیرند.

مزایای استفاده از پمپ آب طبقاتی عمودی

به کارگیری طبقاتی عمودی، دارای چندین مزیت است. از جمله این مزایا می‌توان به این عامل اشاره کرد که قرار گرفتن لوله‌های مکش و تخلیه در نیمه پایینی محفظه آن، به این سیستم آبرسانی، این امکان را می‌دهد تا بتواند بدون ایجاد هیچگونه خللی در فعالیت لوله‌ها، به کار خود ادامه دهد. از طرف دیگر در تولید این سیستم، از فلنج استفاده شده است که برای ساده کردن طرح لوله، قابل کاربرد است.

کاربردهای فراوان این محصول نیز از دیگر مزایای آن، به شمار می‌رود. این دسته از، دارای فشار کارکرد بسیار بالا تا 30 بار هستند. از طرف دیگر این منابع، دبی بسیار بالا از 45 تا 50 متر مکعب بر ساعت دارند. توان مصرفی این سیستم‌های طبقاتی، 45 تا 55 کیلووات است. سایز ورودی و خروجی این دستگاه‌ها از یک اینچ تا 3 این طراحی شده است.

لازم به ذکر است که پمپ‌های آبی طبقاتی عمودی، پمپاژ یکنواخت‌تری را نسبت به نوع افقی این سیستم‌ها انجام می‌دهند. دلیل این امر هم، نحوه قرار گرفتن پروانه‌ها در مدل عمودی است. از طرف دیگر این سیستم به دلیل ایستاده بودن، تعادل و بالانس بیشتری نیز ایجاد می‌کند. امکان نصب موازی نیز از دیگر مزایای به کارگیری این سیستم‌های آبی عمودی است که موجب می‌شود این دستگاه‌ها بتوانند فشار بیشتری نسبت به نوع افقی، تولید نمایند.

پمپ آب طبقاتی افقی

نوعی از دستگاه‌های آبرسانی و افزایش فشار آب است که در آن، پروانه‌ها و همچنین طبقات، به شکل افقی مونتاژ شده است و نصب این اجزا در این سیستم نیز به صورت افقی است. پروانه طبقات این نوع از پمپ‌ها، پشت هم قرار می‌گیرند.

کاربرد پمپ آب طبقاتی افقی

به طور کلی، از این نوع از سیستم‌های آبرسانی در مکان‌هایی استفاده می‌شود که دارای محدودیت در ارتفاع هستند. علاوه بر این از این منابع آبی، مانند نوع عمودی این دستگاه‌ها، در انتقال آب سرد و گرم برای سیستم‌های حرارتی و تهویه مطبوع، کارخانجات صنعتی و کارگاهی، تغذیه دیگ‌های بخار، بیمارستان‌ها، هتل‌ها، درمانگاه‌ها، فواره‌ها، تالارهای پذیرایی و… استفاده می‌شود.

بنابراین می‌توان گفت آبرسانی و تقویت فشار، سیستم‌های اطفاء حریق و هم‌چنین تغذیه بویلر از جمله کاربردهای اساسی این سیستم‌ها هستند. از طرف دیگر از این منابع آبرسان، در مواردی از قبیل سیستم‌های سیرکولاسیون آب خنک و سیستم‌های شستشو و آب پاشی نیز استفاده می‌شود.

مهندسی پروسس و سیستم‌های سیرکولاسیون صنعتی نیز از دیگر موارد کاربرد این دستگاه‌های آبرسان طبقاتی هستند. برای فاضلاب‌های صنعتی و انتقال آن‌ها نیز از این پمپ‌ها به صورت‌های عمودی و هم‌چنین افقی، استفاده می‌شود

ویژگی پمپ آب طبقاتی افقی

این سیستم‌های آبرسان، دارای یک ویژگی اساسی هستند و آن هم این است که این دستگاه‌ها صدای بسیار کمی را تولید می‌کنند.

مزایای استفاده پمپ‌های سانتریفوژ یا گریز از مرکز به یک یا چند طبقه تقسیم می‌شوند که در این مقاله قصد داریم با ساختار و عملکرد پمپ های طبقاتی بیشتر آشنا شویم:

همان طور که گفته شد پمپ‌های طبقاتی از گروه پمپ‌های سانتریفوژبوده که سیال درون آن از طریق پروانه‌های چندگانه در طبقات فوقانی هم قرار گرفته‌اند و جا به جا می‌شوند که از انواع این پمپ‌ها می‌توان به پمپ طبقاتی عمودی و افقی اشاره کرد. برای مصارف متنوع مثل مصارف صنعتی و کشاورزی و در متریال متفاوتی مانند چدن و استیل ساخته می‌شوند.

پمپ‌های طبقاتی به صورت پمپ‌های چند پروانه یا چند طبقه شناخته می‌شوند که از یک محور واحد تشکیل شده که محور یا شفت اصلی پمپ که پروانه‌ها و دیفیوزها یا کاسه‌ها را در یک محور قرار داده است.

اساس کار این پمپ‌ها بدین صورت است که با ورود سیال به درون پروانه و دیفیوژ پروانه درون محفظه پمپ، فشار بالا رفته و با جلوتر رفتن سیال و ورود به پروانه‌های بالاتر فشار نیز بالاتر رفته و سیال به خروجی پمپ هدایت می‌شود.

