علم و سلامت

علائم حمله قلبی و راه‌های مواجهه با آن

آفتاب‌‌نیوز :

سیما اورنگ با بیان اینکه ماهیچه‌های قلب برای زنده ماندن به اکسیژن نیاز دارند، اظهار کرد: حمله قلبی زمانی رخ می‌دهد که جریان خونی که اکسیژن را به ماهیچه‌های قلب می‌رساند، به شدت کاهش یابد یا قطع شود. در طول زندگی، عروق قلب که ماهیچه‌های قلب را تغذیه می‌کنند بر اثر تجمع چربی، کلسترول و مواد دیگر که به آن‌ها پلاک گفته می‌شود، باریک می‌شوند. در این روند، تشکیل رسوبات و باریک شدن عروق، به آرامی پیش می‌رود و به آن، تصلب شرایین گفته می‌شود. هنگامی که قسمتی از پلاک‌های تشکیل شده در عروق می‌شکند و از دیواره رگ‌ها جدا می‌شود، در اطراف آن لخته خون تشکیل می‌شود. این لخته خونی نیز می‌تواند موجب مسدود شدن رگ‌ها شود.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: هنگامی که ماهیچه‌های قلب، به علت خون‌رسانی ناکافی، دچار کمبود شدید اکسیژن و مواد لازم شوند، به این حالت ایسکمی یا کمبود خون موضعی گفته می‌شود. وقتی بر اثر ایسکمی قلبی، قسمتی از ماهیچه‌های قلب آسیب ببیند یا از کار بیفتد، به این حالت حمله قلبی یا سکته قلبی گفته می‌شود.

اورنگ با اشاره به علائم سکته قلبی، بیان کرد: احساس درد یا سنگینی له کننده در قفسه سینه، انتشار درد به گردن، فک و دندان‌ها، کتف یا بازوی چپ، تنفس سریع و احساس تنگی نفس، نبض سریع یا نامنظم (گاهی اوقات نبض آرام‌تر از حد معمول است)، تغییر رنگ پوست به آبی و رنگ پریده، احساس سبکی سر یا غش کردن، تعریق سرد، تهوع و احساس اضطراب علائم سکته قلبی هستند.

وی با اشاره به اقدامات لازم در زمان مواجهه با بیمار دچار حمله قلبی عنوان کرد: در این شرایط باید به بیمار استراحت داده شود. در صورت هوشیاری بیمار، در راحت‌ترین وضعیت و به صورت نیمه نشسته قرار داده شود.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان افزود: باید فورا با اورژانس ۱۱۵ تماس گرفته شود و بیمار را آرام کرد. تا رسیدن اورژانس باید کنار بیمار ماند و در صورت تغییر در شرایط بیمار، مجددا با ۱۱۵ تماس گرفته و راهنمایی لازم دریافت شود.

اورنگ بیان کرد: در صورت ایست قلبی اگر فردی آموزش دیده باید احیای قلبی ریوی را شروع کند و اگر فرد شاهد برای احیای قلبی تنفسی آموزش احیا ندیده است باید ابتدا بیمار را به پشت بخواباند و پس از آن، اولین اقدام فشار پی در پی روی قفسه سینه است.

وی افزود: باید تعداد فشار‌ها ۱۰۰ تا ۱۲۰ عدد در دقیقه باشد. این کار باید تا رسیدن کادر درمانی ادامه یابد و می‌توان از افراد دیگر کمک گرفت.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: اگر فرد آموزش دیده است، می‌تواند ۳۰ فشار روی قفسه صدری و دو تنفس بدهد. تنفس می‌تواند دهان به دهان و یا دهان به بینی باشد.

وی افزود: برای تنفس دادن باید سر را به طرف بالا خم کرد. در حالی که دست دیگر فرد روی پیشانی بیمار قرار دارد، باید چانه بیمار را با نوک انگشت به طرف بالا نگه داشت و در این حالت باید مطمئن شد که زبان، راه هوا را نبسته است.

اورنگ گفت: در حالی که سر به همین حالت نگه داشته شده است، باید گوش خود را نزدیک دهان بیمار برد و دید آیا صدای تنفس او شنیده می‌شود یا خیر. باید نگاه کرد که آیا سینه بیمار بالا و پایین می‌رود. آیا هوای تنفسی بیمار روی گونه احساس می‌شود. باید توجه شود این بررسی نباید بیش از ۱۰ ثانیه طول بکشد.

وی عنوان کرد: اگر تنفس بیمار طبیعی بود، سر بیمار همان طور نگه داشته شود تا کمک برسد و باید بدون فوت وقت فشار روی قفسه سینه را شروع کرد. این کار برای زمانی است که فرد مطمئن است بیمار ضربان قلب ندارد.

نشر مطالب پزشکی

به طور خلاقانه و منسجم، مفاهیم علمی پزشکی را به زبانی ساده و قابل فهم برای همه تبدیل می‌کنم. هدفم این است که هر کسی بتواند به سرعت به دانش پزشکی دسترسی داشته باشد.
دکمه بازگشت به بالا