علم و سلامتکسب و کار ویژه

سس خرما چیست ؟ طرز تهیه و نحوه استفاده

آموزش درست کردن شیره خرما خانگی

به نقل از ارگان خرما یکی از آن جایگزینهای سالم و طبیعی عسل و قند است که علاوه بر داشتن قند دارای خواص مفید خرما نیز هست. در جنوب ایران یکی از خوراکیهای سنتی و اصیل ارده شیره است که در واقع تلفیقی از شیره خرما و ارده کنجد است. این خوراکی بیشتر برای فصول سرد مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسیار مقوی و پر انرژی است و در گذشته یکی از میان وعده‌های دانش آموزان مدرسه به حساب می‌آمد.

خرید انلاین خرما کبکاب: وقتی به گذشته بر می‌گردم روزهایی را بخاطر می‌آورم که در اواخر تابستان هر سال، بخش زیادی از خرماهای جمع آوری شده یا خریداری شده از بازارها به صورت شیره خرما در می‌آمد تا به هنگام فصول سرد یک صبحانه سالم را فراهم آورد.

یک نکته را که لازم است به شما خاطر نشان کنم در صورتی که قصد دارید به جنوب ایران سفر کنید به یاد داشته باشید که در آن محل ارده شیره به دو نام ارده و شیره و به فروش می‌رسد.

ارده سیلون همان ارده و شیره با شیره خرمای واقعی است چون در عادی، شیره خرما ترکیبی است از شیره خرما با سایر شیره‌های دیگر و یا کارامل که نمی‌تواند ارزش تغذیه‌ای شیره خرما را به طور کامل داشته باشد.

خرید خرما خاصویی تاره: یک شربت قرمز رنگ غلیظ و گاهی هم قهوه‌ای است که مزه میوه‌ای دارد و فقط در تهیه آن از خرما ساخته می‌شود. تهیه این شربت نه سخت است و نه گران (بخصوص اگر خرمای زیادی را یکجا خریداری کرده باشید). این شربت جایگزین سالم برای سایر نوشیدنی‌های مایع مانند عسل است بخصوص اگر شما وگان باشید که این به کار شما می‌آید.

از سوی دیگر شیره خرما مناسب شیرینی جات است و همچنین از خرمایی بدست می‌آید که دارای خواص تغذیه‌ای مناسب است. درست است که برخی از خواص تغذیه‌ای خرما به هنگام بدست آمدن شیره از میان می‌رود اما در مقایسه با سایر شیرین کننده‌های دیگر هنوز دارای مقداری مواد معدنی مغذی از جمله پتاسیم و کلسیم است.

روشن است که هم مثل بسیاری از مواد شیرین دارای قند بالایی است و برای افراد دیابتی چندان توصیه نمی‌شود اما اگر شما جزو افرادی هستید که مشکل دیابت ندارید و می‌خواهید یک شیرین کننده دیگر را به عوض امتحان کنید این شربت گزینه خوبی برای شماست. بهر حال این شربت علاوه بر ظاهری زیبا می‌تواند در بسیاری از غذاها و شیرینی‌ها کاربرد داشته باشد. علاوه بر اینکه بسیار هم آسان و ارزان است.

مواد لازم

دستور العمل تهیه شیره خرما

خرماها را بصورت قطعاتی درشت خرد کنید.

خرما را در آب جوش به مدت ۲۰ دقیقه بخیسانید تا ناخالصی‌های آن جدا شود. آبی که خرما را در آن خیساندید دور بریزید.

خرمای خیسانده را در یک قابلمه بزرگ در دار همراه با یک لیتر یا ۴ پیمانه آب بریزید. آب را به آرامی به نقطه جوش برسانید، بگذارید به آرامی و با حرارتی بسیار ملایم به مدت ۱ تا ۲ ساعت بپزد (اگر زمان داشته باشید ۲ ساعت بهتر است).

بعد از گذشت این زمان گاز را خاموش کنید و اجازه دهید تا مخلوط شما خنک شود.

یک ابکش را روی یک کاسه بگذارید و روی آن هم یک کیسه پنیر یا پارچه تنظیف چند لایه بگذارید یا از کیسه ماست یا شیر آجیلی استفاده کنید.

کیسه را فشار دهید تا تمام آب خرمای پخته شده از کیسه بخوبی خارج شود. اگر مواد شما زیاد است لازم است که هر بار مقداری از مواد را در کیسه بریزید تا آب آن کامل خارج شود. شما حدود ۲ پیمانه مایع خواهید داشت.

آب خرما را درون یک قابلمه بریزید و بگذارید به ملایمت و آرامی بجوشد. بگذارید حدود ۴۵ دقیقه تا یکساعت با درب باز بجوشد تا زمانی که آب اضافی تبخیر شود و شربت تقریبا به نصف میزان قبلی برسد. اگر یک قاشق را درون آن فرو کنید، شربت باید پشت قاشق را بپوشاند البته شربت پس از سرد شدن غلیظتر خواهد شد. اگر این حالت شیره خرما به نظر شما رقیق است می‌توانید آن را دوباره روی گاز بگذارید تا مقدار بیشتری از آب آن خارج شود اما مراقبت باشید تا زیاد هم غلیظ و سفت نشود البته شربت خیلی غلیظ رنگ تیره‌ای خواهد داشت و این رنگ قرمز زیبا را به شما نخواهد داد.

 انواع دسر با خرما

خواص بی‌شماری برای بدن دارد و سرشار از کلسیم، آهن، پتاسیم، پروتئین، منیزیم، فسفر، مس و فولات است و به بهبود سیستم ایمنی بدن و همچنین کنترل سوخت و ساز بدن کمک می‌کند. استفاده می‌تواند نیاز شما به شیرین‌کننده‌های مصنوعی و مضر را برطرف کند.

شما می‌توانید با تهیه هم از طعم لذیذ دسر لذت ببرید و هم به سلامت بدن‌تان کمک کند. در ادامه می‌توانید با طریقه درست کردن برای ماه رمضان و سایر روزهای سال آشنا شوید.

 ۱- ترافل خرما

«ترافل» یکی از لذیذترین است که هم خیلی راحت و سریع آماده می‌شود و هم ظاهر بسیار هوس انگیزی دارد. برای درست کردن این برای ماه رمضان و پذیرایی از مهمان‌ها می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید.

مدت زمان آماده سازی: ۲۰ دقیقه مدت زمان انتظار: ۱ ساعت میزان کالری هر عدد ترافل خرما: ۸۰ کالری

مواد لازم برای تهیه ترافل خرما

طرز تهیه ترافل خرما

برای درست کردن این که یک است بهتر است از خرمای نرم که حالتی چسبنده دارد استفاده کنید. برای شروع باید هسته و پوست خرماها را جدا کنید. سپس آن‌ها را همراه با گردو و پسته خرد شده داخل یک ظرف بریزید و خوب هم بزنید تا خرما له شود و با مغزها ترکیب شود.

بعد از ترکیب شدن مواد باید به اندازه یک گردو از مواد مورد نظر را بردارید و آن را گرد کنید. سپس می‌توانید ترافل‌های خرما را درون کنجد، پودر نارگیل یا پودر کاکائو بغلتانید و برای ۱ ساعت در یخچال بگذارید تا کاملاً سفت شوند. برای خواندن طریقه درست کردن ترافل خرما به طور دقیق و کامل به همراه فیلم آموزش تهیه می‌توانید به مقاله مراجعه کنید.

برای تهیه ، ،، و می‌توانید به صورت حضوری، تلفنی و اینترنتی، این کالاها را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

۲- رولت خرما

«رولت خرما» یکی از شیک‌ترین است که در کنار مزه فوق‌العاده‌ای که دارد بسیار جذاب به نظر می‌رسد. شما می‌توانید این برای ماه رمضان را به سادگی در خانه آماده کنید. در ادامه می‌توانید با طریقه درست کردن رولت خرما آشنا شوید.

مدت زمان آماده سازی: ۴۵ دقیقه مدت زمان انتظار: ۲ ساعت میزان کالری هر برش از رولت خرما: ۹۰ کالری

مواد لازم برای تهیه رولت خرما

طرز تهیه رولت خرما

برای درست کردن این ابتدا باید پوست و هسته خرماها را جدا کنید. سپس خرماها را چرخ یا میکس کنید. مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و سپس خرمای میکس شده را کمی تفت دهید. سپس گردوی خرد شده را همراه با زنجبیل و دارچین را به خرما اضافه کنید.

