علم و سلامت

زگیل تناسلی چیست و چگونه به آن مبتلا می‌شویم؟

زگیل تناسلی چیست؟

یکی از عوارض شایع افرادی که فعالیت جنسی دارند، زگیل تناسلی یا ویروس HPV نیست. به دلیل ماهیت مسری و انتقال سریع HPV، ممکن است در اولین تماس جنسی با فرد آلوده به این ویروس مبتلا شوید. بنابراین، علاوه بر رابطه جنسی ایمن، باید واکسن HPV زگیل تناسلی را قبل از رابطه جنسی تزریق کنید. در ادامه با این عارضه و علائم و روش های درمان آن بیشتر آشنا خواهید شد.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی عفونت‌های مقاربتی شایعی هستند که توسط ویروسی به نام ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شوند. این ویروس از طریق تماس مستقیم پوست به پوست با افراد مبتلا به HPV منتقل می شود. عفونت HPV در طول رابطه جنسی واژینال و مقعدی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. گاهی از طریق رابطه جنسی دهانی نیز منتقل می شود.

چگونه به زگیل تناسلی مبتلا شویم؟

30 تا 40 سویه ویروس HPV وجود دارد که به طور خاص بر اندام تناسلی تأثیر می گذارد، اما تنها تعداد کمی از این روش ها باعث ایجاد زگیل تناسلی می شوند. زمانی که اندام تناسلی شما با اندام تناسلی فرد دیگری که حامل ویروس HPV است، به زگیل تناسلی مبتلا می شوید. شریک زندگی شما ممکن است به ویروس HPV آلوده شده باشد، اما شما هیچ علامتی نخواهید دید.

حتی اگر از کاندوم استفاده می کنید یا با دخول خود دروغ نمی گویید، ممکن است به زگیل مبتلا شوید. زیرا کاندوم تمام پوست اندام تناسلی را نمی پوشاند. زگیل تناسلی اغلب به دلیل عفونت HPV ایجاد می شود که با روش هایی که باعث ایجاد زگیل در دست ها یا قسمت هایی از بدن می شود متفاوت است.

علائم زگیل تناسلی در مردان و زنان چیست؟

زگیل تناسلی از طریق فعالیت جنسی، رابطه جنسی دهانی، واژن و مقعدی منتقل می شود. علائم شما ممکن است چند هفته یا چند ماه پس از عفونت ظاهر شود. به همین ترتیب، زگیل تناسلی همیشه با چشم انسان قابل مشاهده نیست. آنها می توانند بسیار ریز، رنگ پوست یا کمی تیره تر باشند. قسمت بالایی رشد بسیار شبیه به گل کلم است و در لمس صاف و کمی عضلانی به نظر می رسد.

آپاندیس ها مانند یک دسته زگیل یا فقط زگیل ظاهر می شوند. اگر زگیل تناسلی گسترش یابد یا بزرگ شود، این وضعیت می تواند ناراحت کننده یا حتی دردناک باشد.

زگیل تناسلی ممکن است در مردان در مکان های زیر ایجاد شود:

  • آلت تناسلی
  • کیسه بیضه
  • کشاله ران
  • داخل یا اطراف آنو

زگیل تناسلی معمولا در زنان در مکان های زیر ایجاد می شود:

  • داخل غلاف یا مقعد
  • اطراف واژن یا مقعد
  • در گردن

حتی اگر نتوانید زگیل تناسلی را ببینید، ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

  • بهبودی واژن
  • خارش
  • خونین
  • وزش

زگیل تناسلی همچنین می‌تواند روی لب‌ها، دهان، زبان یا گلوی فردی که با همسر مبتلا به HPV رابطه دهانی داشته است ظاهر شود.

تشخیص زگیل تناسلی مردان و زنان

برای تشخیص این مشکل اعم از خانم ها و آقایان لازم است به متخصص زنان، اورولوژیست و جراح عمومی مراجعه کنند تا این زگیل ها را به صورت موجود درمان کنند. زیرا در برخی موارد ممکن است این عفونت ها با سایر بیماری های پرخطر مانند سرطان تشخیص اشتباه داده شوند. در اینجا راه هایی برای تشخیص بیماری ها وجود دارد

  • معاینه بصری زگیل با استفاده از ذره بین
  • نمونه برداری از آپاندیس تحت بیهوشی برای شناسایی ویروس های عامل بیماری

تشخیص زگیل تناسلی زنان آسانتر از مردان است. اگر فکر می کنید این عارضه را دارید باید به متخصص زنان مراجعه کنید. اگر علائمی در خارج و اطراف غلاف قابل مشاهده باشد، با معاینه معمول قابل تشخیص است.

