علم و سلامت

بهترین راه برای تشخیص بیماری تالاسمی

تشخیص تالاسمی

تالاسمی نوعی بیماری خونی است که با آزمایش MCV تشخیص داده می شود. این آزمایش اندازه گلبول قرمز شما را اندازه گیری می کند و در صورت مشکوک بودن پزشک آن را تجویز می کند. در ادامه با این تجربه بیشتر آشنا خواهید شد.

آزمایش خون MCV چیست؟

برای پاسخ به سوال MCV آزمایش خون چیست؟ این فاکتور ممکن است به عنوان میانگین حجم سلول و حداکثر تعداد ثبت شده در تعداد کل آزمایشات خون CBC نیز شناخته شود. MCV مقداری است که اندازه متوسط ​​گلبول های قرمز را توصیف می کند. این شاخص می تواند به تشخیص انواع کم خونی و تالاسمی کمک کند.

در حالی که MCV می تواند اطلاعات بسیار خوبی ارائه دهد، اما به تنهایی استفاده نمی شود. MCV با شمارش خون و سایر شمارش های قرمز خون، از جمله سلول های هموگلوبین میانی (MCHC) و توزیع گلبول های قرمز (RDW) انجام می شود. در عین حال می توان از این آزمایشات برای تشخیص دقیق اختلالات خونی استفاده کرد.

MCV میکروسیتوز کم نامیده می شود، زیرا گلبول های قرمز کوچکی وجود دارد. MCV بالا همچنین ماکروسیتوز نامیده می شود، به این معنی که گلبول های قرمز خون بزرگتر از حد طبیعی هستند. تست MCV حتی زمانی که تعداد گلبول های قرمز و سایر معاینات طبیعی باشد می تواند مفید باشد. این امر به ویژه برای تشخیص بیماری کلیوی صادق است. این مقاله درمان خواهد کرد تست MCV از این آزمایش چه انتظاری باید داشت و چگونه نتایج را تفسیر کرد.

آزمایش خون mcv

طرح تست MCV چیست؟

میانگین توده بدنی یکی از اعداد کامل محصولات CBC است. بنابراین هر زمان که آزمایش CBC تجویز شود، شاخص MCV نیز قابل مشاهده است. این نوع آزمایش خون را می توان به عنوان بخشی از تست محافظت از ورزش تجویز کرد. همچنین می تواند بخشی از تشخیص، درمان و شرایط پزشکی بعدی باشد.

گاهی اوقات پزشک شما از MCV می خواهد تا وضعیت شما را بررسی کند یا علائم خاص شما را ارزیابی کند. که برخی از آنها عبارتند از:

  • برای ارزیابی علائم احتمالی کم خونی مانند خستگی، رنگ پریدگی پوست و روشنی
  • برای تشخیص انواع کم خونی یا تالاسمی
  • سایر بیماری های خونی مانند شمارش غیر طبیعی سفید خون یا پلاکت ها را ارزیابی کنید

mcv بالا

تست MCV چگونه تفسیر می شود؟

MCV آزمایش خون. این عددی است که اندازه متوسط ​​گردش خون گلبول های قرمز را توصیف می کند. بنابراین، MCV بالا به این معنی است که گلبول های قرمز خون بزرگتر از حد متوسط ​​هستند. در مقابل، MCV های پایین تری شناخته شده اند که کمتر از حد متوسط ​​هستند. تعیین اندازه متوسط ​​گلبول های قرمز در تعیین نوع کم خونی فرد بسیار مفید است. مثلا:

  • حداکثر MCV با کم خونی به دلیل کمبود ویتامین B12 ظاهر می شود.
  • MCV پایین با کم خونی فقر آهن یا تالاسمی ظاهر می شود.

سطح MCV به طور کلی در طول زمان ثابت است و به آرامی تغییر می کند مگر اینکه فرد تزریق خون داشته باشد. اگر ناهنجاری MCV به دلیل کمبود آهن باشد، ممکن است مکمل آهن در طول زمان افزایش یابد.

مقدار نرمال MCV در آزمایش خون

محدوده کلی MCV حدود 80 تا 94 فمتولیتر (FL) است. با این حال، آزمایشگاه‌هایی که شبیه یک پسوند طبیعی هستند، می‌تواند کمی متفاوت باشد. برخی از تفاوت ها ممکن است بین آزمایشگاه ها به دلیل تفاوت در تجهیزات، تکنیک ها و شیمی رخ دهد.

