علم و سلامتکسب و کار ویژه

جای بخیه سانترال لب

چه بخواهید لیفت سانترال لب انجام دهید و چه لیفت دایرکت لب، یکی از مهمترین سوالاتی که در ذهن شما وجود دارد باقی ماندن جای زخم (اسکار) و نحوه از بین رفتن رد بخیه ها بعد از اتمام جراحی است. از آنجا که این جراحی بر روی لب که یکی از مهمترین اجزاء صورت است انجام می شود این سوال از مهمترین سوالات همه متقاضیان جراحی لیفت لب است. در این مقاله قصد دارم در مورد جای بخیه، نحوه از بین بردن رد بخیه ها و عوامل موثر بر آن صحبت کنم. در انتهای مقاله نیز چند نمونه ترمیم کننده مناسب برای از بین بردن جای بخیه ها معرفی خواهم کرد. پس تا انتهای این مطلب همراه من باشید.

اکثر زیباجویان تصور می کنند که تنها عامل موثر بر باقی ماندن جای اسکار در عمل جراحی لیفت لب، جراح و تکنیک جراحی اوست. به همین دلیل اکثر افراد صبح و شب در جستجوی بهترین جراح برای انجام سانترال لب هستند تا این جراح مظلوم طوری بخیه بزند که رد بخیه ها نماند. اما برخلاف تصور عموم، باقی ماندن جای زخم بعد از جراحی لیفت لب به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از آنها مهارت، تجربه و تکنیک جراح است. عوامل مهمتری از قبیل، متابولیسم بدن متقاضی، نوع و جنس بخیه ها، کیفیت مراقبت های بعد از عمل و استفاده به موقع و صحیح از ترمیم کننده های جای زخم تاثیر زیادی بر ماندن یا از بین رفتن رد بخیه های سانترال لب دارند.

تاثیر متابولیسم بدن بر ترمیم زخم سانترال لب

حتما تا به حال شنیده اید که بعضی ها خوش زخم یا بد زخم هستند. منظور از خوش زخم یعنی اینکه اگر جایی از بدن شان بریده شود جای زخم با سرعت زیادی از بین می رود. یا بد زخم کسی است که اگر مثلا دستش بریده شود تا سالها جای زخم روی دستش باقی می ماند. خب این ساده ترین توضیح برای اثرگزاری متابولیسم بدن است. یعنی بدن هر فرد نسبت به بدن افراد دیگر رفتار متفاوتی در مقابل زخم شدن دارد و سرعت ترمیم زخم ها در بدن افراد مختلف با هم متفاوت است. در نتیجه هرکسی می تواند با رجوع به تاریخچه ترمیم زخم ها در بدن خودش متوجه شود که بدن او نسبت به ترمیم زخم چه واکنشی داشته و چه انتظاری می تواند از بدن خود داشته باشد.

تاثیر تجربه جراح بر رد بخیه سانترال لب

عامل مهم دیگر مهارت و تجربه جراح است. مطالعات ثابت کرده اند که نوع برش های جراحی، دقت و ظرافت برش ها و در کل تکنیک انجام عمل روی باقی ماندن زخم اثر دارند. هر جراح به مرور زمان می تواند برش ظریفتر با دقت بالاتر و تکنیک بروزتری را اجرا کند و همین عامل می تواند تاثیر خوبی در از بین رفتن جای زخم داشته باشد. در نتیجه جراحی را پیدا کنید که تعداد عمل بیشتری در ماه دارد و در نتیجه این جراح با تجربه تر خواهد بود.

تاثیر نوع و جنس بخیه بر رد بخیه سانترال لب

بخیه های مورد استفاده حین جراحی نیز عامل مهم و تاثیرگزار دیگری هستند. بطوریکه بخیه های جذبی ممکن است جای زخم بیشتر و ماندگارتری ایجاد کنند و بخیه های کشیدنی زودتر محو می شوند. برند و کیفیت بخیه ها نیز مهم است که این عامل بیشتر به تحریم ها و عوامل موثر بر واردات کالا بستگی دارد.

مراقبت های بعد از عمل

یکی از مهمترین عوامل در از بین رفتن جای زخم بعد از عمل کیفیت مراقبت های بعد از سانترال لب است. در ویدئوهای آپارات درباره روش های مراقبت بعد از عمل توضیحات لازم داده شده است.  این عامل فقط به فرد زیباجو بستگی دارد. اینکه چقدر برای مراقبت ها و توصیه های بعد از عمل اهمیت قائل باشد. برای جراحی لیفت لب مراقبت هایی مثل کمتر صحبت کردن، کمتر خندیدن، کمتر جویدن عوامل مهمی هستند که باید در دو هفته ابتدایی بعد از عمل رعایت شوند.

فرد متقاضی سانترال لب باید همکاری زیادی بعد از عمل داشته باشد تا محل جراحی کمتر ورم کند، بخیه ها پاره نشوند و به خوبی جوش بخورند. اگر مراقبت های بعد از عمل رعایت نشوند ممکن است تورم، پاره شدن بخیه ها را به همراه داشته باشد که متعاقبا خطر گوشت اضافه در آن ناحیه نیز وجود خواهد داشت.

درمان جای بخیه سانترال لب

اصولا بافت پوست پس از جراحی تلاش می‌کند با تکثیر سلول‌ها و تولید کلاژن خود را ترمیم و بازسازی کند. این فرآیند ترمیمی ممکن است منجر به ایجاد جای زخم یا اسکار شود. اسکارها در واقع نتیجه‌ی فرآیند ترمیم بافت پوست هستند و معمولاً در مناطقی که زخم بزرگتر و عمیق‌تر است، احتمال بروز اسکار بیشتر است. پس از جراحی، مراقبت از زخم و استفاده از روش‌های ترمیم زخم به پیشنهاد پزشک می‌تواند به کاهش احتمال بروز اسکار کمک کند.

