علم و سلامت

شیب نزولی پیک عفونت‌های ویروسی/ برای دریافت آنتی‌بیوتیک و سرم اصرار نکنید

فوق تخصص ریه اطفال در عین حال با اشاره به کاهش اوج عفونت های ویروسی، درباره تاثیر آلودگی هوا در بروز بیماری های تنفسی در کودکان گفت: کودکان معمولا از راه دهان تنفس می کنند و تعداد آنها بیشتر است. تنفس بیشتر از بزرگسالان؛ بنابراین تنفس آلوده در کودکان می تواند باعث فلج تنفسی و حتی تشدید حملات آسم شود.

دکتر. سید احمد طباطبایی در گفت وگو با تی تی آنلاین. وی با بیان اینکه در سه هفته اخیر درصد مبتلایان اندکی کاهش یافته است، گفت: البته این بدان معنا نیست که هیچ موردی بیماری وجود ندارد، بلکه می توان گفت که میزان ابتلا به این ویروس 15 مورد کاهش یافته است. . -20 درصد و این می تواند به دلیل مسائل مختلفی باشد، از جمله تعطیلات به دلیل آلودگی هوا که باعث کاهش روابط شده است. از سوی دیگر طی دو ماه گذشته پس از ابتلای افراد به آنفولانزا و سایر ویروس های تنفسی، ایمنی لازم در بدن افراد ایجاد شد و این عامل دیگری برای کاهش گرایش به بیماری های تنفسی بود.

وی با بیان اینکه این به اصطلاح مصونیت متقاطع در برخی بیماری ها ایجاد می شود، تصریح کرد: یعنی ابتلا به ویروس یا میکروب، توانایی بدن را برای مقابله با ویروس افزایش می دهد، حتی اگر ویروس جدید مصون نباشد، می تواند عبور کند. سیر بیماری را راحتتر و ملایمتر آموزش خواهم داد.

من مستعد ابتلا به اوج عفونت های ویروسی بودم

یکی از اعضای کمیته علمی کشوری کرونا تاکید کرد: اکنون در حال کاهش اوج عفونت‌های ویروسی هستیم. شرایط جدایی برای ما مهیا نیست و ویروس های مختلفی مانند کرونا، آنفولانزا، سرماخوردگی، عفونت های انتروویروسی و … می توانند در بروز بیماری های تنفسی نقش داشته باشند. از سوی دیگر، عفونت CPV باعث ذات الریه در کودکان می شود. ایمنی ناشی از این عفونت پایدار نیست و به تدریج کاهش می یابد.

کودک بیمار را به مدرسه نفرستید

رئیس بخش ریه بیمارستان کودکان مفید تهران درباره احتمال ابتلای نسل بعدی بیماری های تنفسی گفت: ترس از خانواده ممکن است عاملی برای افزایش مراقبت های فردی آنها باشد. خانواده باید بدانند که هر کودک مبتلا به بیماری تنفسی بسته به نوع فردی که مبتلا می شود، می تواند تا 4 نفر از اطرافیان خود را مبتلا کند. بنابراین، اگر کودکی مبتلا باشد، نباید او را به مدرسه فرستاد. اگرچه مراقبت از کودک برای والدین شاغل دشوار است، اما بهتر است وقت بگذارند و از کودک در خانه مراقبت کنند. به طور کلی، اکنون احتمالاً پیش‌بینی آسان است که آیا موج بعدی بیماری تنفسی رخ خواهد داد یا خیر. اما چون در فصل سرما خطرات بیماری های تنفسی وجود دارد.

لزوم تزریق واکسن تاج در کودکان بالای 5 سال

وی افزود: از آنجایی که با انواع ویروس های تنفسی سر و کار داریم، تمرکز اصلی ما از گذشته تاکنون تزریق واکسن کرونا به کودکان است. چون هنوز شاهد ابتلا به کرونا هستیم و اینطور نیست که کرونا از بین رفته باشد و به کودکان بالای 5 سال واکسن کرونا تزریق شود. در عین حال، هنوز امکان ابتلا به بیماری از طریق واکسن وجود دارد. البته لازم به ذکر است که جایگزین شستن دست، رعایت بهداشت فردی، استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و … نشده است. اینها مسائلی هستند که نقش مهمی در کاهش بار بیماری دارند. به عنوان مثال، در مورد عفونت ARSA که مشکل سازترین ویروس در فصل سرما است، شستن صحیح دست ها بسیار مهم است.

