علم و سلامت

احتمال روند افزایشی کرونا در زمستان / شرایط تجویز و مصرف «آنتی‌بیوتیک» و «دگزامتازون»

این متخصص اپیدمیولوژی با بیان اینکه احتمال افزایش آنفلوآنزا و به ویژه کرونا در فصل زمستان وجود دارد، نسبت به تجویز و مصرف بی رویه آنتی بیوتیک و دگزامتازون هشدار داد.

دکتر. بابک عشرتی در گفت وگو با تی تی آنلاین. وی درباره وضعیت آنفولانزا و کرونا در کشور گفت: امروز تعداد مبتلایان به کرونا و آنفولانزا در کشور تقریباً رو به کاهش است. روند سالانه بیماری های حاد تنفسی در کشور از اوایل امسال آغاز شد و طبیعتا زودتر از آن رو به کاهش بود. البته نه مثل اینکه ما شرایط شهریور ماه را داریم، اما تصمیم گرفتیم.

وی با بیان اینکه تاثیری که امسال اضافه کردیم آهنگ های قدیمی H1N1 و بخشی از H3N2 بود، گفت: بنابراین امسال در جریان قرارداد یک رودخانه جدید و یک آهنگ جدید نبودیم و می توان گفت. شرایط تقریباً مشابه سال های قبل از تاج است. اما امسال مشخصه اپیدمی آنفلوانزا این بود که در کودکان علائم تنفسی بیشتری را شاهد بودیم اما شرایط تعداد و روند تقریباً مشابه قبل از کرونا است.

احتمال افزایش تاج در زمستان نزدیک می شود

عشراتی درباره احتمال مواجهه با ویروس آنفلوآنزا یا ویروس کرونای دیگر در زمستان، گفت: این احتمال وجود دارد که در فصل زمستان مجدداً مواردی از آنفولانزا و به ویژه ویروس کرونا داشته باشیم. لازم به ذکر است که به طور کلی با کاهش مصونیت جامعه افراد جامعه به تدریج در معرض آن ویروس قرار می گیرند و در نتیجه احتمال ابتلای آنها افزایش می یابد. در نتیجه این امکان وجود دارد که شیوع بیماری تاج در زمستان افزایش یابد.

وی درباره احتمال رشد تاج در مرگ های زمستانی نیز گفت: این موضوع به چرخش تاج بستگی دارد و در صورت پخش شدن کار جدید در عرض جغرافیایی بالا، احتمال رشد در مرگ و میر وجود دارد. اما در حال حاضر برخی از انواع Omicron به عنوان بسیار مهم و غالب در جهان شناخته شده است. در حال حاضر با تغییر خطرناکی روبرو نبودیم، اما باید فراموش کنیم که بسیاری از تغییرات کرونا و خطرناک رخ خواهد داد یا کند خواهد شد.

چگونه کرونا را از آنفولانزا تشخیص دهیم

وی با بیان نحوه تشخیص ویروس کرونا از آنفولانزا گفت: از نظر بالینی نمی توان ویروس کرونا را از آنفولانزا تشخیص داد و با آزمایش است که مشخص می شود فردی به ویروس کرونا مبتلا است یا آنفولانزا. در عین حال، هر دو بیماری دارای علائم تنفسی هستند. در omicron cola corona علائم عمدتا گلو، سرفه و آبریزش بینی است و همین علائم در آنفولانزا نیز وجود دارد. چرا درد بدن بیشتر در آنفولانزا و کمتر در تاج است. در عین حال، در صورت ابتلا به دستگاه تنفسی تحتانی، تب، لرز، سرفه شدیدتر شده و حال عمومی بیمار بدتر می شود.

عشرتی در خصوص مدت زمان مراقبت برای پیشگیری از انتقال بیماری به دیگران گفت: بیماران باید پس از برطرف شدن علائم به مدت سه روز تحت درمان قرار گیرند. البته بیشتر عفونت با قطع علائم برطرف می شود و اگر بیماران سه روز پس از برطرف شدن علائم استراحت کنند و مراقبت کنند، می توان مطمئن بود که بیماری به دیگران منتقل نمی شود.

شرایط تجویز و مصرف آنتی بیوتیک و دگزامتازون

این اپیدمیولوژیست خاطرنشان کرد: از مردم می خواهیم به دلیل سرماخوردگی، گلودرد، آبریزش بینی و حتی سرفه، خودسرانه آنتی بیوتیک مصرف نکنند. هیچ کدام از اینها دلیلی برای مصرف آنتی بیوتیک نیست. چون اکثر بیماری های حاد تنفسی که الان با آن دست به گریبان هستیم ویروسی است و در شرایط عادی تا زمانی که فرد استراحت کند، مایعات بنوشد و تب کند، کافی است و نیازی به آنتی بیوتیک نیست. لازم به ذکر است که مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها بسیار خطرناک تر است و می تواند منجر به مقاومت آنتی بیوتیکی شود و می توانیم با میکروب های جدیدی مواجه شویم که درمان های سختی دارند. بنابراین من از مردم تقاضا دارم که از پزشک آنتی بیوتیک نپرسند. آنتی بیوتیک ها فقط در بیماری های میکروبی و در شرایط خاص تجویز می شوند.

عشرتی گفت: در عین حال تجویز دارویی مانند دگزامتازون در بیماری خفیف و سرپایی صحیح نیست. در ظاهر استفاده از دگزامتازون آب را روی آتش می اندازد اما این دارو یکی از کورتون ها است و مشکلات خاص خود را دارد. در مجموع، دگزامتازون یک داروی بیمارستانی است و برای استفاده در محیط های سرپایی چندان مناسب نیست.

پیام پایانی

دکمه بازگشت به بالا