علم و سلامت

ارتباط میزان بالای آنتی اکسیدان خون با ریسک کمتر زوال عقل

طبق یک مطالعه جدید، افرادی که دارای سطوح بالایی از لوتئین، زآگزانتین و بتا کریپتوکسانتین در خون خود هستند، نسبت به افرادی که سطوح پایین‌تری از آنتی اکسیدان دارند، در دهه‌های بعد کمتر دچار زوال عقل می‌شوند.

لوتئین و زآگزانتین در سبزیجات سبز رنگ مانند کلم پیچ، اسفناج، کلم بروکلی و نخود فرنگی یافت می شوند. بتا کریپتوکسانتین در میوه هایی مانند پرتقال، پاپایا، نارنگی و خرمالو یافت می شود.

می بیدون، نویسنده یک مطالعه در مؤسسه ملی سلامت در مریلند، می گوید: «توسعه مهارت های شناختی افراد یک چالش مهم بهداشت عمومی است. آنتی اکسیدان ها می توانند به محافظت از مغز در برابر استرس اکسیداتیو کمک کنند که می تواند باعث آسیب شود. مطالعات بیشتری برای بررسی اینکه آیا افزودن این آنتی اکسیدان ها می تواند از مغز در برابر زوال عقل محافظت کند، مورد نیاز است.

این مطالعه شامل ۷۲۸۳ نفر بود که در ابتدای مطالعه حداقل ۴۵ سال سن داشتند. آنها یک معاینه فیزیکی اولیه، مصاحبه و آزمایش خون برای سطوح آنتی اکسیدانی خود داشتند. سپس مانیتورها به طور متوسط ​​16 ساله بودند تا ببینند چه کسی زوال عقل دارد.

مطالعات نشان داده است که احتمال ابتلا به زوال عقل در افرادی با سطوح بالای لوتئین و زآگزانتین نسبت به افرادی که سطوح پایین‌تری دارند، کمتر است. هر افزایش سطح لوتئین و زآگزانتین به میزان 15.4 میکرومول در لیتر با کاهش 7 درصدی خطر زوال عقل همراه بود.

در مورد بتا کریپتوکسانتین، هر استاندارد به حدود 8.6 میکرومول در لیتر با کاهش 14 درصدی در خطر زوال عقل مرتبط افزایش یافت.

توجه به این نکته ضروری است که با در نظر گرفتن سایر عوامل مانند تحصیلات، درآمد و فعالیت بدنی، تأثیر این آنتی اکسیدان ها بر خطر ابتلا به زوال عقل تا حدودی کاهش یافته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دکمه بازگشت به بالا