اولویت واکسیناسیون پنوموکوک چیست؟

طباطبایی در پاسخ به سوالی درباره تزریق واکسن پنوموکوک به کودکان گفت: تزریق این واکسن محدودیت سنی ندارد، اما توصیه های خاصی برای تزریق واکسن پنوموکوک برای افرادی که بیماری خاصی مانند درگیری سیستم گردش خون، بیماری قلبی دارند، وجود دارد. . دیابت، فلج، بیماری عروق مغزی و غیره اما اگر خانواده بتوانند این واکسن را خریداری کنند، تزریق آن منعی ندارد.

لزوم تزریق واکسن های غیرورزشی فقط در موارد خاص

وی تاکید کرد: واکسن هایی که به کشور تزریق نمی شود بهتر است فقط در موارد خاص تزریق شود زیرا معلوم نیست اگر به همه افراد تزریق شود مصونیت خاصی برای فرد واکسینه شده ایجاد شود. . ; به عنوان مثال واکسن آبله مرغان در کشور ما استفاده نمی شود و فقط در مواردی مانند بیماران سرطانی توصیه می شود و اگر قرار باشد این واکسن های غیرورزشی به همه تزریق شود مشکل ایجاد می کند. مانند عفونت ها و برخی مقاومت ها. بودن

نقش آلودگی هوا در بیماری های تنفسی کودکان

وی همچنین درباره تاثیرات آلودگی هوا بر بیماری های تنفسی کودکان توضیح داد: قطعا آلودگی هوا موثر است، زیرا کودکان عموما از طریق دهان نفس می کشند و تعداد تنفس بیشتری نسبت به بزرگسالان دارند؛ اما در صورت بروز مشکلات تنفسی، آلودگی هوا بسیار موثر است. همچنین به دلیل ارتفاع کمتر از سوختن سوخت که بیشتر در سطح زمین است آلودگی بیشتری دارند. تنفس هوای آلوده در کودکان می تواند باعث فلج مژک های تنفسی شود و فرد را مستعد عفونت های تنفسی کند و حتی باعث تشدید حملات آسم شود. احتمال بروز مشکلات قلبی ناشی از آلودگی هوا در کودکان کمتر از بزرگسالان است. اما در بزرگسالان قطعاً می تواند باعث مشکلات قلبی شود.

نبود مدرسه به تنهایی راه حل نیست

وی افزود: تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا خوب است اما این اقدام به تنهایی کافی نیست. باید در زمینه مصرف سوخت با کیفیت، تولید و استفاده از تجهیزات استاندارد حمل و نقل، مصرف سوخت کارخانه و غیره دقت کنیم. امیدوارم جدا از تعطیلی اقدامات جدی تری انجام شود، اما مشاهدات شخصی من این است که در 10 سال گذشته و هر پاییز و زمستان نتوانسته ایم آلودگی هوا را کاهش دهیم، تعداد تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی. چندان افزایش نیافته است. .

به دنبال آنتی بیوتیک و سرم نباشید

این فوق تخصص ریه کودکان تاکید کرد: استراحت، نوشیدن مایعات کافی، درمان های دارویی و… آنها برای درمان بیماری های تنفسی مفید هستند و می توانند بیماری ها را بهبود بخشند. این که مردم اصرار دارند که پس از ابتلا به دنگی، خود یا فرزندانشان باید آنتی بیوتیک و سرم دریافت کنند، در صورتی که بیماری از روتین آنها خارج نشد، درست نیست.

وی افزود: مثلا تجویز آزیترومایسین افزایش یافته است به طوری که میکروب ها به آنتی بیوتیک ها مقاوم می شوند و این باعث کاهش اثربخشی آنتی بیوتیک ها می شود. زیرا گاهی ممکن است سرفه مداوم داشته باشد، به طوری که خانواده ممکن است رنج ببرند. چون اینطور نیست. اگر سرفه با تب، خلط خون، تنفس سریع و ناتوانی در خوردن و آشامیدن همراه نباشد، به خودی خود مضر نیست، بلکه واکنش بدن در برابر بیماری است که در عرض یک هفته پیشرفت می کند. این بیماری که برونشیت غیر باکتریایی نامیده می شود، دارویی برای کنترل آن ندارد و باید سیر بیماری را دنبال کرد.

مصونیت از بیماری های تنفسی چیست؟

وی درباره زمان مصونیت بدن در برابر بیماری های تنفسی توضیح داد: برخی عفونت ها تا 9 یا 12 ماه مصونیت ایجاد می کنند. اما در برخی موارد معلوم نیست که اینطور است و ایمنی پایدار نخواهد بود. به طور کلی، عفونت های ویروسی در کودکان به خصوص زیر 12 سال نیز ممکن است تا 10 بار در سال رخ دهد که جای نگرانی نیست. اما باید خودداری کرد تا بیماری از ذات خود خارج نشود.

پیام پایانی

دکمه بازگشت به بالا