علم و سلامت

سرنخ جدیدی از منشأ حیات در زمین کشف شد

همه ما واحدهای شیمیایی یک گونه حیات را می شناسیم. این واحدها شامل پپتیدها برای عملکردهای مختلف در بدن هستند: انتقال مواد محدود، تسریع حرکات، یا ایجاد عملکردهای تثبیت کننده در سلول ها. پپتیدها از اسیدهای آمینه تشکیل شده اند که به ترتیب خاصی چیده شده اند. توالی دقیق توسط خواص نهایی پپتیدیس تعیین می شود.

این که چگونه این مولکول های زیستی در حال تغییر به یکی از مشکلات منشأ حیات تبدیل شدند. اسیدهای آمینه مختلف، نوکلئوبازها و قند موجود در شهاب سنگ ها نشان می دهد که می تواند منبع حیات زمینی باشد.

با این حال، از آنجایی که پپتیدها از اسیدهای آمینه منفرد تشکیل شده‌اند، شرایط بسیار ویژه‌ای مورد نیاز است، که قبلاً احتمال وقوع آن در زمین بیشتر بود.

درجه اول نیاز به آب دارد، درجه دوم نیازی به آب ندارد.

دکتر می گوید: «آب نقش مهمی در تشکیل پپتید دارد. سرژ کراسنوکوتسکی از آزمایشگاه اخترفیزیک ماکس پلانک برای ستاره شناسان.

در این فرآیند هر مولکول اسید آمینه در کنار هم قرار می گیرد تا یک زنجیره تشکیل دهد. برای انجام این کار، مولکول های آب باید در یک زمان حذف شوند. محاسبات شیمیایی ما نشان داد که آمینو اسید گلیسین می تواند از طریق یک پیش ماده شیمیایی به نام آمینو کتون تشکیل شود که با یک مولکول آب متصل می شود.

به بیان ساده، در این حالت باید به مرحله اول واکنش آب اضافه کرد و برای مرحله دوم باید آب حذف شود.

با دانستن این موضوع، سربازان کراسنوکوتسکی اکنون توانستند راهی برای یافتن واکنشی بیابند که می تواند در شرایط کیهانی انجام شود و به آب نیاز ندارد.

کراسنوکوتسکی می‌گوید: «برای بررسی تقسیم‌بندی شیمیایی که در آن اسیدهای آمینه تشکیل می‌شوند، می‌خواستیم ببینیم که آیا مولکول‌های اسید آمینه کتن می‌توانند مستقیماً پپتید ایجاد کنند یا خیر.

ما این کار را در شرایط غالب در ابرهای مولکولی جهان انجام دادیم، یعنی در ذرات غبار در خلاء، جایی که خواص شیمیایی فراوان است، مانند کربن، آمونیاک و مونوکسید کربن.

در یک محفظه خلاء، زیرلایه به عنوان نمونه ای از ذرات گرد و غبار بر روی سطح کربن، آمونیاک و مونوکسید کربن با فشار حدود چهار مایل فشار هوای معمولی و دمای کمتر از 263 درجه سانتیگراد قرار گرفت.

کراسنوکوتسکی می گوید: «تحقیقات نشان داده است که این شرایط شامل فاینانس ساده پلی گلیسین پپتیدیوم است. این گلیسین ها ساده ترین زنجیره های آمینو اسیدی هستند و طول های متفاوتی دارند. طولانی ترین نمونه شامل 11 اسید آمینه در واحد بود.

در این آزمایش، تیم آلمانی همچنین توانستند آمینو کتون ها را شناسایی کنند. به دلیل واکنش پذیری زیاد مولکول های آمینو کتون، واکنش می تواند در چنین دماهای سردی انجام شود.

هنگامی که مشخص شد نه تنها اسیدهای آمینه، بلکه پیوندهای پپتیدی نیز می توانند در شرایط کیهانی تشکیل شوند، هنگام بررسی منشا حیات به فضا برای زمین روی می آوریم.

46

دکمه بازگشت به بالا