در یک ماهیتابه دیگر آرد را تفت دهید و بعد به آن روغن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا شبیه به حلوا شود. کف یک سینی کیسه فریزر بگذارید و سطح آن را چرب کنید. سپس مایه خرما را روی کیسه فریزر بریزید و بعد آرد تفت داده شده را اضافه کنید. سپس مقداری گردو و پسته روی آن بریزید و به آرامی مواد را رول کنید. دسر رولت خرما را برای چند ساعت در یخچال بگذارید تا آماده شود.

می‌توانید مواد لازم این دسر یعنی، ، و خرما را به صورت تلفنی، اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید.

۳- دسر خرما با بیسکویت پتی بور

اگر دوست دارید یک آماده کنید، این دسر بیسکویتی گزینه بی‌نظیری به عنوان است. درست کردن این با شیره خرما و بیسکویت بسیار ساده است و نیاز به پخت ندارد. در ادامه می‌توانید با مراحل درست کردن دسر خرما با بیسکویت پتی بور آشنا شوید.

مدت زمان آماده سازی: ۳۰ دقیقه مدت زمان انتظار: ۴ ساعت میزان کالری هر تکه از دسر خرما با بیسکویت: ۱۰۰ کالری

مواد لازم برای تهیه دسر خرما با بیسکویت

طرز تهیه دسر خرما با بیسکویت

برای درست کردن این باید ابتدا یک قالب را با فویل بپوشانید. سپس بیسکویت پتی بور را خرد کنید. خرماها را با چاقو خرد کنید. کره را با شیره خرما ترکیب کنید. سپس این ترکیب را روی حرارت قرار دهید و بعد از این که خوب ترکیب شدند، از روی گاز بردارید.

بیسکویت خرد شده، خرما و کشمش را ترکیب کنید و کف قالب بریزید و خوب فشار دهید. سپس مخلوط شیره خرما و کره را اضافه کنید. در انتها شکلات را آب کنید و روی دسر بریزید و آن را برای چند ساعت در یخچال قرار دهید تا سفت شود.

شما می‌توانید، ، ، و را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت تلفنی، حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

۴- دسر با خرما و ارده

ترکیب خرما و ارده تبدیل به بمب انرژی برای روزه‌داران می‌شود و می‌تواند انرژی از دست رفته آن‌ها بعد از چند ساعت غذا نخوردن را تأمین کند. برای درست کردن این می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید.

مدت زمان آماده سازی: ۳۰ دقیقه مدت زمان انتظار: ۲ ساعت میزان کالری هر تکه دسر خرما و ارده: ۹۰ کالری

مواد لازم برای تهیه دسر خرما و ارده

طرز تهیه دسر خرما و ارده

برای درست کردن این باید ابتدا هسته و پوست خرماها را جدا کنید. سپس کره را ذوب کنید و روی خرما بریزید. خرما و کره را خوب با هم ترکیب کنید تا حالت خمیری پیدا کنند. گردوها را با چاقو خرد کنید. مقداری پودر دارچین، ارده و جوز هندی به ترکیب کره و خرما اضافه کنید.

یک سلفون پهن کنید و روی آن مقداری پودر نارگیل بریزید. سپس خمیر خرما و ارده را روی آن قرار دهید و با وردنه خمیر را صاف کنید. روی مواد کمی مغز گردو و در صورت تمایل پسته خرد شده بریزید. کمی کنجد و پودر نارگیل هم روی دسر بریزید. روی دسر یک سلفون قرار دهید و آن را با دست به صورت استوانه‌ای حالت دهید و برای چند ساعت در یخچال بگذارید تا آماده شود.

برای خرید مواد این دسر شامل ، ، خرما، کره، کنجد، گردو و پسته می‌توانید به روش‌های تلفنی، اینترنتی و حضوری از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش اقدام کنید.

۵- پودینگ خرما

«پودینگ» برای ماه رمضان است که برای تأمین انرژی بدن بسیار مقوی و مفید است. برای درست کردن این دسر خوشمزه با خرما می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید.

مدت زمان آماده سازی: ۲۰ دقیقه میزان کالری هر ۱۰۰ گرم پودینگ خرما: ۲۳۰ کالری

مواد لازم برای تهیه پودینگ خرما

طرز تهیه پودینگ خرما

«پودینگ خرما» از است که بسیار سریع و راحت آماده می‌شود. در اولین مرحله از طرز تهیه این دسر با خرما برای ماه رمضان باید پوست و هسته خرما را جدا کنید. سپس خرما را همراه با ۲/۳ پیمانه شیر داخل مخلوط کن یا میکسر بریزید و خوب میکس کنید.

