علم و سلامت

تشخیص فتق دیسک کمر به وسیله تست های پزشکی

همانطور که می دانید فتق دیسک می تواند باعث ایجاد درد و اختلال در فعالیت های روزانه شما شود. شاید مهم ترین دلیل مراجعه به پزشک باشد: می خواهید بدانید که چرا کمرتان درد می کند و کمرتان.

پزشک شما را معاینه و معاینه خواهد کرد. این برای تعیین محل درد شما و دیسک بین مهره ای با فتق است. یک تشخیص دقیق ممکن است به پزشک شما کمک کند تا درمان صحیح کمردرد شما را تعیین کند – نحوه تجویز درد فتق دیسک و علائم کمردرد و کمک به بازیابی سلامتی شما.

معاینهی جسمی

پزشک از شما در مورد علائم فعلی و درمان هایی که در معاینه فیزیکی آزمایش کرده اید می پرسد.

سوالات متداول در مورد تشخیص فتق دیسک

  • درد از چه زمانی شروع می شود؟ کمرت کجا درد میکنه
  • اخیراً چه فعالیت هایی داشته اید؟
  • برای تسکین درد فتق دیسک چه کردید؟
  • آیا فتق دیسک به سایر قسمت های بدن سرایت می کند؟
  • آیا چیزی درد را کاهش می دهد یا ظرف را بدتر می کند؟

پزشک از شما می خواهد که بنشینید، بایستید و با تعادل راه بروید. همچنین از شما خواسته می شود که در هنگام نشستن، ایستادن و خوابیدن حرکاتی را انجام دهید. این به جراح اجازه می دهد تا انعطاف پذیری ستون فقرات، ناحیه دردناک و هر گونه مشکل عصبی عضلانی مرتبط با فتق دیسک را ارزیابی کند.

این شامل:

  • تست های قدرت عضلانی: پزشک قدرت عضلانی برخی از عضلات را آزمایش می کند تا نحوه عملکرد آن را ببیند.
  • تست حس لمسی: در این آزمایش حساسیت نقاط لمسی مختلف، سوزن، نقطه، گرما یا سرما اندازه گیری شد.
  • واکنش تاندون عمیق (حرکت غیر ارادی زانو و مچ پا)؛ پزشک با یک چکش کوچک به زانو و مچ پا ضربه می زند. اگر عصب پایین کمر تحت فشار باشد، ممکن است واکنشی در زانو (تاندون کشکک) یا مچ پا (تاندون آشیل) یا مچ پا (تاندون آشیل) واکنش نشان دهد یا این واکنش ممکن است کوچک باشد.
  • تست دروغ گفتن پاسافبه پشت دراز بکشید و پاهای خود را تکرار کنید. پزشک پای آسیب دیده را بلند کرده و به سمت سر شما می برد. با تجربه مثبت فتق دیسک، بلند کردن ساق پا باعث درد در ناحیه کمر، ران و زیر زانو می شود.
  • تست نشستن پاسافروی تخت بنشینید و زانوهایتان در لبه تخت و پاهایتان در زاویه ۹۰ درجه باشد. پزشک به آرامی یک پا را بلند می کند تا زمانی که زانوی شما قائم شود. نتایج فتق دیسک بررسی شده نشان دهنده درد در پشت ران و زیر زانوی ساق است.

  • تست کشش استخوان رانروی شکم روی تخت دراز بکشید و پاهای خود را تکرار کنید. پای خود را نزد پزشک ببرید و سپس زانوی خود را خم کنید. اگر دردی را تجربه کردید که به جلوی ران گسترش یافته است، یک ریشه عصبی در قسمت پایین کمر آسیب دیده است.
  • انجام فعالیت های خاصشما به دنبال سرفه کردن یا نشستن در حمام هستید، انگار می خواهید بنشینید. اگر او فتق دیسک داشته باشد، این باعث افزایش درد یا علائم مرتبط با فتق دیسک می شود.

معاینه عصبی

متخصص ستون فقرات شما همچنین یک آزمایش عصبی انجام خواهد داد که واکنش عضلانی، قدرت عضلانی، سایر تغییرات عصبی و گسترش درد را بررسی می کند.

درد رادیال (دردی که از منبعی به منبع دیگر سرایت می‌کند) زمانی افزایش می‌یابد که مستقیماً روی ناحیه آسیب‌دیده اعمال شود. برای مثال ممکن است سیاتیک داشته باشید. مفصل ران یک درد تشعشعی است که در اثر فتق دیسک ایجاد می شود. یک منبع درد در ستون فقرات وجود دارد، اما به دلیل عصب که توسط فتق دیسک هدایت می شود، درد به پاها گسترش می یابد.

تست های آزمایشگاهی

معمولاً در صورت طبیعی یا غیر طبیعی بودن سلول های خونی آزمایش خون انجام می شود. مواد شیمیایی خون در خون می تواند باعث اختلالات متابولیک شود که می تواند یکی از دلایل کمردرد باشد.

تست های تصویربرداری تشخیصی فتق دیسک کمر

این آزمایش ممکن است شامل یک آزمایش تصویربرداری اولیه برای تعیین علت دیسک کمر و علائم بیماری ها یا شکستگی های احتمالی، تورم، عفونت یا سندرم اسب باشد.

در اینجا چند آزمایش تصویربرداری رایج برای تشخیص فتق دیسک وجود دارد:

  • ام آر آیدر بیشتر موارد، دقیق ترین ارزیابی را از ستون فقرات کمری ارائه می دهد و محل دقیق فتق دیسک و اعصاب آسیب دیده را نشان می دهد. او دستور MRI را برای کمک به برنامه ریزی جراحی داد. این تصویر می تواند فتق دیش و نحوه عملکرد آن بر روی اعصاب را نشان دهد.
  • عصب ماهیچه ای هنگامی که از فیزیوتراپیست پرسیده می شود، به آسیب عصبی مشکوک می شود و برای تعیین سرعت واکنش عضلات شما، آزمایش نوار عصب و عضله را می خواهد.
  • سی تی اسکن بهتر است هنگام استفاده از MRI ​​استفاده شود.
  • تصویر اشعه ایکس این عمدتا برای تشخیص مشکلاتی مانند شکستگی استخوان، بدشکلی استخوان، عفونت، تومور یا مشکلات مربوط به ناهماهنگی نخاع استفاده می شود. اشعه ایکس معمولا برای تشخیص فتق دیسک به تنهایی استفاده می شود.
  • سی تی میلوگرام یکی از روش های سی تی اسکن تزریق رنگ به نخاع با استفاده از تصویربرداری اشعه ایکس برای مشاهده رنگ است. این روش می تواند اندازه و محل فتق دیسک را نشان دهد اما روشی تهاجمی است.
  • اسکن استخواناین روش یک تصویر کامپیوتری یا نمای استخوان ها را تولید می کند. مقدار کمی مواد رادیواکتیو به بدن شما تزریق می شود و این ماده وارد خون شما می شود. این ماده در استخوان های شما جمع می شود و با اسکن تشخیص داده می شود. این روش توسط پزشکان برای کمک به تشخیص مشکلات ستون فقرات مانند آرتریت، شکستگی، تومور یا عفونت استفاده می شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

اگر درد به گردن یا پشت بازوها و پاهایتان سرایت کرد، یا احساس کرختی، ضعف یا درد عصبی در بازوها و پاها کردید، باید به پزشک مراجعه کنید.

دکمه بازگشت به بالا