اقتصادی

اجرای ۵ پروژه برای تنوع‌بخشی به مصرف نهاده‌های دام و طیور

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور برنامه بیوتکنولوژی اعلام کرد: 5 طرح ملی در کشور برای تنوع بخشی به مصرف گاو و مرغ تدوین شده است.

به گزارش تی تی آنلاین با حمایت رئیس‌جمهور بیوتکنولوژی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، 5 طرح ملی برای تنوع بخشیدن به مصرف نهاده‌های دام و طیور در کشور تدوین شده است. برنامه هایی مانند «جایگزینی ذرت و سویا با ضایعات کشاورزی خانگی برای خوراک دام، مرغ و آب (1500 تن در ماه)»، «تولید غذای حیوانی در بازه زمانی طولانی (تولید 30 تن در روز به صورت فرآوری شده)» ، تولید تجهیزات و مواد آشپزی ضایعات پروتئینی (قابلیت تولید 1500 تن پروتئین در سال)، “فرایند و غنی سازی کود مرغی دامی (40 تن در روز)” و “مطالعات مزرعه (تعیین سطح بهینه استفاده از گندم در جیره جوجه های گوشتی)”.

به گفته معاون علمی رئیس جمهور، پیش بینی ها حاکی از آن است که با اجرای کامل این طرح ها 7 میلیون دلار صرفه جویی ارزی در کشور اجرایی می شود. این برنامه ها با قرار دادن بیش از 9 میلیارد بارگیری تکمیل می شوند. این امر قطعاً با چالش هایی مانند واردات بازار بزرگ، عدم وجود مدل مزرعه و مشکلات تامین نهاده مواجه است.

برنامه بیوتکنولوژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز ساماندهی این حوزه را در نظر دارد که می تواند شامل «استفاده از شکر در علوفه کامل در تغذیه دام»، «استفاده از ضایعات میوه و سبزیجات در تغذیه دام»، «تولید خوراک» باشد. شکر فرآوری شده، «استفاده از ضایعات پسته در دام درشت»، «استفاده از چغندرقند در برگ و طوقه در حیوان درشت»

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا