علم و سلامت

تماشای مداوم تلویزیون خطر لختگی خون را افزایش می دهد

بر اساس گزارش ها شفافیت دکتر استور کانورسور، استاد ارشد دانشکده پزشکی دانشگاه بریستول در بریتانیا، می‌گوید: «دید طولانی مدت تلویزیون، که با سهولت همراه است، می‌تواند خطر ترومبوآمبولی وریدی را افزایش دهد.

وی افزود: فعالیت بدنی خطر افزایش لخته شدن خون به دلیل بازرسی طولانی مدت تلویزیون را از بین نمی برد، به طوری که مردم باید از جای خود بلند شوند و در بازرسی طولانی مدت تلویزیون حرکت کنند.

برای هدف این مطالعه، پژوهشی بر روی داده های جمع آوری شده از سه مطالعه منتشر شده قبلی که شامل بیش از 130000 شرکت کننده بود، انجام شد. در این مطالعه محققان به ارتباط بین تماشای تلویزیون و ترومبوآمبولی پرداختند. ترومبوآمبولی وریدی شامل آمبولی ریه (لخته شدن خون در ریه ها) و ترومبوز ورید عمقی (لخته شدن خون در ورید عمقی، معمولاً در پاها است که می تواند به ریه ها رفته و باعث آمبولی ریه شود).

در پیگیری از 5 تا 20 سال، بیش از 900 شرکت کننده دچار ترومبوآمبولی وریدی شدند. افرادی که طولانی‌ترین زمان (چهار ساعت یا بیشتر در روز) تلویزیون تماشا می‌کنند، یک سوم بیشتر از افرادی که کمترین زمان را تماشا می‌کنند یا هرگز تلویزیون تماشا نمی‌کنند، در معرض ابتلا به کلستر خون هستند.

کانرسر گفت: «ما باید این فصل را قبل از پخش تلویزیونی به پایان برسانیم. حتی اگر می خواهید تلویزیون تماشا کنید، باید در اطراف حرکت کنید تا جریان خون را حفظ کنید.

این ارتباط بسیار محتمل با هر نوع نشستن طولانی مدت است. او هشدار داد: به عنوان مثال، اگر کار شما مستلزم گذراندن ساعات طولانی در مقابل رایانه است، مراقب باشید که هر از گاهی از خواب برخیزید.

حتی افزایش سطح فعالیت بدنی در حین تماشای تلویزیون، مانند سطوح بالای فعالیت بدنی، می تواند خطر ابتلا به بیماری هایی مانند ترومبوآمبولی وریدی مرتبط با رفتار کم تحرک را کاهش دهد یا از بین ببرد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا