استان ها

تناسب نداشتن فضای مدارس کهگیلویه و بویراحمد با جمعیت دانش‌آموزی/ترک تحصیل ناخواسته دانش آموزان

تی تی آنلاین/کهگیلویه و بویراحمد مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: فضاهای آموزشی مدارس نسبت به جمعیت دانش آموزی در شهرها و روستاهای این استان هیچ تناسبی با هم ندارند.

«حسنعلی عزت‌خواه» روز چهارشنبه سوم آبان ماه ۱۴۰۲ در گردهمایی مدیران متوسطه نظری مناطق سردسیری و عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد که با حضور عباس سلطانیان مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش در یاسوج برگزار شد با بیان اینکه تنها ۳۰ درصد از جمعیت دانش‌آموزی استان در روستاها سکونت داشته اما ۷۰ درصد فضاهای آموزشی در مناطق روستایی ساخته شده است، افزود: این در حالی است که ۷۰ درصد دانش آموزان استان در مناطق شهری بوده اما۳۰ درصد فضاهای آموزشی در شهرها ساخته شده است.

تراکم بیش از ۴۰ نفری دانش آموز در مدارس کهگیلویه و بویراحمد

وی اظهارکرد: همین کمبود فضاهای آموزشی موجب شده که در برخی مدارس شهری با تراکم بیش از ۴۰ نفر دانش آموز در کلاس‌ها مواجه باشیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به افت تحصیلی دانش آموزان در استان، یکی از دلایل اصلی در  این زمینه را توجه نداشتن به توان، نیاز و علاقه دانش آموز در تعیین رشته دانست و خاطرنشان کرد: در رشته‌ای مثل تجربی اولیاء بنا به خواسته خود و بدون توجه به علاقه فرزند اقدام به تعیین رشته برای او می‌ کنند.

عزت خواه از احیاء رشته های فنی و حرفه ای، کار و دانش و ریاضی در این استان که در سالیان اخیر رو به فراموشی رفته بودند خبر داد و تصریح کرد: سال گذشته با تعامل، هم فکری و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و مشارکت اولیاء نگاه دانش آموزان و خانواده ها نسبت به این موضوع را تغییر داده و استقبال خوبی برای انتخاب این رشته ها انجام شده است.

وی کلید واژه تحول در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را تغییر بنیادی دانست و خطاب به مدیران مدارس ادامه داد: مدیر مدرسه ای که تنها سال را تکرار کرده و سربرگ نامه ها را تغییر بدهد مدیر تحول ساز نیست بلکه مدیری تحول ساز و نقش آفرین است که هر سال با همت و عزمی راسخ طرحی و ایده ای نو برای دانش آموزان داشته باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه دانش آموز امروز با دانش آموز سال‌های قبل متفاوت است، عنوان کرد: دانش آموزان امروزی در معرض انبوهی از تولیدات غلط، تحریف و حرف های خلاف واقع برای انحراف اذهان و افکار آنها توسط دشمنان این مرز و بوم قرار دارد که جهاد تبیین، داشتن بصیرت، آگاهی کافی، دشمن شناسی و هوشیاری به موقع متولیان و باغبانان تعلیم و تربیت و خانواده ها راهکارهایی مهم برای خنثی کردن توطئه های آنان و حراست و پاسداری از سرمایه های ارزشمند است.

ترک تحصیل ناخواسته در کهگیلویه و بویراحمد

عزت خواه با اشاره به پراکندگی جمعیت، صعب العبور و کوهستانی بودن استان تاکید کرد: با توجه به پراکندگی، سخت گذر بودن و مشکل در تردد دانش آموزان برای رفتن به مدرسه بویژه در مناطق سردسیری استان ترک تحصیل ناخواسته را در پی داشته اما با وجود همه این مشکلات تمام توان و امکانات خود را بکار گرفته ایم تا از ترک تحصیل دانش آموزان جلوگیری کنیم.

وی، فقر مالی و تاثیر آن بر تحصیل و کیفیت آموزش را یکی دیگر از مشکلات پیش روی حوزه آموزش و پرورش استان برشمرد و اظهارکرد: ثبت سفارش نکردن کتب درسی در ابتدای سال تحصیلی جدید ۵۰۰۰ دانش آموز استان خود به تنهایی گواه این مدعاست.

به گزارش تی تی آنلاین به نقل از روابط عمومی اموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد، عزت خواه بیان کرد: پس از بررسی این موضوع و مشخص شدن فقر مالی و مطرح کردن آن در شورای آموزش و پرورش با همکاری استاندار و یکی از خیرین خوشنام این مشکل مرتفع شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا