علم و سلامتکسب و کار ویژه

تفاوت لمینت دندان و ارتودنسی دندان

تفاوت لمینت دندان و ارتودنسی دندان

دندان ‌های کج یا نا مرتب می ‌توانند باعث ایجاد احساس خودآگاهی شوند و برای همین بسیاری از افراد ارتودنسی یا لمینت دندان را برای بهبود ظاهر دندان ‌های خود در نظر می‌ گیرند. پس این فقط نوجوانان نیستند که بریس دریافت می کنند.

به هر حال، بسیاری از مردم می پرسند که تفاوت بین لمینت دندان و ارتودنسی دندان چیست؟ بریس ها و روکش ها دو روش درمانی مختلف هستند که هر دو می توانند لبخند شما را تا حد زیادی بهبود بخشند. هر کدام بسته به درجه ناهماهنگی دندان های شما دارای مزایای منحصر به فردی هستند.

در این راستا، یک متخصص با تجربه می تواند به شما کمک کرده و در نهایت تعیین نماید کدام یک برای شرایط فردی شما مناسب است. لمینت دندان و براکت ها هر دو روش های درمانی محبوبی هستند که به طور چشمگیری ظاهر دندان های شما را تغییر داده و در عین حال شرایط خاص آنها را نیز اصلاح می کنند.

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان پوسته ها یا روکش هایی به رنگ دندان هستند که مشابه دندان طبیعی بوده و دندانپزشک آنها را روی سطح جلویی دندان می‌چسباند تا مشکلاتی نظیر ترک یا شکستگی دندان، تغییر رنگ یا شکل و اندازه نامنظم را برطرف کند.

روکش‌ها معمولا از مواد سرامیکی یا رزین ساخته شده و به گونه‌ای طراحی می شوند که شبیه به دندان طبیعی سالم به نظر برسند.

ارتودنسی دندان در مقابل لمینت دندان

تفاوت اصلی بین بریس ها و روکش ها از منظر نحوه بهبود لبخند این است که روکش های دندان درمان های زیبایی دندان هستند، در حالی که بریس ها درمان های ارتودنسی پایه یا ساختاری می باشند.

ونیرها لکه ‌ها و مشکلات دیگر را بهبود می‌ بخشند تا ظاهر لبخند را تغییر دهند، اما بریس ‌ها ساختار لبخند را از استخوان ‌های فک گرفته تا تاج دندان‌ها تغییر می ‌دهند و همین در نهایت به نوبه خود ظاهر لبخند را بهبود خواهد بخشید.

به همین دلیل لمینت و ارتودنسی دو کار بسیار متفاوت انجام می دهند. پس شرایطی که صرفا مرتبط با زیبایی بوده و نیازی به تغییر در موقعیت دندان ها یا استخوان های فک ندارند، می توانند با روکش دندان پوشانده شوند. اما مسائلی که به موقعیت فک یا تراز دندان ربط دارند باید با براکت ها اصلاح گردند.

روکش دندان بهتر است یا ارتودنسی؟

بهترین گزینه درمانی برای شما به نگرانی های خاص در مورد لبخند فعلی و اهداف شما از درمان بستگی دارد. باید بدانید که تمامی گزینه های درمان جوانب مثبت و منفی دارند و قبل از تصمیم گیری، حقایق را بدانید.

روکش ‌ها و بریس ‌های دندان هر دو راه حل های بسیار موثری هستند که به افراد کمک می‌ کنند اعتماد به نفس خود را با یک لبخند زیبا به دست آورند:

شرایطی که لمینت دندان ممکن است بهترین راه حل باشد:

شما یک دندان شکسته یا ترک خورده دارید دندان های شما دچار تغییر رنگ شده اند دندان های شما فرسوده شده اند دندان های نامنظم دارید ، برخی از آن ها کوچکتر بوده یا شکلی غیر طبیعی دارند شرایطی که بریس یا اینویزیلاین ممکن است بهترین راه حل باشد:

شما ناهماهنگی بایت دارید : اوربایت، آندربایت، اپن بایت، کراس بایت دندان های شما فاصله دارند دندان های بالا و پایین شما در جلو یا عقب به درستی به هم نمی رسند دندان های کج یا شلوغ دارید مشکلات عملکردی  دارید، درد یا مشکل در جویدن یا گاز گرفتن

جمع بندی

ونیرها نمی توانند جایگزین ارتودنسی دندان شوند و بالعکس. هر دو روش درمانی نقش متفاوتی در ترمیم ظاهر لبخند دارند. برای مثال اگر دندان های سالم شما کج هستند، بهتر است به جای روکش، زمان گذاشته و آنها را با ارتودنسی صاف کنید.

در هر حال، اگر هنوز مطمئن نیستید که بریس ‌ها یا روکش ‌ها برای مورد شما بهترین هستند، توصیه می ‌کنیم که حتما به یک متخصص ماهر و شناخته شده مراجعه نمایید. دکتر شهاب محمدی یکی از متخصصین حرفه ای در زمینه دندانپزشکی زیبایی هستند که با تجربه بالای خود لبخند شما را بررسی نموده و در نهایت به شما کمک می کند تصمیمی بگیرید که برای یک عمر مفید باشد.

دکمه بازگشت به بالا