چند راهکار برای از بین رفتن سریعتر جای بخیه و اسکار پیشنهاد می­شود:

  • ضدعفونی: محل زخم را با محلول ضدعفونی تمیز کنید و در صورت نیاز، آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی یا موضعی را طبق توصیه پزشک مصرف کنید.
  • حفظ رطوبت: محل زخم را مرطوب نگه دارید، رطوبت به بازسازی پوست کمک می­کند.
  • محافظت در برابر نور خورشید: زخم‌های جراحی حساسیت بیشتری نسبت به نور خورشید دارند. برای محافظت از زخم، می‌توانید آن را با باند بپوشانید و یا از کرم ضدآفتاب با فاکتور حفاظتی بالا استفاده کنید.
  • مصرف ویتامین D و C: مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین D و C می­تواند به فرآیند بهبودی و ترمیم بافت پوست کمک کند.

چه عواملی جای بخیه بعد از عمل را تشدید می­کند؟

  1. در هفت روز اول پس از جراحی، از انجام فعالیت‌هایی مانند لبخند زدن، صحبت کردن، جویدن، خمیازه کشیدن و عطسه کردن خودداری کنید. این کار می‌تواند باعث فشار بر بخیه‌ها شود و باز شدن آنها را تسریع کند.
  2. حرکات صورت خود را محدود کنید. در هنگام چرخش سر، سعی کنید سر و شانه‌ها را همزمان حرکت دهید و جلوی چرخش ناگهانی سر را بگیرید. این کار از باز شدن بخیه­ ها جلوگیری می­کند.
  3. از مصرف الکل و دخانیات در دوره ترمیم بعد از عمل لیفت سانترال لب، خودداری کنید؛ زیرا تاثیر مخربی بر فرآیند بهبودی بخیه­ ها دارد.
  4. پس از جراحی لیفت سانترال لب، توصیه می‌شود تا زمانی که به طور کامل بهبود نیافته‌اید، از فعالیت­ های سنگین و ورزش‌های شدید خودداری کنید.
  5. توصیه می شود ۴۸ الی ۷۲ ساعت پس از جراحی، از مصرف غذاهایی که نیاز به جویدن زیاد دارند، پرهیز کنید. بهتر است نوشیدنی‌ها و غذاهای داغ نیز استفاده نکنید؛ زیرا می­تواند مانع از بهبود جای بخیه­­ ها باشد.
  6. در هنگام خوردن غذا و مسواک زدن، مراقب بخیه ­های خود باشید و به آرامی عمل کنید. همچنین، در هنگام خنده و عطسه کردن، سعی کنید دهان خود را زیاد باز نکنید.

    بهترین ترمیم کننده برای از بین بردن جای بخیه لیفت لب

محصولاتی مانند ژل سیلیکونی رژواسیل و کرم سیلیکونی اسکار استاتیک می‌توانند در بهبود اسکارها و ترمیم بافت پوست کمک کنند. این محصولات به عنوان بخشی از پروتکل درمانی برای مراقبت از اسکارها استفاده می‌شوند. برای استفاده از ژل رژواسیل، باید روزانه دو الی سه مرتبه یک لایه نازک از آن را به آرامی روی اسکار بمالید. در صورت تماس ژل با چشم، باید چشم را با آب بشویید. حداقل زمان مورد نیاز برای استفاده از ژل رژواسیل معمولاً حدود ۸ هفته مداوم است

همچنین، برای استفاده از کرم اسکار استاتیک، باید روزانه سه الی چهار مرتبه یک لایه نازک از آن را به آرامی روی اسکار مالید. در صورت تماس کرم با چشم، باید چشم را با آب بشویید. حداقل زمان مورد نیاز برای استفاده از کرم اسکار استاتیک نیز حدود ۸ هفته مداوم است. پیش از استفاده از هر گونه محصول درمانی، با پزشک خود مشورت کنید. او می‌تواند به شما راهنمایی دقیق‌تری در مورد نحوه استفاده صحیح از این محصولات بدهد.

مراقبت های بعد از عمل سانترال لب

 

  1. از قرار گیری در معرض نور خورشید مستقیم (بخصوص در روزهای اول پس از جراحی) و مصرف بیش از حد نمک در رژیم غذایی خود پرهیز کنید. این موارد می توانند تورم را افزایش دهند و فرآیند بهبود را کند کنند.
  2. در چهار ساعت اول بعد از جراحی، توصیه می شود خم نشوید و از خابیدن روی صورت خودداری کنید.
  3. زمانی که دراز می کشید، می توانید سر خود را کمی بالا بیاورید تا تورم کاهش یابد. این موضوع می تواند به راحتی تنفس کمک کند.
  4. از کمپرس سرد استفاده کنید. استفاده از کمپرس سرد باعث کاهش ورم پس از جراحی می‌شود.
  5. لب‌های خود را مرطوب نگه دارید. یکی از مراقبت‌های بعد از لیفت سانترال لب، مرطوب نگه داشتن لب‌ها است. می‌توانید از لوسیون یا کرم‌هایی که توسط پزشک تجویز شده استفاده کنید.
  6. داروها و مسکن‌های تجویز شده را به موقع مصرف کنید. این کار به کاهش درد و جلوگیری از عفونت کمک می‌کند.
دکمه بازگشت به بالا