اگر سطح MCV در آزمایش خون شما طبیعی است، به این معنی نیست که قطعاً بیماری مانند کم خونی وجود ندارد. کم خونی هایی وجود دارد که اندازه گلبول های قرمز در آنها طبیعی است (مانند کم خونی نرموسیتی). پزشک شما نتایج معاینه را در رابطه با سابقه پزشکی شما و نتایج سایر معاینات تفسیر می کند.

mcv پایین

علامت پایین MCV چیست؟

MCV کمتر از حد طبیعی به این معنی است که گلبول های قرمز خون شما کوچکتر از حد طبیعی هستند (میکروسیت). میکروسیتوز معمولاً به دلیل ناتوانی در تشکیل هموگلوبین ایجاد می شود. پروتئین هموگلوبین مسئول انتقال اکسیژن به خون است.

اما یک رویداد، که کمی کمتر از حد طبیعی است، می تواند از نظر پزشکی مهم باشد، زیرا آزمایش اغلب از فردی به فرد دیگر متفاوت است. پزشک شما این نتیجه را در تاریخچه داروهای تایید شده دیگر شما مانند گلبول های قرمز، هموگلوبین و سایر شاخص های گلبول های قرمز تفسیر می کند.

بیماران مبتلا به میکروسیتوز هیچ علامتی از خود نشان نمی دهند مگر اینکه کم خونی شدید داشته باشند. سایر شمارش کل خون ممکن است علت میکروسیتوز را تعیین کند.

MCV پایین صفحات زیر را ببینید:

  • کمبود آهن
  • تالاسمی
  • کم خونی یک بیماری است
  • مسمومیت
  • اسفروسیتوز

سطوح کوچکتر MCV (مثلاً کمتر از 70 که میکروسیتوز شدید نامیده می شود) نشانه هایی از کم خونی فقر آهن یا تالاسمی را نشان می دهد. اما کم خونی همیشه در این دسته بندی ها قرار نمی گیرد. کم خونی فقر آهن می تواند یک عامل شایع در MCV باشد.

تست گروهی دستبند و فقر آهن با MCV

تالاسمی یک اختلال ژنتیکی است که باعث می شود بدن هموگلوبین غیر طبیعی تولید کند. هموگلوبین پروتئینی است که وظیفه انتقال اکسیژن به خون شما را بر عهده دارد و اگر فرآیند انتقال اکسیژن مختل شود، می‌تواند تجزیه شود. سطوح پایین هموگلوبین باعث کاهش اندازه گلبول های قرمز و در نتیجه کاهش MCV می شود.

این اختلال می تواند منجر به تخریب بیش از حد گلبول های قرمز و کم خونی شود. تالاسمی ارثی است، به این معنی که حداقل یکی از والدین شما می تواند ناقل این اختلال باشد.

تالاسمی مینور نوعی اختلال کمتر جدی است. دو شکل دیگر تالاسمی به نام تالاسمی آلفا و تالاسمی بتا خطرناک تر هستند. اگر سطح MCV در خون شما کمتر از حد طبیعی باشد، ممکن است تالاسمی مینور داشته باشید.

علائم MCV بالا چیست؟

MCV به طور کلی با افزایش سن افزایش می یابد. در واقع، MCV های سالمندان بدون هیچ دلیل مشخصی حدود 30 درصد افزایش می یابد. ارتفاع سیگنال 1105 ممکن است به شرح زیر باشد.

  • کمبود ویتامین B12
  • کمبود فولات (ویتامین B9)
  • بیماری های کبد
  • اعتیاد به الکل
  • کم کاری تیروئید
  • برخی از کم خونی های همولیتیک
  • برخی از داروهای شیمی درمانی

تست مک وی

1105 هوم پروف و کلکسیون Humka

کم خونی می تواند نشانه ضعف مداوم، سرگیجه، سردی دست ها و پاها باشد. در این صورت باید آزمایش خون بدهید. در آزمایش خون، می توان از شاخص MCV برای تشخیص کم خونی فقر آهن استفاده کرد. البته پایین بودن MCV نیز می تواند نشانه تالاسمی باشد. اما در صورت داشتن علائم، حتما آزمایش خون بدهید. اگر توجه به لیز خوردن برایتان سخت است، می توانید به راحتی از آن در خانه برای آزمایش استفاده کنید ومکا از یک متخصص و آزمایشگاه برای خانه خود استفاده و ایجاد کنید.

همکاران هومکا آماده حضور در منزل شما هستند و تمامی آزمایشات خون را به صورت کاملا بهداشتی انجام داده و نتایج را به صورت آنلاین در اختیار شما قرار می دهند. اگر ساکن ایالت های یک استان هستید تهران یا شهرها کرج، مشهد، تبریز، شیراز، رشت، اهواز یا اصفهان شما قادر به نظارت هستید بیمه پایه و تکمیلیبرای شکایت از خدمات مشروط خانگی با شماره 02167371 با ساخت سایت هومکا به نشانی www.homeca.ir تماس بگیرید یا تست مورد نظر خود را درخواست کنید.

دکمه بازگشت به بالا