علم و سلامت

پیش‌بینی حمله قلبی با بررسی عکس رادیولوژی

تعداد حملات قلبی در طول سال ها افزایش یافته و به یکی از علل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان تبدیل شده است.

بر اساس یک گزارش شفاف، سازمان بهداشت جهانی تخمین زده است که بیماری‌های قلبی عروقی (CVDs) سالانه 17.9 میلیون نفر را می‌کشند.

در چنین موردی، آزمایشی که در انجمن رادیولوژی آمریکای شمالی (RSNA) ارائه شد نشان داد که یک سیستم هوش مصنوعی می‌تواند حساسیت و آسیب‌پذیری بیمار را در برابر حمله قلبی و سکته همراه با عکس اشعه ایکس تشخیص دهد.

موسسه ملی سرطان در ایالات متحده در حال بررسی خطر تکنیکی به نام CXR-CVD است که هدف آن پیش بینی خطر بیماری قلبی و سکته با استفاده از تصویر اشعه ایکس است. مدلی که توسط محققان ساخته شده است قادر است احتمال مرگ را در 10 سال به دلیل حمله قلبی یا سکته ناشی از بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک پیش بینی کند.

این مدل بالینی همچنین از گروهی متشکل از 11430 بیمار سرپایی استفاده کرد که همگی عکس‌برداری با اشعه ایکس قفسه سینه داشتند که به طور بالقوه واجد شرایط درمان با استاتین بودند، نوعی پیشگیری برای کمک به کاهش خطر حمله قلبی.

Jacob Weiss، رادیولوژیست مرتبط با تحقیقات تصویربرداری قلب و عروق در بیمارستان عمومی ماساچوست و برنامه هوش مصنوعی در پزشکی در بیمارستان زنان بوستون، گفت: «مدل یادگیری عمیق ما یک راه حل بالقوه برای غربالگری خطر بیماری های قلبی عروقی با استفاده از تصاویر اشعه ایکس است. 10. سینه اشعه می دهد. این نوع غربالگری می تواند برای شناسایی افرادی که از داروهای استاتین سود می برند اما در حال حاضر تحت درمان نیستند، استفاده شود.

دستورالعمل‌های فعلی ارزیابی خطر 10 ساله حوادث قلبی عروقی نامطلوب را برای تعیین اینکه چه کسی باید از درمان با استاتین برای پیشگیری اولیه استفاده کند، توصیه می‌کند.

این خطر بالقوه با استفاده از خطر اکتسابی فرد برای بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک (ASCVD) محاسبه می شود. یک مدل آماری که متغیرهایی از جمله سن، نژاد، جنسیت، فشار خون سیستولیک، درمان فشار خون بالا، مصرف سیگار، دیابت نوع 2 و آزمایش خون را در نظر می‌گیرد. درمان با استاتین برای بیماران با امتیاز خطر 10 ساله 7.5 یا بیشتر توصیه می شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دکمه بازگشت به بالا