باقیمانده شیر را همراه با شکر، نشاسته ذرت و پودر دارچین داخل یک قابلمه بریزید و ترکیب کنید و سپس روی حرارت ملایم قرار دهید و آرام هم بزنید. بعد از غلیظ شدن مواد می‌توانید پوره خرمای میکس شده و کره را اضافه کنید.

سپس قابلمه را از روی حرارت بردارید و مواد را داخل ظروفی که دوست دارید بریزید و در یخچال قرار دهید. برای تزیین می‌توانید از خامه و مغز گردو استفاده کنید. برای طرز تهیه دسر رژیمی با خرما می‌توانید شکر و خامه را حذف کنید.

به روش‌ تلفنی، حضوری و اینترنتی می‌توانید ،، و … را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

۶- حلوای خرما

حلوا به هر شکلی که باشد در مناسبت‌های مختلف مذهبی و مهمانی و ختم و شادی یک دسر شیرین و خوشمزه و کم هزینه است. «حلوای مجلسی خرما» که بیشتر اصالت جنوبی دارد یک حلوای لذیذ و مقوی است که هم با شیر درست می‌شود و هم بدون شیر.

بعضی هم حلوای خرما را با ارده تهیه می‌کنند و بعضی با گردو یا بیسکویت. به هر شکلی که این حلوا را درست کنید یک میان وعده خوشمزه و مقوی خواهید داشت. برای خواندن طریقه درست کردن حلوای خرما می‌توانید به مقاله مراجعه کنید.

۷- رنگینک

مدت زمان پخت: ۲۰ دقیقه مدت زمان آماده سازی: ۲۰ دقیقه

«رنگینک» یکی از مقوی‌ترین و لذیذترین دسرهای ایرانی است که معمولاً آن را در ماه رمضان و برای سحری و افطار درست می‌کنند. این دسر طعم فوق‌العاده خوشمزه‌ای دارد و بسیار انرژی بخش است. اصالت این دسر متعلق به شهرهای جنوبی کشور است و به دلیل داشتن خرما، گردو و دارچین طبع فوق‌العاده گرمی دارد.

برای خواندن طریقه درست کردن رنگینک به همراه فیلم آموزش تهیه می‌توانید به مقاله مراجعه کنید.

۸- کیک خرما

مواد لازم برای تهیه کیک خرما

  • آرد گندم: ۲ و ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی • تخم مرغ: ۳ عدد • شکر: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی • روغن مایع سرخ کردنی: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی • خرما پوره شده: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی • جوش شیرین: ۱/۲ قاشق چای‌خوری • آب جوش: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی • پودر کاکائو: ۱ قاشق غذاخوری • وانیل: ۱ قاشق چای‌خوری • پودر دارچین: ۱ قاشق چای‌خوری • مغز گردو خرد شده: ۳ قاشق غذاخوری

طرز تهیه کیک خرما

برای درست کردن ، قبل از هر چیز مواد مورد استفاده در طرز تهیه کیک خرما را از ۳۰ دقیقه قبل از شروع به کار، از یخچال بیرون بیاورید و در دمای محیط بگذارید. با مواد باید مایه کیک را درست کنید و بعد آن را در فر یا قابلمه بپزید. درنهایت هم روی کیک خرما را با مواد دلخواه، گردو و دارچین تزیین کنید.

در اولین مرحله از طرز تهیه کیک خرما، پوست خرماها را بگیرید. برای اینکه پوست خرماها راحت‌تر جدا شود، خرماها را در یک کاسه بریزید و هسته آن‌ها را جدا کنید. روی خرماها را آب جوش بریزید و ۱۵ دقیقه صبر کنید.

سپس پوست خرماها را بگیرید و خرماهای نرم شده را داخل غذاساز بریزید و کاملا پوره کنید و کنار بگذارید. برای مطالعه ادامه مراحل روی لینک مطلب کلیک کنید.

مواد لازم تهیه این دسر از گرفته تا ، و سایر مواد مورد نیاز را می‌توانید به صورت حضوری، اینترنتی و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید.

دکمه بازگشت به بالا