عمومیکسب و کار ویژه

دیتا پروژکتور چیست

ویدئو پروژکتورها وسایل کاربردی هستند که در سال‌های اخیر تقریبا در تمام سالن‌های ورزشی، همایش ها، نمایشگاه‌ها و مراکز آموزشی از آن‌ها استفاده می‌شود. ما در این مقاله قصد داریم به معرفی و کاربرد ویدئو پروژکتورها پرداخته و نکات مهم مرتبط با این وسیله را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

کار ویدئو پروژکتور چیست

دستگاهی است که امکان نمایش تصاویر موجود در لپ تاپ، موبایل، تلویزیون، دوربین‌های دیجیتال، کامپیوتر و… را در ابعاد بسیار بزرگتر و با کیفیت بالا، روی پرده یا دیوار فراهم می‌سازد. اولین ویدئو پروژکتورها تنها قادر بودند تصاویر را با سرعت بسیار کم و به صورت پی در پی نمایش دهند اما به مرور و با استفاده از تکنولوژی‌های توسعه یافته نمایشی این وسایل به یکی از مهمترین و کاربردی‌ترین وسایل موجود در سمینارها، نمایشگاه‌ها و… تبدیل شدند. نام دیگر ویدئو پروژکتور ویدئو فراتاب است. در واقع این دستگاه قادر است انواع داده‌های صوتی و تصویری را در ابعاد بزرگتر روی هر سطح صاف و روشنی به نمایش در آورد.

ویدئو پروژکتور از دو بخش اصلی لامپ و لنز تشکیل می‌شود. در این دستگاه لنز یا عدسی وظیفه بزرگنمایی تصاویر دریافتی را بر عهده دارد و لامپ نیز تصاویر بزرگنمایی شده را روی پرده به نمایش در می‌آورد. همین عملکرد ویدئو پروژکتور است که باعث می‌شود این دستگاه در سالن‌های تئاتر، سینما، اتاق‌های کنفرانس و مراکز آموزشی بسیار کاربردی باشد.

ویدئو پروژکتورها در دوره‌های مختلف از زمان اختراع این وسیله تا به امروز با فناوری‌های متفاوتی عرضه شده‌اند و اسامی مختلفی داشته اند. به همین دلیل است که امروزه در بازار اسامی مختلفی از جمله ویدئو پروژکتور، دیتا پروژکتور، اسلاید پروژکتور، ویدئو پروجکشن و… را نیز می‌شنویم. ویدئو پروژکتور به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

انواع ویدئو پروژکتور

ویدئو پروژکتورها بر اساس نوع کاربرد و فناوری ساخت به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که در زمان خرید، شناخت دقیق انواع ویدئو پروژکتور می‌تواند در انتخاب بهتر تأثیرگذار باشد. ویدئو پروژکتورها بر اساس محیط نمایش (کم نور، پرنور) و نوع عملکرد (خانگی، سینمایی، آموزشی و…) و فناوری ساخت (led، DLP، LCOS و…) طبقه‌بندی می‌شوند.

در حالت کلی از نظر کاربرد ویدئو پروژکتورها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

– ویدئو پروژکتورهای حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای

– ویدئو پروژکتورهای سینمایی یا سینمای خانگی

– ویدئو پروژکتورهای اداری و آموزشی

– ویدئو پروژکتورهای مینی و جیبی

ویدئو پروژکتور تلویزیون دار چیست؟

یکی از انواع ویدئو پروژکتور که به ویژه برای بخش خانگی بسیار کاربردی است. ویدئو پروژکتور تلویزیون دار در واقع نوعی محسوب می‌شود. البته تعداد بسیار کمی از پروژکتورهای موجود در بازار هستند که گیرنده داخلی داشته و این گیرنده امکان دریافت کانال‌های تلویزیون را برای شما فراهم می‌کند. اکثر برندهای معتبر موجود در بازار فاقد چنین امکانی هستند اما اکثر آن‌ها دارای سیستم عامل داخلی است که می‌توانید به کمک آن و نصب آنتن برنامه‌های تلویزیون را از طریق ویدئو پروژکتور نمایش دهید.

ضمن این که می‌توان با استفاده از کابل‌های اتصال مخصوص امکان نمایش برنامه‌های تلویزیونی با کمک ویدئو پروژکتور را فراهم کرد.

مقایسه ویدئو پروژکتور و تلویزیون

تصاویر دریافتی از کانال‌های تلویزیون بر اساس اندازه و ابعاد تلویزیونی که در اختیار دارید نمایش داده می‌شوند اما وقتی شما یک ویدئو پروژکتور در اختیار داشته باشید قادر هستید تصاویر مورد نظرتان را در ابعاد بسیار بزرگتر و با کیفیت بالا روی پرده و یا دیوار سفید نمایش دهید. این امکانی است که تلویزیون‌ها فاقد آن هستند. در واقع اگر در یک فضای کوچک از یک تلویزیون با ابعاد بزرگ استفاده کنید ممکن است کیفیت تصاویر (رزولوشن) آن کاهش پیدا کند. اما ویدئو پروژکتور این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد که تصاویر مورد نظرتان را در هر فضایی با کیفیت بالا مشاهده کنید.