برای مشاهده مقاله کامل زگیل تناسلی در مردان و زنان می توانید علت، روش و تشخیص آن را در لینک زیر گزارش دهید.

همچنین ممکن است غلاف و رحم به صورت مصنوعی معاینه شود یا پاپ اسمیر انجام شود و در صورت مشکوک بودن نمونه در آزمایشگاه پاتولوژی بررسی شود.

تشخیص زگیل

عوامل خطر زگیل تناسلی

هر فرد فعال جنسی در معرض خطر ابتلا به عفونت HPV است. با این حال، خطر ابتلا به زگیل تناسلی در موارد زیر افزایش می یابد:

  • چندین شریک جنسی وجود دارد
  • سیستم ایمنی آنها ضعیف است
  • زیر 30 سال سن دارند
  • سایر عفونت های مقاربتی

زگیل تناسلی چگونه درمان می شود؟

در حالی که زگیل تناسلی قابل مشاهده اغلب با گذشت زمان از بین می رود، HPV خود می تواند در سلول های پوست باقی بماند. این به این معنی است که شما بارها در زندگی خود این مشکل را دارید.

اگر می خواهید از انتشار ویروس به دیگران جلوگیری کنید، تجویز علائم مهم است. زیرا زگیل تناسلی می تواند به دیگران منتقل شود، حتی اگر زگیل قابل مشاهده یا علائم دیگری وجود نداشته باشد. نوع درمانی که به شما پیشنهاد می شود به ظاهر زگیل و محل آنها بستگی دارد. پزشک یا پرستار شما را درمان خواهند کرد. این بیماری تنها به این دلیل خطرناک تلقی می شود که خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم و آلت تناسلی را افزایش می دهد. برخی از روش های درمان عوارض به شرح زیر است:

عطر یا محلول

همچنین می توانید طبق تجویز پزشک از برخی داروهای موضعی برای از بین بردن زگیل تناسلی برای زائده ها استفاده کنید. البته این داروها معمولاً روش های قطعی برای از بین بردن زگیل تناسلی و فقط برای استفاده در زائده های کوچک و خفیف نیستند. برخی داروها باید این عوارض را درمان کنند.

  • پماد پودوفیلین
  • آلدارا
  • اسید سالیسیلیک

روش لیزر زگیل تناسلی

برای پیشگیری از این بیماری می توان از لیزر استفاده کرد. جراحی لیزر معمولاً به صورت سرپایی در مطب یا کلینیک بالینی انجام می شود و نیازی به بیهوشی خاصی ندارد. این روش به عنوان یک درمان قطعی برای کاهش علائم زگیل تناسلی استفاده می شود. در روش لیزر، پرتوهای مستقیم تابش به زائده‌ها می‌تابد و با جذب اشعه لیزر، بافت‌های زگیل آسیب دیده و ترمیم می‌شوند.

از این روش برای زگیل های بزرگ یا بزرگ نیز استفاده می شود و معمولا یک جلسه لیزر برای درمان زگیل کافی است.

کریو، فریز یا منجمد کنید

اکثر پزشکان از نیتروژن مایع استفاده می کنند که می تواند زگیل ها را تا دمای -320 درجه فارنهایت منجمد کند. در طی این فرآیند، درمانگر زگیل، مایع پراکنده نیتروژن را در زائده ها منقبض می کند. گاهی اوقات درمان چندین بار تکرار می شود، هم با درد و هم با جوش.

متخصص برق

برای درمان زگیل تناسلی به روش الکتروکوت، جریان الکتریکی با بی حسی موضعی به زائده ها وارد می شود و آپاندیس به طور مکرر در یک جلسه برداشته می شود. به این ترتیب با استفاده از ابزار نوک تیز که شبیه سوزن است، زگیل با حرارت شدید از بین می رود.

عوارض جانبی احتمالی HPV چیست؟

زگیل تناسلی یک عفونت کم خطر از نوع HPV است. سویه های پرخطر مانند HPV 16 و HPV 18 عمدتاً در سرطان دهانه رحم نقش دارند. آنها همچنین ممکن است منجر به تغییرات گذرا مختلف در سلول های دهانه رحم به نام دیسپلازی شوند.

HPV همچنین می تواند انواع دیگری از سرطان فرج را ایجاد کند. آنها همچنین ممکن است عوارض جانبی متوالی داشته باشند.

  • سرطان آلت تناسلی
  • سرطان مقعد
  • سرطان حنجره
  • سرطان مری

*بازگشت به گزارش

دکمه بازگشت به بالا