علم و سلامت

تشخیص بروز سکته زودهنگام به کمک گروه خونی

بر اساس یک گزارش واضح، در مقایسه با سایر گروه های خونی، به نظر می رسد افراد دارای گروه خونی “A” بیشتر در معرض سکته مغزی قبل از 60 سالگی قرار می گیرند، البته این تفاوت قابل توجه نیست و نیاز به مراقبت یا غربالگری بیشتر ندارد.

سلول های خونی انواع مختلفی از مواد شیمیایی روی سطح گلبول قرمز را توصیف می کنند. از معروف ترین آنها می توان به “الف” و “ب” نام برد.

حتی در این گروه‌های خونی اصلی تفاوت‌های ظریفی وجود دارد که ناشی از جهش‌های ژنی است. تحقیقات ژنومی اکنون یک رابطه واضح بین ژن زیرگروه A-1 (A1) و سکته اولیه را شناسایی کرده است. محققان داده‌های 48 مطالعه ژنتیکی را تجزیه و تحلیل کردند که شامل تقریباً 17000 نفر با سابقه سکته مغزی و نزدیک به 600000 نفر بدون سابقه سکته بود. تمامی شرکت کنندگان بین 18 تا 59 سال سن داشتند.

در یک مطالعه گسترده ژنومی، دو جایگاه به طور قابل توجهی با خطر اولین سکته مغزی مرتبط بودند. یکی از این موقعیت ها مربوط به نقطه مربوط به نوع ژن های گروه خونی است. تجزیه و تحلیل دوم از ژن های گروه خونی خاص نشان داد افرادی که ژنوم آنها برای گروه خونی A کدگذاری شده است، 16 درصد بیشتر در معرض سکته مغزی در 60 سالگی قرار دارند. در افراد دارای گروه خونی O1، این خطر 12 درصد کمتر است.

اما محققان گفتند که خطر اضافه سکته مغزی در افراد دارای گروه خونی A کم است و بنابراین نیازی به مراقبت یا نظارت و غربالگری اضافی برای این افراد نیست. در ایالات متحده، سالانه حدود 800000 نفر سکته مغزی را تجربه می کنند و حدود سه چهارم آنها مربوط به افراد مسن 65 سال و بالاتر است. پس از 55 سالگی، خطر سکته مغزی هر 10 سال دو برابر می شود.

یکی از یافته‌های مهم این مطالعه از مقایسه سکته‌های مغزی در گروه سنی 60 سال جوانتر با افراد بالای 60 سال حاصل شد. برای این منظور، محققان از داده های تقریباً 9300 نفری که سکته مغزی بالای 60 سال داشتند و همچنین تقریباً 25000 نفر بالای 60 سال که سکته مغزی نکرده بودند استفاده کردند.

آنها دریافتند که سکته‌هایی که در اوایل زندگی اتفاق می‌افتند ممکن است مکانیسم متفاوتی نسبت به سکته‌هایی که در سنین بالا رخ می‌دهند داشته باشند. سکته مغزی در افراد جوان کمتر با رسوبات چربی در شریان ها مرتبط است، اما بیشتر به لخته شدن خون مربوط می شود.

مطالعات قبلی نشان داده اند که بخشی از ژنوم که برای گروه خونی کد می کند، به نام جایگاه ABO، با کلسیفیکاسیون عروق کرونا ویروس مرتبط است که جریان خون را محدود می کند و با حملات قلبی مرتبط است.

منبع: Raised Science

دکمه بازگشت به بالا