ضمن این که وجود نور کم یا زیاد ممکن است در کیفیت تصویر تلویزیون تأثیرگذار باشد اما در زمان انتخاب ویدئو پروژکتور شما می‌توانید با یک انتخاب کاربردی بهترین عملکرد را از دستگاه انتظار داشته باشید.

تفاوت دیتا پروژکتور و ویدئو پروژکتور

ممکن است شما در بازار نام دیتا پروژکتور را در کنار ویدئو پروژکتور بسیار شنیده باشید. شاید جالب باشد بدانید این دو دستگاه اگرچه عملکرد مشابهی دارند اما عملا دو دستگاه متفاوت هستند. در واقع باید بگوییم ویدئو پروژکتورها عموما قادر به نمایش فایل‌های تصویری هستند در حالی که دیتا پروژکتورها می‌توانند انواع فایل‌های متنی، تصویری، پاورپوینت و… را نمایش دهند.

در پاسخ به سوال پرتکرار «پروجکشن چیست؟» نیز باید بگوییم که این کلمه به عملکرد دستگاه پروژکتور (Projector) اشاره می‌کند و دقیقا همان دستگاه ویدئو پروژکتور است. بنابراین ویدئو پروژکتور، دیتا پروژکتور و پروجکشن در واقع همگی یک معنا داشته و به یک دستگاه اشاره می‌کنند.

قیمت دیتا پروژکتور

به طور مثال ویدئو پروژکتورهای خانگی قیمت متفاوتی با مدل‌های سینمایی دارند و یا ویدئو پروژکتورهای جیبی و قابل حمل در مقایسه با ویدئو پروژکتورهای بزرگ‌تر از قیمت متفاوتی برخوردار هستند. نوع پرده (ثابت، پایه دار و…) نیز می‌تواند در قیمت نهایی ویدئو پروژکتورها تأثیرگذار باشد.

بنابراین این شما هستید که تعیین می‌کنید چه نوع ویدئوپروژکتوری و با چه امکانات و ویژگی‌هایی نیاز دارید. تنوع مدل‌ها و برندها در بازار بسیار زیاد است و هر تصمیمی که داشته باشید انتخاب‌های متنوعی پیش روی شما قرار خواهد داشت که هم از نظر قیمت ویدئو پروژکتور و هم از نظر فناوری ساخت گزینه‌های بسیاری را شامل می‌شود.

خرید بهترین ویدئو پروژکتور

شاید این سوال برای بسیاری از خریداران مطرح باشد که بهترین ویدئو پروژکتور موجود در بازار کدام نوع است. در پاسخ به این سوال باید بگوییم آنچه یک ویدئو پروژکتور را برای شما مناسب می‌سازد، عملکردی است که از دستگاه در نظر دارید. در واقع نوع عملکرد دستگاه در انواع مختلف، متفاوت است. به طور مثال ممکن است شما یک ویدئو پروژکتور خانگی نیاز داشته باشید که در این صورت خرید ویدئو پروژکتورهای حرفه‌ای و آموزشی برای شما مناسب نیست و هزینه زیادی را به شما تحمیل خواهد کرد.

در مثال دیگر ممکن است فردی برای آموزش به گروه‌های مختلف در مکان‌های مختلف، نیاز به یک و سیار داشته باشد که در این صورت استفاده از ویدئو پروژکتورهای بزرگ و ثابت نمی‌تواند گزینه مناسبی باشد.

جمع‌بندی

امروزه زندگی بشر به استفاده از انواع داده‌ها متکی است. از طرف دیگر توسعه فناوری ساخت ویدیو پروژکتور لیزری و تنوع در ساخت این محصول، امکان استفاده از آن‌ها را بر اساس عملکردهای متنوع خانگی، آموزشی، سینمایی و… فراهم کرده است. کاربردی بودن دیتا پروژکتور باعث شده است که این دستگاه در سال‌های اخیر با محبوبیت بسیاری همراه باشد.

برای این که بتوانید انتخاب مناسبی داشته باشید نیاز است که اطلاعات خوبی در مورد انواع ویدئو پروژکتورها و ویژگی‌های آن‌ها داشته باشید. توصیه ما این است که در زمان خرید این محصول حتما از امکان مشاوره خرید استفاده کنید و از راهنمایی‌های یک کارشناس متخصص در این زمینه بهره‌مند شوید.

منبع : youtube.com

دکمه بازگشت به بالا