اما نکته اصلی عدم تغییرات در دبی پمپ می‌باشد به عبارت دیگر دور الکتروموتور در الکتروپمپ طبقاتی ثابت می‌باشد. از مزایای این پمپ‌ها می‌توان به افزایش فشار حاصل از کارکرد و همچنین کم جا و کم صدا بودن این پمپ‌ها اشاره کرد.

علل خرابی در پمپ‌های طبقاتی

لازم به ذکر است که ساختار و عملکرد پمپ های طبقاتی در دوره‌های کوتاه مدت نیاز به تعمیر و سرویس دارند که تعمیر این دسته از پمپ‌ها نیاز به متخصص مجرب دارد. همچنین برای نگهداری بهتر این پمپ‌ها باید دقت شود که به علت کارکرد در فشار بالا نباید به صورت خشک و بدون سیال کار کند. یا باید دقت شود که سیال حاوی ذرات معلق نباشد.

زیرا باعث آسیب جدی به پمپ می‌شود از جهت دیگر با توجه به وجود چندین پروانه و کاسه پروانه در درون شفت و هسته اصلی پمپ می‌باشد تعمیر  پمپ طبقاتی و نگهداری آن بسیار حساس بوده و عدم مراجعه به نمایندگی و خدمات پس از فروش پمپ طبقاتی خسارت جبران ناپذیری را مصرف کننده متحمل می‌گردد.

پس از تعمیر و مونتاژ پروانه‌ها در درون شفت مرکزی بدلیل عدم تلورانس‌های مدنظر سازنده متاسفانه پس از استارت پمپ سریعاً از قسمت مکانیکال سیل نشتی رخ می‌دهد و باعث بروز خرابی در قسمت بوش سرامیکی و اصطلاحا گشاد کردن کاسه و بوش سرامیکی پمپ می‌گردد.
اگر قصد خرید و استفاده از یک پمپ طبقاتی را دارید می‌توانید با کارشناسان شرکت صنایع از طریق این صفحه تماس بگیرید.

خرابی پمپ های طبقاتی

مشخصات فنی پمپ طبقاتی

  • سایز ورودی و خروجی از یک اینچ تا ۳ اینچ
  • بالا بودن فشار کارکرد تا ۳۰ بار
  • دبی بالای پمپ تا ۴۵ الی ۵۰ متر مکعب بر ساعت
  • توان مصرفی ۴۵ تا ۵۵ کیلووات
  • پایه استیل و چدن
  • پروانه پمپ از استیل و چدن
  • دیفیوزرها جهت هدایت جریان شعاعی
  • شفت پمپ از استیل
  • بوش سرامیکی جهت کنترل دوران شفت
  • بدنه پمپ از استیل و چدن

پمپ‌های طبقاتی اغلب در صنایعی کاربرد دارند که نیاز به فشار بالا برای عبور سیال و جا به جایی آن دارد که به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • آب تصفیه کن ها
  • دیگ بخار
  •  بویلرها
  • صنایع آب شیرین کن صنعتی
  •  برج‌های مسکونی و آسمان خراش‌ها
  • صنایع نفت و گاز و پتروشیمی
  • تصفیه خانه‌ها
  • افزایش فشار آب در بخش‌های صنعتی، کشاورزی
  •  بوستر پمپ‌های آبرسانی و آتش نشانی
  • انتقال آب سرد و گرم برای سیستم‌های حرارتی و تهویه مطبوع

پمپ های عمودی و افقی

مزیت پمپ طبقاتی عمودی و افقی

با توجه به افزایش شهر نشینی و جمعیت و همچنین تراکم ساختمان‌هایی با متراژ کم مصرف کننده‌ها با کمبود جا مواجه هستند از این رو الکتروپمپ‌های طبقاتی عمودی کاربرد بیشتری نسبت به نوع افقی آن‌ها داشته اما الکتروپمپ‌های طبقاتی افقی نیز در مکان‌هایی که محدودیت ارتفاع دارند بسیار مورد استفاده می‌باشند.

با سرمایه گذاری ابارا ژاپن عرضه کننده انواع پمپ با کیفیت بالا در ایران می‌باشد.

برای دریافت مشاوره جهت خرید انواع پمپ آب با کارشناسان ما  بگیرید.

همچنین می توانید برای دریافت تمام کاتالوگ های محصولات شرکت پمپ ابارا به بخش  مراجعه نمایید.

را دنبال نمایید.

از پمپ آب طبقاتی افقی

پمپ‌های آب طبقاتی افقی، دارای چندین مزیت ویژه هستند. از جمله این مزایا می‌توان به این عامل اشاره کرد که این سیستم‌ها می‌توانند آب و مایعات را با فشار بسیار بالایی، پمپاژ نمایند و به بیرون انتقال دهند.

تولید کردن صدای کم نیز از دیگر مزایای به کارگیری این دستگاه‌ها است. این نوع از منابع آبرسان در دو نوع چدنی و استیل تولید می‌شوند. از طرف دیگر حداکثر ارتفاع آب و پمپاژ و هم‌چنین میزان آبدهی این محصولات، مانند نوع عمودی این سیستم‌ها، بسیار بالا است.

 

دکمه بازگشت به بالا