علم و سلامت

فلج اطفال چگونه گسترش می‌یابد؟

کشف ویروس فلج اطفال در نمونه‌های زباله در لندن و نیویورک نگرانی‌ها را در مورد یک بحران احتمالی بهداشت عمومی برانگیخته است، زیرا جهان هنوز درگیر شیوع بیماری کووید-19 است.

به گزارش تی تی آنلاین، با این حال، کارشناسان بهداشتی در آمریکا معتقدند که این ویروس نمی تواند بیماری را به خصوص در مناطقی که واکسیناسیون بالایی دارند منتشر کند.

با توجه به اینکه آمریکا در سپتامبر 1994 اعلام کرد که فلج اطفال ریشه کن شده است، بسیاری از مردم این کشور از این بیماری و علائم آن اطلاعی ندارند. دانش نحوه انتشار ویروس نیز محدود است.

انتقال فلج اطفال

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در ایالات متحده، ویروس فلج اطفال از طریق تماس فرد به فرد و روش های دیگر از جمله انتقال از طریق مدفوع یا ترشحات دهانی منتقل می شود. ویروس فلج اطفال بسیار مسری است و می تواند غذا و آب را در شرایط اپیدمی آلوده کند. زمانی که فرد با مدفوع فرد بیمار تماس پیدا می کند، انتقال بیماری اجتناب ناپذیر است. انتقال عفونت از طریق ترشحات عطسه یا سرفه کمتر رایج است.

این مرکز تاکید کرد: فرد مبتلا به ویروس فلج اطفال تقریباً بلافاصله قبل از علائم و تا دو هفته بعد می تواند سایر افراد را مبتلا کند. پس از ورود ویروس به دهان، می تواند تا چند هفته در روده باقی بماند. در افراد بدون علامت احتمال انتقال ویروس به دیگران وجود دارد.

پیش از این، مقامات بهداشتی نیویورک ویروس فلج اطفال را در نمونه زباله های منطقه راکلند و مناطق اطراف آن شناسایی کردند. کشف این مرد در نمونه زباله دو هفته پس از گزارش اولین مورد فلج اطفال توسط ایالات متحده در یک دهه گذشته صورت گرفت.

این هفته، انگلیس همچنین بلافاصله پس از مشاهده علائم فلج اطفال در نمونه‌های زباله در چندین منطقه لندن، واکسیناسیون تمام کودکان زیر 10 سال را آغاز کرد.

علائم فلج اطفال

با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در ایالات متحده، اکثر افرادی که به ویروس فلج اطفال آلوده می شوند، علائم واضحی ندارند. در کسانی که این بیماری ها را دارند، این بیماری ها متفاوت است. از هر چهار نفر یک نفر علائمی شبیه آنفولانزا مانند گلودرد، تب، حالت تهوع، سردرد، خستگی و احساس درد را تجربه خواهد کرد. معمولاً طی دو تا پنج روز خود به خود ناپدید می شوند.

وزارت بهداشت ایالت نیویورک بیان می کند که علائم خفیف و شبیه آنفولانزا فلج اطفال ممکن است تا 30 روز طول بکشد تا ظاهر شود. با این حال، قبل از ظاهر شدن علائم، یک فرد آلوده می‌تواند ویروس را انتقال دهد و دیگران را آلوده کند.

حتی برخی از افراد آلوده ممکن است علائم شدیدتری داشته باشند که بر مغز و نخاع تأثیر می گذارد. این شامل مننژیت و فلج است.

مریض نشو

از آنجایی که درمان خاصی برای فلج اطفال وجود ندارد، بیماران باید فیزیوتراپی یا توانبخشی طولانی مدت انجام دهند تا احساس ضعف در دست ها یا پاهای خود را بهبود بخشند.

در بحبوحه شیوع ویروس، کارشناسان آمریکایی از عموم مردم، به ویژه در مناطقی که اخیرا فلج اطفال شناسایی شده است، خواسته اند تا اقدامات احتیاطی را انجام دهند و واکسینه شوند. در کشورهای خارج از ایالات متحده، واکسن خوراکی موجود است و فقط واکسن غیرفعال ویروس فلج اطفال به صورت تزریقی در ایالات متحده تجویز می شود.

به گزارش دیلی مدیکال، علاوه بر واکسیناسیون، افراد می توانند با رعایت بهداشت دست ها و شستن مرتب دست ها با آب و صابون از انتقال ویروس جلوگیری کنند. لازم به ذکر است که حتی ضدعفونی کننده های دست مبتنی بر الکل نیز نمی توانند ویروس فلج اطفال را دفع کنند.

پیام پایانی

دکمه بازگشت به بالا