علم و سلامت

شرط ادامه فعالیت اینستاگرام و واتساپ در ایران چیست؟

مهدی باقری، یکی از اعضای گروهی که برای تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه ای تلاش می کند، در پاسخ به این سوال که آیا قرار است محدودیت ها برای دسترسی به برنامه های اینستاگرام و واتس اپ ادامه یابد؟ وی تاکید کرد: نمی‌دانم کسی گفته است پس از بازگشت به شرایط عادی قصد جلوگیری از اجرای این برنامه‌ها وجود دارد یا کسی گفته است که این برنامه‌ها همچنان اجازه کار دارند. اما در این مورد چیزی برای تصمیم گیری وجود ندارد و من از هیچ نهاد، کمیسیون، کمیته و فردی نشنیدم که در این مورد تصمیم گیری کند.

باقری با تاکید بر اینکه همه دلایل باید در محاکم کشور بررسی شود، گفت: ما راضی نیستیم که به کسب و کار فردی آسیب وارد شود و راضی نیستیم که اغتشاشگران به بهانه تجارت از اینترنت استفاده کنند و به جان مردم آسیب وارد کنند. کالا و خزانه؛ یقینا شخصی که تجارتش در فضای مجازی دخیل است راضی نمی شود بدون هیچ جرمی و به دلیل تحریک اوباش اوزیران و خانواده اش کشته شود.

این عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه‌ای گفت: در خصوص اینستاگرام و واتس‌اپ همه سؤالات بستگی به همکاری یا عدم همکاری آنها با ایران دارد. پیام ها نباید مانند واتس اپ عمل کنند، بلکه هدف از این پیام ایجاد ابزار و بستری برای شورش است. ما خدمت به مردان را از یک سو در نظر می گیریم و از سوی دیگر نمی خواهیم ابزار دشمن را در دستان خود قرار دهیم. آنچه مهم است این است که اگر اینستاگرام و واتس اپ یا هر برنامه نویس دیگری به قوانین جمهوری اسلامی پایبند باشد قطعا کار در ایران مشکلی نخواهد داشت.

چندین بار از اینستاگرام و واتس اپ خواسته شد تا با ایران همکاری کنند اما آنها قبول نکردند

وی با بیان اینکه چندین بار از اینستاگرام و واتساپ خواسته شده تا با ایران همکاری کنند اما به آنها نرسیده است، گفت: اگر همکاری می کردند این فرصت برای اغتشاش فراهم نمی شد. از امروز اگر اینستاگرام بخواهد در کشورهای اروپایی فعالیت کند و شورش ترتیب دهد، خلاف قانون است. در ایران واتس اپ و اینستاگرام می توانند در تامین امنیت در ایران کمک کنند، اما به هیچ وجه با هم همکاری نمی کنند و اصلا همکاری نمی کنند. او فضایی برای کشتن و کشته شدن ایجاد کرد. مواد منفجره و هر آنچه که شورش انجام دهد مجاز است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: جان و مال مردم اولین سوالی است که ما به عنوان نمایندگان مجلس دنبال می کنیم و فرقی نمی کند که بستر سلب امنیت مردم از طریق برنامه ها و اخبار خارجی فراهم شود یا اینکه ارائه شده در داخل کشور؛ در شرایط عادی، ما به دنبال هر گونه برنامه و مجموعه ای هستیم که خدمات بهتری به مردم ارائه دهد. اینستاگرام و واتساپ در شرایط قبل از اغتشاشات قبلاً شرایط کسب و کار را فراهم کرده بودند، به همین دلیل فضا فراهم شد و مشغول کار بودند، اما وقتی فضا را در برابر جان و مال مردم آماده کردند، محدودیت دسترسی را ترجیح دادند. اما به یاد ندارم که برخی از مقامات دولتی، نمایندگان مجلس و شورای امنیت ملی تصمیم گرفته باشند که این برنامه ها را عملیاتی نکنند.

باقری در پایان با بیان اینکه «بعد از بازگشت شرایط به گذشته به شرط عدم ممنوعیت فعالیت اینستاگرام و واتساپ»، گفت: به نظر من اگر اینستاگرام و واتس اپ قرارداد و تفاهم نامه امضا کنند. و شرایط جمهوری اسلامی ایران را بپذیرند و متعهد به پذیرش مسئولیت شوند، منعی برای اعمالشان نخواهد داشت.

5858

دکمه بازگشت به بالا