علم و سلامت

ابتلاء ۵ نفر به سرخک در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد

تی تی آنلاین/ خراسان رضوی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از دانشگاه علوم پزشکی مشهد پنج بیماری گزارش داشتیم که چهار مورد خارجی و یک مورد ایرانی بود. اکثر اینها الان بحث شده و مشکلی ندارند.

دکتر. سید جواد حسینی امروز در نشست خبری که به منظور پاسخگویی به بیماری های ویروسی نوظهور منشأ در ساختمان قریشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، ستاد مرکزی این سایت زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: در سال گذشته 12 روز دانشگاه علوم پزشکی مشهد گزارشی مبنی بر ابتلا به بیماری عروق کرونا قلب مرگبار دریافت نکرد، اما تنها یک مرد در کل استان بر اثر بیماری عروق کرونا قلب فوت کرد. تعداد بیماران بستری در بیمارستان حدود 100 نفر است.

وی افزود: همچنین تعداد مراجعات سرپایی برای کرونا کاهش یافته و به 100 تا 150 مورد در روز رسیده است. اما همه چیز تغییر نکرده است و استفاده از لارو همچنان توصیه می شود تا زمانی که ستاد ملی تاج و تخت به ما اطلاع دهد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص آمار واکسیناسیون عروق کرونا در مناطق تحت پوشش دانشگاه اعلام کرد: در حال حاضر در بین جمعیت بالای 18 سال، دوز اول 98.01 درصد، دوز دوم است. 87.44 درصد و دوز سوم 38.37 درصد است. دوز تزریقی نوبت سوم کمتر از میانگین کشوری است اما در دوز اول و دوم وضعیت خوبی داریم.

حسینی همچنین خاطرنشان می‌کند: بیماری‌های پس از کرونری از جمله دیابت و اختلالات روانی باید مورد توجه قرار گیرد تا در صورت وجود اورژانس خاص، درمان شود تا اقدامات قابل قبولی برای سالمندان مبتلا به برخی بیماری‌های واگیر انجام شود. از 9 ماه تا 40 سال به افرادی که از مناطق شرق وارد استان می شوند تاج قرمز و زغال اخته تزریق می شود. همچنین کسانی که قصد ورود به استان را دارند باید مدرک منفی داشته باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: طبق پروتکل ها، شهروندان 9 ماهه تا 30 ساله ساکن شهرها نیز با گوشت واکسینه شده اند. برای این منظور تنها حدود ۲۱۷ میلیون شهروند واکسینه شده در سامانه سینا ثبت نام کرده اند. حدود 60000 نفر از آنها تاکنون واکسینه شده اند.

حسینی از کودکان زیر 5 سال ایرانی که واکسن کرونری دریافت نکردند، گفت: حدود 6400 نفر نوبت اول و 26 هزار نفر نوبت دوم را دریافت نکردند که بعداً نتوانستیم این واکسن را تزریق کنیم. واکسن به 60 درصد از جمعیت.”

وی همچنین درباره شیوع بیماری میمون گفت: اولین مورد پوسچول میمون در آفریقا در سال 1958 و اولین مورد انسانی در سال 1970 در کنگو شناخته شد. این تعداد زیادی از بازیکنان فوتبال است. راه های انتقال بیماری تماس با افراد و حیوانات بیمار، قطره های تنفسی و تماس غیرمستقیم با لباس است. این موارد نشان می دهد که تنفس در این بیماری موثر است و به همین دلیل استفاده از ارواح حائز اهمیت است. لازم به ذکر است که پس از بیماری های عروق کرونا، میزان ابتلا و سرماخوردگی که از طریق تنفس منتقل می شود نیز باید به دلیل استفاده از ارواح کاهش یابد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: دوره این بیماری معمولا بین سه تا 13 روز به طول می انجامد اما از پنج تا 21 روز می تواند ادامه یابد. مرگ و میر این بیماری بین یک تا 10 درصد گزارش شده است. راه های پیشگیری از این بیماری، جلوگیری از تماس انسان با حیوان آلوده، مراکز کنترل عفونت و افراد آلوده با استفاده از ماسک و فاصله است. از مردانی که در برابر بیماری های مختلف واکسینه شده اند، حدود 75 درصد در برابر آبله مصون هستند.

حسینی درباره علائم آبله گفت: علائم این بیماری ضعف، تب و بثورات پوستی است. بثورات بعد از سه روز بعد از تب ظاهر می شود و معمولاً روی صورت، دست ها و پاها ظاهر می شود. در این بیماری به طور کلی بزرگ شدن غدد لنفاوی اتفاق می افتد که در آبله طبیعی این امر اتفاق نمی افتد.

وی استاندارد شده توسط دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای جلوگیری از شیوع آبله میمونی افزود: همکاران ما تب لاعلاج دارند و به مناطقی که این بیماری ظاهر شده سفر کرده اند. در حال حاضر این بیماری در 21 کشور دیده شده است، اما در منطقه ما علاوه بر یک مورد در امارات، این بیماری شناسایی نشده است. در تاریخ 6 ژوئن، 219 نفر به این بیماری مبتلا هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره تب خونریزی دهنده کریمه کنگو نیز تصریح کرد: این بیماری یک بیماری شایع در بین انسان و دام است و دغدغه خاصی جز درمان نگهدارنده ندارد. اگر نگهداری انجام نشود، بیماری 100% کشنده خواهد بود. با توجه به اعزام زائران به مکه، ذبح احشام به مناسبت بازگشت به صورت بهداشتی انجام شود. تاکنون موردی از این بیماری گزارش نشده است و امیدوارم این روند تا پایان فصل جاری ادامه داشته باشد.

حسینی با بیان اینکه سالک دو نمونه دارد یکی تر و خشک و دیگری خشک و تصفیه شده است، گفت: این یک نمونه رایج از بیماری تر است که می تواند مشکلاتی ایجاد کند. این بیماری در برخی مناطق که آب راکد و نخاله های ساختمانی وجود دارد وجود دارد. الان آماری از تعداد بیماری ها ندارم، اما دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان ناظر برجسته این موضوع را پیگیری کرده است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا