علم و سلامت

عادت‌های رایجی که پیرتان می‌کند

آنچه می خوریم، میزان تحرک ما بر خلق و خو و شخصیت و سرعت عمل ما تأثیر می گذارد. حتی هر پروژه ای که به صورت روزانه انجام می دهیم می تواند سن بیولوژیکی ما را کاهش یا افزایش دهد، اگرچه بسیاری از این موضوع بی اطلاع هستند.

مشکلات حافظه، چین و چروک، تحلیل عضلانی، سفت شدن پوست و کبودی از علائم پیری هستند. طبیعی است که با دیدن این علائم اضطراب آور وحشت کنید و به محصولات بهداشتی ضد پیری روی بیاورید تا بتوانید این روند را تغییر دهید.

رعایت برنامه های روزمره می تواند روند پیری را تا حدودی کند کرده و طول عمر را افزایش دهد. قبل از تلاش برای از بین بردن مواردی که می توانند روند پیری را کاهش دهند.

کم تحرکی یکی از تاثیرات موثر در کاهش توقعات و داشتن عمر کوتاه است. در اینجا 10 عادتی وجود دارد که می تواند پیری را افزایش دهد.

۱-تمام روز نشستن

خطر نشستن در طول روز و شیوه غیرقابل توضیح زندگی در واقع انسان را می کشد. در نتیجه افزایش خطر بیماری های مزمن و سایر بیماری ها، فرد در معرض خطر ابتلا به برخی سرطان ها، فشار خون بالا، چاقی، افسردگی و اضطراب است. شکی نیست که این آداب و رسوم مسموم به سرعت ما را پیر می کند.

بگذار باشد

2. خوردن غذاهای ناسالم

غذاهای سرشار از چربی اشباع شده، کلسترول بد، قند و سدیم می توانند التهاب را در بدن افزایش دهند. پیری به عنوان یک بیماری التهابی مزمن در نظر گرفته می شود که می تواند با خوردن غذا باعث تسریع بیماری ها شود.

3 نخند

اگر به اندازه کافی نمی خندید، سعی کنید یک شخصیت خنده دار یا یک نمایش کمدی را تماشا کنید: زیرا نخندیدن به اندازه کافی منجر به تجمع استرس می شود و این می تواند به توانایی بدن شما برای مبارزه با عفونت آسیب برساند. خنده باعث خلق و خوی شاد می شود و ترشح هورمونی را افزایش می دهد.

4 در خانه ماندن

یکی دیگر از عواملی که روند پیری را تسریع می کند، ماندن در خانه است. پس وقت آن است که کفش های خود را بپوشید و فعالیتی انجام دهید. مطمئن باشید که ماندن منظم در خانه علاوه بر تسریع روند پیری، می تواند بر سلامت روان شما نیز تاثیر بگذارد.

5. کم خوابی

هزینه آن کهنه است، پس برای تماشای فیلم یا کار تا نیمه شب منتظر نمانید. طبق این مطالعه، تنها یک شب خواب مناسب می‌تواند باعث پیری سریع‌تر سلول‌های بدن بالغ شود. آنقدر راحت خواهید خوابید که ممکن است جوان بمانید.

6- مدیریت در زندگی

فقدان جهت یا عزم و انگیزه در زنگ زدن یکی دیگر از مواردی است که می تواند احساس افسردگی کرده و در شتاب پیری موثر باشد.

7. چسبناک و کمان

مصرف الکل یا سیگار از دیگر عواملی هستند که پیری را تسریع می کنند. وقتی به شما شادی یا هیجان موقتی را پیشنهاد می کنند، مطمئن باشید که در واقع دارند سال های عمر شما را می دزدند و کوتاه می کنند.

8- نورهای مصنوعی

طبق مطالعات، نورهای تولید شده از گوشی های هوشمند و صفحه نمایش (مانند تلویزیون، مانیتور و غیره) پیری را تسریع کرده و طول عمر را کاهش می دهند. بر اساس این مطالعه، “نور آبی” روی صفحه نمایش رایانه ها و گوشی های هوشمند در حال پیری زودرس است.

نور آبی

9 – میدان الکترومغناطیسی

گفته می شود تشعشعات میدان الکترومغناطیسی نسل پنجم تلفن همراه (5G) بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد.

10- آلودگی های محیطی

آلودگی و قرار گرفتن در معرض برخی از مواد سمی می تواند منجر به پیری شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دکمه بازگشت به بالا