علم و سلامت

تماشای خشونتی که اثرات آن در آینده نمایان می شود

تماشای شدید تلویزیون در سنین پایین از نظر علمی با عملکرد ضعیف در دبیرستان مرتبط است.

به گزارش Transparent، محققان دانشگاه مونترال (مونترال) تجزیه و تحلیل محتوای تقریباً 2000 کودک 3.5 تا 4.5 ساله را نشان داده اند.

هنگامی که پسران 12 ساله شدند، محققان از آنها و معلمانشان پرسیدند که چقدر در مدرسه خوب عمل می کنند.

او سپس دریافت که پسران و دخترانی که در دوران کودکی در معرض محتوای خشونت‌آمیز قرار گرفته‌اند، احتمال بیشتری دارد که بعداً «افزایش ناراحتی عاطفی» را تجربه کنند.

دکتر. لیندا پاگانی (لیندا پاگانی)، نویسنده اصلی مقاله، توضیح داد: “همچنین چهره ارتباطات مدرسه، امور تحصیلی، دلایل تحصیلی در پایان کلاس ششم را کاهش می دهد.”

وی افزود: جوانان، گذر به دوره راهنمایی هم اکنون بیانگر لحظه مهمی در رشد نوجوانی است و احساس افسردگی و اضطراب و خطر در تحصیل شرایط آنها را پیچیده تر می کند.

تا به حال، مشخص نبود که قرار گرفتن در معرض خشونت در دوران نوجوانی چه از نظر تحصیلی و چه از نظر روانی بر کودکان تأثیر می گذارد.

دکتر. پاگانی گفت: شناخت عوامل اولیه قابل تعدیل موثر بر سلامت آینده کودکان از اهداف مهم برنامه های سلامت فردی و اجتماعی است. سازگاری روانی و انگیزه تحصیلی از عناصر ضروری در گذار موفقیت آمیز به دوره نوجوانی هستند.

تیم تحقیقاتی برای مطالعه خود که این هفته در مجله Developmental and Behavioral Pediatrics منتشر شد، تصمیم گرفتند اثرات طولانی مدت قرار گرفتن در معرض محتوای خشونت آمیز در سنین پایین را برای رشد طبیعی ارزیابی کنند.

والدین پسران و دختران شرکت کننده در این مطالعه گزارش دادند که فرزندانشان چه نوع برنامه های تلویزیونی را تماشا می کنند. سپس هنگامی که 12 ساله می شوند، کودکان و معلمان پیشرفت روانی و تحصیلی و همچنین انگیزه و مشارکت آنها در فعالیت های مدرسه را ارزیابی می کنند.

محققان داده ها را تجزیه و تحلیل کردند تا هر گونه ارتباط قابل توجهی بین مشکلات در آن کلاس ها و محتوای خشونت آمیز که در پیش دبستانی در معرض نمایش قرار می گرفت، شناسایی کنند.

آنها همچنین سعی کردند تأثیرات و سوگیری های از قبل موجود را که بر این جنبه های زندگی کودکان نیز تأثیر می گذارد، حذف کنند.

در نهایت، مشخص شد که مشاهده تصاویر خشونت آمیز سال ها قبل از ورود به مدرسه ابتدایی با خطر روانی اجتماعی و اختلال تحصیلی در اوایل نوجوانی همراه است.

برای دختران، ارتباطات با افزایش پریشانی عاطفی و کاهش دعواهای کلاسی و کاهش انگیزه تحصیلی در قرن دوازدهم مشاهده شد.

برای کودکان، مشاهده محتوای شدید با افزایش احساس اضطراب، غفلت، بزهکاری و انزوای اجتماعی همراه بود.

محققان همچنین شاهد کاهش تعامل و درگیری با محیط مدرسه، پیشرفت تحصیلی و انگیزه تحصیلی در پسران تا سن 12 سالگی بودند.

دکتر. پاگانی می گوید: بچه ها سعی می کنند با شخصیت های تلویزیونی و نمایشی همذات پنداری کنند و هر چیزی را که می بینند واقعی بدانند. آنها به ویژه در برابر تصاویر طنز قهرمانان و تبهکارانی که از خشونت به عنوان وسیله ای برای حل مشکلات موجه استفاده می کنند آسیب پذیر هستند.

وی افزود: مواجهه مکرر با توالی های پرسرعت عمل و ترشح آدرنالین و جلوه های جذاب خاص، باورها، نگرش ها و ادراکاتی که می تواند خشونت را در تعاملات اجتماعی تغییر دهد و یادگیری نادرست مهارت های اجتماعی ضروری می تواند سازگاری در مدرسه را دشوار کند.

جسیکا برنارد، یکی از نویسندگان این تحقیق می گوید: همانطور که در زندگی واقعی می توانید شاهد قرار گرفتن مکرر در یک دنیای خصمانه و خشونت آمیز باشید که می تواند از طریق موجودات قابل مشاهده جدید باعث ترس و استرس شود، این کودکان نیز جامعه خطرناکی را درک می کنند. ترسناک است و این می تواند به موقعیت های اجتماعی مبهم منجر شود.

وی افزود: در سال های قبل از دبستان، بسیاری از کودکان در معرض برخوردهای پرخاشگرانه روی صفحه نمایش قرار می گیرند، بنابراین فکر می کنند این رفتار طبیعی است.

پاگانی گفت، اما زمانی که آنها در موقعیت‌های اجتماعی مناسب‌تری قرار می‌گیرند، می‌توان به آنها کمک کرد تا مهارت‌های اجتماعی ضروری را توسعه دهند که به خوبی به آنها خدمت می‌کند و در نهایت نقش کلیدی در موفقیت شخصی و مالی آنها ایفا می‌کند.

محققان امیدوارند که پزشکان اطفال، والدین و جوامع به این اطلاعات توجه کنند و در نظر بگیرند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دکمه بازگشت به بالا