علم و سلامت

«دلتا کرون» پشت درهای ایران

به گزارش شفاف «همشهری»، مدیر فنی سازمان جهانی بهداشت از تصادفات دلتاکو در آمریکا، فرانسه، دانمارک و هلند خبر داد. با این حال، اطلاعات در مورد میزان انتقال عفونت و شدت بیماری هنوز کامل نیست. با این حال، در برخی از کشورها، این بیماری پس از یک وقفه کوتاه افزایش یافته است و کارشناسان و کارشناسان جهانی فکر می کنند که یک زیرگروه جدید omicron، BA2 در حال افزایش است و شاید یک تلاش جدید آزمایش شده توسط WHO. با این حال، ترتروس، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت، می‌گوید که بزرگترین نگرانی در مورد دلتاکرون می‌تواند کاهش اثربخشی واکسن‌ها باشد. با این حال، در ایران، طبق اعلام کمیته علمی تاج وزارت بهداشت، این اثر جدید هنوز شناسایی نشده است، اما نتایج یک مطالعه جدید نشان داد که 28 درصد موارد Omicron دارای یک زیرگروه جدید به نام BA2 هستند. در حالی که بارها تکرار شده است، ویروس با روش‌های جدید خود پشت مرز نمی‌ماند و اگر در کشورهای دیگر غالب شود، قطعا وارد ایران خواهد شد. در این مرحله رئیس کارگروه ایمنی و پیشگیری ملی به ستاد تاج و تخت تبدیل می شود. وی گفت: با وجود اینکه هنوز اطلاعاتی در مورد دلتاکرون در دسترس نیست، نیاز است پلیس و ادارات پلیس در کشور و استان با بستگان خود پیگیری کنند و اطلاعات لازم را دریافت کنند.

زیر واحد جدید Omicron سنگین تر از Deltacron است

اولین روز 17 ژانویه، یک ویروس شناس قبرسی از ظهور یک رقابت جدید با نوع Omicron و Delta خبر داد، اما این مورد توسط دانشمندان و کارشناسان رد شده است. اکنون دانشمندان انستیتو پاستور پاریس توالی کامل ژنومی را با پایگاه بین‌المللی GSAID Govid GSAID به اشتراک گذاشته‌اند و سازمان بهداشت جهانی شیوع سویه را در اروپا و آمریکا گزارش کرده است. به گفته پروفسور تیم اسپکتور، یکی از بنیانگذاران این مطالعه، میزان ابتلا به این بیماری افزایش یافته و این نگرانی برای سالمندان در حال افزایش است. وی گفت: «برای اولین بار شاهد افزایش در بیمارستان‌ها بوده‌ایم و در آینده قابل پیش‌بینی احتمالاً نرخ عفونت و شیوع بیماری را در بیش از 30 نفر ادامه خواهیم داد.»

به گفته استفان گریفین، ویروس شناس در دانشگاه لیدز، این هنوز شایعه اصلی نیست، اما اکنون حدود 175000 نفر در روز مبتلا به کووید هستند که 20 درصد در طول هفته افزایش یافته است. کارشناسان همچنین نگران گسترش یک زیرگروه جدید omicron به نام BA2 هستند. جنی هریس، مدیر بهداشت و ایمنی بریتانیا گفت: “افزایش روزانه sub-BA2 و افزایش جزئی عفونت در بین افراد بالای 55 سال نشان می‌دهد که اپیدمی وجود ندارد و می‌توان انتظار سطوح بالای گردش خون را داشت.” مدیریت

واکسیناسیون دلتاکرو اضطراب

حمید سوری، رئیس گروه بهداشت و درمان ناجا نیز درباره احتمال فرار از این بحث جدید گفت: وی این موضوع را ضروری‌تر دانست. با توجه به آزمایش و مشاهده این گونه هیبریدی در فرانسه و برخی از کشورهای اروپایی، تدروس گفت که قبلاً تصور می کرد که این گونه به دلیل عفونت آزمایشگاهی ایجاد شده است، اما کشف یک نوع ترکیبی در بسیاری از کشورها، فرضیه آلودگی آزمایشگاهی را بررسی کرد. وی ادامه داد: قطعاً مشخص نیست که بیماری با این سویه شدیدتر باشد، اما اثربخشی واکسن موجود کمتر است که پس از بررسی های بیشتر مشخص خواهد شد.

وی گفت: تمدید کرون وینز یکی از الزامات مدیریت بحرانی در برخی کشورها است، اما طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، آزمایش انبوه در برخی کشورها کامل نشده است. “در حالی که شواهد مربوط به چگونگی انتشار ویروس در جامعه و چه شکلی از مجلات، بیماری ها و تکامل انسان است.”

وی گفت: به گفته دبیرکل سازمان جهانی بهداشت، این تفاوت چندانی با آمیکرون ندارد، بلکه به دلیل شدت و انتقال آن است. “آن بیماری ها آموخته شده اند.”

سوری همچنین توضیح می‌دهد که آیا ترکیب این دو می‌تواند منجر به خطر بیشتر شود یا خیر: «استفاده از مواد طبیعی به گونه‌ای است که اگر از یک خانواده باشند، نمی‌توانند همزمان وارد بدن شوند و سرخجه به طور همزمان وارد بدن شوند. و همین امر در مورد تاج نیز پیش بینی می شود، اما این امکان وجود دارد که ویروس ممکن است بقای خود را تغییر دهد.”

دلتاکرون هنوز در ایران شناخته نشده است، اما به گفته محمد وژگانی، یکی از اعضای کمیته علمی تاج، در مطالعه موردی omicrone دارای 28 درصد BA2 بود. با این حال، وی معتقد است بروز زیرگروه‌های BA2 کمتر از این تعداد خواهد بود: «این کار انجام می‌شود و اگر در سطح کشور در نظر گرفته شود، تعداد کمتری خواهد داشت».

واژگانی درباره نگرانی از رویکرد جدید اعلام شده از سوی سازمان جهانی بهداشت گفت: این موضوع هنوز خیلی به دلتاکرون مربوط نمی شود و هنوز گزارشی در جلسه رسمی کمیته علمی دریافت نکرده ایم. البته واکسیناسیون در ایران از آمار خوب و تا حدودی حفاظت انسانی برخوردار است. اما در سطح جهانی، Skye با BA2 روبه‌رو می‌شود و باید چیزی برای نگرانی وجود داشته باشد. بهترین اقدام پیروی از پروتکل هایی است که باید توسط افراد انجام شود. در مورد واکسیناسیون نیز می توان انتظار داشت که موج جدید و شیوع بیماری ها در کشورمان نداشته باشیم.

دکمه بازگشت به بالا