علم و سلامت

توضیح وزارت بهداشت درباره ماجرای نشت اشعه در بیمارستان کرمانشاه و میزان پرتوگیری پرسنل

معاون درمان وزارت بهداشت درباره نشت اشعه در بیمارستان کرمانشاه، گفت: گفته شده بود افرادی خارج از میزان استاندارد با اشعه تماس داشتند که با بررسی کارشناسان سازمان انرژی اتمی، میزان نشت اشعه و دُزی که شناسایی شد در محدوده طبیعی بوده است.

به گزارش تی تی آنلاین، دکتر سعید کریمی در حاشیه اجلاس معاونان درمان دانشکده‌ها و دانشگاه های علوم پزشکی کشور در این باره گفت: متاسفانه سرقت سرب‌ها در بیمارستان کرمانشاه اتفاق افتاده بود و افراد متخلف هم دستگیر شده‌اند؛ ولی گفته شده بود افرادی خارج از میزان استاندارد با اشعه تماس داشتند که با بررسی کارشناسان سازمان انرژی اتمی، میزان نشت اشعه و دُزی که شناسایی شد در محدوده طبیعی بوده است. لذا پرتوگیری و نشت اشعه خارج از حد استانداردهای بین‌المللی در محل‌هایی که نگرانی دانشجویان، پرسنل و اینترن‌ها بود، اتفاق نیفتاده است.

وی همچنین در ادامه صحبت‌هایش درباره پیوند عضو در کشور گفت: رکورد پیوند عضو سالیانه کشور در سال ۱۴۰۱ شکسته شد و تعداد پیوند در سال گذشته ۳۵۱۰ مورد بود.

کریمی با اشاره به این‌که در این اجلاس راهکارهایی برای ارتقای پیوند ارائه می شود، افزود: دیالیز برای بیماران خیلی مشکلات ایجاد کرده و هزینه های بالایی دارد. همچنین کیفیت زندگی و طول عمر بیماران را تحت تاثیر قرار می دهد و در طی ۵ سال یک بیمار دیالیز ۷ برابر بیمار پیوندی هزینه دارد.

وی ادامه داد: در پیوند عضو حدود ۵۰ درصد کار فرهنگی بوده و استقبال مردم مهم است. ۳۰ درصد زیرساختی و ۲۰ درصد هم بحث علمی است. در بحث فرهنگی نیازمند کمک صدا و سیما و سمن‌ها هستیم. ما درصدد هستیم زیرساخت های لازم واحدهای اهدا و شناسایی عضو در تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی ایجاد شود و دانش کادر درمان در خصوص فرآیند اهدای عضو (شناسایی موارد مرگ مغزی، نگهداری و سایر موارد) افزایش یابد.

وی یادآور شد: هدف این است که آمار اهدای عضو، پیوندهای کلیه، کبد، قلب و مغز استخوان را در کشور توسعه دهیم. لذا از دانشگاه‌هایی که آمار خوبی در این زمینه داشتند تقدیر و راهکارهایی برای دانشگاه‌هایی که آمار کمی دارند نیز ارائه شد.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان این‌که در این اجلاس آخرین مباحث درمانی مرور و وظایف و تکالیف دانشگاه در مباحث مهم جوانی جمعیت، ناباروری، تعرفه و سایر مباحث حوزه درمان ارائه می شوند، اظهار داشت: یکی از اقدامات خوب راه‌اندازی ۴۰ مرکز ناباروری سطح ۲ در کشور بوده است که باید به عدد ۶۴ تا آبان ماه برسیم. در این زمینه بر آموزش نیروی انسانی، فضای فیزیکی، تجهیزات و امکانات لازم تاکید شد.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، کریمی با بیان این که نظام ارجاع در برنامه پزشکی خانواده در سطح ۲ تقریبا تکمیل شده است، گفت: سامانه الکترونیک ارجاع از سطح یک به سطوح ۲ و ۳ به صورت کاملا هوشمند طراحی، ابلاغ و رونمایی شده است.

وی اضافه کرد: هم اکنون ارجاع از مراکز سطح یک توسط پزشکان عمومی در بخش بهداشت در مسیرهای مشخص به صورت الکترونیکی کاملا امکان‌پذیر شده است.‌

معاون درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: در سطح ۲ و ۳ هم که مراکز تخصصی، فوق تخصصی، بیمارستانی و بستری هستند، پذیرش بیماران از طریق سامانه انجام می شود و در همان سامانه بازخوراند آنان هم ارائه می‌شود. بنابراین اتصال سطوح یک و ۲ و ۳ به صورت الکترونیک کاملا انجام شده است و فقط در حال تدوین و ابلاغ مشوق هایی برای بیمار و سیستم هستیم.

انتهای پیام

نشر مطالب پزشکی

به طور خلاقانه و منسجم، مفاهیم علمی پزشکی را به زبانی ساده و قابل فهم برای همه تبدیل می‌کنم. هدفم این است که هر کسی بتواند به سرعت به دانش پزشکی دسترسی داشته باشد.
دکمه بازگشت به بالا